Studiefrämjandet: Muslimsk Lucia i Almedalen

Bästa läsare!

Skattefinansierade Studieförbundet deltar i årets Almedalsvecka och presenterar sitt material till studiecirkeln ”Älskade barn”. Tanken är att landets kommuner skall anlita organisationen för studiecirklar som vänder sig till nyanlända föräldrar. I materialet ingår en illustration som föreställer en hijab-klädd flicka som leder ett luciatåg.

sb lucia studiefrämjandet1
” – Var är pepparkaksgubben…?!!!”

Studiefrämjandet skriver följande på sin Facebook-sida:

Den här bilden – en Lucia i hijab – skapar ofta livliga diskussioner i våra studiecirklar Älskade barn som vänder sig till föräldrar i nytt land.

Studiecirklar där föräldrarna får möjlighet att prata om sina barn och om livet i det nya landet. Nytt språk, ny kultur och förändrade livsvillkor ställer familjerna inför stora och ibland oväntade utmaningar.

”Jag har blivit en mycket bättre förälder och lärt mig mycket om Sverige”, säger en av våra deltagare. Det ser vi som ett gott betyg och vi hoppas att flera kommuner ska bli intresserade av att starta Älskade barn i höst.

Nu kommer det nog att bli livliga diskussioner på sociala medier också. Det kristna helgonet Lucia från Syrakusa i Sicilien gestaltades i det officiella TV-sända luciatåget av en färgad flicka år 2013, ackompanjerad av modern rap-musik, vilket väckte reaktioner. De flesta som kommenterade arrangemanget kritiskt gjorde det inte personligen mot flickan, utan kritiken gällde snarare att arrangören medvetet provocerar publiken genom valet av en färgad Lucia i en tid där alla normer ifrågasätts, på samma sätt som det ställs krav på att James Bond måste gestaltas av en färgad skådespelare. Däremot är de brungräddade pepparkaksgubbarna bannlysta.

Och nu tar Studiefrämjandet Lucia-frågan ett steg längre, och inriktar sig på att arabisera även denna vintertradition som firas i skolan.

Vad de nyanlända föräldrarna från muslimska länder säger om att deras dotter (eller kanske till och med deras son, om det skall gå riktigt normkritiskt till på den svenska ”lussen”), det avslöjar inte Studiefrämjandet, med mer än att det blev ”livliga diskussioner”.

Självfallet kommenteras saken på Facebook. Claes Hellers ställer den intrikata frågan:
” – Hur skulle muslimer reagera om profeten Mohammed kläddes i ljusrosa?”.

Hos Studiefrämjandet tycks alla redan vara klädda i rosa, och levererar följande naiva svar: ” – Väldigt olika och det är en anledning till att det är så spännande med studiecirklar – man träffar människor med andra tankar och erfarenheter och lär sig nya saker”. En annan person föreslår därför att Studiefrämjandet borde göra ett experiment i enlighet med Claes Hellers förslag.

Inga-Lill Strömstedt testar gränsen för Studiefrämjandets mot att ifrågasätter normer:
” – Varför inte en pepparkaks-…. med slöja också?

Men se, det där med pepparkaksgubbar och pepparkaksgummor, det är minerad mark enligt Studiefrämjandet: ” – Det är uppenbart att mångfald i kulturella uttryck är provocerande. Någon peppargubbediskussion kommer det inte att bli på denna FB-sida eftersom de lätt tenderar att övergå till hets mot folkgrupp. Studiefrämjandet hävdar allas lika värde och arbetar mot rasism.

Någon reaktion från den muslimska sfären har ännu inte nått mig i skrivande stund.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Självklart anser jag att Studiefrämjandet har rätt att i yttrandefrihetens namn hitta på muslimska lucior. Men yttrandefriheten må också gälla dem som inte  tycker att det är en bra idé. Däremot tycker jag inte om att vi skattebetalare skall behöva bekosta såna här aktiviteter.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Religion. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Studiefrämjandet: Muslimsk Lucia i Almedalen

  1. Läsare skriver:

    Orkar inte längre länka till sådant här trams längre. De kanske vaknar upp efter att ha varit med om en TaHarrus, muslimsk gruppvåldtäkt.

