Självkörande bil dog på scenen…

Bästa läsare!

Ursäkta min kvällstidningsrubrik, men min kreativitet är bottenlåg ifråga om rubriksättning. Detta återspeglar även en annan situation där jag skrivit och raderat, och skrivit och raderat igen; jag kommer för stunden inte på en lämplig titel till den roman som jag – lyckligtvis med bättre kreativitet – kommit igång med att skapa. Så än så länge går de två första kapitlen (de senaste nätternas värv, ifall någon undrar) under en arbetstitel som består av bokstaven D.

Ovanstående bekännelse har faktiskt en passande ämnesövergång till dagens huvudämne. Precis som där jag tvingas arbeta med min roman under en bokstavskod så råder exakt samma förhållande för konstruktörerna i bilvärlden.

sb-fiat-x19

En av de mest kända projekt-koderna är X1/9, mest känt därför att denna kod överfördes rakt av till den produktionsfärdiga bilen som blev FIAT X1/9. Eller ”Fiat kryss första september” som den också skämtsamt kallades för här i Sverige. Konceptet var rent produktionstekniskt genialiskt därför att man kunde ta motor och drivlina från framhjulsdrivna Fiat 128 och placera kraftkällan mitt i bilen, och slapp på så sätt ta fram en ny transmission som skulle ha fördyrat konstruktionen.

Minns ni Mercedesen där man ställt strålkastarna på högkant, vilket fick (tror jag) tecknaren Joakim Lindengren att döpa modellen till ”ap-mercan”? Denna bil bar den interna beteckningen W115 respektive W114 (4- respektive 6-cylindriga motorer) , och är väl en av de finaste bilar som Paul Bracqs ritstift skapat.

En bil som jag dock inte ha pejl på vad den har för internkod är Faraday Future FF91, men det är under detta namn som ett företag i Kalifornien vill försöka bli framtidens Tesla (uppkallat efter den brittiske vetenskapsmannen Michel Faraday som hade högre IQ än samtliga miljöpartistiska statsråd sammanräknat, och dessutom var mångdubbelt mer bildade än dem fastän han levde på 1800-talet, se där!).

sb-faraday-future-ff91

Häromdagen hade Faraday Future en visning av sin – enligt uppgift – produktionsfärdiga bil vid evenemanget Consumer Electronics Show. Förutom en ganska futuristisk design så är bilen helt eldriven och skall även vara försedd med en självkörande funktion. Och med konceptet självkörande anges också att bilen skall kunna fara iväg och parkera sig själv medan föraren går och gör andra saker.

Visst, jag vet att vi kommer hamna där i framtiden, åtminstone de få som kommer ha råd att köra bil (eller få tillstånd av staten till detta). Men jag gillar det inte. Dessa system bygger effektivt upp alla verktyg som storebrorssamhället har nytta av. Namn som Michael Hastings dyker upp.

Fast det tycks som att framtiden inte riktigt infunnit sig. I samband med presentationen av FF91 på Consumer Electronics Show skulle bilen köra själv ut på scenen, släppa av en kinesisk celebritet som efter att han tryckt på ”parkera dig”-knappen skulle berätta någonting trevligt för publiken medan bilen åkte iväg och parkerade sig nedanför scenen.

Kruxet var bara att det inte fungerade.

Bilen körde visserligen ut på scenen. Men den klarade inte av att hålla sig längs den vita linjen på scengolvet utan var istället nära att köra in i väggen. Passageraren kom lyckligtvis ut helskinnad, men ”parkera dig”-knappen fungerade inte. Ja, faktum var att bilen vägrade att röra på sig efter detta, så journalisterna fick sedan klättra upp på scenen för att titta på det orörliga fordonet. Visserligen var detta missöde inte lika spektakulärt som när Volvo visade upp sin självbromsande bil som… inte bromsade utan körde rakt in i bakänden på den parkerade lastbilen som ställts upp för att visa systemets… eh,… effektivitet. Men ändå. För att parafrasera salig Christer Glenning; Faraday Futures FF91 har kommit för att stanna

Åh, ett till aber för Farday; de har ingen fabrik att bygga bilarna i. Ännu en liten miss i kalkylen.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Romanskrivandet sker med hjälp av analoga verktyg, som stiftpenna med 5 mm mediumhård blyerts och anteckningsblock, så jag är ganska mycket off-line just nu. Beklagar att detta kommer påverka min frekvens av poster på denna blogg, men jag måste förströ min hjärna med andra saker eftersom nyhetsflödet gör mig så förbannad just nu.
D.S.

