Olof Ehrenkrona utan patentlösning – förutom att statens intresse skall gå före medborgarnas.

Bästa läsare!

Den svenske ”ambassadören” på Åland, den måhända grevliga moderatveteranen Olof Ehrenkrona, har på sitt Facebook-konto reflekterat över Sveriges Radios rapportering om att ”Högerextrema grupper oroar polisen”. Att min forne partikamrat, och en gång ledare för den frisinnade unga moderatfalangen, inte utvecklats i samma frihetliga och frisinnade riktning som undertecknad är ganska uppenbart.

Olof skriver:

Har ingen patentlösning, men det tillhör statens mest fundamentala uppgifter att bevara sitt våldsmonopol. Det kan inte ske på något annat sätt än att se till att det förblir just ett monopol.

sb olof ehrenkrona patent

Jag skall villigt erkänna att jag själv under mina år i det partiet inte ifrågasatte idén om polisens våldsmonopol. Och jag tror inte att moderaterna rubbats från denna föreställning. Det tråkiga är att detta också blottar en ovilja att reflektera över vad som är gott och ont bara för att någonting alltid varit omfamnat.

Om nu staten med sin polis inte kan garantera medborgarnas säkerhet och trygghet – och det har inte staten kunnat garantera någonsin – så torde det vara moraliskt försvarbart att låta medborgarna värja sig mot andra våldsverkare.

Men jag skall hoppa över denna aspekt för ögonblicket, och istället kommentera just det som Olof Ehrenkrona säger: ” – [Det] tillhör statens mest fundamentala uppgifter att bevara sitt våldsmonopol.” Bortse från den underliga blandningen av singularis och pluralis som kanske trots allt är korrekt, och ta istället fäste på vad Olof beskriver som en av statens fundamentala uppgifter: Att bevara sitt våldsmonopol.

Budskapet är uppenbart: Statens uppgift är att bevara sitt våldsmonopol. Det måste i så fall betyda att det också är statens roll att bekämpa dem som ifrågasätter och utmanar statens våldsmonopol.

Eller varför inte göra den mer fullständiga uttolkningen av Olof Ehrenkronas resonemang: Det tillhör statens mest fundamentala uppgift att bevara sig själv och sina maktbärande institutioner. Den som motsäger statens intressen är statens fiende, och denna fiende har staten rätt att bekämpa. Och statens fiende har ingen rätt att värja sig när staten agerar mot honom eller henne.

Ser man ur detta perspektiv blir Olof Ehrenkronas till synes intetsägande kommentar ganska otäck. Och dessvärre har han fel när han säger att han inte har någon patentlösning när medborgargarden uppstår. Tvärtom, statens patentlösning är att bekämpa dessa, och Olof Ehrenkrona representerar svenska staten – om än på Åland.

Av någon besynnerlig anledning tycks polisen och Sveriges Radio inte vara rädd för islamister och stenkastande invandrargäng som eldar skolor, fritidsgårdar, idrottsanläggningar, bilar, garage och… ironiskt nog, också eldar upp polismyndighetens fordon.

Nej, det polisen är rädda för, eller åtminstone de högre hönsen på polishuset (de som frotterar sig med politikerna i hopp om mer gynnsamma karriärmöjligheter), är att vanligt folk inser att staten inte klarar sitt uppdrag oavsett hur mycket skatt vi än betalar, och att medborgargarden kan skapa den trygghet som det av politikerna styrda polisväsendet inte förmår, inte ens med en miljon övervakningskameror.

Medborgargarden och nattväktare (som t.ex. Soldiers of Odin) har att följa svensk lag. Gör de det så är det bara tacknämligt att busar, bovar och banditer skräms bort från gator, torg och parker.

Jag ser det inte som osannolikt att medborgargardena till slut kommer vinna allmänhetens förtroende. Det faktum att polisledningen och medierna gör sitt yttersta för att misskreditera medborgargardena torde vara bevis nog för att de har ett existensberättigande i Sverige. Sedan när slutade moderater tro på fri konkurrens…? Ah, det var en retorisk fråga, kära läsare!🙂

Den ideologiska vänsterextremismen inom de statliga institutionerna och de svenska medierna, och på senare år även inom Moderaterna, är ett större säkerhetsproblem för medborgarna i Sverige än kaxiga killar i symbolprydda skinnjackor.