    Först gången jag sett videon. Tycker att låten är mycket bättre utan video.

    Midnight Oil – Beds Are Burning

    • Anna skriver:

      Håller med om att den här gamla slagdängan lyssnas hellre än ses. Mer ”aussie” än så här blir det inte. Låten är galet energisk och ger en behövlig motvikt till karlar i luciaklänning. Tack för den! Skärgården nästa och ska stanna juli ut om det inte regnar varje dag…Hoppas vi slipper lucior se lucior tills sommaren är över, åtminstone!

    • Alt Right skriver:

    • Peter Harold skriver:

      Den här låten dök upp i listan över tips: https://www.youtube.com/watch?v=ryYETmi9lNA

    • Sångaren Pete Garrett är en do-gooder, likt Jolie, Clooney, Geldof, Sting, Bono och vad fan allt dom nu heter.

      • Peter Harold skriver:

        Dörrarna öppnar sig lättare om man är kändis och do-gooder.

        • Så sant. Men knappast så hedrande den dagen då historia skall skrivas. Men trots att han sålde själen till den behornade så slapp han i alla fall 27-klubben om nu kan vara till någon tröst för honom. Trots allt har klubbmedlemmarna en viss heder kvar. Alltid något.

      • Läsare skriver:

        Visste jag inte, do gooder alltså. Första gången jag hörde den var hemma hos en kompis. -Du måste bara lyssna på denna.

        Hade haft bra stereo själv och höll på att köpa skivor, gick på konserter, men ledsnade på hela grejen. Sålde stereon till syrran, den höll i många år. Högtalare som de skrev om i Hi-Fi tidningen . Mirsch, sök på det.

        Den bästa konserten någonsin var på en krog i Kungsbacka, utanför Göteborg. De var tre irländare som spelade irländsk folkmusik.

        Hela krogen var på benen. Folk stod och hoppade på borden. Jävlar vilket drag. Best ever.

        Jag vet när jag hör bra musik, men vem de är bla bla bla, vem bryr sig egentligen? Att Garett är en do gooder syns tydligt i videon. Konstiga minoriteter framställs på ett positivt sätt.

        Midnight Oil – Beds are burning, det räcker för att jag skall veta vilken låt det handlar om. Den skall spelas högt. Är inte mycket för högt oväsen och det är den mesta ”musiken” för mig.

        En av mina absoluta favoriter är Far Far Away med Slade. Den SKALL spelas på högsta volym.

        Det finns en video till låten men jag hittar den inte. Har funnits. Strax efter denna spelning slänger Slade de töntiga kostymerna och hittar deras egen klädstil. Titta INTE på videon. Höj volymen max till där det låter bra och sing along.

        Slade – Far Far Away (1974) (HD)

  2. N. Ästan K. L. Art skriver:

    Jag kommer ihåg det där med rapparna. En sed som känts speciell för mig var att sedan jag var liten vi varje luciamorgon klockan 7 satt redo med ett tänt ljus och lussebullar. Det året var det bara jag och min gamla mor som satt där framför tvn. Men… ja vad ska man säga så här i efterhand. Jag skrev ett inlägg på Flashback där jag jämförde med hur det skulle vara om man helt plötsligt på en konsert med Mozart-musik slängde in en liten rap mellan allegro och andante. Och hur jag då skulle gå därifrån upprörd. Det är skönt att det är sommar nu. Det var många som skrev inlägg om det på Flashback så jag tror inte nån läste just mitt.

    • Peter Harold skriver:

      Jodå, det blev till och med citerat någonstans! Och jag instämmer totalt, även om jag inte hunnit till Mozart ännu. Jag är väldigt insnöad på sådant som användaren Unsunged Masterworks har på YouTube.🙂

  3. Björngunnar skriver:

    Jag åker tåg, Risto hade rätt, minst hälften av passagerarna är inte svenska.
    Landet borde delas upp i mindre självstyrande enheter.
    Som det nu är körs de med icke kommunistiska åsikter över.
    Det bäddar för inbördeskrig och gulagläger, övervakning, diskriminering av oliktänkande…

  4. Sofia skriver:

    Almedalen är nog tyst om att USA bygger ”stridsramper” på Island!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

