Hur får Dagens Industri det till att svenska folket vill ha hårda tag mot Ryssland?

I all hast utan korrekturläsning….

Bästa läsare!

Jag fick en artikel från Dagens Industri länkad till mig, och jag skall här i all ödmjukhet formulera mig i frågeform, även om det måhända kanske kommer bli högst retoriskt.

DI skriver:

Över sju av tio svenskar tycker att det är viktigare att markera hårt än att upprätthålla goda relationer med Ryssland enligt en ny undersökning. Samtidigt är svenskarna mindre oroade över flyktingkrisen än andra EU-länder.

Vilka är det fel på? Folket eller Dagens Industri? DI hänvisar till Pew Research Center i Washington som utfört olika intervjuer med människor runt om i världen, och frågat om deras attityder till olika dagsaktuella frågor.

Vad gäller svenskarnas oro för Ryssland säger DI att 89% av de tillfrågade svenskarna att det landet utgör ett stort eller litet hot mot Sverige. Och tillägger att det bara är i Polen som siffran är större: 94%.

Vad kan man dra för slutsats av detta? För det första kan man titta på originalrapporten och konstatera att bara 34% av de tillfrågade svenskarna tror att Ryssland är ett stort hot. Vilket är en realistisk siffra med tanke på det anti-ryska perspektiv som svenska gammelmedier håller sig med. I Polen var siffran 71% för oron över spänningar med Ryssland. NATO rustar upp i Polen, inte helt till polackernas stora glädje.

Det intressanta var att 18% av svenskarna också är oroade över Kinas inträde som världsmakt. Medan ”bara” 12% av svenskarna bekymrade sig över USA:s makt och inflytande. Det är endast i Sverige och Nederländerna som färre än 20% av befolkningen är oroade över USA. I Spanien och Grekland bedömer folk att USA är ett större hot än Ryssland (42 respektive 43%). Ungrarna tar hoten med jämnmod: samtliga alternativa hotfulla makter fick 23%.

Att Sverige och svenska folket lever i sin egen lilla skyddade bubbla demonstrerades av att alla medverkande länder i undersökningen var svenskarna minst av alla rädda för Islamiska Staten; blott 69% trodde att terroristerna utgjorde ett hot…

Vänta nu! De svarade faktiskt på frågan: ”Tror du att IS utgör ett stort hot?”. 7 av 10 svenskar ja på den frågan! Jag får säga att det svaret är helt acceptabelt med tanke på rådande medieklimat, även om spanjorerna och fransmännen och flera andra européer rankar hotet från de islamistiska terrornätverken högre (och Frankrike liksom Spanien har ju trots allt drabbats).

Samtidigt så är bara 24% av de tillfrågade svenskarna bekymrade över mängderna av ”flyktingar” från Syrien. I de flesta andra europeiska länder ligger siffran kring 60-70%. Vadan denna lakoniska inställning till invällarna? Ja, det kan ju tänkas att Sverige har kommit ganska långt på vägen att bryta ner sin nationalkänsla. Vad gör några hundratusen islamistiska syrier extra i krigför ålder för skillnad…? Tralla-la-la….

Å andra sidan skulle man ju kunna räkna flyktinghotet på samma sätt som när DI räknade fram ”hotet från Ryssland”; i så fall är det 66% av svenskarna som ser ett hot i flyktingströmmarna. Det är faktiskt en siffra att ta på allvar. Två av tre svenskar är bekymrade över vilka som kommer hit från Syrien (och den tredje är väl vänsterkantrad eller själv islamist…)

Sedan kan man fråga sig hur de intervjuade resonerade när de gav sina svar? Naturligtvis skulle en militär konfrontation med Ryssland vara allvarlig, och jag skulle bedöma konsekvenserna som högst bekymmersamma, kanske rent av katastrofala. Men jag tror inte att Ryssland angriper Sverige bara för sitt eget nöjes skull. Tvärtom är det ju troligare att vi kommer till en konfrontation med den s.k. hårda säkerhetspolitik som Dagens Industri föredrar att tolka.