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Politik. Bokmärk permalänken.

57 kommentarer till Olof Ehrenkrona utan patentlösning – förutom att statens intresse skall gå före medborgarnas.

  1. Risto Matinen skriver:

    Tja, hur länge dröjer det innan jag, som 65+ går ut på gatorna för att stävja muhammederna?

    En kvart?

  2. Anna skriver:

    Tack, Peter! Du har precis levererat öppningsrepliken på mitt försvarstal i rätten.

    • Björngunnar skriver:

      Vilken rätt, bläckfisk eller hummer?

      • Anna skriver:

        Tingsrätten.

        • Björngunnar skriver:

          Jaha, tingsrätten…
          ( Jag försökte göra mig lustig eftersom jag anser att det inte finns någon annan rätt i Sverige än mat do.)
          Tingsrätten är befolkad av avdankade politiska kommisarier men är du med i Partiet och facket så går det nog bra.
          Vad skulle de förresten vinna på att döma dig?
          Undras förresten om inte den här boken som jag återkommer till, Mästaren o Margarita har rekord i hämnd-frosseri!

    • Sofia skriver:

      EDITH PIAF hade en mycket eländig uppväxt. När hon kunde sjunga ”Non, Je Ne Regrette Rien” i tillbakablick över sitt liv – vem kan då ge upp?

    • Anna skriver:

      Jag valde franskan i skolan, tyvärr. Men står det ungefär att om en stor stenbumling står i din väg, kan man bara böja sig inför faktum. Typ? Svenskan måste ha lånat så många ord från tyskan.

      • Sofia skriver:

        Ungefär:
        ”Även av stenar som lagts i ens väg, kan man bygga något vackert”.

        • Anna skriver:

          Ojdå. Då gissade jag helt fel. Ja. Jag tänkte bygga det minst fula av rättsväsendets stenar. Man tager det man haver… Min syster och jag har kommit överens om att jag ska be om fängelse istället för böter och samhällstjänst. Eftersom fängelse blir lättare för mig då jag redan praktiskt taget suttit i fängelse i 8 år. Böter innebär livstid för mig då min ekonomi skulle avliva även mig som pensionär. En månads fängelse blir som en semester i jämförelse. Syrran kan ta hand om sonen under tiden. Tyvärr tror jag ju att statens våldsflöra arm inte kommer gå med på det. Men som sagt var; man kan alltid försöka bygga nåt vackert även av de hinder som står i ens väg…

          • Björngunnar skriver:

            Du kan ju kräva fängelse eller samhällstjänt för det fick ju Berluscioni.

            • Anna skriver:

              Ja, men att kräva fängelse istället för böter- även om den jag ”hotat” avstår från skadeståndskrav- är inget som rätten brukar ta hänsyn till. Därmed råder det inget tvivel om att de bättre bemedlade – knappast lider alls av ett straff. Behöver du ett fläckfritt straffregister och inte kan betala böter- utgör även det minsta straffet på skalan- ett livstidsstraff. Eftersom du inte kan komma ur det under resterande tiden av ditt liv.

              Vilket ju rätten skiter i. Min tröst är att det i alla fall finns en utväg. Att välja att avsluta livet. Sverige är inte den plats jag vill viga åt resterande delen av mitt liv. Utan pengar och utan att kunna jobba och ta körkort- har staten tagit mitt liv.

          • Peter Harold skriver:

            Staten är nog mest intresserade av att pina dig så mycket som möjligt, d.v.s. ge dig ekonomiskt kännbart straff. I ett fängelse skulle du bara möta en massa människor som ger dig goda och välbehövliga livsråd. Det vill nog inte staten bjuda dig på.

