Det är skillnad mellan clowner och kriminella invandrare – i alla fall i medierna.

sb-clown-ledsen

Bästa läsare!

Jag får erkänna att det var först när jag började undra varför en av mina bekanta  kom med så många tramsiga Facebook-skämt om Ronald McDonald som jag förstod att någonting händer ute i den verkliga världen som jag har noll koll på. Tydligen har det uppstått någon form av clown-hysteri.

Låt mig först som sist erkänna att jag är mycket rädd för clowner. Det har dock inte alltid varit på det viset. Men jag minns hur det började. Min rädsla för clowner gick från oro till skräck på väldigt kort tid. Låt oss säga att det gick från oro till skräck, från valdagen 2014 och fram till statsministerns regeringsförklaring i riksdagen några veckor därpå…

Näst efter den FB-bekante personens märkliga clown-statusuppdateringar, samt hans vänners kommentarer, dök clownerna upp på kvällstidningarnas löpsedlar när jag gick ut för att handla bröd, ägg och smör som alla andra dödliga: – Clowner som sprider skräck. Clowner som omringar dagisbarn med motorsågar. Clowner som hugger ner folk med kniv. Mördarclowner!

Ok, detta låter som en allvarlig masspsykos, nästan i paritet med väljarstödet till Feministiskt Initiativ, eller en riksstämma för Miljöpartiet. Fast i det här fallet är det slumpmässiga clowner som går omkring och helt plötsligt är jätteaggressiva. Att möta en clown kan bli det sista du gör i livet, lyder andemeningen i nyhetsbevakningen.

Ser man till nyhetsflödet i nationen är det clowner som vandrar efter oskyldiga flanörer i Landskrona. Hotfulla clowner i Eskilstuna (fullt polispådrag). Och clowner i Dalarna har ofredat folk; en tonårspojke i Gagnef blev till och med förföljd av en clown! I Skara hotade en clown en man med kniv, och i Tibro sprang tre clowner runt i ett äldreboende och skrek. Till och med i mobiltelefonen dyker de upp, berättar Expressen och visar hur Felicia, 10 år fått en clownbild.

Jag förstår inte mediernas reaktion. Att hänga ut en grupp så där, väl medveten om att de flesta clowner varken dödar eller skadar människor. Visserligen har de (clownerna) en väldigt påklistrad och ansträngd humor, och vi vet att de gråter och dricker sprit i sin cirkusvagn så snart numret är över. Ibland tar de inte ens av sig sin lösnäsa, utan faller berusade ner i sängen och somnar med sina jätteskor skavande mot den trånga väggen. Eller också är de humanister, som t.ex. clownen Manne. Men Expressen, Aftonbladet, ja, i stort sett varenda tidning i Sverige sprider clownfobi över landet. Oh, by the way, clownfobi har faktiskt ett mer akademiskt namn; ”coulrofobi”.

Är det att ta sitt publicistiska ansvar och sprida fördomar om att alla clowner är livsfarliga och fientliga? Borde inte pressen ta sitt ansvar och idka självcensur för att inte göra medborgarna hatiska mot en i samhället och nöjesbranschen mycket förtryckt yrkesgrupp? Var är mediernas känsla för alla clowners lika värde? Jag bara frågar.

Det är möjligt att vi nu står inför ett trendbrott, men statistiken visar att det är större risk att bli gruppvåldtagen eller sexuellt ofredad av ett invandrargäng än att bli ihjälhuggen av en clown. Fast när det handlar om denna grupp av icke-svenska gärningsmän så lämnas vi nyhetskonsumenter famlande i mörkret efter information och fakta. Ibland får vi knappt veta var och när, och definitivt inte vem och varför, när det handlar om brott som begås av gärningsmän med icke-nordisk härkomst. Jag kallar det för journalistiska pajaskonster.

Var glada för att det bara är clowner. Nästa gång kan det vara en annan grupp av personer som vill använda dödligt våld i politiskt/religiöst syfte.

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det är skillnad mellan clowner och kriminella invandrare – i alla fall i medierna.

  1. Lisa skriver:

    Spot on, again!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

