Annonsera ut din bostad i New York för annat syfte än boende? Då blir det böter!

Bästa läsare!

Libertarianism är kanske mest känt som ett amerikanskt fenomen, och kanske är det mest i det landet man hör de mest högljudda förespråkarna om absolut äganderätt för den enskilde. Men i praktiken tycks USA vara väldigt underutvecklat när det gäller sådana grundläggande frihetliga idéer.

I New Yorks delstatshus har man infört förbud mot att annonsera ut sin bostad för annat syfte än permanent boende. Annonseringsförbudet är kopplat till ett annat förbud som till och med i svenska sossifierade öron låter märkligt: Det är nämligen förbjudet att hyra ut sin bostad för kortare tid än 30 dagar! [LÄNK]

Anledningen till förbudet mot korttidsuthyrning beror på att hyresbostäder och hotellbyggnader har olika säkerhetsklassificering, säger New Yorks ledning. Det är sant att byråkraterna klassar hus på olika sätt, men här ser vi ett typexempel på hur lagen används för att gagna enskilda intressegrupper, i det här fallet hotellnäringen i den stora metropolen.

I underlaget till lagförslaget nämner man den ”stora explosion av illegala hotellaktörer” som ägde rum ¨år 2010. Som sig bör uppvaktas då politikerna av de stora hotellbolagen (vilka sannolikt varit med om att skapa regelverk för klassificering av hotellanläggningarna för att försvåra för enskilda hotellföretag) som på begäran skriver en lokal lag för att knuffa tillbaka kunderna till kedjorna. Hotellkedjorna.

Med andra ord struntar politikerna i att respektera egendomsrätten, och tar sig friheten att bestämma ifall en familj kan hyra ut sin bostad till en annan familj under semestern medan man är bortrest eller inte. Detta är frukten av demokrati…! Demokrati är att du kan välja vem du vill som skall inskränka dina grundläggande rättigheter. Även om valet av person eller parti kan vara egalt eftersom slutresultatet ändå blir som de starkaste intressegrupperna vill.

I ett libertarianskt samhälle är det upp till egendomsägaren om denne vill hyra ut i en timma eller resten av livet till vem helst denne önskar. Det är upp till gästen att välja själv om det är värt att hyra sig in i en brandfälla eller välja ett säkert boende. Det är inte politikerna som avgör vad som är vilket. För fastighetsägaren av det sämre slaget skulle en sådan fri marknad innebära att han eller hon konkurreras ut av andra fria fastighetsägare som sköter sig, framför allt därför att de skötsamma med småskalig verksamhet inte längre behöver bedrivas illegalt för att gå runt ekonomiskt.

Frihet är bra. Folk borde prova det någon gång. Frihet och förnuft är en förträfflig kombination, dessvärre sällan prövad, inte ens var för sig. Detta förutsätter förstås att vi gör oss av med politikernas makt.

Nu är USA inte ensamma om att ha hotellagar, så även i Sverige. Här i vårt eget land har vi ”Lag (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse”. Tillstånd att ha fler än 9 gäster eller 5 rum meddelas av Polismyndigheten. Etablissemanget måste då ha en föreståndare. Föreståndaren godkänns av… just det, Polismyndigheten. Polisen skall föra register över pensionat och hotell, säger samma lag. Innehavaren är skyldig att besikta anläggningen varje år av behörig besiktningsman för el. Och alla dörrar måste ha en tavla som beskriver utrymningsväg.

Fråga: Måste vi verkligen ha staten till att reglera detta? Torde inte gästerna själva ha makt att få bort ett hotell som drivs med samma finess som Fawlty Tower?

