…och då blev jag nyfiken på vad svenska medier skriver om den somaliske mördaren i London.

Bästa läsare!

Jag har varit lite ur form och känt mig lite alienerad. Eller också är kanske ordet maktlös ett bättre val. Jag kan inte sätta fingret på vad det beror på, men jag vet att det finns saker som besvärar mig. Demens, till exempel.

Hände idag: Jag är på rask promenad till affären för att köpa lunch. Telefonen ringer. Det är Johan. I alla fall säger rösten i andra änden att han heter Johan. Det kan stämma, ty det är en mansröst. Väldigt få kvinnor heter nämligen Johan. Joan, möjligtvis. Men nog om den ointressanta aspekten.

Johan frågar mig rakt på om jag fått tag i kameraleverantören. Jag tänker snabbt. Jodå, jag har talat med kameraleverantören flera gånger, det har jag gjort. Men jag grubblar fortfarande på vem denne Johan är. Och framför allt försöker jag komma på av vilken anledning jag skulle ha talat med kameraleverantören för Johans räkning? Det är totalt blankt i mitt huvud. Detta känns som demens. Som om inte detta vore nog blir jag stående på gatan i flera sekunder och undrar vart fan jag var på väg någonstans. Lyckligtvis påminner magen mig.

När såna här tillfällen inträffar känner jag att jag vill bara sätta mig ner och gråta. Inte på marken, men gott och väl någonstans där man kan vara ostörd. Jag vill ha min hjärna skärpt. Jag vill att den skall vara lika alert, effektiv och kreativ som när jag var i 25-årsåldern. Att den inte är det nu, det märker jag. Och jag vet att orsaken står att finna i att jag för femton år sedan ”gick in i väggen”. Men utan någon pjåsk-rehabilitering; efter tre veckor var jag tillbaka i ekorrhjulet. Det är ju inte heller säkert att tre månaders sjukskrivning hade hjälpt; ”säkringen” hade ju redan brunnit. Någonting gick sönder i min skalle.

Den här förvisso milda formen av demens har fått mig att bli ganska noggrann med att föra anteckningar, i synnerhet om sådant som jag skall göra. Jag skriver upp vad jag skall göra, hur, och vilka som är involverade, och när det skall ske. Detta system har haft det goda med sig att jag kan använda dessa anteckningar för att informera de inblandade om vad de förväntas göra. Och för min egen del så kan ett ögonkast på pappret plocka fram det mesta som fallit i glömska sedan dagen innan eller veckan innan,

Inför den nu avslutade semestern bestämde jag mig för att använda de avancerade versionerna av mina anteckningar, och mejlade ut dem till de berörda funktionärer som skulle utföra jobb medan jag var ledig. För att göra en lång historia kort; få hade tagit till sig informationen under tiden, och eftersom en part missat helt att läsa så blev de andra förhindrade att göra sitt. Här känns det som ännu en god anledning att sätta sig i gråtsoffan. Varför anstränga sig? Varför ens försöka? Allt går åt helvete i alla fall.

Det går tyvärr inte att komma ifrån att samma känsla kan förstärkas av privata förhållanden också.

Så när det känns tungt roar det mig inte ens att se vad det händer för skit ute i världen, och sådana dagar har det varit nu. Fast när jag kom hem blev jag tvungen att göra lite omvärldsbevakning. Jag surfade in på en utländsk nyhetssajt och läste om en amerikansk färgad kvinna i London som dödats av en norsk medborgare av somalisk härkomst, och att denne även skadat flera andra personer av olika nationalitet, bl.a. från Israel. En av dessa är en kvinna.

Jag har en väninna som har svensk-israeliskt medborgarskap, och som just nu befinner sig i London för att besöka sin syster som fött barn. Även om risken är väldigt liten att det är hon som råkat illa ut så ville jag kolla upp saken. Sålunda gick jag genom några internationella nyhetssajter, och fann en ganska uttömmande beskrivning om vad som hänt och en del information om gärningsmannen, bl.a. att han har somalisk härkomst.

Alltjämt utan att veta om min väninna var inblandad (hon är ett nattdjur) så bestämde jag mig för att kolla vad svenska medier skriver omnhändelsen.