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Självkörande bil dog på scenen…

  1. Ron (GB) skriver:

    Sluter ögonen och minns:

    … Volvo P1800, Amazon, PV, Duett, Droska, Saab 92-93-95 (tvåtaktarna), Saab Caterina, Porsche 356, Karmann Ghia, Ford Cortina Lotus, MGB, Opel Kadett ”Oliver”, BMW 2002, Alfa Romeo Giulietta Spider, Mercedes 230 SL Pagoda, Citroen DS19, Jaguar E-Type, Lotus Elan, Ford Mustang, Mini Cooper Monte Carlo, Opel Kapitän, Ford 26M, Renault Dauphine, Simca 1000/R8 (Gordini), VW-buss typ 1 med delad ruta … Ljungbypolisens Porsche 911 …

    Känner ingen entusiasm över någon ny bil idag. Alla moderna bilar är fullproppade med elektronik som jag aldrig har efterfrågat och aldrig ville ha. Har mer eller mindre lagt ner bilkörningen.

    • Läsare skriver:

      Ljungbypolisen hade en Porsche? Om jag var polis skulle jag vara på trafik och kräva att få en BMW M3 V8 som tjänstebil. O-200 km/h tar 15, Ett-Fem sekunder. Ospärrad gör den 300+ km/h.

      Inte många bilar som kör ifrån det. Hehe … Barnsligt förtjust i att köra bil. Älskar att sladda. Jaja .. Sån är jag ;D)

      • Ron (GB) skriver:

        Polisen använde Porsche 912 (90 hk motor) från 1965 och till en bit in på 70-talet. Jag har för mig att de hade ett 20-tal Porschar totalt. Ljungbypolisen hade en motorstarkare Porsche 911T från 1970 till 1973. Jag såg den själv i min ungdom medan den var i tjänst.

        Sök bilder på ”Porsche 911 polis” så hittar du den (eller 912).

        Teknikens Värld och Teknik För Alla skrev om detta, jag minns dock inte vilka årgångar eller nummer. Svenska poliser skulle minsann inte bli frånåkta av några bovar på de nybyggda motorvägarna och motortrafiklederna.

    • Björngunnar skriver:

      Citroen Ds 19.

      Människan behöver ett spel och kan det bli bättre?
      Släpp ut en amerikansk Buick i den här terrängen och vad händer?

      • Vauen skriver:

        Helt klart min favorit veteranbil! Gudinnan som den kallas i sitt hemland var så långt före sin tid att britterna använde den när dom försökte ta fram en självkörande bil på 60 talet:

        Franska bilar är mina favoriter, både lyx och bondsmide som 2CV faller mig i smaken!

        F ö lägger jag till FIAT som möjlig kollaboratör till elftesemteber dådet: X=10 +1 / 9 = 11/9. Man kan misstänka att dom hade förkunskap om dådet!

        • Peter Harold skriver:

          Japp, naturligtvis visste de om 11 september! Familjen Agnelli hade snappat upp detta via CIA:s Operation Gladio…. 🙂

        • Läsare skriver:

          Hon är fin, paddan. Att hon kallades för Gudinnan visste jag inte, men det namnet är bara rätt.

          För ett halvt sekel sedan fanns det alltså en bil som kunde köra i snö, och idag klarar Volvo inte ens att ta fram en bil som kan stanna själv från vad, 10 km/h? Utan att köra in i allt som är.