Och dessa nödutrymningsskyltar sedan; här kommer vi till Darwin Awards. Trots statens hulda omsorg så är det högst sporadiskt som folk studerar dessa skyltar före katastrofen. Vissa gör det tack och lov, andra inte. De som inte gör det hänger i bästa fall på rygg efter de som läst tidigare. Det torde ändå ligga i hotellets eget intresse att gynna säkerheten, ty som hotellägare är du ansvarig för din gästs liv och hälsa, vare sig staten tvingat fram en utrymningsplan eller ifall hotellägaren valt att göra det självmant. Frihet och förnuft löser problemet!

Om man tänker efter så kan mycket ske genom eget intresse, istället för genom statens inblandning. Ja, allt kan åstadkommas på privat väg, frivilligt, istället för att hanteras av klåfingriga politiker som i första hand går sina sponsorers ärenden.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Annonsera ut din bostad i New York för annat syfte än boende? Då blir det böter!

  1. Assar skriver:

    Jag håller med om att frihet och förnuft i kombination är en bra lösning. Men är det inte så att bristen på förnuft tvingar fram alla dessa regelverk? Det är ju bara att åka till valfritt icke västland och inspektera frukten av frihet och oförnuft. Till exempel hur bostadens elförsörjning tryggas genom en kabel ut från fastigheten och direkt påkoppling mot ledningsnät på gatan. Här hemma har vi ju till exempel restaurangägare som i full frihet utför halalslakt av får i källaren. Alltför många av människorna är helt enkelt för dumma för att släppas lösa med full frihet i samhället. Visst frihet är bra men vilket samhälle skulle vi få? Kaos?

    • Peter Harold skriver:

      Frihet behöver inte betyda oordning. Visst har vi sett fastighetsägare hänga ut sina bristfälligt oisolerade kablar till kraftledningen som går genom den afrikanska byn (och så länge ingen rör den på något olämpligt sätt är det ju ingen fara; man lär sig av misstagen om man gör det…). Fast samtidigt finns det ett samband mellan fattiga underutvecklade länder och antifrihetlig kultur i stort (i synnerhet ifråga om egendomsrätt). Samtidigt finns det en kombination mellan förnuftets åsidosättande när staten skall reglera och anvisa; det egna ansvaret ersätts av statens propåer.

  2. Anna skriver:

    Alltså, Käre Peter. Det här med att leva med lösa tyglar eller som en vildhäst ( http://nordensark.se/vara-djur/daggdjur/przewalskis-vildhast/ ) vore säkert skitkul och ge ett rikt och spännande liv, med djupare dalar och högre höjder än det skittrista alltför förutsägbara livet som detta samhälle ger. Men nu är långtifrån alla som du och inte heller som jag.

    Tänk dig att afghanhannarna hade utgjort majoriteten i ditt lilla liberalistiska samhälle? Om egoistiska moderater hade utgjort majoriteten i det samhälle jag hade hamnat i? Hur man än vänder och vrider på det hade jag trots allt valt att leva med staten som den som diktar upp mina levnadsförhållanden, trots att staten gett bort min sons framtid till afghanhannar och muslimhucklen, öronmärkt jobb och bostäder åt de ”nya svenskarna”.

    För att alternativet att byta ut staten mot de skitmänniskor jag haft det stora onöjet att dela väggar med sedan jag flyttade från mer civiliserade breddgrader- är helt enkelt inte ett riktigt val.

    Men jag kan ju förstå att de som bor i sina flotta hus med sina igenkännande grannar och har sin givna gemenskap- säkert skulle trivas med att skapa sin community med egna lagar.