Jag gick in på dn.se. ”Svenska journalister i drama i Rio”. ”Trumps kampanj stärkt av smådonationer”. ”DN Ledare: När minnet sviker oss”. ”Naturligt är inte alltid automatiskt bättre”. ”Fler vill föda i hemmet”. ”Humanitära insatser är effektivare mot IS”.

Visst, jag skall erkänna att detta var det nyktraste nyhetsflödet i DN på länge. Framför allt att Bonnierägda DN glömmer bort att USA beordrat alla medier att använda ordet ”daesh” istället för att använda Islamska Statens eget namn. Semestervikarierna fortfarande i tjänst?

Men attacken i London fick jag scrolla efter länge. Och då har den ändå inträffat kvällen innan. Till slut… mycket långt ner på DN:s förstasida:

sb dn london knivmord 2016

Detta börjar ju bra. Breitbart påminde sina läsare om en annan utlänning som sprungit omkring för något år sedan och skrikit ” – Det här är för Syrien och mina muslimska bröder” när denne dödade två med sin kniv, som en potentiell förklaring till varför det återigen är en man från ett muslimskt land som attackerar oskyldiga flanörer på allmän plats. Spontant terroristdåd, motsvarande prästmordet i Frankrike?

Nej då. DN lugnar oss. Mental ohälsa är den troliga orsaken bakom dådet. Nu skulle jag i o f s inflika att islamism borde klassas som mental ohälsa, men jag tror att andra redan yttrat denna putslustiga kommentar till leda redan.

Nåväl, står det någonting om gärningsmannen i DN? Jodå, läs här!

sb dn london knivmord 2016 B

En norsk medborgare! En norrman! Som sannolikt inte är terrorist eller radikaliserad. Vilken tur. Offren kunde lika gärna ha blivit överkörda av en buss eller träffats av blixten…!

Jag undrar förresten hur en radikaliserad norrman ser ut? Så här kanske?

sb norrman

Dessa jäkla norrmän. Har inte engelsmännen fått nog av skandinavernas våld under vikingatiden…? Det säkraste för världen måste vara att utplåna den nordiska kulturen. Och här gör Bonnier-ägda Dagens Nyheter ett strongt jobb med sin agendajournalistik.

Skämt åsido.

Mina tankar går till gårdagens offer, men också till alla andra offer som dött och skadats p.g.a. statligt sanktionerad invandring av såväl islamister som sinnessjuka människor. Och mina tankar går även till de som kommer bli deras offer i morgon och under resten av framtiden. Jag ber en tyst och egoistisk bön att jag själv och mina nära och kära inte skall drabbas (läsarkretsen av Skrivarens Blogg inkluderad). Men jag vet att det finns skäl att vara rädd. Det är inte naturligt att bli mördad om man är en hederlig och oskyldig människa.

Det är inte heller naturligt att mörka en gärningsmans härkomst. När man gör det, då har man själv skumma saker för sig.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till …och då blev jag nyfiken på vad svenska medier skriver om den somaliske mördaren i London.

  1. Sofia skriver:

    SVT´s nyheter inpräntade övertydligt att knivdådet utfördes av en NORRRRMANNN!
    Orsaken var psykisk ohälsa visste SVT genast….

    Ständigt konsekvent lögnpropaganda! Det mest skrämmande är att så få är sanningssökare.

  2. cello jr skriver:

    Såg Rapport 18 00 på SvT Play. Där talades om en norrman, inte ord om hans somaliska bakgrund. Jämför det med den brittiska internationellt ansedda vänstertidningen The Guardian:
    https://www.theguardian.com/uk-news/live/2016/aug/04/london-stabbing-russell-square-knife-attack-live

    Samma sak i andra brittiska tidningar. Så varför är uppgiften om mördarens somaliska påbrå viktig information i brittiska tidningar, men inte i svenska? Är Guardian en rasisttidning?

    1) Det finns en enorm naivitet bland många svenskar som aldrig surfar in på utländska tidningar. Eller ”alternativa medier”. Åtminstone låtsas de det senare. Varför jag ibland ”tvättar” nyheter jag hittar på t ex Fria Tider innan jag lägger ut dem på FB som länkar till ”rumsrena” medier. Om nu de skenheliga smygläsarna av alternativa medier märker det, så kan de ju inte säga ha, ha, du är rasist som läser Fria Tider. För då kan man ju fråga hur de kan veta det om de inte själva gör det.