          Phöööö .. get the fuck out Volvo

        • Björngunnar skriver:

          Men i amerikat säger dom månaden före dan och då är porschegänget de misstänkta.
          Porsche nineeleven. 911.

      • Peter Harold skriver:

        En sån där resa hade jag gärna gjort (om jag haft ett team av mekar, helst). Men Björn Waldegård berättade att det var ganska tuff pärs att köra transkontinentala rallyn. Man måste vara mycket vältränad för att orka med, både fysiskt och psykiskt.

    • Peter Harold skriver:

      Haha, jag minns Porsche 911 av en ganska god anledning. Vi var på väg på skolutflykt i… antingen ettan eller tvåan, och två av mina klasskamrater bråkade om huruvida polisen hade en Porsche eller inte. Den som påstod detta var en högljudd skit som gillade att bråka med mig om han fick chansen, medan den andra killen (som jag nu inte minns vem det var) hävdade att det var osannolikt eftersom man inte kan köra några bovar i en Porsche (erkänn att det finns en logik i det påståendet). Men jag råkade ha sett i en av farsans böcker ett foto på just en sådan Porsche, och med auktoritet sade jag att skitstöveln faktiskt hade rätt. Efter det brukade han inte retas med mig lika mycket.

      Jag skulle kunna tänka mig en DS19, men med första motorn. Det är mysigt att köra lugnt. Simca 1000 är en mardröm på svenska vintervägar. De var dock utplånade innan det var dags för mig att ta körkort. Karmann Ghia… jag brukar se en parkerad vid hyrseshusen vid Sickla när jag går förbi. Önskar att jag ägt den och känt någon med lackeringsverkstad. Jag vet inte varför, men jag skulle vilja ha den i någon mörkgrön metalliclack, kanske samma som bubblan hade. Amazon har väl nästan samma nöjesfaktor som Simcan på ishala vägar, men jag noterade att när man steg ur bilen så fortsatte händerna ändå att vagga fram och tillbaka (var dödgången verkligen så ohygglig på alla bilar med snäckstyrning?. Åh, du nämner Saabs tvåtaktare. Jaaaaa! En sån, körandes fram och tillbaka utanför Miljöpartiets kansli. Yes! De är också så otroligt snygga.

  2. Läsare skriver:

    Sweet Home Alabama-Lynyrd Skynyrd (with lyrics)

  3. Björngunnar skriver:

    Finns en Fiat X1/9 på blocket.
    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Fiat x1/9 Bertone http://www.blocket.se/vi/70357915.htm
    Varning för sär skrivningar

    På Blocket finns också en Mercedes 500 kombi.
    Den startar inte och ägaren har inte reservkoden, ett nytt elektronikkort kostar 20.000kr.
    Utvecklingen går framåt?

  4. Den enda fördelen med en självkörande bil är väl att man inte behöver skaffa en rattmuff.

  5. Läsare skriver:

    När jag var lite … mindre stor fanns det teckningar på framtidsmaskiner. Vi skulle ta helikopter till jobbet och hör och häpna, självstyrande bilar. Till och från ältar de det på radion som om det finns ett fungerande styrsystem för själstyrande bilar.

    Tänk dig att någon skulle tjata om att vi skall ha var sin helikopter till jobbet och affären, idag. Varje parkering skulle vara minst 100 kvm, lägg till inköp och drivmedel. Det behövs inte många fungerande hjärnceller för att inse att helikopter inte kan bli nått massförflyttningsalternativ. Den som skulle hävda det skulle bli avfärdad som idiot.

    Detta med självstyrande bilar är på den nivån. Om bilindustrin inte ens klarar av att ta fram en bil som klarar av att stanna själv, bara lägg ner tramset!

    En sak som dessa framtidsteckningar alltid hade var att i framtiden kommer vi att kunna se den vi pratar med. -Hur fasen skulle det gå till? Minns jag att jag tänkte.

    För ganska exakt tio år sedan, minns det väl, var jag på Bolaget i Falkenberg. De flesta bolag har enkla bänkar med sittplatser utanför kassorna. Mellan en del sitsar är det en bänkplats, 40x40cm.

