Brexit? Som om jaaaag skulle bry mig… (jo, för fan, det gör jag)

Bästa läsare!

När jag inte befinner mig i onåd hos kärestan brukar hon komma med komplimanger om mitt intellektuella sinnelag (Om man har tummen mitt i handen som undertecknad så får man försöka odla andra färdigheter, min anm.) och om mitt närmast maniska intresse för politik. Vilket föranleder mig till ett för många obegripligt försvarsresonemang om att jag verkligen inte är intresserad av politik; att jag till och med avskyr politik, och förbannar nästan alla politiker. Politiker utgör en större samhällsfara än världens alla terrorister och Homer Simpsons (d.v.s. folk med tummen mitt i handen) sammantaget.

Kärestan påpekar att jag nästan enbart bloggar om politik, så det måste ju betyda att jag därmed är intresserad av politik vad jag än säger om saken, inte sant?

” – Nej, nej, nej, och nej”, upprepar jag och anför att i mitt drömsamhälle så har vi inga politiker.

Nu i morse hände något som sannolikt får henne att ompröva sin syn på mig som politisk nörd. Jag hade vaknat sent på midsommarförmiddagen när hon skickade meddelande från jobbet. Utan att gå in för mycket på detaljer (hon föredrar att jag håller henne utanför denna blogg, men jag hoppas att det är ok denna gång) så kan jag berätta att hennes meddelande handlade om att hon läste om Brexit och att det skulle påverka företaget som hon arbetar på, då de har verksamhet i London.

Med blott mitt vänsteröga öppet textade jag tillbaka på engelska : ” – Så här långt är jag ganska säker på att det är svårt att göra en prognos på vad som blir det verkliga utfallet av Brexit. Alla mardrömsscenarios handlar om att Storbritannien slutar handla med EU, men det är omöjligt. Norge är inte medlem i EU, men bedriver ändå handel med EU. Det beror helt på vilka avtal som Storbritannien och EU tecknar. Och Brexit skulle också kunna leda till att makteliten i EU lär sig en läxa. EU står för överreglering och totalitarism, vilket är det som faktiskt sänker EU både ekonomiskt och demokratiskt”.

” – Ah, det låter som att Pinky är för Brexit”, textade kärestan tillbaka. Ja, det är hennes smeknamn på mig… Kan vi fortsätta att diskutera EU nu i stället, min bäste läsare…?!!

Jag skrev tillbaka: ” – Faktiskt, problemet är att politikerna alltid skapar system som gör medborgarna och näringslivet beroende av staten (regeringen). Så vi kommer se elände oavsett hur det går i folkomröstningen”.

” – Aha, då kommer du att ta en promenad idag och skriva om Brexit sen på bloggen…!”, textade kärestan till den alltjämt enögde i sängen på andra sidan jorden.

” – Inte alls! Jag tänker skriva om Swexit. Och om EUxit. Det är hög tid att frihet och frigörelse blir verktyget för att bygga framtiden för vår kontinent! *standing on the chair and pretending the revolutionary crowd is roaring to my speech*”

Kärestan skrev tillbaka, och kommenterade min sista rad: ” – Och jag skall stå plikttroget likt David Camerons hustru gjorde när han meddelade sin avgång. Haha!

Ni, kära läsare, har nog ingen aning om att jag plötsligt fick upp båda ögonen, och reste min överkropp till lodrät position. På en halv sekund. Vad? Vad är det för skämt? David Cameron avgår? Varför skulle han göra det..?

Raskt bläddrade jag fram nyhetssajterna. Det blev Fria Tider som jag tryckte på ‘uppdatera’, varvid jag blev varse att folkomröstningen i Storbritannien var fullbordad, och att resultatet blev en majoritet för ett utträde ur EU. Jag kände mig förvirrad. Nog för att jag visste att omröstningen var på gång, men nu, just idag… jag menar, igår…?

Saken är den att jag tog mig en långpromenad under den ljumma torsdagskvällen, och åt min middag något före midnatt. Jag hade en så trevlig promenad att jag inte alls brydde mig om att läsa några nyheter. ” – Här är jag och där är världen, och ointresset är ömsesidigt”, verkade min filosofi lyda under kvällen.