Jag vet inte hur DI kom till slutsatsen, om det var att svenskarna är mer benägna att satsa på sitt försvar, enligt en av enkäterna. Men betänker man hur de tidigare regeringarna (både socialdemokratiska och borgerliga) rustat ner och feminiserat försvarsmakten är det ändå nödvändigt att se över våra borgar och värn. Försvarspolitik liksom all annan politik är för allvarliga saker för att skötas av politiker!

I övrigt beklagar jag DI:s krigshetsande tonfall.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred, Medierna. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Hur får Dagens Industri det till att svenska folket vill ha hårda tag mot Ryssland?

  1. Björngunnar skriver:

    Nu är det illa ställt med dagens industri, det mesta av tillverkningsindustrin är nedlagd eller utflyttad.
    Om ryssarna ville ha vänligheten att ockupera Sverige och skicka våra politiker till ett gulagläget någonstans där en kanal behöver handgrävas så skulle nog fler än jag känna glädje och att undergångsstämningen lämnat landet för gott.
    Tills detta sker hoppas jag att hatet mot politiker stegras från ett mumlande till ett samfällt folkligt dra åt helvete!

    • Läsare skriver:

      De flesta svenskar är feltillverkade byfånar!

      Det kommer att hända absolut ingenting. När jag klagar på blattarna och zigenarna säger mina mor: -Jag ser dom inte.

      Och det är hur de flesta svenskar fungerar. De vill inte se och allt obekvämt skakar de av sig när de kommer hem. Det är först när de får araber/zigenare eller en somalieklan med 12-15 ungar som grannar som de inte kan komma undan som de reagerar.

      Det de gör är att de flyttar. Den taktiken har fungerat de sista 30 åren sedan mitten av 80-talet. Idag, även om du bor rasrent i ett villaområde kommer du inte undan. Kommunen köper en stor villa mitt i området och flyttar in en arab/somalieklan.

      • Risto Matinen skriver:

        Nej, Läsares fetade text är inte sann! Borde ingen normalbegåvad eller högre anse. Hjärntvätt och naivitet, ligger närmare sanningen. ”De flesta” är också tveksamt/falskt. Går man efter min bekantskapskrets, så är en majoritet emot invällningen och många är mer än förbannade.

        -Jag ser dom inte” kan bero på dålig syn eller att man aldrig lämnar bostaden, eller att hjärnan sorterar bort det man inte vill se.

        • Jonas Bangkok skriver:

          Det beror väl lite på hur man definierar ”byfåne”, men i sak är det korrekt att ingenting händer.

          Sverige är de facto under ockupation i skrivande stund och den enda synliga reaktionen är att runt hundra pers som ställer sig upp och protesterar på Normalmstorg och Berzeli park. Då har man gett upp, och tror som vanligt att någon annan ska ordna upp tillvaron.

          När 87% röstar för fortsatt massinvällning och resten stannar vid snack runt fikat, då får man ligga som man bäddat.

          • Risto Matinen skriver:

            Definition på byfåne: Mentalsjuk eller på annat sätt avvikande person i (visst) samhälle som är känd av alla på platsen.

            Ja, vi är under ockupation, där lands- och folkförrädare sitter vid maktens köttgrytor.

            Nej, 87 % har inte röstat för fortsatt massinvällning. Vi har inte ens fått rösta om parasit- och kriminalinvasionen. I riksdagsval har man att ta ställning till flera snarlika program, som politikerna därefter sviker eller förvanskar. Grisen köps i säcken…

            Ta valet 2006. Vem kunde ana att ”arbetslinjen” skulle bli det för svenskar, och Fredrik den Onde tryckte på gasen för parasitinvällning? Det går inte ihop, men politikerpacket tar order och får betalt av NWO-agenter.

            Jag är dock inte pessimist. Det kommer att vända!

          • Anna skriver:

            Jag var på ”facklig utbildning” häromdagen. Socialdemokratisk indoktrinering med betalda dagar och gratis lunch och fika på långholmen i dagarna 3. En dag var vi i riksdagen på studiebesök. Det slog mig hur likadana alla var som satt som invalda. Nu är det ju ingen kvotering kanske som gör att man måste kunna representera hela samhället, dock känns det rejält ”byfånigt” att inte alla vi som får rösta röstar fram någon till att representera oss, eftersom vi nu faktiskt ges den möjligheten. Om jag satt i rullstol- hade jag då inte velat att där fanns någon i samma ”sits” som jag i riksdagen, för att se till att miljön anpassas så att jag kunde ta mig runt överallt?