    Vi andra är ju som vanligt skräp. Vi räknas inte. Om vi hade dragit tillbaks klockan till år 2000 eller före, hade det kanske gått att leva i det samhället du förespråkar. Vi som inte har något och dessutom har barn som saknar identitet pga deras utseende och att de vet att de ser ut som våldtäckare – de betalar det högsta priset för den vansinniga politiken i landet. Min son som har en adopterad pappa från colombia på 70-talet pratade med sin kompis som också har en adopterad pappa från colombia här om dagen (fast han har det så mycket bättre eftersom hans mamma lever ihop med en kille som är en mycket bättre pappa och har det gott ställt och bor i eget hus och slipper bo med skitmänniskor) Hursomhelst- de pratade häromdagen med mig och min syrras barn som är aldre och är uppvuxna på Ekerö. Frågan var att vi verkligen ville veta varför de beter sig som värstingar både i vokabuläret och beteendet i skolan:

    ”Vi är bruna. Alla vet att det är de bruna som kommer och gör illa svenskar. Vi är inte svenskar och är inte svenska. Det är bra för då kan vi skydda våra familjer så ingen gör er illa. Värstingkillar gör inte illa bruna killar. Och om vi också ser ut som och beter oss som värstingar- kommer de att gilla oss och respektera oss”.

    Tack så mycket, skolan. Tack så mycket herr och fru talman för att ni uppfostrar våra barn till värstingar. Inget vi som föräldrar säger eller gör kan hindra faktum att våra söner har rätt i sina analyser. Kusinerna fattar precis vad de menar, fast de har själva inte haft den här ”problematiken” eftersom de inte vuxut upp i förort och haft fullt upp med att hushållsuppgifter. Det går inte att få tid att odla värsting-beteenden när man har djur och behöver ju inte heller göra det som blond och blåögd.

    Det värsta är att det är de svenskar med samma bakgrund som jag själv- som mobbar oss allra mest. Det är helt makalöst!

    • Läsare skriver:

      Är du allvarlig Anna?

      Adopterade är svenskar! De har inte bett om att få komma till Sverige.

      Jag struntar i vad folk har för hudfärg. Är de bra folk så har jag inget problem med hudfärg. Världen ser inte ut som den gjorde på 50 eller 60-talet.

      Min första livs levande neger såg jag i Göteborg i slutet på 70-talet. Det fanns inga negrer i Göteborg då. Arab? Vad är det?

      Fram till ca 1980 var det fri invandring till Sverige. Vem som helst som kunde skaffa ett jobb, sköta sig , alltså anpassa sig till Sverige kunde få uppehållstillstånd. Hudfärg, religion eller whatever spelade ingen roll, anpassa, sköt dig och du kan stanna.

      I det stora hela fanns det inga större problem med invandringen fram till ca 1980. Det som sedan hände efter 1980 var att nu var det ”flyyyyktingar” som ingen kunde ställa några som helst krav på.

      Kraven på att svenskarna skulle anpassa sig till invandrarna och all mindre krav ställdes på invandrarna började ca 1980.

      Det är nu araberna började komma i stora mängder. Och vad som sedan händer är helt förutsägbart. Det finns 200 exempel på det.

      När andelen blattar blir 25-30 procent i ett bostadsområde, då börjar svenskarna flytta därför att det är för många blattar, som nära grannar och i skolan.

      Jag såg detta förstahand. Min mor bodde i Hjällbo ca 1980. Det var då de första araberna kom. Några araber sålde billiga grönsaker på Hjällbo torg. Var där och köpte själv.

      Jag gick lågstadiet i Hjällboskolan. Jag tror inte ens att det fanns en finneunge på hela skolan. Jag kan minnas fel, var liten då, men jag har inget minne av joggar eller turkar. Några araber eller negrer fanns inte. Det hade jag kommit ihåg.

      En av mina systrar bor i ghettot. Jag pratade med henne i veckan och hon sa att alla i hennes uppgång är blattar. Det fanns några få svenskar, men enligt min syster så är de enda som flyttar in blattar, när de få svenskarna flyttar. Hon bor i en mindre stad, folkmängd 7.000.

      Klaner med araber och somalier flyttar in och skall ta över hela området. Ensam mamma med rasblandat barn. Bara fråga Anna, hon vet allt om hur det är.

      Skiftet från Anpassa, jobba och sköt dig, till helt kravlöst evighetsförsörjning av svenska folket massinvasion hände på ett enda litet årtionde, 80-talet.

