Bollsparkande dumstrut: ” – Det känns lite obehagligt när en sådan man har så pass mycket makt”

I all hast, eftersom jag är förbannad…

Bästa läsare!

Såväl Sveriges Radio som Svenska Dagbladet har börjat anlita idrottsmän som politiska kommentatorer. Skall jag vara helt ärlig så märks det ju egentligen ingen större skillnad eftersom svenska politiska reportrar tycks ha fostrats efter sportvärldens filosofi, nämligen att man kan bara heja på ena laget och de måste vinna till varje pris. Och förlorar laget så måste man ha en lång lista på undanflykter redo.

Nu var inte planen för blöt, och inte heller hade favoritlaget särskilt mycket motljus, men vi kan konstatera att matchen Trump-Clinton slutade 1-0. Vilket innebär en storförlust för de svenska medierna som kategoriskt favoriserat förloraren under hela valkampanjen.

Albin Ekdal, om vilken jag inte vet ett jota om mer än att han tränat fotboll, anser att ” – När det politiska klimatet hårdnar i världen bör fotbollsspelare och andra idrottare göra mer”, enligt Schibstedt-ägda Svenska Dagbladet. Och tydligen har Sveriges Radio hakat på trenden om att göra idrottare till politiska språkrör.

Nu skulle man kunna avfärda det idrottsliga inbrottet i den politiska analysen med jämförelsen att det inte skulle bli särskilt bra fotboll ifall kulturminister Alice Bah tog Zlatans eller någon annans plats i landslaget (och från åskådarläktaren skulle det nog höras ett och annat muntert tillrop om att ” – Titta, den bruna bollen har armar och fötter”, och annat som jag själv aldrig skulle ta i min mun). Men låt oss spela med och bemöda oss med att inte bara lyssna på fotbolls-Albin, utan också ge honom svar. För det är väl inte tänkt så att fotbollsspelarnas inlägg i debatten  är en envägskommunikation, eller…?

Albin: ” – Som många andra undrar man vad som ska hända nu. Det känns lite obehagligt när en sådan man har så pass mycket makt”.

Ett intressant påstående, och i sak delar jag Albins uppfattning, och jag har gjort det i flera år innan Albin öppnade käften om politik.

Jag har – i likhet med miljontals amerikaner och andra människor runt om i världen – konstaterat att Barack Obama har samma makt som nu läggs i Donald Trumps händer, makt som består i ett exceptionellt flöde av s.k. ”executive orders” där presidenten kringgår kongressen och senaten. Ingen president före Barack Obama (i vart fall inte under modern tid) har använt denna särskilda rättighet så frekvent som han. Och syftet med ”executive orders” var inte att en tjurskallig president skulle få sin vilja fram till varje pris, utan skulle användas i nödsituation i händelse av att kongressen inte kunde sammankallas. Hängde du med, Albin?

En maktbefogenhet som Barack Obama använt på detta sätt var i samband med kriget mot Libyen. Denna insats skedde utan kongressens godkännande, och var dessutom utrikesminister Hillary Clintons krig på uppdrag av utländska sponsorer som betalat hennes valkampanj (jag vill minnas att CitiGroup kommenderade Barack Obama att välja henne som utrikesminister för att sponsorerna skulle få nytta för sina bidrag – pay to play). Presidenten har rätt att kommendera ut sina trupper i händelse av attack mot USA och kongressen inte är samlad, men som vi vet hade Libyen inte angripit USA, och presidenten var på utlandsresa (och kongressen givetvis i session). Som Dr. Ron Paul sade: ” – This is an un-constitutional act of government”. Hade kongressen haft stake (och inte varit ”sponsrade” av samma intressen som Hillary), så skulle de ha ställt Barack Obama inför riksrätt!!!

Det värsta med Donald Trump är att han skulle kunna vara en likadan president som Barack Obama. Men det har Albin Eklund inte förstånd till att säga.