    2) I de fall de smartare segmenten av befolkningen anar via modus operandi och sannolikhetskalkyler att sådana vansinnesdåd som det i London begåtts av någon med invandrarbakgrund, så vågar de inte fråga, eftersom själva utelämnandet av denna sanning är en signal om att frågan vore oanständig och fördomsfull.

    • Anna skriver:

      Utmattad och utbränd stavas mitt förnamn och mellannamn. Mitt efternamn är stigmatiserad.

      Att lyckas med konststycket att vara avskydd av så många är inte många förunnat. Haha. Alltid något! Hellre vara sig själv in i döden än att sälja sin själ till imperiet! Eller hur var drt nu igen. Tappade tråden. Neger var det ja. Vet ni att det här med brunskalor är det mest förekommande samtalsämnet bland unga i Sverige bland lågstadieelever samt mellanstadie- elever? I Stockholm.

      Ur deras perspektiv är alla som bor i ett land automatiskt lika med medborgarskapet. De delar redan SVTs syn på medborgarskap.

      Något som ingen här verkar ha greppat.

  3. gmiksche skriver:

    Ja, till slut blir man avtrubbad och tar lögnerna som vardagsmat. Eller också ser man lögner bakom allt. Och det kan stämma till 80 % ungefär.

  4. Anna skriver:

    Apropå psykisk ohälsa: Ur ett svenskt rättsväsendes perspektiv är praxis att vägra en dömd för ” hot” omprövning pga just psykisk ohälsa vid dådet!

    Fastän alla inblandade i härvan uttryckt att de anser att det är allmängiltigt att jag var ett psykbryt under episoden så har nu Svea hovrätt meddelat att en paragraf 7 undersökning ej medges och beslutet ej får överklagas. Därmed har jag inte rätt som dömd att överklaga! De strider därmed mot sin egna grundlag.

    Jag vänder mig härmed till JO. Som självklart kommer dissa mig de med.

    Jag är stockholms neger.

    • Anna skriver:

      Med andra ord: Lagöverträdare med brun hud är psykiskt störda. Lagöverträdare med ljus hud är medvetet onda och ska straffas.

      Nu talar jag om hot och våldsbrott. Där våldtäkt ingår. Där går en röd tråd genom alla fallen som går att läsa om.

    • Säg inte så. Jag tänker bara på Micke Alonzo då. :p

      • Anna skriver:

        Haha! Ja, det är därför jag använder begreppet stockholms neger. När jag första gången skrev det, gjorde jag det med tanke på just stockholms negrer. Att ensammorsor i Stockholm blivit den moderna tidens negrer.
        Just för att negrerna klättrat högst upp på samhällsstegen och knuffat ner oss andra…

        Hade jag varit neger hade jag ju med all sannolikhet inte blivit åtalad ens en gång. Jag skriver tvärtomspråket pga att ordets betydelse förändrats.

  5. cello jr skriver:

    Via engelska Daily Express: En hemlig plan som läckt och slagit ned som en bomb i Polen (fast förstås inte i svenska ”tala-är-silver-tiga-är-guld”-media): att överföra all EU-makt från Bryssel till Berlin och Paris samtidigt frånta alla medlemsstater rätten att ha en egen armé, ett eget rättssystem, ett eget skattesystem och en egen centralbank. Och inte ett ljud om detta i vår statstelevision eller i övriga media. Varför? Och just detta med tvång. Vad tyder det på? Demokrati? Knappast. Jag blir alltmer rädd. Och allt detta inträffar parallellt med ökat terrorhot, oro i Turkiet, utanför Kinas kust, i Ukraina. Jag menar när smäller det? Och varför agerar Hollande och Merkel som de gör? Sker det självständigt eller är de marionetter – för vad i så fall?
    http://www.express.co.uk/news/politics/683739/EU-referendum-German-French-European-superstate-Brexit

    • Benny skriver:

