OS och Eurovision – nu i världsregeringens tjänst.

Bästa läsare!

Min aversion mot Eurovisionschlagerfestivalen är nästan i paritet med min avsky för sport och golf. I vart fall när det kommer till TV-utsändningar.

Sålunda är jag en av de (kanske få) människor i landet som inte visste om att de olympiska spelen brutit ut under sommaren (jag har ingen TV, så det gick inte ens att ”tvångsmata” mig med denna fördärvliga orgie i svettiga människor). Mitt ointresse för OS är så starkt att jag inte ens vet om de redan spelat färdigt för den här gången eller om eländet fortfarande pågår. Ni kan lura i mig både ock om den saken; det enda jag inte går på är ifall ni påstår att de hade skidlöpning i årets OS. Så pass dum är jag inte.

Nåväl, en liten obetydlig OS-detalj uppmärksammade jag, om än som en händelse i periferin. Min far berättade att jänkarna ville få det ryska OS-landslaget (heter det så?) diskvalificerade för att någon rysk tränare gett en rysk idrottare någon medicin som är laglig. Nej, jag förstod inte poängen, och jag brydde mig inte. Det enda jag noterar att supermakterna gått från att själva bojkotta spelen (USA bojkottade spelen i Moskwa 1980, och Sovjetunionen svarade med samma mynt fyra år senare) till att numera försöka utestänga sina geopolitiska rivaler. Trots det…. gäsp…! Jag avskyr sport, förutom gyttjebrottning i damklassen.

Och Eurovisionsschlagerfestivalen då? Samma sak även här. Fast det tycks bli mer och mer politik bakom evenemanget. Jag reflekterade över detta i min bloggpost ”Oväntat? Politiker gör politik av Eurovision” där jag tog mig friheten att ge riksdagsman Staffan Danielsson en lektion i modern historia med betoning på Krim/Ukraina/Ryssland. Till vilken nytta? Jag vet inte. Svenska politiker och svenska medier tycks leva i samma ekosystem. Och här betyder ordet ”eko” precis samma sak som i svenska akademiens ordlista.

sb-mello-eko

Men när jag kommenterade omständigheten att Eurovisionsschlagerfestivalstittarna röstade på Ryssland som vinnare och att de nationella juryerna valde Ukraina istället (361 mot 323 poäng) så missade jag en annan omständighet som förtjänar att uppmärksammas. Eliten (d.v.s. de nationella juryerna) röstar emot sina egna TV-tittares smak. Eller snarare; eliten verkar fördela rösterna efter politiska mönster.

Första exemplet – som jag hämtat från den engelskspråkiga bloggen Ludwitt – påpekar att poängfördelningen till Polen från publiken, respektive de nationella juryerna, skiljer sig dramatiskt.

De tyska, italienska, holländska irländska, brittiska, isländska, norska och svenska TV-tittarna gav landet vardera 10 poäng. Deras juryer däremot gav (med undantag för Norge) inga poäng till Polen alls (den norska juryn gav 1 poäng). De belgiska och österrikiska TV-tittarna gav det polska tävlingsbidraget vardera 12 poäng. Och deras juryer? Återigen inga poäng till Polen.

Skillnaden mellan publikens poängsättning mot elitens är i detta fall 222 mot 7. Är inte detta väldigt iögonfallande?

Vad är det som är så märkvärdigt med Polen då att de föräras mindre poäng av public service-företagen inom EU? Kan vi förklara skillnaden enbart på att TV-tittarna har dålig musiksmak, eller kan det ha någonting att göra med att Polen fick en högerregering som är mycket kritisk mot EU:s politik och har en mer nationalistisk prägel än den föregående regeringen? Jag tror att vi alla vet svaret på den frågan. Detta är det andra exemplet på att Eurovisionen inte är ett nöjesevenemang, utan istället en politisk arena, en plattform för propaganda under bästa sändningstid, och ett forum för den härskande eliten att dela ut straff mot de som går emot dem.

Låt oss ta ett tredje exempel som dock visar ett omvänt mönster, där eliten istället väljer att favorisera: Israel.

Israels bidrag till den europeiska melodifestivalen fick 12 poäng av den tyska juryn, 10 av Australien (Australien? Vad i helvete har de att göra i en europeisk melodifestival att göra??!!??); 8 poäng av den schweiziska och italienska juryn; vardera 7 poäng av juryerna i Serbien, Polen, Finland och Kroatien; 6 poäng av juryerna i Ukraina och Litauen, och så vidare. För att göra en kort historia kort: de enda länderna där TV-tittarna gav Israel några poäng var Azerbadjan (6), Frankrike (3) och Bulgarien (2).