Här är ett annat exempel som illustrerar varför statsradion och ”Svenskan” väljer att släppa fram fotbollsspelare som politiska analytiker. Albin Eklund kommer med exakt det snömos som det svenska maktetablissemanget vill skall höras när det kommer till Donald Trump:

”– Hans uttalanden är allt annat än snygga. Han verkar ha fokus på fel saker, att bygga murar och stänga gränser i stället för att försöka bygga broar.”

Albin. Berätta för mig hur du fått din bild av Donald Trump. Genom gammelmedierna? Eller genom att lyssna på hans anföranden och läsa hans program?

Jag har roat mig med att under några veckors tid studera hur Dagens Nyheter bevakat Donald Trump och det amerikanska valet, kontra vad som sägs via andra kanaler som släpper fram mer av Trumps budskap. Och tro mig, Trump har inget problem med sin fokusering. Däremot är gammelmedierna fokuserade vid att förstora allt som kan ge sken av stollighet kring Trump (och visst lägger karln grunden för en sådan syn eftersom han säger vad han vill ha sagt, till skillnad från Hillary som kan säga ingenting om mycket).

Albin igen: ” – Jag har försökt att hänga med någorlunda. Även om Hillary Clinton var rätt så hatad så tyckte jag ändå att hon verkade vara en bättre presidentkandidat med sina många år som politiker.”

Albin, kan du berätta varför Hillary är ”hatad”? (Och passa gärna på att beskriv vad du menar med hatad, eller resonerar du i svenska medievänster-termer där kritik mot upphöjda intressen kategoriskt sorteras in i hatfacket?) Zimbawes diktator Robert Mugawe ledde landet från 1980 till 2009, d.v.s. 29 år. Det är en lång tid. Gör detta Mugawe till en bra president?

Och Albin, kan du lite kortfattat summera vad Hillary Clinton gjort under alla sina år som politiker? Kan du beskriva vad du ser som hennes meriter för oss ovetande undersåtar som bara ägnar tiotals timmar varje vecka åt att studera utrikespolitik (och annan politik) istället för att jönsa omkring och sparka boll? Sprid ditt allvetande till oss okunniga, o store frälsare!

Eller skit på dig. Hellre.

Vi andra kommer fortsätta att diskutera frihetsfrågor och hur politiker skall avlövas sin ofantliga makt. Det är mer konstruktivt än att försöka säga ”rätt” saker för att få vara med i radio och tidningarna.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag vaknade upp i morse och fick en länk från Malena Ernmans tårfyllda postning om Donald Trumps valseger. Yes, that made my day!
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Bollsparkande dumstrut: ” – Det känns lite obehagligt när en sådan man har så pass mycket makt”

  1. pelle 3 skriver:

    Hahaha,,,bra peter,,,inte för att jag har en aning om vilket korplag ekdal spelar i,,,men nu fick han på moppo
    Pelle

    • Peter Harold skriver:

      Jag erkänner att jag inte heller grävde djupt för att hitta bakgrundsfakta om honom. Men vi har ju sett fotbollsspelare och barnprogramledare gå vidare in i politisk karriär för att de säger ”rätt” saker.

  2. Sofia skriver:

    PRESIDENT TRUMP
    som svenska etablissemanget ser honom:

  3. Sofia skriver:

    I MSM slåss idioterna mot ”halmgubbar” –
    bildade människor beskriver etablissemangets sätt mot Trump som ”Riddaren av la Mancha som stred mot väderkvarnar i tron att de var jättar”.

  4. baravarat skriver:

    Trump!!! Länge leve det fria folkets representant!! Får vi hoppas om han håller sig till det han pratat om men jag är övertygad han kommer lyckas, pratat med många vänner och dom brukar idiot förklara mig typ, säger att ni är ju Sdare är dom nazister mm(oxå sd) vad säg media om er och hur sant är det?, samma gäller Trump.. Men i nästa val vet jag inte riktigt vad de blir att kasta min röst på men blir något som står för att oinföra demokratin och köra med röstning i de stora frågorna samt råd me de som är bäst på sitt gebit…..