    Det satt en tjej kanske 25 år och viftade hej vilt på teckenspråk. -Vem fasen pratar hon med? Hon satt helt själv.

    Hon pratade i mobil. På bänken låg hennes viktelefon, alltså hade hon bägge händerna fria. Jädrar vad hon pratade, gick i turbofart. Hur? Hon kan se den hon ringer till.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, just såna saker som den mångsidiga mobiltelefonen är en av dessa uppfinningar som förändrat tillvaron dramatiskt, men på ett naturligt och lite smått omärkligt sätt. Hur klarade vi oss utan den tidigare? Tja, vi satt i tunnelbanan och läste DN istället, eller spelade något av de batteridrivna spelen.

      Någon gång i mitten av 1990-talet skrev jag en roman med titeln ”Verne City” där jag hade ett framtidsperspektiv. Huvudpersonen hade en ”Mobitex”, en mobiltelefon med vilken man kunde läsa data från Internet och skriva tillbaka. Jag tror inte att den ligger uppe längre, för ”förläggaren” har nog lagt ner sin hemsida.

      • Läsare skriver:

        Jag såg en reklamslinga på nån kanal för ett kommande program. Det handlade om en dåre som tagit en jetmotor och byggt en motorcykel runt jetmotorn.

        Han såg inte klok ut han som gjort det. Då får han frågan: -Varför gör du det?

        Då lutar han sig fram, ögonen vidöppna och säger:

        -Because I can!

        Det var ett jävla bra svar. Det är det enda du jag behöver veta: -Because I can.

        Mobitex 😉

        För tio år sedan åkte jag helikopter för första gången, och vet du vad jag gjorde hundra meter upp i luften? Postade en kommentar på internet.

        Skrev färdigt den korta kommentaren innan så det var bara att klicka: Post it.

        Förklarade kortfattat att när jag postar denna kommentaren är jag uppe i luften med helikopter.

        Och vet du varför jag gjorde det? Because I can.

        På det här forumet var det en som regelbundet flög till Amerika. Två veckor senare postade han en kommentar mitt över Atlanten. Du kan skicka mail till rymdstationen.

        I alla tre fallen pratar vi trådlöst internet. För tio år sedan köpte jag min första fickdator (tycker Smartphåne låter löjligt), Nokia Communicator (Mobitex var inte fel ute).

        Idag har jag 40 GB för 200 kr i månaden.
        Då kostade en GB 15.000 kr.

        Nä, du läste inte fel. En MG kostade 15 kronor och det går tusen MG på en GB.

        Det var 2G. Du kan jämföra 2G med telefonmodem och fiberkabel. Jag hade fiber tio megg nerlänk år 2’000. Enligt datakillarna troligtvis det snabbaste internet för privathushåll 2’000. Jag gick från telemodem till fiber, så jag visste vad snabbt internet var redan år 2’000.

        Så mobilt internet via 2G var ju ingen höjdare sett till hastigheten. Men jag brydde mig inte. Det var stabilt och det var bara att stänga av bildvisningen, så blev det hyfsat snabbt ändå.

        Det är fin sommar och jag satt och pillade med min fickdator. Var barnsligt förtjust i min fickdator, du vet som vi pojkar blir när vi får en ny leksak som vi verkligen gillar.

        Jag vet inte hur många som stannade till och undrade vad jag höll på med. -Det är en fickdator, vill du se?

        Lämnade över så de själva fick hålla i min Mobitex ;D)

        -Jag har Google i den.

        De flesta titrade bara på mig som om jag var försöksutskriven. Jag tog fram Google och sa: -Sök på en sida som du känner till.

        Det här är bara tio år sedan. Idag finns det väl ingen femåring som inte har en fickdator, tryckskärm och inte klarar av att göra en Google?