      Jag såg hela händelseförloppet. Blev mer och mer frustrerad under 80-talet för att helt vända mig emot massinvasion. För vi pratar invasion, inte invandring.

      Nutid, idag. Bara tills några få år tillbaka gick det att flytta ifrån ghettot. Idag har blattarna förtur till alla lägenheter i hela Sverige. Finns det inga lägenheter köper kommunen upp villor och bostadsrätter.

      Och på toppen har minsta byhåla en flock med afghanska knarkare utanför dörren. Givetvis med iphone 7 i bakfickan. Undrar hur det blir när de får ta hit hela klanen som anhöriginvandrare?

      Det skall nog bli bra.

      • Anna skriver:

        Läsare! Det är inte vi som säger till de att de inte är svenska. Det är något de själva uppfattar. Rättare sagt blir de spegelbilder av vad andra uppfattar de som.

    • Peter Harold skriver:

      Jag skall försöka kommentera några aspekter som du tar upp.

      ”Tänk dig att afghanhannarna hade utgjort majoriteten i ditt lilla liberalistiska samhälle? Om egoistiska moderater hade utgjort majoriteten i det samhälle jag hade hamnat i?”

      Jag antar att du talar om den värsta sortens afghanhannar – av arten homo sapiens. Vad har vi idag? Inte en majoritet av dem, men de som finns kan man i många fall tycka är mer än nog. Hur har de kommit hit? Jo, staten har så gott som bokstavligt talat bjudit hit dem. På din och min bekostnad, och om en inte avlägsen framtid kanske din son också får betala. Låt oss säga att egoistmoderaterna inte varit tillräckligt egoistiska i det här fallet, och rabblat mantrat ”Öppna era hjärtan”. I ett libertarianskt samhälle skulle incitamentet för dessa afghanhannar inte finnas. De skulle bara komma hit om någon bjöd dem hit med egna pengar, eller om de hade ett jobb.

      ”Men jag kan ju förstå att de som bor i sina flotta hus med sina igenkännande grannar och har sin givna gemenskap- säkert skulle trivas med att skapa sin community med egna lagar.”

      Sen om egoistmoderaterna själva. Ja, vi kan väl tro att lika barn leka bäst. De kommer nog välja sina kvarter, precis som de gör redan nu. Och du kommer nog söka dig till folk som du tycker mer om. Om ni samarbetar – vilket faktiskt är grunden för alla samhällen – så kommer ni att forma er miljö efter era egna önskemål och förmågor. Framför allt kommer ni att ha makt att lösa problemen själva. Att ni själva kanske inte kommer äga hyreshusen är egalt; om ni är ansvarstagande medborgare så kommer hyresvärden föredra er som hyresgäster framför familjer som inte kan hållas i möblerade rum. Och vad blir det av de som inte kan hållas i möblerade rum? Ja, de får lära sig. Eller ta sig dit där de är välkomna.

      Även om du och jag aldrig kommer kunna ha råd att bo i de flottaste husen, så borde väl vi ha lika stor rätt att skapa våra egna ”lagar” där vi lever och verkar frivilligt tillsammans med andra grannar? Varför skall denna förmån vara ”egoist-moderater” förunnat?

      ”Vi andra är ju som vanligt skräp. Vi räknas inte. Om vi hade dragit tillbaks klockan till år 2000 eller före, hade det kanske gått att leva i det samhället du förespråkar.”

      Du får inte ta mitt ord bokstavligt här, men du kan faktiskt vrida klockan tillbaka till år 2000 eller tidigare. Allt som behövs är att man ändrar socialförsäkringslagen. Och vips är vi halvvägs där.

      ”Tack så mycket, skolan. Tack så mycket herr och fru talman för att ni uppfostrar våra barn till värstingar.”