    Tack för din roliga analys som dock ändå är mycket slående då den träffar Svensk media i trynet med sån exakthet att ja de är fan i mig på pricken över i:e

    Har du förresten inte missat de om Brasilien lite statskupp och allt samt Russia och Indiens stora affär vilken geopolitisk sprängdunk hä kan bli..

  5. Madonnas sugmun kommer ha mycket att stå i framöver.

    • Anna skriver:

      Skönt att veta att du inte är en pedofil! En man som ser en kvinna som sexig fast hon är över 40 bast är en riktig man! Trodde faktiskt inte att någon ens såg på kvinnor över 50. Inte i vår sjuka västvärld åtminstone. Folk som talar för sig själva, kvinnor över 40 och lönnfeta gubbar, rullstolsburna utan social status är heeeelt osynliga i vår värld, medans de är helt synliga och kanske till och med uppskattade i andra delar av världen (förutom i muslimska länder då självklart, eller i alla fall där den ”kulturen” dominerar) är något som stör folkhälsan något överjävligt mycket. Så mycket att många ballar ur och går i ide. Visserligen skrattar man hjärtligt åt de ”aparta” men man bryr sig åtminstone och bjuder in de (alla).

      Gud så trött jag är på vårt samhälle. Faktiskt är jag mer och mer taggad att göra något åt mitt eget liv och gör det också. Men samtidigt inser jag hur jävla sjukt allt är. Är det friskt att puppa in sig vill jag gärna hellre vara sjuk. För att jag tycker att det är härligt med folk som talar för sig själva högt och hjärtligt än att inte tala alls. Skit på er, alla andra som tycker nåt om det. Kollektivt självmord eller bärsärkagång på stan? Vilket är mest sunt?

      • Anna skriver:

        Oj, inser att jag bara skrev av mig… Är bara så frustrerad över alla jävliga motgångar som möter alla som vill något annat- ha ett annat liv. Har umgåtts ibland med min gamla jobbarkompis och hans familj, eftersom han bor helt nära. Alla är så härliga och är så jävla danska liksom. En tant (i min ålder) som också är min gamla jobbarkompis är ihop med den andre jobbarkompisens bror, och de har en gemensam kompis som är så jävla skön. Han har fastnat i 80-talet i rock´n roll – världen. Och de har en farbror som kommer och hälsar på som är hjärtsjuk och så himla go.

        Jag tänker att den gemensamma nämnaren för de är att de har varit så lojala mot varandra och andra som också mött motgångar, och är på så vis portade från den fina arenan. Alla förutom den killen vars hus alla träffas i- har mött på såna motgångar att de ställt sig utanför samhället.

        Min gamla jobbarkompis (killen) drar till sig alla olyckliga och den gemensamma nämnaren har varit just att alla bär med sig de här liberalistiska värderingarna som du upplyst mig om, Peter. Jag hade inte ens tänkt på det här innan jag snubblade in på din blogg, Peter. Undrar hur många som heter Peter? Peter heter nämligen också killen jag skriver om. Han har inte ens funderat särskilt mycket på hur han lever men han lever ju väldigt mycket enligt principerna om liberalism. Han har så många som anknyter till honom hela tiden så han verkar inte ens orka bekymra sig om att sätta namn på levnadssättet.

        Hursomhelst så letar vi hursomhelst efter annat boende. En är ”stjärn”kock och att samordna, en är välrenommerad snickare, en skulle vinna vilken hårdrocks-tävling som helst om det gäller 70-80-talet, vi 2 är bra på djur, en är bra på att – ja skitsamma vad vi är bra på. Jag bara undrar varför det är kört för så många som inte lever i parförhållanden? Vi är ju så fasligt många här ute som gärna hade samlevt med folk på det ena eller andra sättet, utan att suga av någon eller så- men bara valt att dela på räkningarna och fått dela gemenskapen med alla dessa galna och själsrika människor som bara går och pratar med sig själva för att de är så jävla uttråkade….

