När staten kör tåg får man välja mellan att ha barn eller ha brutit ryggen

Bästa läsare!

I det verkliga livet är det kunden som ställer krav på säljaren, och är kunden inte nöjd med varan eller priset, eller inte heller belåten med säljarens bemötande, så kommer kunden att gå vidare till en annan leverantör.

När vi kommer till det där med att åka tåg, då ställs dessa grundläggande marknadsregler på ända.

Rullstolsburna Charlotte Sjöberg, 34, blev förbannad när hon upptäckte att en kvinnlig resenär bokat rullstolsplats för att få plats med sin barnvagn och kunna sitta nära denna utan att skämmas. Charlotte fick höra av konduktören att detta är ett vanligt beteende hos tågresande barnvagnsinnehavare. Charlotte blev upprörd.

Charlotte blev så upprörd att hon skrev ett inlägg om detta på sitt Facebook-konto som sedan delades och plockades upp av Bonnier-ägda dagstidningen DN och deras kvällstidning Expressen, som i sin tur frågat Staten Järnvägar om det verkligen skall gå till på det här sättet.

Vi ser här nu ett exempel på den typiska svenska samhällsordningen; man klagar, blir/upplever sig vara nonchalerad; man går till medierna och medierna klagar åt en hos staten för att få läsarnas sympatier; därpå svarar staten att man kanske eller kanske inte kommer göra något. Mediedramturgins tre huvudroller är därmed besatta i sedvanlig ordning; den stackars rullstolsbundna Charlotte som är offret; den likgiltiga barnvagnsmarodören som är boven; samt staten i roll av… jag tänkte säga hjälte, men det är ett lite för starkt ord.

I nyhetsartikeln framstår problemet som att staten inte gör någonting åt dessa hänsynslösa barnvagnsägare som reser på rullstolsplats. ” – Förbjud dem!” ryter Expressens, DN:s och Metros läsare.

Låt oss leka med tanken att det inte är staten som äger och kör dessa tåg, utan istället ett enskilt företag som vill att alla deras resenärer skall känna sig välkomna ombord, och att detta företag är beroende av att resenärerna verkligen upplever sig vara välkomna och får en prisvärd service – så att inte dessa reser med en konkurrent istället. Denne entreprenör skulle här identifiera det verkliga problemet: ” – Jag har för få platser för barnvagnsinnehavare!”.

Och som företagare följer inte så sällan en entreprenörsförmåga som inkluderar innovationsbenägenhet, varför det fristående tågbolaget hittar på en lösning så att man kan arrangera några säten och erbjuda utrymme för en mamma som vill ha sin unge inom räckhåll. Om detta kostar extra, eller om mamman inte tycker att det är värt priset, är upp till säljaren och kunden att själva avgöra.

Detta är skillnaden i tänk mellan en statlig aktör som anser att regler är till för att kunderna skall anpassa sig, jämfört med en fri entreprenör som vet att han eller hennes verksamhet beror på vad kunden vill ha och därmed försöker tillfredsställa önskemålen genom att göra sin produkt så ändamålsenlig och kostnadseffektiv som möjligt.

Men jag är inte alls förvånad över att Bonniers Expressen föredrar den statliga lösningen med piska och hån. Expressen är varken oberoende eller ens liberala. Expressen är en skittidning i klass med Aftonbladet och Metro.

I övrigt ingår Charlotte i en grupp som skall jämföras med patienter som fått ryggimplantat, vilket är en ny metod som förhoppningsvis kan hjälpa till att återställa ryggmärgsskador, åtminstone delvis. Jag hoppas att Charlotte och andra människor i hennes situation också kommer få nytta av detta försök, om det faller ut bra.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till När staten kör tåg får man välja mellan att ha barn eller ha brutit ryggen

  1. Björngunnar skriver:

    Statens, Sveriges järnvägar är till stor del finansierad av Tyskland, Sverige lånade pengar som genom inflation inte behövde betalas tillbaka.
    Vissa saker ägs med fördel av staten, dit hör järnvägar.
    Inget hindrar från att man frångår principen dummaste kompisen får jobbet.
    Posten är ett annat exempel på ur askan in i elden.

    • Det är ofta post bara hittas slängd bakom någon buske. Har hänt i många år. Konstigt att det aldrig händer med räkningarna.