        • Björngunnar skriver:

          Jag tror att jag träffat mannen med jetmotorn.
          Det var på ett fyllerimöte i Västerås hemma hos en man i närheten av Rocklundamotet som hade bilförbud.
          Jetmotormannen berättade hur han byggt vagnen , framvagnen från en Chevrolet och när han kom över 200 så kom fordonet i självsvängning
          Så han bytte ut fjädringen till Citroën och nu gick det bra.
          Mannen med bilförbud förklarade att han visst fick köpa fler bilar bara han sålde lika många, frun bestämde.
          Det var många där och fyllde i sina gasklockor, jag hade en padda 1975 då.
          Bilförbudsmannen tyckte att folk hade en egendomlig uppfattning om citroenägare, när vanligt folk undvek gropar så letade citroenägare efter gropar att köra i för att visa hur bra fjädringen var, själv hade han bland.a en Citroën SM.
          Men bilar i all ära men färdas i tre dimensioner är mycket häftigare än att styra efter en väg.
          Inte speciellt svårt att lära sig heller.
          Jag läste på Internet hur man gör, kör med planet på marken fram och tillbaka, försök inte lyfta!
          När du är djävligt trött på att åka fram och tillbaka åk lika länge till.
          Sedan ger du full gas och vid 80 km dra i spaken, planet lyfter, gäller mitt plan.
          Försök inte landa nu för det kan du inte.
          Nu har du bensin för två timmars flygning och bekanta dig med planet.
          Landningen kommer att gå fint, flyg inte för sakta!
          Och fint gick det, certifikat är onödigt om man inte skall landa på någon större flygplats.
          Nån vill ju heller inte göda den kriminella staten med avgifter i onödan.

          • Peter Harold skriver:

            Har man en padda så kan man ju köra i tre dimensioner; du har ju nivåreglering på den, haha!

            Ja, jag har sett den där gröna(?) SM:en i Vega. Min farbror bodde i närheten så jag brukade passera där.

        • Peter Harold skriver:

          Visst är det fascinerande. Och samtidigt lite störande därför att många glömmer tjusningen med att bara sitta och vara, långt från allt som tränger sig på (säger killen som inte ens kan gå på muggen utan mobilen). 🙂

  6. Benny skriver:

    Man funderar vad som rör sig i huvudet på s.k motorjournalister och andra ”experter”? De höjer Tesla upp till skyarna men det är ingen större konst att göra en elbil som går ca 400km på en laddning om den kostar ca 1 miljon och där man använder Panasonics senaste svindyra batterier. En elbil som går 400km och kostar 250 tusen det är en större konst vilket ju nuvarande batterikostnader effektivt sätter stopp för. Nu vet jag att det laboreras med ny batteriteknik utan dyra metaller (grafen verkar mest lovande) men det verkar vara svårt att kunna få en fungerande tillverkning utanför laboratoriernas rigorösa miljö. Så länge inte batterierna kan tillverkas och laddas miljövänligt så är elbilar en leksak för miljonärernas påstådda miljösamvete samtidigt som man tar sin privatjet och flyger på semester.

    • Peter Harold skriver:

      Jag håller med. Min senaste semester i Östeuropa hade tagit mig en månad att genomföra om jag kört med nån av dessa nya efterträdare till Propp-Orvar. Den Zoe jag kör kommer 7 mil nu under vintern. 7 mil och sen ladda i 6 timmar… få se, Stockholm-Bukarest 278 mil… jag skulle behöva ladda bilen 40 gånger. 240 timmar skulle bilen behöva stå stilla, och enligt Google är körtiden nonstop mindre än 30 timmar. Om jag sover, äter och skiter medan bilen laddas skulle det ta mig 11 dagar att åka dit. Lika mycket hem igen. 22 dagars bilsemester… Enligt Google kan jag köra bil till andra sidan Mongoliet på 110 timmar med en bränsletankad bil, om jag inte äter, skiter eller sover. Och jag tror att jag hellre gör en sådan resa med en bensinbil än åker ens till Tyskland i en elbil.

      • Vauen skriver:

        De flesta bilresor är ju väldigt korta. Så korta att jag faktiskt tror helt vanliga batterier från lasttruckar kan duga!