      Någon dag när jag har tid (f-n tro’t) skulle jag kunna sätta mig ner och göra en lång lista över alla sätt som politikerna förstört den svenska skolan på. I ett libertarianskt samhälle är det inte staten som ger direktiv om hur barnen skall fukkas upp. Det ligger ju mer i föräldrarnas intresse att kidsen lär sig tala, läsa, skriva och räkna. Och så lägger man miljonbelopp på att predika värdegrund, men avskedar lärare som griper in mot värstingarna när de bär sig åt.

  3. Anna skriver:

    När jag läste hela artikeln om ”nordens arks” vildhästar blev jag förstås, besviken.

    Här har ni en bättre länk som visar att arten dött ut sedan länge:
    http://illvet.se/djur/finns-det-fortfarande-vildhastar

    • Peter Harold skriver:

      Jag har ingen TV, men härom året var jag hemma hos Lilla Fröken Harold och tittade på naturprogram med henne. Det var ett program som handlade om Mongoliet. Om Mongoliet har jag förr aldrig gillat eftersom min bild av det landet ser ut som en kuperad gräsmatta av Medelhavets storlek. En intellektuell no go-zon, så att säga. Men så såg jag det där programmet, och jag kände att håret blåste på mig. Wow! Det tog några minuter innan jag såg det libertarianska perspektivet, men det dök upp efter ett litet tag när jag såg den 13-åriga flickan ta geväret och gå iväg för att jaga åt familjen. För min egen del är det inte länge sedan jag skickade meddelande till min dotter för att höra att hon kommit säkert och tryggt fram till sin skola. Ja, jag är en riktig hönspappa.

      Nu behöver vi ju inte gå ut och skjuta ihjäl vildhästar bara för att känna oss fria, men anledningen till att dessa människor har sin frihet är att staten saknar intresse av att förstöra deras liv (staten har inget att vinna på det). Här i Sverige har ju staten (politikerna) allt att vinna på det. Vi har synat bluffen – vi vet att vi kan bättre själva utan dem.

      By the way, du gjorde mig ressugen. Jag har en dröm om att rida tvärs genom ett land på häst, t.ex. Kina eller Mongoliet. Iförd gamla tiders kläder.

      • Anna skriver:

        Om du inte är så bra på att rida, så välj en häst som ”tultar” dvs som ”pass-gångar” kan man beskriva det som. Islandshästar är sköna att rida lång på. Inte så skumpigt som på vanlig häst. Fast i de länderna de vill rida igenom finns det massor av såna hästar. Minns inte vad raserna kallas.

        • Anna skriver:

          Oj, så fel det blev när jag skrev. långt på och du vill rida, ska det ju vara…

        • Peter Harold skriver:

          Ja, just det. Det kommer onekligen krävas lång tillvänjning. Frågan om det går att få kroppen att automatiskt vagga med i gången? Undrar dessutom om min rygg skulle hålla. Vissa saker kanske man bara skall drömma om.

          Senaste gången jag var på en häst (inser nu att det var så pass sent som när jag var 13-14 år) försökte min kuse våldta hästen framför mig…

          • Anna skriver:

            Vafalls? Var det en afghansk-importerad hingst du satt på? Taskigt att sätta dig på en sån…! Och klantigt att ställa ett brunstigt sto framför. Hehe. Kanske de ville ge dig en snabbkurs i sexualundervisning?

  4. Anna skriver:

    Ännu en aspekt: Svea rikes uthyrningslagar eller rättare sagt (det där ordet jag inte minns just nu- men som definierar vem som har rätt till kontraktet) är flitigt utnyttjade av skrupellösa individer. Min förra granne på knivsöder, en sån där som litar på folk för att man tidigare bara stött på ärligt folk, lärde mig en läxa. En dag stod det poliser utanför hennes våningsplan där jag bodde snett mittemot. Skittrevlig tjej som brukade bo på familjens landställe varannan vecka då hon var författare och kände sig mer inspirerad där. Hon träffade en kille som var en väninnas bekant, som behövde ett rum att slagga i och kunde betala.

