Nu bekräftas att FBI var involverade i att göra Omar Mateen till en terrorist.

Bästa läsare!

Jag skall erkänna att när jag skrev gårdagens bloggpost om mina misstankar kring att FBI kan ha varit involverade i det som ledde fram till bögklubbsmassakern i Orlando så oroade jag mig för att jag kanske framstod som lite väl konspirationsteoretiskt lagd. Men min magkänsla sade mig att det låg en hund begraven i fallet med Omar Mateen.

Och nu tycks mina misstankar ha bekräftats.

New York Daily News publicerar uppgifter om att FBI hade en ”informatör” som ”observerade” Omar Mateen i mer än 10 månader från 2013 då han dök upp i FBI:s sfär (till skillnad från de första uppgifterna som talade om enbart två samtal/förhör). FBI säger att ingenting då antydde att Omar Mateen skulle begå något terrorbrott. Konceptet med ”informatör” beskriver jag djupare i föregående bloggpost.

Men att FBI upphörde att intressera sig för Omar Mateen år 2013 är inte sant. Året därpå dök han upp igen med anledning av hans egen utsago om att han via sin moské var bekant med en amerikan som rest till Syrien som självmordsbombare. Och dessutom gav han uttryck för sympatier till en rad olika islamister, både predikanter och terrorister. Man har också varit medvetna om att han rest till Saudiarabien vid två tillfällen på pilgrimsresa.

Utifrån FBI:s egen knapphändiga information kan man dock notera att minst två personer introducerats till Omar Mateen som ”informatörer”, d.v.s. individer som försökt att tillvinna sig hans förtroende genom att sannolikt utge sig för att sympatisera med hans åsikter och avsikter. Men FBI förnekar att kontakterna 2013 ledde till någonting.

FBI har råd att förneka och hemlighålla. Omar Mateen sköts till döds i samband med att den beväpnade insatsstyrkan bröt sig in i lokalen för att rädda den återstående gisslan. Man uppger att det pågick en förhandling med Omar, men att han inte ställde några egentliga krav. Det var dock i samband med att Omar började tala om sprängämnen som man bestämde sig för att bryta in. Omars död innebär att det inte blir något rättsligt efterspel, och att myndigheterna kan lägga locket på.

Men det finns några besvärande omständigheter. Personer på plats berättar att någon eller några – inte Omar – blockerade flyktvägar. Detta innebär att Omar inte var ensam gärningsman. Fast oavsett detta kvarstår den viktigaste frågan att få svar på: vad var ”informatörernas” roll i att göra Omar Mateen till massmördare i islams namn?

Och framför allt: är FBI:s strategi att välja ut psykiskt sjuka människor och fostra dem till extremism och att förse dem med verktyg för terrordåd, verkligen till gagn för medborgarnas säkerhet? Min magkänsla säger att svaret är ”nej”.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Nu bekräftas att FBI var involverade i att göra Omar Mateen till en terrorist.

  1. Björngunnar skriver:

    Varför skulle det vara konspiratorisk när denna typ av manipulerande genomsyrar hur hela världen styrs?
    Därmed inte sagt att alla svenskar har en hög tilltro till det demokratiska systemet och riksdagen.
    Och upplägget och det tänkta resultatet finns ju i ”protokollen.”

    • Peter Harold skriver:

      Låt oss säga att jag hade ett stung av jantelag. ”Du skola icke tro på konspirationsteorier”, typ. Å andra sidan… vi ser detta gång efter gång. Oavbrutet.

      Fast vad gör vi åt det hela? Ja, vi kan i stort sett bara tala om det. Men tyvärr är nyheten bortglömd när alla fakta finns på bordet.

  2. zanning skriver:

    Ibland får jag en känsla av att FBI, CIA, NSA m fl använder sig av ”Manchurian Candidates”…

    • Peter Harold skriver:

      Den känslan har jag också. Och förmodligen är det ganska lätt att få tag i dessa aspiranter.

    • Vauen skriver:

      Jo jag håller med dig, det är en stark känsla jag har också!

      Se är det ju mycket som man inte vet om hur sofistikerat media kan manipuleras:

      Nu ser det lite fejk ut när man vet hur dessa kända personer ser ut när de talar. Men tänk om vore är vittnen till en händelse som kanske ingen känner igen för att dom är sminkade. Eller dom kanske tillhör en klass medborgare som är ”Potemkinkuliss-statister”. Det är en del truthers som misstänker att tex Sandy Hook är en stad befolkad av regimtrogna familjer som används som statister för maktens propaganda, i o m att så extremt mycket där är totalt orimligt.