    • Peter Harold skriver:

      Fast där är vi i den intressanta frågan om det kommer finnas vägar om inte staten bygger dem åt oss. Och det är inte sant. Jag har roat mig med att läsa en hel del svensk bygdehistoria under senare år, och fann till min förvåning (ja, man har ju varit statsindoktrinerad sedan skolåldern) en massa järnvägar som var byggda med privata medel, och drevs i de dessa privata ägares regi. Men sen insåg vissa aktörer att de kunde behålla russinen i kakan om de sålde sina järnvägar till staten (eftersom staten byggde järnvägar långsammare än de privata aktörerna, och valde att expandera genom uppköp), som därmed fick ansvar att underhålla och driva dessa. Under 1930-talet gick man in med ett mer komplett förstatligande, istället för att låta de privata aktörerna konsolidisera och integrerar sina verksamheter. När detta var gjort så började staten lägga ner de olönsamma järnvägarna som man nyss köpt!

      Vad gäller posten skrev Gunnar Myrdal 1982 att vi har den bästa i världen.😉

  2. Anna skriver:

    Hehe. Det där upptäckte jag att man kunde göra. Boka rullstolsplats alltså, om man behövde plats för barnvagnen. Så det har jag gjort. Men skulle självklart fälla ihop den och flytta på oss, alltså byta plats med den som satt i rulle om denne eller denna bokat vanlig plats. Klurigare hade det ju blivit om det var ett fullsatt tåg och rullstolsköraren inte hade bokat någon plats alls. För ståplats vill man ju heller inte ha, när man sitter där med barn…

    Jag tycker faktiskt inte att det borde vara resenärernas sak att sköta. Varför jag bokade plats på rullstolsplats och troligtvis varför andra gör det- är ju för att man tidigare blivit tvingad att först knäcka sin rygg för att ens en gång komma ombord på tåget och ingen personal hjälper till, för att sedan vara tvungen att ställa sig och gapskrika åt resenärerna som ställt sitt bagage överallt i gångar osv- så att man inte ens kommer åt en liten fläck att sätta ner ungen på, för att kunna börja vika ihop sin barnvagn. Jag har varit med om helt överjävliga resor med överfulla tåg där jag fått stå mellan vagnarna med barnvagnen, för att det helt enkelt inte gick att gå till mina bokade platser. Det är klart att nästa gång man åker med barnvagn, ser man till att boka ”smart”.

    Det är SJ som borde skämmas för sitt ointresse att hjälpa till. Det är de som borde se till att folk ställer sitt bagage rätt och att hjälpa folk som behöver hjälp, som exempelvis rullstolsburna eller barnvagnskörare- av och på. Det borde väl vara självklart. Och så jävla svenskt fenomen att kontakta media för att något ska förändras. Inget annat sätt finns ju i svedala. SYMPATI vinner man bara genom medial uppmärksamhet.

    • Björngunnar skriver:

      Det är chefens jobb att se till att personalen är vänlig och på alerten, blir det lite trångt så är väl inte det hela världen så länge folk är vänliga o hjälpsamma.
      Nuförtiden får man inte ens köpa biljetten av konduktören.
      Jag minns för fem år sedan när jag steg på tåget med ett sällskap utan biljetter och i sista sekunden att konduktören sålde biljetter utan prispåslag, han tyckte inte heller om den nya( världs)-ordningen som han tvingas följa.
      Alltmer handlar om att förudmjuka oss så att vi lär oss lyda annars kostar det skjortan.
      Varför kommer jag att tänka på Bengt Bästerberg som är både välavlönad ,samvetslös o kass…

    • Peter Harold skriver:

      Ja, fast man märker att mer och mer av offentlig verksamhet skall vara självbetjänat och automatiserat. Inte förvånande att SJ anser att boskapen skall gå ombord och sätta sig efter egen förmåga. Kul för skumögda och stelbenta – icke.

      • Anna skriver:

        Ja, jag muttrade för mig själv den överjävliga gången jag reste att ”Ska man KÖRA tåget SJÄLV också, kanske??? ”. Ja, det kan ju omöjligt bli sämre när tågen körs via dator, dvs utan förare. Då kanske man kan börja vara lite serviceminded, som det var förr när konduktörerna tog kontakt med en utan att bara vilja se biljetten som man köpt via nätet…

        Fast känner man SJ så förstår man ju att på ngt vis kommer det bara bli ännu dyrare i drift när det automatiseras. Då är det väl civilingenjören som ska monitor-styra på distans som blir för dyrt. Eller nåt. Det som glöms bort nuförtiden är att sunt förnuft faktiskt är gratis!