Jag vet inte hur engagerad jag skulle ha varit i omröstningen om jag ens varit medveten om att den ägde rum.

Jag har egentligen gett upp det här med demokrati och politik. Visst, jag är lite förvånad över att Donald Trump inte blev sänkt under primärvalet (och än är han inte i mål eftersom partiledningen fortfarande konspirerar om en annan kandidat). När sånt händer får man intryck av att människor som Trump släpps igenom medvetet för att eliten skall inbilla oss att demokratin fungerar. Men när det verkligen gäller, då bearbetar man väljarna intensivt med sina manipulationer. Eller skjuter hindret. Eller skjuter någon annan för att vinna sympati.

Så med andra ord hade jag egentligen inte förväntat mig någonting annat än att britterna skulle rösta för att stanna kvar i EU. Och skulle inte tillräckligt många rösta ”rätt” skulle man kunna redigera röstsammanräkningen fördelaktigt under natten.

Därför blev utfallet av kärestans textmeddelanden en dubbel överraskning för mig. Pinky hade missat att det näst största medlemslandet i EU nu sagt tack och adjö. Politiknörden Peter Harold lyckades sova, ovetande om 2010-talets kanske mest historiska folkomröstning!!! Tablå!

sb peter harold and the brain

Tänk…! Demokratin har fungerat…! EU har fått långfingret av britterna. Eller åtminstone från 51% av de som röstade.

Valfusk?

Varför då? Visst, det finns massor att förlora på att stanna kvar i EU, men jag ser inte att Brexit-sidan skulle ha några motiv till valfusk. Låt oss säga så mycket som att Nigel Farages EU-kritiska UKIP ju i stort sett livnärt sig på att det inte går en dag utan att man förbannar sig över Bryssel. Nu måste de förhålla sig till att ett av deras mål blir verklighet. Vad händer härnäst för UKIP?

Ok, jag har en konspirationsteori. Bara därför att.

För någon vecka sedan höll nämnde Nigel Farage ett anförande i EU-parlamentet som han beskrev som förhoppningsvis det sista som representant för sitt medlemsland i EU. Nigel Farage har med all rätta sagt en och annan osmickrande sanning om EU-politrukerna under åren, och kanske blev tanken på att slippa Farage och hans kumpaner så frestande att EU-kommissionen gav order om att rigga valet så att Brexit skulle komma att vinna, trots att Stay-sidan ökade enligt opinionsmätningarna. Nej, för guds skull, ta inte denna teori på allvar, kära läsare!🙂

Visst, vi skall inte ropa hej förrän vi hoppat över björnens skinn. Folkomröstningen är förvisso avklarad (utan att jag märkte det), och David Cameron skall avgå. Kruxet är att hans ersättare är inte ett spår bättre. Brittiska politiker är alla den typiska nidbilden av en politiker.

Och Fredrik Reinfelt dök upp i debatten med påpekandet att det mest är de gamla som röstar för ett utträde. Mitt väderkorn säger mig att det Reinfeldtska utspelet bör uttolkas som att EU och Storbritanniens regering kommer försöka förhala utträdet, och med sedvanliga manipulationer (t.ex. höja ungdomsarbetslösheten och skylla på ”all osäkerhet som utträdet skapat”) få opinionen att svänga och sedan hålla en ny folkomröstning. Konceptet med att utlysa folkomröstningar tills väljarna röstar ”rätt” är beprövat inom EU.

Så min rekommendation till UKIP är att inte korka upp champagnen och gå till vila. Nu skall ni lägga i överväxeln och bedriva en frihetlig politik för att få Storbritannien till någonting annat än en amerikansk koloni med dålig matkultur och massövervakning. De brittiska kidsen gillar EU mest för att man enkelt kan åka till kontinenten och få tag i braja. Den ”rättigheten” behöver inte upphöra bara för att Storbritannien återgår till att vara en självständig nation. Tvärtom.

Och om Swexit? Tja, det är en dag i morgon också.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Privat. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Brexit? Som om jaaaag skulle bry mig… (jo, för fan, det gör jag)

  1. Så finansjudarna lär skjuta Jo Cox helt i onödan? Eller gjorde dom? Det kanske inte går att avgöra förrän om flera år eller decennier från nu. Rödsköldar och deras kohorter är ett slugt pack. Dom har sällan ett enda syfte med sina ondsinta planer. Dom för alltid ett krig mot oss på flera olika fronter. Det är väl dels mest lönsamt så men också lättare att kollra bort fårfolket på så vis.