            • Anna skriver:

              Jo, staten har ju redan, genom utformningen av samhällssystemet- redan hållit mig i en form av fängelse sedan 8 år tillbaks. Mitt fängelse har ju som du vet, bestått i att inte kunna göra några fria val efter att jag gjort mitt livs misstag. Misstaget var att byta bort min lägenhet mot en annan och hade då den mest extrema oturen som tänkas kan. Verkligheten överträffar de mest sjuka fantasierna ibland. Lyxen att få vara utmattad och också menlös (nu menar jag här penninglös som i sin tur gör en menlös) och sedan få återhämta sig till ett normalt liv- är inte en självklar rättighet för medborgare i modern tid. Hade min mormor levt i dag hade hon förmodligen suttit i fängelse eftersom hon aldrig hymlade om någonting. Hade tiggare strukit omkring på deras gård hade hon rätt och slätt dragit fram sin bössa. Det är ett som är säkert.

              Jag förstår ju vad de gjort redan. De gjorde en ”underlåtelse” dvs lät bli att dra mig till domstol först, i brist på bevis för att jag hade ngt uppsåt i mitt mailskrivande (olaga hot). Bara för att sedan dra mig till rätta för ett annat grövre brott (hot mot tjänsteman). Det gjorde de också med flit och i syfte att få mig att knäckas. Först meddelar de mig att faran är över. Sen när jag pustat ut och börjat att börja leva mitt liv igen, skaffade jobb på dagtid och fått flytta nära en fungerande skola för sonens del och började ta hand om mig själv igen- så drog de mig till rätta för hot mot tjänsteman, vilket ger dubbelt så hårt straff än olaga hot / hot mot person.

              Allt detta alltså för att ha skrivit ett enda mail under en helt utmattande period av mitt liv, när den här myndighetspersonen ignorerar mina krav på motivering bakom avslagsbeslutet till att få rätt att byta lägenhet…

              Jag har läst så mycket föregående domar och paragrafer på sistone och hade det stämt , det som står- så hade åtalet inte gått så här långt. Ingenting av detta som står stämmer med verkligheten. Det finns gott om misshandlare som gått helt fria. Och så sitter jag och vet att jag inte kommer att gå fri. En dator är farligare än ett basebollträ tydligen. En dator är farligare än att våldta någon.

              Jag undrar om de som sitter där hade känt sig nöjda om jag tog mitt liv. Skulle verkligen velat veta detta. Undrar också om det hade varit möjligt att radera sitt personnummer? Låtsas komma till sverige som flykting. Och börja om. Ens fingeravtryck har ju aldrig blivit registrerade någonstans så varför inte? Skulle det vara möjligt att genomföra?

              • Peter Harold skriver:

                Japp, du sätter huvudet på spiken. Vi kommer se fler rättsfall av din typ i framtiden. Det är fullt möjligt att jag får göra samma resa med tanke på att jag är ganska uppriktig om vad jag tycker om vissa saker via denna blogg, och med tanke på att jag inte censurerar kommentarsfältet.

            • Anna skriver:

              Jag tänkte bära lösnäsa i rätten. Någon form av integritet måste jag ha medans man blir våldtagen! Ska ta med mig en journalist också, som jag presenterar som en vän ( moraliskt stöd). Sen ska jag ta ärendet upp till JämO. Polisen har ju de facto trakasserat mig sedan 2008.

          • Kan du inte begära att få fotboja? Är brottet av så allvarlig art att du måste kastas i sinkabirum? Jag är dock medveten om att man kan hamna där för rena struntsaker i det kulturmarxistiska nya Sverige. Dan Park är ju ett utmärkt exempel på detta. Samtidigt kaozblattar och taharrushmuslimer går lösa.

            • Anna skriver:

              Jag tänker inte acceptera ngn typ av fällande dom eftersom uppsåtet saknades vid tidpunkten. Nu däremot – efter vad de gjort mot mig, skulle jag verkligen haft uppsåt… Staten skipar inte rättvisa. De skapar monster.

            • Anna skriver:

              Visste inte vem Dan Park var tills nyligen. Har ju varit så insnöad av egen skit. Kollade ”dokumentären” om honom och tycker han är en uppfriskande kul typ. Man SKA kunna driva med allt! Om fler var som han skulle jag få tillbaks livslusten. Helt sjukt sätta en pacifist och empatisk människa som han i fängelse! Hoppas han fortsätter sin kamp för yttrandefriheten!