        • Björngunnar skriver:

          😉 Bra sagt, sunt förnuft är gratis.
          Jag kommer ihåg en konduktör , en finare sortens dam kom fram till honom och sa att den här personen sitter på min plats, men personen ville inte flytta, jag har också köpt platsbiljett.
          Vad skall jag göra så konduktören o gick, jag kan inte trolla.

        • Björngunnar skriver:

          Den kan man ju fråga sig vem som äger statens järnvägar för staten är det väl inte!
          Allt som kan säljas är väl sålt och vad blev bättre då och vad blev billigare.
          Svensken har blivit både förudmjukad och lurad.
          Reinfeldt är numera anställd av svenska staten med säte i New York!

          • Peter Harold skriver:

            SJ AB ägs av svenska staten, och det är regeringskansliet som sitter på aktierna. Det är en intressant fråga vad SJ står för idag. Staten har registrerat bolaget som SJ AB. Tidigare betydde SJ ”Statens Järnvägar”, men nu finns inte den benämningen i bolaget.

        • Peter Harold skriver:

          Jag har kört tåg! Faktiskt lättare än vad man kan tro!🙂

          Monitorstyrning på distans är inte automatisering, Anna…!😉 med andra ord, det kommer inte finnas en ingenjör som kommer lyckas få igång tåget när det stannar därför att ett popup-meddelande från Microsoft erbjuder uppgradering av mjukvaran.

          Undrar vilka katastrofer som kommer inträffa när allt förarlöst styrs med datorer?

          • Anna skriver:

            Jaha. Nä förstås. Styrs den från någon annanstans är det väl fjärrstyrning kanske? Bilarna då, och bussarna – som är förarlösa… Är de automatiserade ? Måste de väl vara om de är utrustade med mekanik som kör?

            • Peter Harold skriver:

              Datorerna styr all mekanik. Och i våras dog en bilist som hade en självkörande Tesla. Vit lastbil som kör ut i motljus… inte bra för en förarlös bil. Den blev ännu mer förarlös efteråt, kan jag säga.

              • Anna skriver:

                Aj! Men å andra sidan hade olyckan kanske inte skett om alla bilar varit förarlösa. Även den vita lastbilen.

                • Peter Harold skriver:

                  Ja, om båda haft något övervakningssystem som förhindrat kollision är det kanske möjligt.

                  • Björngunnar skriver:

                    Dessa förbannade övervakningssystem!
                    Jag trodde detta var en frihetlig blogg.
                    Jovisst är jag förbannad idag!
                    Släpp allt i trafiken fritt och överlåt åt den enskilde att avgöra hur man skall köra bil o båt, fartyg o h flygplan.
                    Klarar han det inte så skär huvudet av medborgaren.
                    Inför drottningsrätt men inte om inget händer.
                    Besiktning av folk få och fordon skall vara frivilligt.
                    Men det är dags att kapa polischefens huvud, kapten armband och kapten klänning m fl. av elitens executörer.

                    • Peter Harold skriver:

                      100% frihetligt, tro mig. Om alla envar praktiserar sina normala sunda överlevnadsinstinkter så torde vi kunna klara oss förträffligt med ett minimum av regler. Vad gäller trafiken tycker jag dock att väginnehavarna skall ha rätt att bestämma hur kunderna skall få använda vägarna. Om jag t.ex. som vägbyggare anser att min väg inte lämpar sig för högre hastigheter än 100 km/h så måste jag (i enlighet med principen om äganderätt) ha rätt att sätta den hastigheten för att inte äventyra mina kunders säkerhet (eftersom jag sannolikt vill att mina kunder inte skall dö p.g.a. att mina vägar inte är bättre).

                      Däremot tycker jag att det är helt logiskt att istället för en massa regler ha rejäla straff mot dem som skadar sina medtrafikanter. Precis som när någon har förverkat sin rätt till frihet när denne misshandlat eller slagit ihjäl någon så måste även en förare som vållar andra än sig själv skada hållas borta från trafiken och plikta för den harm vederbörande åsamkat sin omgivning.