        • Peter Harold skriver:

          Nu talar du till en person som kört runt ASG:s fraktterminal med en StockaMölla vars batterier sannerligen behövde laddning. Efter ett varv dog den ungefär 10 meter från laddningsaggregatet. En stillsam död… 😉

          • Läsare skriver:

            Hehe måste berätta en grej om truck och en jobbarkompis. Har jobbat på styckegodsterminal. Körde mycket truck och är självklart skicklig truckförare. Inte skryt utan konstaterande av fakta.

            Vid detta tillfälle var jag och kompisen ställningsbyggare. Jag har jobbat som ställningsbyggare, kompisen inte så mycket. Småändringar av befintlig ställning, men aldrig byggt.

            Jag var mest erfaren och duktig på att bygga ställning. Den skulle byggas inne i befintliga maskiner. Så det var inget jobb för nybörjare att leda.

            Givetvis tog jag gastrucken när vi skulle ha matriel. Hur som, det gick några dagar och kompisen fick för sig att han skulle åka och hämta matrielet på förrådet. Så bra, då slipper jag. Hade ändå fullt upp med att planera ställningen.

            -Var blir han av? Måste gått minst en timme sedan han åkte och det tar max 5 min till förrådet.

            Till sist dyker han upp – gående. -Var har du gjort av trucken?

            Först vill han inte berätta utan hummar om att det blivit nått fel på trucken. Nu ser jag att han har plåster i pannan.

            -Fram med det nu. Vad hände?

            På området finns det järnvägsspår. Han tänkte inte på att tilta gafflarna uppåt, som ALLTID skall göra. Det skall sitta i ryggmärgen. Du kör inte en meter framåt på ojämnt underlag med tomma gafflar utan att tilta. Köra utomhus = Max tilt ALLTID!

            Tror du inte han fastnade med en gaffel i spåret – i full fart. -Det låg kullager överallt, sa han.

            Efter det ville han inte köra truck mer.

  7. Läsare skriver:

    Towing Documentary – National History

    • Peter Harold skriver:

      Hm, jag minns en grupp feminister i gymnasiet som försökte få in en insändare i tidningen om hur fel det var att bogserbåtar bara hade manliga namn. Detta var på 1980-talet. Insändaren blev aldrig publicerad. Ack vad tiderna förändras.

  8. Läsare skriver:

    För några veckor sedan var det om snöröjning på Karlavagnen. En som ringde in kör plogbil. Han berättade att de kan köra max 80 km/h, kör de fortare så välter de allt som är bredvid vägen. Vägskyltar, allt som finns.

    Står det en människa slår snön mer eller mindre ihjäl människan om de kör över 80. Är det då nått i snön som en sten, däcksrester osv, då kan det sluta illa.

    Han berättade att han blir omkörd när han plogar. Darwins Award kandidater. Plogbilen klarar sig, men …

    Hur i helvete kan någon vara så dum i huvudet att de ens kan komma på att köra om plogbilen?

    Highway Thru Hell – ”Two Guys, Tow Trucks” Sneak Peek

    • Peter Harold skriver:

      När jag körde i snösvängen var det knappt ens möjligt att köra mycket fortare än 80 km/h. Att få ett kast i den hastigheten är inte kul. Dessutom hade nog inte den Scania 111 som jag körde kvar alla hästar under frontluckan, och tillsammans med fylld sandspridare kändes det mer som att man åkte med en museispårvagn. 😉

      • Läsare skriver:

        Scania 111 Långnos eller plattnos?

        Vi hade såna Scanior i mobförrådet, med stridsvagnsbro delat på tre bilar. Det är högt lass och första gången jag körde som två över 90 kmh började fanskapet wobbla.

        Då var jag inte tuff. 85 gick hur bra som helst, men 90 var ett NO-NO.

  9. Björngunnar skriver:

    President De Gaulle utsattes för mordförsök av påstås det , OAS.
    http://www.history.com/this-day-in-history/citroen-helps-de-gaulle-survive-assassination-attempt
    Jag tror mer på CIA.
    Hittade ingen bra video på händelsen.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s