              • Peter Harold skriver:

                Många ser staten som en garant för trygghet och säkerhet. Det tog mig tyvärr alltför många år innan jag insåg att detta är en lögn, även om jag burit mina tvivel (förr trodde jag att det enbart berodde på socialdemokratins dominans, men det är dessvärre bara halva sanningen). Till slut kom jag så pass långt i min tankebana att jag insåg att politiken bygger på ett fundamentalt systemfel, och att mekanismerna för att staten skall bli en tyrann är mycket större än att staten skall fungera som en välgörare. Då insåg jag att libertarianismen har svaret på hur man skall beröva staten denna förskräckliga makt, och på köpet ge medborgarna möjlighet att göra fria val och samverka med varandra frivilligt utan att staten pekar med ena handen och tar skatt med den andra.

        • Risto Matinen skriver:

          Är du filosof? Önskar min fruga vore nära dig…

      • Risto Matinen skriver:

        Så sant Anna, med låneord. Ta ordet fönster som kommer från tyskans fenster. Medan nordiskans ord vindöga blivit window.

        Jag lärde mig tyska, det högspråk som låg före engelska innan judiska andra världskriget…

    • Peter Harold skriver:

      Han hade sina ljusa stunder, den där Göte…!🙂

  3. Sofia skriver:

    Skönt att ni uppskattade citatet från Johan Wolfgang von Goethe😉

  4. Sofia skriver:

    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights can not claim to be defenders of minorities.
    AYN RAND

    • Björngunnar skriver:

      Ayn Rand var förstås judisk.
      Och böckerna gränsar till det oläsbara, men det är min uppfattning.
      Och jag tror principen är fel, kan man rädda 10 människor är väl det bättre än en?
      Jag lyssnade på Radio Nordfront idag, mycket trevligt, men man jämförde hitlertyskland med tidig socialdemokrati som tyskarna tog ide’er från.
      Skillnaden kan vara att nu har vi ett folk som programmerats att få istället för att ge?

      • Peter Harold skriver:

        Det är sällan man kommer till situationer där man måste ha ihjäl en person för att övriga nio skall kunna överleva. Den individualistiska principen är att alla tio må var och en samarbeta efter eget behag, eller inte alls. Som vi har det idag lovar person ett att ta från fem personer det som fyra andra tjänat för att göra honom till kung. Och denne kung kommer inte ge allt han tagit från de fyra, utan behåller en del innan de fem gynnarna får sitt.

        • Björngunnar skriver:

          Jamen om det nu händer, vilket är bäst?
          Oddsen är nog ändå större om nån Sorostyp ” försvinner” men det skulle antagligen kunna rädda kanske miljontals människoliv.
          Sedan menar jag inte nödvändigtvis att ta alla politiker av daga men att ta bort dom från ämbeten där dom utgör livsfara för befolkningen.
          För att utföra detta nödvändiga arbete behövs en organisation, vilket man inom de liberala kretsarna tycks tro skall gå av sig själv.
          Utan en motkraft inget resultat om man säger så.

          • Peter Harold skriver:

            Exakt. Det är därför jag känner mig angelägen om att predika frihetliga ideal för såna människor som ställer upp i organisationer som t.ex. Soldiers of Odin. Jag tror faktiskt att dessa människor skulle hellre kämpa för en nation som präglas av frihet istället för av totalitära ideal. Det är i alla fall min teori.

  5. Risto Matinen skriver:

    Idag skriver jag ett tramsinlägg. Det är helg, och jag orkar inte vara allvarlig jämt och ständigt.

    Helt ointressant för den seriöse. Nåväl:

    Jag är sjukt vig. Kan sätta foten på huvudet, och kan jättelätt bita mig i stortån, om jag vill. Detta är givetvis inget att skryta om, det är genetiskt. Mina barn är likadana. Betänkt dock att jag är ålderspensionär…

    Ska på måndag köpa min sista bil. Ett erbjudande för fett att säga nej till. Får en nästan ny bil (gått 180 mil) med motsvarande 80 lakan i ”rabatt”. Jag är normalt en sådan som köper en tre år gammal bil, där första ägaren tagit 50 % värdeminskning och jag kör slut på den. Min nuvarande bil köpte jag direkt för 16 år sedan, utan att ens provköra den. Föredrar bilar som är lite äldre och V6:or, men körd lite. Helst en ägare, osv.