    Hon hade sagt till killen att hon var bortrest varannan vecka och kunde hyra ut ett rum. Hon gav honom nycklar och så begav hon sig…

    Grannarna som delade samma vägg med hennes toalett meddelade att de hade garvat om nätterna då de hörde tydliga knull-läten och även under dagtid… De tänkte att hon äntligen hookat upp med ngn och tänkte inte så mycket mer på saken.

    Tills att polisen dök upp. hon dök även upp. Vår granne alltså. Men hon kom inte in. För att hennes ”room-mate” hade bytt lås. När hon då önskade byta lås fick hon inte göra det. Det uppstod en ”tvist”! En tvist som den luttrade killen visste skulle inträffa när hon ville komma in i i sin egen lägenhet igen. Enligt lag, vill jag minnas- var det 3 månaders handläggningstid som krävdes för att återfå sin egen lägenhet. För att hon frivilligt hade gett nyckeln till sin inhyrda hyresgäst. Trots att han frågat hyresvärden om lov.

    Dessa 3 månader använde skithögen till att sälja sexuella tjänster i hennes lägenhet. En bordell, med andra ord. Killen hade enligt polisen, gjort sig en liten förmögenhet på att hyra in sig i godtrogna tjejers lägenheter, om de bara fanns på attraktiva adresser. Bilen utanför som han använde var stulen, identiteten var stulen, allt var kapat. Jag forskade i detta tillsammans med grannarna. Killen var vit men inte europeisk. Tänkte inte så mycket mer på sånt år 2005.

    De här sakerna vet ju inte gemene man om. Inte en rad skrevs om detta i tidningarna heller.

    Det vore intressant att veta vad som hänt om samma drama utspelat sig i USA?

    • Anna skriver:

      HON hade hyresvärdens tillstånd förstås, INTE HAN.

    • Peter Harold skriver:

      Du har inte hört det från mig, men det är inte ett skämt att personer som är associerade till H.A. hade kunnat fixa det där åt henne, visserligen för en dusör, men också för nöjets skull. Jag har haft en kontakt som å jobbets vägnar lovade handräckning. Tyvärr gick inte vår jurist med på upplägget…

    • Peter Harold skriver:

      P.S.
      H.A.-killarna hade nöjt sig med att se hennes personbevis och vittnesmål från granne för att bistå. De hade t.ex. inte gått med på att assistera ifall hon inte kunnat visa att hon hörde hemma i sin lägenhet.
      D.S.

      • Anna skriver:

        Hela huset pratade med poliserna, kan man nästan påstå. Folk var skitförbannade för att hon i stort sett var tvungen att betala hyran för att inte förlora sin lgh. Vår granne sponsrade alltså killens bordellverksamhet i 3 månader. Tänk dig vad kul det måste varit för henne att städa och desinficera överallt? Urrk. Hyresvärden var en bra värd med sådär 7 hus de ägde, bara på södermalm. De visste ju också att det var hennes lgh. Men lagligt sett kunde de inte göra något annat än att vänta och låta processen rulla på. Ja, H.A hade varit finfint att ha kontakt med. Det hade visserligen inte förvånat mig om bordellkillen haft såna kontakter och därav att ingen jävel kunde göra ngt trots att tom den bil han körde, var oregistrerad eller stulen. Var väl någon slags span på den, kan tänka.

        • Peter Harold skriver:

          Hm, lagen hindrade den rättmätiga ägaren från att få tillbaka sin lägenhet. Lagen fastställs av politikerna, och upprättshålls av staten… du ser vart jag vill komma här…?😉

          Skall jag vara helt ärlig så kan jag inte ens förstå att hon ville komma tillbaka och bo i den där lägenheten efteråt.

