Amerikanskt hjältedåd – fungerar det på film när det inte ens fungerar i verkligheten?

sb ying yang
Målgruppsbreddning.

Bästa läsare!

Marsianerna anfaller oss – igen! Och ännu en gång är det Amerika som skall rädda världen (om än med viss lagom hjälp av kineser som den sköna Yang Ying eftersom amerikanska filmer måste exporteras till öst för att göra filmbolagsdirektörerna och deras aktieägare fortsatt snuskigt rika).

Det handlar om ”Independence Day”. De elaka rymdvarelserna som den glappkäftade Will Smith och vetenskapsmannen Jeff Goldblum dödade i den första filmen som utspelade sig samma dag som amerikanska folket viftade med sina stjärnbanér på nationaldagen är tillbaka. Elakare och med ännu större rymdskepp än tidigare!

Nu skall inte detta bli en filmrecension på en film som jag inte sett, även om tanken är frestande (var det inte någon bokrecensent som lyckats sabla ner en bok som inte ens var publicerad för några år sedan?). Jag nöjer mig med att konstatera att Will Smith inte var med i den nya filmen. Om Jeff Goldblum har jag funderat mycket. Efter första Independence Day-rullen så… ja, det känns som att han försvann. Jag började – med full medkänsla – grubbla på hur det måste kännas att vara en så berömd skådespelare och uppleva sin höjdpunkt på karriären, för att omedelbar därefter i stort sett försvinna från affischerna över de mest kända filmerna? Härom året såg jag honom i en biroll i en TV-serie som jag inte minns namnet på, och det gav intryck av att hans karriär passerat glansdagarna. Stackars Jeff.

Men så dyker han upp! Igen! Och lika bekymrad som första gången, men ändå med ett samlat lugn som bara en Hollywoodkaraktär kan kosta på sig när världen håller på att gå under och en själv skall slitas i bitar eller käkas upp av fula rymdmonster. Eller leviteras till förintelse.

Fast det verkar inte vara så att ”Independence Day 2” kommer återupprätta Goldblums storhet som skådespelare. Inte ens hemma i Amerika. Filmen spelade bara in en bråkdel av vad första filmen gjorde. För filmbolaget oroväckande många filmrecensenter tycks inte ens ha brytt sig om att uppmärksamma filmen, medan de som gjort det inte hade några superlativer att beskriva densamma med.

Ja, rymdskeppen är tillbaka, och det oövervinnerliga amerikanska flygvapnet har superduper hi-Tech stridsplan. Men på marken rullar samma slags vita Humrar som under det första amerikanska Irak-kriget när George H Bush inte tyckte att det var värt mödan att göra sig av med Saddam Hussein fastän man gett kurderna klartecken att marschera mot Bagdad. Ja, jag har sett trailern. Borde inte hundra störtade gigantiska rymdskepp från yttre världsrymden ha bidragit till mer än att bygga superduper hi-Tech stridsplan; varför svävar inte dessa Humrar med FN-logga fram över vägen?

Ok, jag skall komma till poängen.

Många anser att det kyliga mottagande som ”Independence Day 2” fått beror på att Will Smith saknas och att det är på tok för mycket dataanimerat. Visst, Will Smith är inte en urusel skådespelare, även om jag önskar att familjen Banks hus i Bel Air stormats av en grupp lagom påtända Ku Klux Klan-medlemmar som lynchat ”prinsen” redan i pilotavsnittet av denna vedervärdiga TV-serie. Det tog åratals för mig att stå ut med Will Smith, och inte har han underlättat för mina sympatier genom att rappa kommersiellt. Och cgi-baserade filmer är så… 1990-tal. Filmhantverket är ersatt av bildanalfabeter som programmerar punkter framför en blå skärm. Det suger.

Ok, åter till min poäng. Igen. Den kommer nu.

Även om den amerikanska publiken är sensationslysten så går det inte att bara leverera större rymdskepp och ännu fler ondskefulla rymdmonster. Det räcker inte med att det är en kvinnlig president som ändå – precis som i verkligheten – måste ha ett gäng män och herrar till att rädda världen. Och vad är poängen med att ha en kvinnlig karaktär som egentligen inte tillför heroism som ju skall vara filmens tema, och måste räddas av den blonde pojkvännen?