    Nu gör jag nästan tvärtom. Förvisso bara en ägare, en bekant, men en så ny bil har jag inte haft sedan 1969…

    Tja, varför besvärar jag er läsare här med detta? Mer på grund av mig. Detta skrev jag utan ansträngning, medan när jag seriöst försöker ge ett svar till Peter kräver det inte sällan tankemöda. Idag icke…

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha, ja, jag skall erkänna att jag älskar att glida fram i 80 med en V6:a, men det är inte kul att betala service för en sån. Nu har jag dock insett att en turbomatad trea faktiskt har lite av V6:ans karaktär när man trycker ner gaspedalen.

      Sedan när det gäller att gnaga på stortån. Hur fasen skall jag bära mig åt att övertyga folk om att även jag kan det, utan att förråda att jag precis provade..?😉

      • Björngunnar skriver:

        Jag har en dylik V6 a, Citroen v6 exlusive, den köpte jag för 4000 spänn av en ohändig skollärare.
        2 tändspolar var trasiga och det hade grabben o jag förstått av lärarens berättelser.
        In med datorn o såg att det var den bakre cylinderbanken, det är ett helvete o byta dom sa skollärarn, men efter tio minuter var bytat klart och vi åkte därifrån i en sexa istället för en fyra.
        Bilen var besiktigad men inte återbesiktigad för att handbromswiren kärvade.
        Och så körde jag 80 där det var 70 och åkte fast i en sk. fartkamera.
        Rättegång i tingsrätten o blev dömd till böter 2500 kr.
        När jag frågade upprepade gånger hur det kom sig att Estonia släppts iväg samma dag som båten fått 5 körförbud vid besiktning av Sjöfartsverket och det dog 852 människor fick jag inget svar, inte heller fick jag svar på hur många människor det dött när jag körde hem bilen så jag svarade själv, ingen!
        Bilen är nu i toppskick men till salu Peter.
        Problemet med den är skatten som jag inte vill bidra med till massinvällningen över 3000 spänn per år!
        Man skulle ju kunna falskskylta förståss.
        För att bekämpa sin rädsla för myndigheterna och så vill jag ge Anna rådet att bara gå när det är röd gubbe.

        • Peter Harold skriver:

          Jag hade gärna haft en XM V6 av sista årsmodellen om det inte vore för att min mekarkompetens är som.. eh, en skollärares, och min ekonomi som en… eh, nyexaminerad polis. Samt att jag ägt en extrabil med dragkrok som en eventuell hustru skulle kunna komma och hämta mig när ännu ett hydraulrör sprungit läck. Been there, done that, minus hämtande hustru. Sedan har skitungarna i mina hemtrakter en benägenhet att vilja förstöra snygga äldre cittror. Bl.a. satte de eld på en äldre cittra modell lingonplockare vid Eriksdalsbadet i Stockholm.

          Svaret om Estonia är att körförbudet inte utfärdades av tjänsteman under aktiv inspektion, och att man inte kände till vad koderna som inspektören antecknat betydde, och sålunda inte förstod att man borde ha hemligstämplat handlingen för att kunna dölja myndighetens kunskap om förhållandena ombord och med skeppet.

          Du klarade inte rättegången med argumentet att du var ute och testkörde efter reparation?

          • Björngunnar skriver:

            Jag missar svar ibland för meddelandefunktionen för svar fungerar inte längre.
            Rostiga hydraulrör har jag fått byta på C5an, det franska klimatet är snällare än det svenska och dom saltar antagligen inte vägarna heller.
            Rören som är pulvermålade rostar sönder under nylonklämmorna men det var inte svårt att byta, skarvklämmor fanns på Biltema.
            Lämnar man in en citroeng på märkesverkstad så säger de att vi byter bara alla hydraulrören och det kostar 21.000 kr, dvs mer än vad bilen är värd.