      • Peter Harold skriver:

        Ja, den virtuella verkligheten kommer sannolikt att ställa till det. Och jämt verkligheten kommer det andra offret bli skådespelarna. De är på väg att bli överflödiga.

  3. Laputa boy skriver:

    Allt ingår väl i planen för det kommande storkriget finanseliten planerat för genom att fylla Europa med muslimer.

  4. Risto Matinen skriver:

    Skumt är det, men ligger FBI eller CIA bakom? Förvisso skrivs det om att ev. 3 skyttar var inblandade. Själv är jag vacklande. Omar Mateens egen våldsideologi med sympatier för terrorister, parat med dissonans; bl.a. både vara bög och muhammedan, psykiskt rubbad etc…

    Oavsett om Omar Mateen fick ”hjälp” av FBI eller ej, kom avväpningskraven av medborgarna per automatik. Detta är nog viktigare än att förövaren är islamist. Symptomatiskt kommer inte samma reaktion när staten dödar en massa oskyldiga människor. Inte katten har jag läst/hört att staten ska fråntas vapnen då, vilket vore rimligare.

    Detta dåd framställs som den värsta massakern i USA, men det är inte sant. På Frihetsportalen påpekade en kommentator under Värsta vapenägaren?:

    Göran says 2016-06-18 at 08:03
    Det kavlas ut att orlandoskjutningen är den värsta massakern i USA. Jag vill bara påminna om Waco. Där dog 76 personer. Över 20 var barn. Två kvinnor var gravida.

    • Björngunnar skriver:

      Tydligen var Waco farlig för makten, varför begriper jag inte men farlig för makten var den sekten.

      • Björngunnar skriver:

        Mer reflektioner, svenska kyrkan är totalt infiltreras av fan själv , homolobbyn, när judarna hade makten i Ryssland som då var Sovjetunionen sprängdes kristna kyrkor, katolska kyrkan lär sedan minst 50 är våra infiltrerad av judar, Hague en professionell yrkeslögnare.
        Tydligen är religiositet något man är mycket rädd för och det måste finnas en anledning.
        Till Peter kan nämnas att katedralen i Barcelona, de familia något…har en mycket framträdande anstrykning av djävulskyrka, den ser rent för djävligt ut och den blir visst aldrig klar.

        • Peter Harold skriver:

          La Sagrada Familia? Jo, den har jag hört talas om. Jag vill minnas att arkitekten hette Gaudi. Fast jag har varit i en del kykor i Frankrike som verkade ha lite lätt djävulsfetischism, om jag får uttrycka mig lite vänligt. Kanske ville man levandegöra hotet, så att säga.

      • Peter Harold skriver:

        Waco-ledaren hade sex med sina medlemmar. Där gick gränsen…😉

        • Björngunnar skriver:

          Det kan ju ha varit en bluff på känt mane’r.
          Sheike däremot piskade sina damer…också!

          • Peter Harold skriver:

            Enligt folkbokföringen är karln fortfarande i livet…!😮

            • Björngunnar skriver:

              Sheike är ett ofarligt skämt, han eller hans anhängare har ingen potential.
              Men det hade Wacosekten.
              Varför bombades de ryska kyrkorna av kommunisterna, judarna?
              Varför angrips vissa sekter?
              Varför startades föreningen FRI av …frimurarna för att ” rädda” folk ur sektens klor?
              Tyckte frimurarna synd om de religiösa?
              Naturligtvis inte, man var rädda för att en religiös kraft skulle hota deras makt.
              När någon säger, du skall inte stjäla och du skall inte ljuga…
              Då är det på tvärs med deras egna religion där ingen som inte är utvald kan bli annat än en dräng .
              Det finns säkert fler dimensioner av detta som jag och många andra inte har grepp om.
              Vad sägs om fjärrstyrd mentalt kommando utövat på sveriges militär, riksdag…
              Och skulle det uppstå något sådant så kan vi vara säkra på att helvetet bryter ut, hela (frimurarna)maktapparaten kommer att sättas in för att förtrycka hotet.

    • Peter Harold skriver:

      När staten skjuter ihjäl sina egna medborgare räknas det inte som ett brott, Risto…!😉

      Jag ser det inte som omöjligt att han slaktade folk på egen hand. Breivik klarade ju av att döda fler än Omar, och då fick ju norrbaggen springa omkring på en hel ö.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