Men låt oss se bortom det konstnärliga tillkortakommandet med filmen.

Rymdvarelser reser från andra sidan universum för att utplåna allt liv på jorden (eller åtminstone krossa alla landmärken). Här kan man bli lite konspiratoriskt lagd och fundera på om vi skall läsa in någon annan grupp än rymdvarelser som sprider sig över jorden likt gräshoppssvärmar och förstör kännemärkena för den västerländska civilisationen, såsom Eiffeltornet i Paris. Islamska Staten, någon…?

Kalla in på armén! US Army! US Navy! US Air Force! Och låt världsregeringens bemanningsfirma FN få vara med på ett hörn. USA är under attack! Men USA är exceptionellt och kommer alltid kunna slå tillbaka, hur korkade än amerikanser framstår som i miljoner YouTube-klipp!

Det är möjligt att de amerikanska biobesökarna, och kanske biobesökarna runt om i världen förväntas undermedvetet tänka att USA är en bra världspolis, som även slår tillbaka när den reducerats till en underdog.

Kanske är det så att alla människor skall dresseras till att tänka att vi kan aldrig klara oss utan en stor och stark stat som är redo att skydda oss, om det så skall krävas att alla dör på kuppen. Jag menar, staten har ju under de senaste årtiondena försökt att inbilla oss att mänsklighetens fortlevnad hotas av att det blivit lite varmare sedan 1800-talet, och att blott politiska mål kan förhindra att planeten kokar sönder. Så staten behövs i kampen mot stigande termometrar och anfallande rymdmonster. Och man kan inte bygga järnvägar utan statens hjälp…

Även om det inte gäller för alla biobesökare, men kanske för många av dem som valde att stanna hemma, så kanske tankegångarna är lite mer kritiska.

Redan den första Independence Day-filmen fick kritik för att den var sliskigt patriotisk (och besynnerligt nog är patriotism dåligt om svenskar hyllar sitt land, om tyskar hyllar sitt land och sin kulturhistoria, o.s.v.). Men producenterna försvarade sig (med argument som jag förträngt så här två årtionden senare). USA är en exceptionell makt. Det har man bevisat i filmens värld, och det har man bevisat i Irak, Somalia, Haiti, Bosnien, Afghanistan, Sudan, Kosovo, Pakistan, Yemen och Libyen för att nämna några exempel som är av ungefär samma ålder som förra ”Rymdmonstren anfaller Amerika/världen”-filmen eller senare.

sb stitch
Ett rymdmonster. Som tror mer på individen än staten.

Många amerikaner är skeptiska till att den amerikanska säkerhetspolitiken styrs av några hundra neo-konservativa monster vars hjärta klappar mer för Israel än för Land of Freedom (som p.g.a. just den perverterade säkerhetspolitiken avskaffat sin frihet).

Som sagt, jag har inte sett filmen. Däremot har jag läst kommentarerna på 20th Century Fox egen svenska Facebook-sida, och konstaterar att deras moderator städat bort massor av kritiska (alla!) kommentarer under dagen, bl.a. uppriktiga varningar som ” – Slösa inte bort tiden på den här filmen, se någonting annat istället”, till andra kritiska invändningar som är snarlika mitt tema i dagens bloggpost. Jag var faktiskt överraskad över att det var så många kritiska kommentarer i morse, för stämningen var nästan värre än i kommentarsfältet hos den folkpartistiska EU-parlamentarikern Cecilia Wickströms Facebook-konto. Men nu när jag tänkte ta skärmdump på dem är de borta. Bara en sån sak innebär för mig att 20th Century Fox inte förtjänar att få mina pengar.

Läs en god bok istället. Eller en bra blogg. Undvik bio och kvällstidningar. Tag en kopp thé eller annan favoritdryck.

Ha en trevlig helg!

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
” – Hur tror ni att USA hade klarat sig mot rymdvarelserna i Independence Day om ni fått Ron Paul som president?!!” utbrast någon kritiker mot libertarianerna. Ja, eftersom det tveklöst krävs intelligens för att resa tvärs över universum så är det troligt att rymdvarelserna nog förstått Ron Paul bättre än statskramande krigshetsare som inte har många hjärnceller som kan samverka för att göra världen bättre på riktigt. Jorden hade knappast klarat sig bättre med t.ex. Obama eller Hillary som överbefälhavare för ”världspolisen”.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Amerikanskt hjältedåd – fungerar det på film när det inte ens fungerar i verkligheten?