    • Peter Harold skriver:

      Absolut, de är anpassningsbara. De gnäller lite, men man får vara på sin vakt. Tag t.ex. som när förslaget om Federal Reserve Systems dök upp i USA:s kongress och bankdirektörerna gick ut i medierna och sa att detta var ett dåligt förslag för dem. Fast det var ju de själva som låg bakom förslaget!

      Därför anser jag att man skall vara på sin vakt när gubbar som Alan Greenspan och George Soros bölar om att Brixit-valet är deras värsta dag i hela deras överlånga liv.

    • Peter Harold skriver:

      Jupp, men först skall vi ha en ordentlig kris så att folket lär sig rösta rätt nästa gång. En kris som inte bara världens 400 rikaste känner av (de förlorade visst hundratals miljarder i fredags).

    • Peter Harold skriver:

      Faktiskt, det är precis vad de gjort. Och de skall vara stolta över att de lyckats. Sen är det ju bara symptomatiskt för vilket förrakt för demokrati som EU-presidenten har, hur han ilsket – som en försmådd melodifestivalsgeneral – snäser åt England att ta sitt pick och pack och försvinna direkt, omedelbart, bums, stört, annars jävlar…

  2. Bäste skrivare! Glömde bort det igår men det kanske lika bra att du byter namn på sidan till Pinkys blogg, då det inte går att få ogjort längre och det enda jag tänker på är just det namnet. Om det blott fanns ett blått piller som bara tog bort just denna lilla detalj så hade jag tagit den.

    • Anna skriver:

      Du avslöjade just din snuskiga fantasi, käre morning glory! 😃

    • Peter Harold skriver:

      Haha! Faktum är att vi ser ut så här, jag och kärestan…😉

      • Anna skriver:

        Får man fråga var familjen Pinky formades? Fattar inte hur folk i min ålder träffar sina kärlekar…!?

        • Peter Harold skriver:

          Åh, vi har känt varandra länge. Så länge att det inte skulle vara kul utan varandra.😉

          • Anna skriver:

            Då förstår jag… Ja, hade jag inte bytt telefon och nummer så ofta förr om åren då man tyckte att intresserade killar bara var jobbiga och efterhängsna (efter att ha varit för generös med att ge ut numret i fyllan) skulle kanske även jag ha haft en gammal härlig kärlek. Jaja, vad är väl en bal…. Nä, inte fasen känner jag någon som träffat någon NY som är över 45. Det händer liksom bara inte. Fast det är rätt konstigt när man tänker efter. Det är ju vi äldre som har något intressant att komma med.

            • Peter Harold skriver:

              Och ju äldre vi är, desto oftare kommer vi att berätta det som vi tycker är intressant för alla som inte kan fly…!😉

              • Anna skriver:

                HaHa! Och det gör vi för att vi äntligen får det… Men tiderna förändras ju även för äldre. Barn, äldre (och faktiskt även medelålders) har samma behov som i alla tider- men nu ska plötsligt alla behandlas som att vi alla är lika gamla och har samma rättigheter samt förpliktelser. PLUS den stora lilla detaljen att HUMORN blivit helt humorbefriad. Att dra ett SKÄMT i dag likställs med uppsåtligt beteende.

                Ingen ska få vara människa, ingen får dra vitsar och absolut ingen hänsyn tas till ålder och bakgrund. Åtminstone inte om du är från sverige. I sverige är vi nämligen så LIKställda och JÄmlika att det inte längre går att gunga gungbräde. Inte att undra på att alltfler blir senildementa i allt yngre ålder. Det kanske är av ren självbevarelsedrift.

  3. Sofia skriver:

    Om någon har lust att gräva:

    • Peter Harold skriver:

      Japp, detta kan man nog räkna ut på förhand. EU kommer att vilja straffa England, och skrämma resten av medlemsstaterna till lydnad. I värsta fall har vi fått EU att gå in i en fas av desperation. Och vad gör desperata härskare när de känner marken gunga under deras fötter? Startar krig!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