            ”Alla” påstår att de gör så mycket, men det är bara snack. I själva verket skiter svensken i varandra- fortsätter anställa invandrare, fortsätter ge till alla andra förutom till sina egna. Jag tycker inte att vi svenskar är byfåna. Vi är sadistiska och självutplånande mot andra som påminner om de själva. Endast det nya och moderna i mötandet med andra ”kulturer” får svensken att tina upp och bli generös. Mot sina egna är svensken smålänning, medans det är rena Gevaliareklamen när det gäller oväntat besök…

            Jag vågar påstå att om jag hade levt mitt liv i vilket annat modernt samhälle som helst så hade arbetsgivare känt att det är dags att ge ensamstående hårt strävande morsor ett fast jobb med arbetstider som möjliggör att både kunna arbeta och vara förälder. I vilket annat samhälle som helst förutom just i sverige- finns empati för sina egna grannar. I sverige vänder folk ryggen till i varenda fråga som gäller vårt egna folks villkor och rättigheter. Det saknas motstycke till svenskars mobbing av svenskar.

      • Anna skriver:

        Jag är tyvärr helt överens med dig. Särskilt som jag får det bekräftat dagligdags, vart jag än går och tom här på bloggen. Alla ”byfånar” är rörande överens om att svenskar är värda mindre än invällarna, eftersom byfånarna också är arbetsgivare, föräldrar och grannar. De som prioriterar andra före sina egna, är helt enkelt värda skit. Och skit är det man får. Tack så mycket, säger jag och tack så mycket säger alla barnen till oss mobbade. Tack så jävla mycket!

      • Peter Harold skriver:

        Detta kallas för integration av våra kära folkvalda.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har på senare tid haft kontakt med personer som säger sig vara redo eller beredda på en revolution här i Sverige. Men det är tyvärr inte mer intensivt än att man skickar länkar till varandra från Avpixlat och Exponerat med knuten näve i byxfickan. Det ser ut som att det har gått alltför lång tid sedan vi senast avsatte våra härskare.

  2. Det är bara att torrt konstatera att hjärntvätt verkligen funkar. Suck!

  3. Läsare skriver:

    Vilken folkgrupp äger DI?

    Trump har portat Washington Post. Judens DI och SvD i Amerika.

  4. Risto Matinen skriver:

    Man ska alltid ta resultatet av intervju- och enkätundersökningar med en stor nypa salt. Hur är frågorna konstruerade, urval och bortfall, samt vilka svarsalternativ finns, för att nämna några faktorer. MSM-artiklar ska man alltid läsa som om det är första april varje dag…

    Svarsalternativen lär här ha varit angående hot mot landet (folket då?): Stort, lågt, inget är väl smalt, enär de de två senare alternativen ligger väldigt nära varandra, borde snarare varit:
    Mycket stort, stort, medium, lågt, inget.

    Går till mig själv, för att illustrera ett problem med frågorna. Vad skulle jag svara på frågan (gissad formulering): ”What kind of threat is the large number of refugees leaving countries such as Iraq and Syria
    Det knappt kommer några flyktingar till Europa, enär <2 % är flyktingar, utan de är illegala invandrare. Skulle jag svara lågt/inget eller svara högt? Skulle jag strunta i den felaktiga benämningen "flyktingar" blir det högt, annars lågt.

    Man frågar inte heller om Ryssland är ett hot, utan om spänningarna med Ryssland är det. Jag skulle absolut svara att spänningarna är ett stort hot.

    Gällande DI:s ”Hela 71 procent av de tillfrågade säger att det är viktigare att vara hård mot Ryssland.” Frågan de ställde var:
    Q54. Thinking about our relations with Russia, in your view, which is more important?”.

    Svarsalternativen var:
    1. Being tough with Russia onforeign policy disputes
    2. Having a strong economic relationship with Russia
    (3. DK/Refused)

    1 översatt är ungefär: Vara hård mot Ryssland vid utrikespolitiska tvister…
    Det en konstig fråga, men visar väl på medelsvenskens bristande verklighetsuppfattning.