        Blä för västvärldens civilisation. Eller blä för skitförnäma. Dags för revolution!

        • Peter Harold skriver:

          Vi är hemskt många som heter Peter, och från att i barndomen varit ensam på skolan om att bära det namnet så… ja, det är hopplöst på jobbet. Massor av saker ramlar mellan Peters stolar eftersom vi själva inte vet vem vi menar, haha!

          Det är underbart att det finns folk som lever som de vill, utan att försöka hamna i fack. Jag skall säga att jag ägnade mina ungdomsår efter att söka min identitet, och det var först när jag gav upp som jag fann mig själv. Och jag måste säga att jag är lycklig över att inte behöva forma mig efter en mall. Som det heter på programmerarspråk: WYSIWYG

      • Förutom att vara judinna och sällsynt uselt artist så förtjänar hon verkligen alla avsugningar hon har utlovat. Hoppas hon är tandlös när hon blivit färdig.

        • Peter Harold skriver:

          Vänta, nu får ni lov att sätta in mig i matchen. Har jag missat något? Eller glömt något?

        • Risto Matinen skriver:

          Madonna är inte judinna! Mig veterligt har hon föräldrar från Italien och Kanada. Hon skulle vara ett evolutionärt missfoster som judinna, alternativt skaffat sig ett nytt utseende efter hård plastikkirurgi…

          Så dålig som artist är hon inte i min smak, men väl vulgär.

          Cher är väl judinna? Oavsett, gillar jag hennes röst, typ:

          • Vauen skriver:

            Nä Madonna är faktiskt riktigt bra artist. Men jag sörjer att så många av dem stöder Hilder-beast och Obama el al. Speciellt Bruce Springsteen (som inte är jude), honom skulle jag vilja kunna lyssna på utan att ha äckelkänslor för han politiska engagemang. Jag undrar vad som ska hända med dem när etablissemanget byts ut, dom har ju verkligen tagit ställning på ett polariserande sätt? Denna process är ju redan påbörjad.

          • Risto Matinen skriver:

            Fick anledning att lyssna på Cher efter att ha skrivit ovanstående. Hennes texter är verkligen banala.

            För att du inte ska tro att jag är så grund, ger jag andra förslag på musik:


            lso Sprach Zarathustra (Sonnenaufgang) by Richard Strauss


            Kate Bush – Running Up That Hill

      • Peter Harold skriver:

        Att göra något vettigt med ens eget liv är ju den bästa investeringen man kan göra. Att vara nyttig för sig själv. Och intressant nog är det också många som finner vägen till detta genom att vara nyttig för andra.

      • Risto Matinen skriver:

        Du missförstod troligen. Madonna lovade suga av alla män som röstade på KIllary. Hon hade dessutom den dåliga smaken att berätta hur bra hon är på det…

        Hon borde få det jobbigt i resten av sitt liv. K*k i käften upptagen till 99,999 % i resten av sitt liv med >10 M annars besvikna, men gärna avsugna?

    • Peter Harold skriver:

      Tur att det inte var Maradonas. Ja, med anledning av att vi talar bollsport här…😉

    • Peter Harold skriver:

      Tack för länk, det var intressant. Så mycket pengar som blev bortslösade på Hillary. Och så mycket pengar som ”investerarna” förväntat sig att få tillbaka från henne!!!

  6. Anna skriver:

    Så roligt det kan bli när man läser fel. Malenas tårtfyllda postning, läste jag… 😆

  7. Sune skriver:

    Vore ju roligare om det blev ombytta roller åt andra hållet istället! Tänk dig Röve’n sparka boll och träna friidrott! Inte så händelserikt kanske, men där gjorde han inte så stor skada…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