          • Anna skriver:

            Ja, men jag tänker också att hade man fått använda sina lgh till vilket ändamål som helst, är jag rätt säker på att många på attraktiva adresser hade fått bordellgrannar. Alltså jag förvånas över gemene mans avsaknad av fantasi. Så fort man får göra vad som helst- ja vad gör man då, kan tänkas? Knulla och knarka. Knulla och knarka. Eller tortera kanske. Tortyr blir väl det enda som bräcker av knullandet och knarkandet. KKT- terapi. Knulla, knarka och tortera. Fast å andra sidan- vore knark lagligt vore incitamenten (att tjäna grova pengar) borta. Om sexköp hade varit lagliga hade väl det säkert sett likadant ut med handeln. Kanske lite billigare? Jag tror dock inte att fler hade sysslat med det trots att det vore som vilket yrke som helst. Det skulle säkert vara lika vanligt. Då är det väl bara tortyr som kanske ska stå kvar som olagligt, egentligen. Nä, usch vad jag svamlar. Tänkte bara på hur det skulle se ut i ”världen” om samhället blev mer liberalistiskt…

            • Peter Harold skriver:

              ”Eller tortera kanske. Tortyr blir väl det enda som bräcker av knullandet och knarkandet. ”

              Hm, jag måste erkänna att jag aldrig knarkat eller torterat någon…

              Fast att tortera någon är faktiskt ett brott mot den libertarianska principen om icke-aggression. Dock ser jag inget problem med att folk gör om sina lägenheter till bordeller, om det är deras eget önskemål. Men om du har två bordeller i varje trappuppgång så misstänker jag att marknadskrafterna kommer göra flera av dem överflödiga. Men arbetslösa fnask som resultat…😉

              • Anna skriver:

                Ja, jag menar ju förstås att det i ett samhälle alltid finns ett starkt intresse för att få göra vad man vill med andra människor. Särskilt såna som innehar mycket makt och pengar, kommer alltid vara intresserade av att tänja på gränserna. Perverterad nyfikenhet, bara för att ”man kan”. Tyvärr kommer alltid såna finnas. Pedofiler, torterare. Psykopater helt enkelt. Varför köpa sex när man kan fängsla någon och bara ta fram och använda när man behöver de? Det är ju så de här ”människorna” tänker. De värsta människorna finns ju i toppen av samhällsskikten. De kommer ingen lag åt, men att bordeller skulle vara lagliga hade ju säkert gjort att de kunnat använda människor för egna dunkla syften, i ännu högre grad då anmälningsbenägenheten krympt.

  5. Anna skriver:

    För övrigt vill jag gärna paradera i demonstrationen 12/11. Men bara om jag får bära på en skylt där jag skrivit: SONENS SKOLA ÄR RASISTER – INTE JAG!!!!!

  6. Läsare skriver:

    Denna skrift, ”Jüdischer Protest”, är sammanställd avJakow Trachtenberg, ukrainsk jude. Den rymmer en mängd uttalanden från 1933, av inte minst judiska organisationer och enskilda judar i Tyskland.

    Alla tar eftertryckligt avstånd från den  då aktuella handelsbojkotten mot Tyskland.

    En sanktionspolitik som motiverades med judeförföljelser i Tyskland. Enskilda övergrepp hade uppenbarligen förekommit, men inte med något stöd från Adolf Hitler. Tvärtom – dessa övergrepp skedde i strid mot tyska intressen och landets nya politiska ledning tog bestämt avstånd från dem. Något som också gav resultat.

    Det fanns med andra ord ingen enad judenhet i världen bakom sanktionspolitiken mot Tyskland.

    https://janmilld.wordpress.com/2016/10/22/tyskland-6-versailles/

    • Peter Harold skriver:

      Folkbildaren Jan Milld är i toppform. Som jag redan nämnt i tidigare bloggpost så såg jag ju det ungerska arvet i det som sedermera förts in i Rumänien. Väldigt fascinerande att se hur den gamla kulturen fortfarande är synlig, om än ordentligt sönderslagen.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