      NWO blir mer och mer desperata och vill agera snabbt innan Trump, Le Pen och andra mer nationalistiska får makten i väst vilket ju troligtvis sätter stopp för NWO:s framfart. Då står inte Putin ensam längre mot NWO och deras hantlangare i Bryssel och Washington. Polska politiker är dock opportunistiska…man har identifierat problemet dvs EU men med sin egen agenda i bagaget (ledare för de slaviska folken och ett Stor-Polen) så vill man suga ut så mycket bidrag som möjligt från EU innan man hoppar av. Den polska elitens plan är att utvidga Polen med halva Vitryssland, västra delarna av Ukraina, delar av Rumänien, Slovakien och Tjeckien och troligtvis Litauen. Detta har dock inte speciellt mycket stöd från folket i Polen men den polska eliten har precis som i de flesta andra länder inte mycket till övers för vad pöbeln dvs folket vill. I Sverige så skrev Jan Guillou rent ut i en krönika hörförleden att eliten, vilken han själv tydligen identifierar sig med, ska styra Sverige! Vad vanligt folk tycker anser han är irrelevant.

      • Anna skriver:

        Jan giljotin är en av de jag verkligen hade njutit av att se tvingas bo i en förort och ha likadana grannar som jag haft glädjen att ha fått bo nära de Enaste 8 åren. Haha! Skadeglädjen är kanske den enda glädjen som finns tillgänglig numera. Synd att den lyser så förutsägbart så sällan.

  6. Stig Olsson skriver:

    Det du beskriver om din ”demens” är exakt det jag själv upplever efter en blodförgiftning jag drabbades av för drygt ett år sedan. Det har inneburit samma lappskrivande och kamp för att kunna föra en någotsånär normalt liv.
    Mitt sätt att tackla minnesförlusterna har också varit att jag läst enorma mängder på nätet, inte bara för minnesluckornas skull utan även pga att jag tappade mängder med vardagsord, typ, bord, stol, soffa, gaffel, lampa etc…
    Och nu idag så har jag fått tillbaka de flesta orden, men kämpar fortfarande med ”demensen”. Så Jag förstår din frustration mycket väl! Men låt oss bägge kämpa vidare, som de tappra seniorer vi är😉

    Jag blev också mycket misstänksam när jag läste om mordet i London. Och just pga att tidningarna skrev norrman så mycket att jag ville kräkas, så förutsatte jag helt enkelt att det var en asylturist som låg bakom. Jag fick ju rätt i mitt rasistiska tänk, det var ju en blatte!
    Det är skrämmande och tragiskt att det gått så långt i vårt avlånga land att jag numera förutsätter att allt som står i media är lögn och förbannad dikt.

  7. kallepelle skriver:

    Bulhan beskrivs som ”devot muslim” av sin närmaste granne! Gamla fina Scotland Yard ljuger i klass med vissa svenska media. Grannen hävdar att Bulhan inte hade mentala problem. Kallar utsagan scape-goat!

  8. Risto Matinen skriver:

    Härkomst och bakgrund? Varför sådana tillägg? Mördaren är somalier. En gång somalier alltid somalier. Inget som kan tvättas bort oavsett hur kort eller lång invasionstiden varit.

    Enligt Fria tider flyttade negern från Norge i femårsåldern. Varför skulle medborgarskapet vara viktigare än folkslaget/rasen på knivmannen? För fulmedia som DN är svaret självklart…

    Vi behöver till mans bli mer som PH:s bild av en radikaliserad norrman. En norsk snubbe som kallar sig Varg Vikernes och publicerar video på judetuben under ThuleanPerspective,, anser att vi måste avcivilisera oss. Främst för vår egen skull, men även bli barbarer för att invällarpacket och särskilt horderna av vapenföra araber, negrer, etc lättare ska behandlas efter vad de förtjänar.

    About Wildness, Barbarism & Freedom:

    Här under svarar han på varför invällarna dödar oss i våra länder:

    En annan video: About Muslim Terrorists

    Mussepacket förstår och respekterar bara våld eller hot om våld säger han, liksom jag. Så berättar han vidare hur arabterrorister kidnappade en Sovjetisk ambassadör i Libanon under 80-talet,och hur KGB tog sig an problemet. Inte det Fredrik den Onde eller liknande förrädare/pajaser/idioter skulle göra precis…

    • Kanske dags att börja göra affärer med Kina?