    ISIS anses vara det största hotet, enligt undersökningen är sjukt. De har inte frågat efter de verkliga hoten: Den egna staten, Bankmaffian, EU, FN, NWO, etc…

    Att så många, och nu en högre andel anser att det påhittade klimathotet är det näst största hotet, av frågade hot, är skrämmande. Snart har 20 år gått utan någon signifikant trend i den globala medeltemperaturen kan skönjas. Det visar väl mest på hur lättlurade folk är och att propagandan fungerar. Dessutom, både varmare och högre koldioxidmängd i atmosfären är bättre, inte sämre.

    Hittade denna artikel på veteranstoday.com: Europeans shun militarization – see terrorism, not Russia as biggest threat – Pew poll.

    …if the public wants one thing done and those in control of the government another, whose program do you think will rule?

    Sweden was the big surprise, with 71% facing confrontation with Russia versus mediation. I did not know that all the NeoCons had moved there. Our democracies have been turned into divide and conquer test tube experiments to give the best illusion possible that such a thing as popular rule exists.

    • Risto Matinen skriver:

      Hmm, jag hittade ett dokument som explicit visar ställda frågor och svar: Topline

      Där står min gissade frågeformulering istället som:
      Q22g. I’d like your opinion about some possible international concerns. Do you think
      that is a major threat, a minor threat or not a threat to (survey country)? g. a
      large number of refugees leaving countries such as Iraq and Syria

      Här kan man tillägga att frågan är felformulerad. Problemet för oss är inte att de lämnar dessa länder, utan att de väller in i våra länder, lever som parasiter och kriminella här, samt att de verkar för det planerade folkmordet på vita, som redan kan anses pågå.

      Fullständig rapport

    • Man får formulera om det i sin egen hjärna. Alternativen flyktingar eller invandrare byter man helt sonika ut mot invällare. Så blir frågan betydligt lättare att besvara utan att ljuga helt.

    • Peter Harold skriver:

      Jag instämmer med dig; jag har själv slutat att besvara enkäter därför att frågorna och svarsalternativen ger inte ens en antydning om hur jag resonerar i mitt eget huvud. Är jag rädd för björn och varg? Ja, om jag går i skogen skulle jag bli mycket rädd om jag mötte en och de börjar tugga på mig. Betyder det att jag vill att de skall skjutas bort? Nej, men det var inte frågan. Trots det kommer min 100%-iga rädsla tas som intäkt för att jag är orolig och politikerna måste göra något.

  5. Sofia skriver:

    KARTA ÖVER DEN VITA, KRISTNA CIVILISATIONENS UNDERGÅNG?!?!

    http://pbs.twimg.com/media/CkN3gATVEAA_J68.jpg:large

  6. Motgiftarnas eget facebook, Our Own Place Is Here (OOPIH). Dumpa skiten innnan Suckerberg dumpar er.

    https://www.oopih.net/

  7. Anonym skriver:

    Jag tycker om kalla fakta. Som fysik och biologi. Kemi är väl grundläggande till allt men har en syster som var bäst i klassen i ämnet när hon utexaminerades från KTH. En i familjen räcker väl tycker jag. Men roligt att kunna skryta om hahaa
    Det gör ja ofta, skrattar och skojar, menar jag. Många har frågat mig om de fick vara mina vänner för jag skrattar så hjärtligt…
    Nu har min sons svärföräldrar från Ryssland kommit på besök. De är pensionerade runt 55 år gamla. Som vanliga människor. Han tittar på fotbolls-EM på TV och hon snackar via Skype med sina väninnor i runt om i världen. De som alla andra sovjetiska medborgare blev rövade sina livs besparingar när Sovjetunion blev Ryssland igen.
    Dottern har det bra. Med sin ryska examen i botten studerade hon vidare och har ett fast jobb som lärare i en av Sveriges bästa gymnasieskolor bara efter några år i Sverige. Sen är hon också gift med min son och han avgudar henne. Han hittade henne på en rysk datingsite…
    Men detta är bara jävla lögner och inbillningar eller hur, Anna? Eller en hora till i familjen, hahaa…
    Hälsningar
    Den ryska horan

  8. Jonas Bangkok skriver:

    Har funderat på en annan sak i sammanhanget, nämligen hur det MSM-stödda antiryss-propagandan påverkar den ryska minoriteten i de baltiska länderna. Det heter brukar ju talas vitt och brett om ”allas lika värde” och ”inte skilja på oss och dem”, för att undvika splittring.