                      Vad gäller polischefer… ja, vad skall man säga? Bara det faktum att man sätter gamla politiska aktivister till att leda en myndighet är ett hån mot medborgarna.

                      Nä, vi tar och lyssnar på musik istället. Eller ”musik”. På el-bas, Dan Eliasson i Hedemora…

      • Björngunnar skriver:

        Du blandar ihop päron med äpplen!
        Statlig verksamhet kan vara dålig och det kan även privat vara, bli.
        Hela Sverige har blivit dåligt och dyrt och dåligt är en fråga om vem man frågar.
        Om elever får välja själva vilken skola de vill gå i så väljer majoriteten den som är lättvindigast och med mycket diskotek på schemat.
        Det värsta som globalisterna vet är fri konkurrens och det blir dem som tar över näringsliv, media, politik.
        Nazisterna gjorde en film om detta som vi har så mycket av idag, förslavning av befolkningen.
        Snart kommer du på att dem hade rätt.
        Det tog mig långt över halva livet och komma fram till detta så jag är inte kritisk till din inställning och uppfattning av vad frihet är.
        Längre till tar det för den som är ordentligt hjärntvättad.
        Gör det du vill är djävulens ordspråk, och resultatet blir dåligt för alla .
        När jag var i Spanien, Barcelona med omgivningar såg jag privatägda vägar.
        Där kostade det pengar att åka så lastbilarna åkte på de statliga vägarna som gick genom byar och där satt skyltar, Vem blir nästa offer, med illustrativ bild på påkörda döda barn o äldre.
        Här kommer nu länken , det jan inte ha undgått någon tänkande människa att det finns krafter som vill vår död.
        Massimport av både folk och mat, och resultatet blir som så många gånger förr i historien, död , massvält…

        • Peter Harold skriver:

          Skall jag vara ärlig tror jag inte att alla elever väljer det lättast alternativet i skolan. Jag ser bara på min egen dotter och hör om hennes klasskamrater, och de verkar snarare tvärtom väldigt hungriga efter kunskap. Visst, sedan finns det säkert en massa kids som ser skolan som nödvändigt ont, vill få ett jobb för att få lön – skitsamma vad det blir för jobb – och lediga helger.

          Jag och kärestan tänkte snåla på resebudgeten och åkte i huvudsak via de ”fria” nationalvägarna, men på vägen till Bordeaux och alltför många långsamma passager av byar (plus att hon egentligen bara vill köra manuell låda på motorväg) valde vi en av de avgiftsbelagda autostradorna. Och det var värt priset, för det kändes säkert, det gick snabbt och kärestan prisade de extremt hygieniska toaletterna. Så det är ju en fråga för åkerierna om de vill frakta sina saker snabbt och säkert, eller mindre snabbt och säkert men kanske till en högre kostnad (och just att åka med tung lastbil genom byar tror jag drar upp bränslekostnaden jämfört med jämn fart på motorväg).

          Kristina Söderbaum var en ganska söt pudding…!😉 Väldigt var snarlik Oppenheimers röst var Adolf Hitler, åtminstone i melodin. Vad gäller filmens tema om avgifter ser vi inte exempel på en fri marknad, utan istället ett klassiskt exempel på hur staten (kungen) ger utvalda intressenter privilegier (såsom sker än idag).

          • Björngunnar skriver:

            Jag tillhör dem som upplevde skolan som ett nödvändigt ont.
            Första åren var väldigt stimulerande men sedan blev det alltmer pyrt.
            Meningslös förvaring med några undantag.
            Tänkte på det…
            Att när Lars Bern skriver en artikel så är man väldigt intresserad av att läsa, varför är skolan något som man måste vara i under tvång?
            Borde inte skolan ha ett tvång på sig att vara såpass intressant att ingen ens tänkte tanken om att skolka och jag tror att skolan är sämre nu än då.
            Lite ryska har jag lärt mig på egen hand och flytande engelska lärde jag mig inte i skolan.
            Viktigare än kunskap är drivkraft, självgående sådan utan hot och tvång.
            Det fattar knappast lärare som ofta aldrig gick ut ur skolan.