      • Risto Matinen skriver:

        Om det vore så väl att kunna tvätta bort skiten?!

        Även barn tycks i tidig ålder kunna skilja på dåligt och bra, enbart med hudfärg som markör. Förmodligen av egen erfarenhet. Dock bör man alltid ta ”bevis” som nedanstående video med en nypa salt. Vem som helst kan spela in en massa intervjuer och sedan sortera bort de som inte passar agendan. Sedan ca 3-5 årtionden har det gjorts liknande men motsatta propagandalögner. De flesta helt huvudlösa.

        Det finns ingen vit skuld! Tvärtom!

    • Risto Matinen skriver:

      Uttryckte mig lite fel där. Det är inte för att de är muslimer, utan för att de är semiter som de beter sig som de gör.

      Den totalitära hat- och våldsideologin islam med global diktatur som mål, är inte orsaken till beteendet. Arabens våldsamma natur är delvis orsaken till islam. Muhammed lyckades institutionalisera våldsanvändningen och starta en våldsam erövring av omvärlden. Samma metod försöker de använda än idag. Numera upplever de enbart svaghet. Klent motstånd från civilbefolkningen i våra länder ser de som uppmuntran.

      Invällarnas sexuella masstrakasserier och våldtäkter är krigsbrott. Det ska mötas med bestialiskt motvåld. Den lägre graden bör bemötas med massiv misshandel av förövarna. Våldtäkt bör bemötas med dödsstraff!

      • Anna skriver:

        Tvärtom – det är en status”symbol” att ha mörk hud för yngre. Man tävlar om att se ut som ” gangster”…

        • Risto Matinen skriver:

          Jaså? Har det blivit tvärtom plötsligt? Var då, hur unga och vilket folkslag? Kan garantera att det finns inte hos någon jag känner. De flesta sådana skulle hellre se dem som ” ”prydnad” hängandes i rep i stolpar och träd…

          • Anna skriver:

            Kusinerna som vuxit upp på Ekerö tävlar inte så här. Men de är ju å andra sidan blonda. De säger att de yngre börjat tävla om identiteten även där. I takt med att ensamkommande- boenden utvecklats.

            I Västerort är det så utbrett att man tävlat om att snacka och se ut som gangster är vanligare än det omvända. Man vet inte ens varför utan det bara är så. Enda sättet att ta förorten ur tonåringarna är antingen att flytta eller hitta något riktigt bra som tar fokus ifrån det här fenomenet.

            Det är riktigt tjatigt. Alla bråken bland öågstadieungar handlar om det här.

            • Peter Harold skriver:

              En sak som slagit mig är att skolan undergräver föräldrars auktoritet. Jag hörde min dotter berätta om detta från hennes ”livskunskap”. Jag kan förstå att skolan vill lära elever att säga ifrån om de blir misshandlade av föräldrar på riktigt, och där stämmer det att barnet själv skall ha sin rätt och värdighet. Men det gäller ju också att barnet förstår att normal fostran innebär konflikt med föräldrar, men att det är de som bestämmer.

  9. Den danske konservative debattören Morten Uhrskov Jensen uttalade för nåt par år sedan att Sverige hade västvärldens sämsta medier. Det var då det och det har knappast blivit bättre sedan dess. Sedan var det någon, minns inte vem det var, som sade att svensk media är ett samhällshot. Önskar jag hade kommit ihåg vem som kläckte det för det är ju helt klockrent.

  10. Läste i kommentarsfältet hos Thoralf Alfsson att det ryktas om att SD startat ett uteslutningsärende mot honom. Dom kommer förlora massor av väljare om dom gör det och dom backade ju aldrig om SDU så förmodligen bryr dom sig inte. Dom är nog helt inriktade på att ingå i nästa allians med Moderaterna som största parti.

  11. Vauen skriver:

    När man är deprimerad, vilket du är, så är det ofta man inte vet vad som är orsak och symptom. Det du säger om demens är ett sådant exempel, det är ett symptom på din depression snarare än orsak till den. Känslan av maktlöshet är också et symptom inte en orsak. Sök hjälp! Lycka till på din väg att bli en krigare, lägg ner bloggen idag!