    Här hetsar man alltså helt ohejdat mot det ryska folket, och gör sitt bästa för att så splittring i dessa samhällen. Nu tror jag knappast att esterna, letterna eller litauerna bryr sig ett dyft om svensk massmedia, men samma orkestrerade kampanj pågår även där, och den svenska nomenklaturen hejar ivrigt på.

    Hyckleriet saknar inga gränser och borde framgå tydligt för den som har två fungerande hjärnceller (vilket erfarenhetsmässigt tyvärr innefattar en minoritet av svenskarna)

    • Herr Flick skriver:

      Sverige har ju ensidigt lovat militärt stöd till balrtländerna om det skulle bli angripna, underförstått av Ryssland. Jag tror att det löftet utgör ett fullgott skydd för dessa länder. De kan lugnt fortsätta att diskriminera den ryska befolkningen,
      Ryssland kommer aldrig våga göra något…
      I synnerhet inte under kontorstid när våra grönklädda är på jobbet.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har funderat lite på det där ämnet, men jag har inte gjort någon djupdykning. Det har talats om att Putin sponsrar nationalister i baltstaterna för att de skall börja bråka och kräva anslutning till Ryssland. Men när jag tänker efter känns detta som en farlig strategi. Då skulle jag hellre tänka mig att någon organisation, typ Soros ”Open Society Foundation” eller motsvarande, skulle pumpa in pengar till ryssetniska grupper i baltländerna som börjar spöka på ett sätt som är misskrediterande för Ryssland. Jag ser det inte som en omöjlighet.

  9. Benny skriver:

    Tyvärr måste man konstatera att det är godnatt för världen som den ser ut nu! Det stora krigets vindar blåser allt starkare och de stackars fånarna till politiker vi har i Europa verkar inte begripa att de lurats av skojarna i Washington. Europa kommer dessvärre att lida svåra konsekvenser när Ryssland slår tillbaka med full kraft! Alltså vad f-n tror idioterna i Bryssel att Netanyahu pratade med Putin om vid sitt statsbesök nyligen? Idel glada leenden i Moskva efter mötena…Israel har givetvis fått garantier för att inte raderas ut från kartan i händelse av storkrig, troligtvis för att det bor så många ryska judar och ryssar i Israel som garanterar deras säkerhet. Kanske också löften om att få köpa S-500 för att ersätta det närmast värdelösa och av israeliska militären utdömda Patriot-systemet. Vinner kärringen Clinton ”valet” i USA rycker kriget allt närmare och de svenska byfånarna till journalister och politiker hejar på Clinton utan att begripa ett skvatt om vilka krafter som styr henne.

    • Björngunnar skriver:

      Poliserna och journalisterna är köpta och väl medvetna om sin roll som förledare av folk som de serverar lögner på Löpande band, det är deras arbete och de är handplockade och välavlönade för uppgiften.
      De borde behandlas som de fientliga agenter de är.
      Förhoppningar om att svensken skulle göra något åt saken kan vi nog glömma bort så slutsatsen att det är kört har vi gemensamt Benny.

    • 51 ämbetsmän(personer) på State Department skrev att de ville ha hårdare tag i Syrien och i praktiken krig med Syrien och Ryssland. Det hela verkar en positionering för den kommande Hillary perioded då de räknar med att få fina positioner.
      http://www.unz.com/article/fifty-one-foreign-service-officers-cant-be-wrong/
      Det är farliga tider och svenska folket är katastrofalt felinformerade.

    • Peter Harold skriver:

      Minimal risk att Israel raderas bort från kartan. Finns nog nya varianter av Belfourdeklarationen som fungerar som garantisedel för sionisterna.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