Skillnaden i poäng mellan eliten och publiken är 124 mot 11.

Det finns bara en enda anständig åtgärd efter detta, och det är att avskaffa de nationella juryerna. Befria förströelseaktiviteterna från politik. Eurovisionsfestivalen är ändå bara ett bevis på att hjärndöd verksamhet kan kosta multum och låta erbarmligt illa.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Musik, Politik. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till OS och Eurovision – nu i världsregeringens tjänst.

  1. Benny skriver:

    Tja, det är väl i EU som i Sverige, eliten anser sig veta bäst! Och det är exakt det Guillou skriver i sina krönikor, inget hymlande utan rakt på sak…vanligt folk ska inte vara med och bestämma eller tycka, det är ”vi” alldeles för dumma och obildade för, enligt samma Guillou och de övriga i ”eliten”. Sen att den här självförhärligande eliten leder Sverige rakt åt h-e inser man naturligtvis inte eller så har man det på sin agenda.

  2. Sofia skriver:

    Helt indränkt av anti-rysk politisk aktivism har det varit i många år.
    *chutzpah* dök upp i mitt arma huvud – undrar varför?

  3. Björngunnar skriver:

    Jag har ingen Tv o radio o saknar inte dem.
    Tacka vet jag svenska spelmän som kan berätta en passande historia till låten!

  4. Risto Matinen skriver:

    Ursäkta om jag uttrycker mig onödigt surt. Men denna påstådda ”elit”, vad består den av egentligen? Enligt min mening: I bästa fall av medelmåttor, men vanligen av nollor som Måna Muslim.

    Skillnaderna mellan elitnollorna och oss andra bara ökar. När börjar vi göra riktigt motstånd? Ta kål på dem, som vill ta kål på oss!?

    • Björngunnar skriver:

      Om någon släpper in en varg i hönshuset…
      Vems är felet att han river hönor?
      Nu säger jag inte att vargar är bra för hönsodlaren men nog visste den som släppte in vargen i hönshuset vad som skulle hända.
      Sen om du läser på sajten Exponerat så ser du att varginsläpparen mestadels ägnar sig åt att kritisera vargar.
      Chutzpah!

      • Risto Matinen skriver:

        Det är givetvis vargens fel! Den som släpper in vargen gör givetvis också fel, men är inte primärt skyldig. Hur skulle du göra med en varg i ditt hönshus? Förbanna den som släppt in den, eller döda/fördriva vargen?

        Dessutom framställs vargen vara ett får, av insläpparen.

        Vidare förstår jag inte vad du menar med ”…på sajten Exponerat så ser du att varginsläpparen mestadels ägnar sig åt att kritisera vargar.”?

        Varginsläpparen är väl politiker och de kritiserar hönsen, för att inte vilja ha varg i huset.

  5. Det är inte bara Australien. Har alltid undrat vad faen Israhell och Turkiet gör ESC också. Båda dom länderna ligger i Asien och inte i Europa. Bryr mig inte om dom där sketna 2%:en. Turkiet är ett asiatiskt land, punkt slut.

  6. bernys skriver:

    Ja, det är mycket märkligt. Vad hände i ESC egentligen? Politik? Vet inte. Blev mycket förvånad när Polen knappt fick några poäng av jurygrupperna. Är det musiker som sitter sitter med där så kan den låga poängen ha berott på att sångaren sjöng fel i kvalificeringsomgången. Meningen med jurygrupperna är väl att de ska borga för kvalitet… Folket ser igenom sådana petitesser som ett enstaka dåligt framträdande. Låten var ju skitbra.
    I den här versionen sjunger han helt ok:

  7. Vauen skriver:

    Helt ovidkommande men det är bra info som kan jämföras med det som står i MSM.

  8. Benny skriver:

    Läste att hackare lyckats läsa WADA:s mail och där framkommer att många OS-deltagare från USA men också andra EU-länder tagit förbjudna substanser men att man dolt detta för kännedom. Givetvis en icke-nyhet på SVT och övrig media i vanlig ordning. Dubbelmoralens fackla lyser så starkt på MSM att de själva blir bländade…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