    • Risto Matinen skriver:

      Hur kan du vara så säker på hur man/han ska göra? Så lite som PH berättat skulle inte jag ge mig på ditt förslag. Snarare kan denna blogg vara en ventil…

      Alla normala svenskar har anledning att vara deprimerad, med dagens fientliga etablissemang och med hyperinvasionen av parasiter och kriminella fiender. Nä, bättre fokusera på motstånd eller det fegare flykt/exil…

      • Vauen skriver:

        Klart jag kan ha fel, men ”nothing beats experience” som det heter. Detta är ett ämne jag upplevt i fyra, och studerat under ett och ett halvt decennier.

        Klart att alla normalt funtade har anledning att känna ett visst obehag i dessa dagar, som kan beskrivas som depression. Men när man blir ”dement” osv då är det nått annat vi snackar om. Om det inte är cancer eller nått annat ruskigt, så är det en mycket allvarlig depression. Och i och med att Peter beskriver att han lidit av ”utbrändhet” tidigare så är det inte en långsökt gissning.

        • Risto Matinen skriver:

          OK. Men ”dement” alltså? Upplevde att jag blev ”dement” redan i grundskolan efter en massa Hg-plomber i tänderna…

          Vet inte om det var en korrekt observation/slutsats, men inte har det blivit bättre med åren när fler och fler amalgamlagningar tagits bort.

          Nu när jag är inne på det, att mina tänder spricker i gubbålder. Frågade min tandläkare varför. Han påstår att det beror på amalgamlagningarna. Det fick man inte veta innan heller…

    • Anna skriver:

      Att vara deprimerad är ett friskhetstecken / sundhetstecken. Endast sjuka människor kan gå opåverkade av allt det sjuka runtomkring!

    • Anna skriver:

      Vart tror du förresten ” hjälpen” finns? Jag satt och led i min lägenhet, så mycket att jag tog in på campingen för att jag och sonen skulle få sova i bland. Ingen lyssnade när jag sökte ” hjälp”. Till slut gick jag in i väggen, kände att ingenting kunde bli värre. Skrev i det läget av mig till de som nekade mig just ” hjälp”.

      Nej du. Hjälpen finns ingenstans hos någon ”hjälpinstans”.

      Tror du verkligen att vi som blivit kända för att avsky staten kommer få någon hjälp av staten?

      Du kommer med ett riktigt dåligt råd.

      • Vauen skriver:

        Jag förstår precis vad du menar (har haft osunda bostäder och dålig ekonomi hela mitt vuxna liv), den mesta hjälpen som samhället har att erbjuda deprimerade är skitdålig (kan nog inte vara något annat). Bästa hjälpen vet jag inte var man får, det kan nog variera från person till person, vänner är nog generellt det säkraste kortet. Men alla har inte en vän med de erfarenheter som behövs. Viktigast är nog att man får så pass med stöd att man kan börja hjälpa sig själv, för det är det enda som egentligen fungerar. Men det kan ta många år att ta sig dit. Alla har en botten någonstans, en del måste ända ner för att byta perspektiv på livet, för det är vad det handlar om i min erfarenhet. Det sämsta man kan ägna sig med om man är utmattningsdeprimerad är deprimerande saker så som invandringspolitik eller NWO osv. Det är som att låta en brännskadad vara brandman!

        • Anna skriver:

          Tack. Då är jag med i diskussionen. Jag håller med om det du skriver och förstår nu att du menar käre Peter väl. Jag uppfattade din uppmaning till Bloggaren som att du tyckte han var löjlig som uppgav sin svaghet. Men jag inser att jag uppfattade detta som så, pga att jag själv mött så många i mitt eget liv- som skytt svaghet i sån omfattning att kärleken vänt till avsky vid likadana bekännelser som ” Peter” nu gjorde.

          Ja, det värsta för ens eget välbefinnande är att stånga pannan mot sin fiende. Gång på gång. Men utan den passionen/ eget lidande och erfarenheter- vem utgör då motståndet???

          Jag vore den första som beställde robotar att göra grovjobbet! En Wikileaks Assange fast utan Stureplans- tjejer!

  12. Jag gjorde ett meme på era bilder.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

