Metro fejkgranskar viral kritik mot SVT:s logotypbyte för 2,7 miljoner kronor

Bästa läsare!

Jag skall väl inte vara sämre än att jag liksom systemmedierna hoppar på trenden att kritisera s.k. fejknyheter. Och var hittar man den typen av nyheter? Ja, allra lättast att fiska efter sådant är hos Metro. idag fick jag napp på en förvanskad nyhet hos deras s.k. viralgranskare.

sb-svt-viral-fejkgranskning

Det är vid första ögonkastet en ganska okomplicerad sak. Grupper på sociala medier anklagar SVT för att spendera 2,7 miljoner kronor på att byta logotyp, från ”svt” till ”svt” med ett deformerat T.

Nu uppger Metro att man granskat denna uppgift från sajten Politikfakta. Och Metros slutsats är: ” – Nej, SVT har inte lagt miljoner på att bara byta typsnitt på loggan.”

Citat ur artikeln:

”SVT har precis bytt logotyp – för närmare 3 miljoner kronor av licensbetalarnas pengar”, skriver Facebook-sidan Politikfakta. Samma bild sprids även på Twitter och många raljerar över den minimala skillnaden mellan de två loggorna. Men det stämmer inte att SVT har lagt miljoner på att bara ändra typsnitt på sin logga.

– Det är inte bara en logotyp, utan det är ett helt system, säger Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör på SVT, till Viralgranskaren.

Enligt henne fanns det ett behov av en mer sammanhållen visuell identitet som fungerar både i broadcast (i rutan) och digitalt (på nätet och i mobilen).

Det snällaste jag kan säga om Metro att de är samhällsbevakningens motsvarighet till Nigeriabrev. Ni vet de där blufferbjudandena om att få en andel av en framliden nigeriansk generals arv mot att man skickar sina kontouppgifter. Det är brev som vänder sig till folk som läser illa och är lite bakom flötet. Samma sak med Metros läsare, därav min liknelse.

Det är ju helt uppenbart att det Metros viralgranskare gör är att försöka kritisera de oberoende aktörerna som förmedlar samhällsdebatt utanför den åsiktskorridor som Metros redaktion vaktar med ett rovdjurs lynne. Politikfaktas bild säger att SVT bytt logotyp för 2,7 miljoner kronor, och man visar upp den nya logotypen jämte den gamla.

Konsekvenserna av att hugga av det vänstra örat på bokstaven T är att denna kunnat placeras närmare V för att minska avståndet mellan dem.  Det är vad som är uppenbart ur ett grafiskt perspektiv. Ur ett ekonomiskt perspektiv är konsekvensen av att man deformerar sista bokstaven nämligen den att man för 2,7 miljoner kronor måste ändra på denna logotyp varhelst den existerar i bolagets system, vare sig det är i datorer, på brevpapper, e-signaturer, bildvisning och dekaler på företagets fordon. Att Metro tar upp detta som vi alla redan vet är att försöka göra en halmgubbe av oss som anser att SVT slösar bort pengar på att byta ut sin fula logotyp mot en ful logotyp med deformerad bokstav.

En outtalad potential logotypbytet för med sig skulle kunna ligga i att SVT genom sitt deformerade typsnitt lättare skulle kunna stämma satiriker för upphovsrättsintrång om de är oförsiktiga att använda SVT:s specialritade typsnitt. Statskontrollerade SVT och SR bedriver en girig hetsjakt på alla som använder komponenter kopplade till deras verksamhet, bl.a. genom att stoppa andra aktörer från att använda Sten Carlbergs melodi ”Sommar sommar sommar”.

Symboliken i att SVT deformerar bokstaven T i sin logotyp är ganska talande. Leverantören av public service stympar en bokstav. Det ligger helt och hållet i linje med hur de stympar sin nyhetsförmedling och sina ensidiga samhällsprogram. Och jag förvånas inte alls över att METRO – detta vänsterorienterade vuxendagis för de journalister som inte lyckats kyssa sina läppar tillräckligt bruna för ett jobb på Gärdet – störtar till SVT:s undsättning för att försöka ge sken av att alternativa medier ljuger. Det är så systemmedierna jobbar.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Metro fejkgranskar viral kritik mot SVT:s logotypbyte för 2,7 miljoner kronor

  1. gmiksche skriver:

    Det är utmärkt att du tar upp Metros roll som väktare av åsiktskorridoren. Idag är de många som uppmärksammat att PK-medias information till allmänheten är tillrättalagd. Då tänker folk i första hand på SVT, AB och DN. Nu är det så att ABs och DNs läsarkrets minskar bl a av den anledningen. Då träder Metro in som spridare av desinformation, med en svans av lokala gratistidningar. Jag tror att gemene man och därmed väljarna i Stockholmsområdet påverkas kvantitativt sett betydligt mer av det som står i Metro än i DN och AB.

    • Peter Harold skriver:

      Så är det definitivt. Man ser ju i tunnelbanan folk med näsan i Metro, även om det verkar ha minskat allt mer eftersom mobiltelefonerna vunnit inträde.

      Nu är inte jag Nicke Nyfiken, men jag har under stundom för en kort sekund sneglat mot mina medpassagerare för att se vad de använder telefonen till, och det är oftast Facebook och någon variant av tetris. Så folk har vett att undvika .se-medier också, vilket känns skönt.

  2. Björngunnar skriver:

    Mediafolk är eller är köpta av egendomsfolket.
    De gillar inte kristendomen och Jesus fanns aldrig men ändå vill dom koka honom i ….
    Nu försvann korset på t,et och juden känner sig nöjd.

  3. Sofia skriver:

    Hhhmmm…. det där med källkontroll 🙂

  4. Haha, ”detta vänsterorienterade vuxendagis”. Älskar dina syrliga analogier!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s