  1. Lisa skriver:

    En sak tycker jag är konstig att amerikanare inte stötte på några rymdvarelser när de åkte skytteltrafik till månen sådär 50 år sedan.

    • Men det var precis vad dom gjorde. Det är därför som Apollo-missionerna blev hemliga efter 12 eller 13. Minns aldrig vilket nummer det var då mitt sifferminne är uruselt. Hur som helst så började astronauten William Rutledge att läcka material på äldre dar. Han drevs i exil och sägs ha försvunnit någonstans i södra Afrika. Vilket säkert inte var en slump eftersom det sägs att Anunnakis första bas låg just där någonstans enligt Michael Tellingers teorier.

      • Risto Matinen skriver:

        Tror du på sådant? Sannolikheten är extremt låg. Lägre än att negrer som grupp kan åstadkomma något bra.

        Jag ser avstånden i rymden som största begränsning. Sannolikt finns liv på minst miljontals ställen i universum. Sträckan mellan dessa borde normalt vara minst tusentals ljusår. Hur stor chans/risk är det då att det finns några som dessutom har hittat oss?

      • Peter Harold skriver:

        Sorry, men jag måste invända här. Och det råkar faktiskt vara så att jag nu uttalar mig som f.d. rymdexpert. Jo, jag var ett säreget barn, och det var väldigt många som ville anmäla mig till TV-programmet ”Kvitt eller dubbelt”. Nu är mina kvarvarande kunskaper fragmentariska, men med tanke på att jag kunde namnet på alla – jag upprepar ”alla” – amerikanska examinerade astronauter till och med astronautgrupp 8, så ringde det en varningsklocka när du nämnde namnet William Rutledge. Han har inte funnits i någon av dessa grupper. Sista Apollo-expeditionen blev n:o 17.

        Den bärraket (Saturn 5) som sägs ha använts till den hemliga Apollo 20 flög mycket riktigt ut i rymden. Men bara till omloppsbana kring jorden för att leverera rymdlaboratoriet ”Skylab”. Den uppskjutningen var obemannad. De tre besättningarna till Skylab skickades upp med Saturn 1B-raketer. (Jag är faktiskt lite smått imponerad över att jag kommer ihåg detta över 35 år senare…). Samtliga raketsteg som inte användes till Apolloprogrammet finns kvar och är placerade på olika amerikanska rymdcentra. Inga raketsteg har tillverkats i hemlighet och smusslats bort till Vandenberg. Dessutom hade Vandenberg-basen inga faciliteter för en Saturn 5-raket; den största bärraket de kunde hantera 1976 var Titan. Dessutom misstänker jag att det inte är lämpligt att skjuta upp månraketer i sydlig bana, eftersom man missar extraskjutsen som en uppskjutning i östlig riktning ger.

        • Ja, men dom övriga var ju hemliga och därmed inte officiella. NASA har blivit beslagna med rätt många lögner genom åren och en hel del fulspel också. Hur man airbrushar friskt i fotografierna när det dyker upp sådant som inte stämmer med det officiella paradigmet som att jorden är den enda planeten i hela universum med liv – stjärnstopp. Hur dom fifflade med rovrarnas färgfilter. I början var ju Mars atmosfär röd men plötsligt blev den blå. Dessutom gjordes dom senare färderna i samarbete med ryssarna, vilket säkert inte heller fick komma ut med tanke på det kalla kriget och så. Nej, gå bara vidare. Här finns ingenting att se. Utomjordingar finns inte. Upprepa efter mig: utomjordingar finns inte. Bara på film men inte annars.

    • Peter Harold skriver:

      Låt mig säga så här: Öppna ytterdörren. Gå in på dasset och sätt dig på toalettstolen. Luta dig framåt så att du kan skymta hallspegeln som förhoppningsvis speglar den öppna ytterdörren så att du kan se den från toastolen. Om du kan se brevbäraren lägga in post i grannens brevlåda ifrån toan så har du haft en miljonfalt större lycka att göra en observation jämfört med en Apollo-pilot som spanar efter utomjordingar. Utomjordingarna måste i praktiken flyga is amma hastighet rakt framför månkapseln om man skall kunna se någonting.