            Estonia, jag är osäker på vad du menar med svaret om Estonia, men sjöfartsverkets direktör blev uppringd angående besiktningsprotokollet och han gav ändå ordern till besiktningsmännen, släpp iväg fartyget.
            Detta med besiktningen var bara en jämförelse med att när staten släpper ivag fartyg som besiktigats och erhållit körförbud så vidtas inga åtgärder, men när jag kör en besiktigad men inte återbesiktigad bil då blir det böter.
            Min bil var på inget vis farlig.
            Sedan när det gäller Estonia så sprängdes ett hål i skrovet under vattenlinjen så hon hade ju sjunkit iallafall.
            Men detta mörkade myndigheterna, så som gangster är jag en novis bland proffs.
            En modell av Estonia gjordes på fartygslaboratorium i Göteborg och modellen sjönk inte vid proven( utan slog runt) men när man öppnade en ditmonterad ventil i botten som släppte ut luften i den upponervända båten, då sjönk den.
            Vilket bevisar att det fanns ett hål i skrovet.
            Estonia var Carl Bildts skapelse och det var han som mörkade sanningen.
            Efter elfte septemberhändelserna frågades samme Bildt om vem låg bakom och svaret på radion kommer jag ihåg, det var Bin Laden, hur vet man det frågade reportern, svaret från Bildt, det kan inte vara någon annan.
            Ännu en proffsskurk, därav min aversion mot systemet.
            Fö. anser jag att graden frihet i ett politiskt system är avhängigt skatternas totalnivå.
            Ju högre skatt desto mer perversion, det verkar vara en naturlag.

  6. Risto Matinen skriver:

    Sablar! Glömde skriva om Åland.Där var jag i fjol tre gånger. Som Sverige var för 50 år sedan. Såg inte en neger eller arab.

    Kommun indelingen är som i Sverige var innan toksossarna lyckades centralisera skiten. Inga landsbygdskommuner skulle få styra sig själva! In med betongsossar att förstöra landet!

  7. Risto Matinen skriver:

    Hade för bråttom där. Blev oklart vilka som var onda/dåliga. Hur som helst, den kommun vi bodde i hade knappt två hundra invånare. Gissa, vad som var dåligt?!

    • Risto Matinen skriver:

      Blev otydligt även där. På Åland var det så få invånare i kommunen jag beskrev.

      Betänk om du ska gå i exil! Åland är ett svenskt territorium. Formellt under finskt styre, inte antisvenskt vanstyre…

      • Anna skriver:

        Jag hade en åländsk pojkvän i 2 år. Hälsade på hans föräldrar där och syrran. Finspång var det. Mysigt som fasen. Jag tyckte hans föräldrar som hade litet jordbruk- var så härliga. Numera har väl kanske även bönderna där resignerat för EUs påtryckningar. Fast det vet jag inte. Då när ja var där, sa bönderna nej till att få EU-pengar för att göra som EU ville. Hade de gått runt förr så kunde de väl vara utan deras skitiga pengar nu också, var det de sa. Hade gärna flyttat dit. Synd att karln dog. Men det var ju väntat, så mycket skit han drog i sig. Byggarkille med finländska alkoholvanor…

        • Risto Matinen skriver:

          Finspång ligger i Östergötland, inte på Åland! Är du säker på var du var?

          • Anna skriver:

            Heter det inte det? Finström kanske det hette? Var inte så fasligt långt ifrån Mariehamn. Cyklade faktiskt dit och tillbaks några gånger. Men på cykeln tog det sådär en timme. Och lite mer eftersom jag cyklade vilse också. Bilburen tog det väl inte mer än en kvart. Rätt jobbigt minns jag- att cykla efter ett träningspass i mariehamn. Fick ta ett dopp från bryggan när jag kom fram.

            • Risto Matinen skriver:

              Du mindes fel! Helt OK!

              Finspång var helt neger- ooh arabfritt när jag häckade i närheten i mitten av 90-talet…

          • Anna skriver:

            Kollade kartan nu. Det var Finström, Emkarby.

            • Risto Matinen skriver:

              Ja, och dessa svenskar talar helt felfri svenska ! Gissa varför?

              • Risto Matinen skriver:

                När jag var där köpte jag en kavaj för hundra spänn. Normalpris tusen…

              • Anna skriver:

                För att på Åland finns det bara svenskalärare som kan korrekt svenska? Olikt i sverige där både lärare och elever talar blattesvenska, i alltfler skolor. ”Finlandssvenska” är faktiskt oftare mer korrekt än det vi talar i stockholm numera. Mer ”gammeldags”. Det tänkte jag på när jag var på Åland.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