            • Peter Harold skriver:

              Lärarna är indoktrinerade i att det allmänna skall stå för barnens fostran, och det är sällsynt att någon i lärarkåren protesterar mot den ordningen, ty det är det allmänna som står för deras lön.

              Jag har under större delen av mitt liv själv anammat principen om skolplikt som någonting nödvändigt ont, men sedan jag började ifrågasätta tingens ordning, och ställa frågor kring individens okränkbara frihet på sin spets, så kan jag inte längre försvara vare sig skolplikt eller värnplikt.

  3. Risto Matinen skriver:

    Att ha för få platser för barnvagnsinnehavare kunde vara en problemställning eller felet kanske är att kalla extrautrymmet för ”rullstolsplats”. En simplare lösning hade varit att kalla extrautrymmet för just det, dvs extrautrymme. Oberoende av vad det används till. Istället för att ha låsta platser för olika kategorier,kan man ha lika för alla som vill betala mer för mer plats.

    Då hade hon inte behövt bli sur för det, möjligen sur på att det inte fanns plats just då.

    Vet inte hur det är vanligen, men i vår lilla stad kryllar det av ”handikapplatser” för bilparkering, både i offentlig och i handelsmiljö. Jag har knappt sett någon handikappad använda dessa och p-platserna är vanligen tomma.

    Och alla dessa handikapptoaletter. Har aldrig sett någon handikappade gå in eller ut en sådan heller. Bekänner att jag brukar smyga in på sådana, för de är renare då de knappt används…

    Staten bestämde att hyreshus som har fler än tre våningar, måste hiss installeras vid nybyggnad. Vad hände då? Givetvis slutade fyrvåningshus att byggas. Det blev för dyrt. Hissarna är sanslöst dyra, miljontals kronor.

    Vad gjorde staten sedan? Gav bidrag att i efterskott sätta in hissar i trevåningshus (och tvåvånings?). Blev sanslöst dyrt, till knappt någon nytta eftersom få har användning för dem. Möjligen handikappade, de som bor överst, och vid tunga transporter.

    Har för mig att det blivit ännu värre med slöseriet. Istället för det självklara, att flytta, om någon blivit handikappad, ska istället kommunen/fastighetsägaren(?) bekosta en sorts hiss, typ trapphiss., osv…

  4. anders skriver:

    Det är inte bara rullstolsburna som har en gås oplockad med SJ. För att hälsa på släktingar bokades 1a klass med ca 4-5 timmars restid (obetydligt dyrare än 2a klass, och räknar man med kaffe och annat som ingår i 1a klass är det troligen billigare). Ditresan gick som beräknat. Vid hemresan var vagnen som jag bokat plats i inte med i tågsetet. Personalen konstaterade kallt att den behövdes på annat håll (eller var trasig, egen spekulation) samt att de inte kunde ge mig en dedikerad plats, utan fick helt enkelt parkera i bistron. Att kalla det för service är en förolämpning mot ordet service. Väl hemma reklamerades detta omedelbart och fåntratten i andra ändan ville ”bara” ta betalt för 2a klass. Trots att tågpersonalen inte kunde ge mig en plats.
    En barstol är inte bekväm i längden, och definitivt inte värd 1a klass betalning.

    Detta var bara en anekdot om hur det ser ut OM tåget verkligen kommer. Andra jular har biljett bokats men SJ överraskas av VINTER och tåget uteblir HELT.

    • Peter Harold skriver:

      En sådan tur att jag har bil. Nu har jag inte åkt på stambana på åtta år, men jag minns att jag var 35 minuter försenad väl framme i Malmö. Och då påstod mina medpassagerare att allt gått som smort…

  5. Sofia skriver:

    NULAND REDOGÖR KOSTNADEN FÖR ATT DESTABILISERA RYSSLAND:

    http://www.liveleak.com/view?i=ae9_1465624048

    • Peter Harold skriver:

      Mångmiljonbelopp för att ”möta den ryska propagandan”. Jo man tackar. Och häromdagen kunde vi läsa att gärningsmännen som sköt och sprängde i Turkiet kom från Ryssland. Ständigt detta aggressiva Ryssland…! (Och för de som var nyfikna kunde man söka vidare och bli varse att gärningsmännen kom från områden som konstrolleras eller domineras av den islamska kulturen och som är minst lika fientligt inställda mot Moskva som Washington, om inte värre…)

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