      Och där har vi en annan sak som jag grubblar på, när vi talar om hastighet i rymden. I filmen kommer rymdskepps stora som städer. Dessa har på säg 20 år färdats från sin hemplanet. Eftersom den planeten inte kan ligga i vårt solsystem måste vi förutsätta att de kört på jäkligt bra, i en synnerligen hög hastighet. Det får mig att grubbla över *när* började de inbromsningen? För när de kommer till jorden hovrar de långsamt fram. Apollo-kapseln mer eller mindre störtade ner mot jorden (blott uppbromsad av friktionen mot jordatmosfären och sen en fjuttig fallskärm). Att bromsa in ett rymdskepp som flugit i astronomiskt hög hastighet tarvar mycket energi.

      • Jag är inte fysiker men vad jag har förstått så fungerar antigravitationstekniken annorlunda än vår oljebaserade teknik. Dom kan ju stå still i luften och bara dra iväg från noll. Antigravitationsteknologin ska ha någonting med magnetism att göra. Jag betvivlar inte att det finns. Det bara hålls hemligt för mänskligheten. Sådant som är hemligt är ju inte helt enkelt att leda i bevisning. Det ligger så att säga i sakens natur. Till syvende och sist får folk väl själv bestämma sig för vad dom tror är sant eller inte. Men du vet ju att dessa människor ljuger om en väldig massa olika saker. Dom ljuger ju även om medicin. För att det vore olönsamt att bota folk helt enkelt. Man måste ju fråga sig vad mer ljuger dom om? Förmodligen allt.

        • Peter Harold skriver:

          Ja, man kan få magneter att repellera, men antigravitationsteknik förutsätter att man har en kropp att repellera mot. Vad skall dessa gigantiska rymdskepp som kommer från andra solsystem stöta bort sig från när de skall bromsa upp innan de kör på jorden? Solen? Och hur omvänder man attraktionskraften (jag talar om fysik, inte om hur man skrämmer bort tjejer, för det vet jag redan); det måste ju vara enormt energikrävande?

  2. Lennart skriver:

    Det heter TE och inget annat!
    Inte ens dom där krigsförbrytarna till Engelsmän stavar det så illa!

  3. Risto Matinen skriver:

    Ja, bland påhittade globala ”problem” passar väl även rymdvarelseattacker?!

    För ca fyra år sedan gjorde jag en översättning av The Seven Rules of Bureaucracy:

    Regel 1: Vidmakthåll problemen till varje pris! Problemen är grundvalen för makt, förmåner, privilegier och trygghet (för dem)

    Regel 2: Använd kriser och upplevda/inbillade kriser för att öka makt och kontroll

    Regel 3: Om det inte finns nog med kriser så hitta på (typ klimat)

    Regel 4: Kontrollera flödet och publicering av information

    Regel 4a: Förneka, försena, förvilla, frisera och ljug

    Regel 5: Maximera PR-exponeringen genom att skapa en fabricerad historia som vädjar till det allmänna behovet av att hjälpa människor

    Regel 6: Skapa bestående stödgrupper genom att fördela stora förmåner och/eller rättigheter till dessa anspråk/särintressen, medan kostnaderna fördelas i huvudsak på politiska kritiker

    Regel 7: Demonisera sanningssägarna som har dumdristigheten att säga: ”Kejsaren är naken!”

    Varför publicerar jag detta igen och här? Det behöver upprepas. Det passar här. Utomjordingsproblem kan väl etiketteras som förvillande…

    Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

    • Peter Harold skriver:

      Japp, detta behöver inte bara upprepas för den egna sakens skull, utan också därför att makthavarna ständigt upprepar detta recept. Och jag instämmer i synnerhet i det avslutande citatet!🙂

      Underbart är kort, men bart under kort-kort är ännu bättre

  4. Risto Matinen skriver:

    Glömde: Båda presidentkandidaterna i USA vill öka staten/överstatens repressiva kontrollförmåga:

    Efter Orlandomassakern: Trump och Clinton vill intensifiera övervakningen

    Jaha, är Trump fågel eller fisk, det senare som alla andra?

    Ökad repression, och inte avväpning, är första skälet till ”Orlandomassakern” som kanske inte ens ägt rum? Det påstås här i alla fall:

    Bad Actors at the Faked Orlando Pulse Nightclub Shooting

    Inga kroppar, fel håll med ”skadade” och usla skådisar, är ”bevisen”…

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror inte att Trump har några ideologiska principer. Han kan vända på klacken på ett ögonblick. Det kommer bli spännande och intressant att studera hans presidentskap. Det är dessvärre så att vad som helst annat än Hillbilly Klintån. Hur kan en så stor nation som USA generera så usla presidentkandidater? Nåja, vi har ju Stefan Löfvén och Anna Kindknota Butter, så det är inte mycket bättre här heller.

  5. Den senaste filmen jag såg var Warcraft och den hade kunnat varit riktigt njutbar om inte den också hade varit nerlusad med cgi. Fan vad jag är trött på skiten. Länge leve analoga special effekter!

    • Peter Harold skriver:

      Nu är jag inte dataspelsnörd (jag har extremt dålig spelmotorik), och jag har nog aldrig råkat ut för Warcraft mer än att jag kan ha sett en reklamaffisch. men hade jag varit VD för Warcraft skulle jag nog ha sett till att filmen slutade på olika sätt vid olika föreställningar, och ingen skulle veta på förhand vilken version de skall se.

  6. Lisa skriver:

    Vem bryr sig? Om rymden? Av oss som lever här på jorden och får vända varenda 5-krona för att kunna överleva i dagens Sverige. Som är ”ett såå rikt land”.

    • Anna skriver:

      Ja, det är en typisk köns-indelad fråga har jag märkt. Män vill gärna spendera astronomiska skattepengar för att laja runt i rymden, men helst inte spendera en spänn på jordlingar. Hur mycket rymdraketer hade byggts endast med privata medel, Peter? Vad tror du?

  7. Sofia skriver:

    STJÄRNHIMLEN

  8. Risto Matinen skriver:

    Große Scheiße, hahaha…

    En historia: Under 30-talet ville en tysk byta namn. Han hette Adolf Scheiße. Visst, det kunde myndigheten förstå att han ville byta. Vad vill du heta iställer? Kurt Scheiße!

  9. Risto Matinen skriver:

    Hur många våldtäktsnegrer, -araber, afghaner, och andra löskefolk tål svensken innan vi dödar invällarna och politikeradeln?

    De senare har förstått att vi har fått nog och gömmer sig. En tidsfråga för resten säger jag…

  10. anders skriver:

    Kanske kan detta vara ett sätt att koma vidare? Tar tid, och är för de allra flesta något som måste undvikas, till varje pris.

    Mark Passio’s Natural Law Seminar / Natural Law the REAL Law of Attraction 1 of 3 (morning)

  11. K. L. Art skriver:

    Jeff Goldblum var en skådespelare jag gillade för sådär 20-30 år sedan. Han var med i en film som hette Djävulens öga på svenska (Mr. Frost). Han spelar där en seriemördare av nåt slag. Tyckte den var rätt cool. Och innan det njöt man till Flugan. Jag undrar om han inte alltid spelar likadant, för han är oftast samma lite skämtsamma person som är något disträ.
    När det gäller Independence day så kommer inte jag kolla på den heller. Independence day var ju 24 juni. (iaf för UK)

  12. Benny skriver:

    Det löjligaste med filmen är att den har en TYSK som regissör, Roland Emmerich! Varför denna kalkonfilm-regissör håller på med fjantiga USA-patriotiska filmer är en gåta men det är väl pengarna som lockar. Att USA och Nato i verkligheten är helt oförmögna att ens föra och vinna krig mot u-länder verkar inte bekymra filmmånglarna alls. Är det några nationer som skulle kunna rädda oss mot en utomjordisk attack skulle jag sätta min slant på ryssarna och britterna som inte verkar begripa när de ska kasta in handduken utan fortsätter mala på mot alla odds tills fienden är besegrad.

    • Peter Harold skriver:

      Jag skulle spela som du i så fall, även om det nu är tjugo år sedan jag spelade på Lotto. Har legat i mitt huvud länge att inte stödja statliga Svenska Spel.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

