Vem far till Linköping för att gå på Gröna lund eller besöka Borås djurpark?

Bästa läsare!

Jag har aldrig sett något liknande hos en turistbyrå tidigare. Det är nästan som om det hela vore satir. Sajten ifråga heter visitlinkoping.se. På denna kan man hitta information om vad man kan göra i Linköping, t.ex. gå på något museum, besöka någon kyrka eller ett kloster. Sajten är lättnavigerad och… ja, den duger åt folk som i all hast söker efter meningen med liv… eh, Linköping. Så långt frid och fröjd.

Men sedan finns det en flik med den lockande rubriken UPPTÄCK. Vem kan låta bli en sådan uppmaning? Inte jag i alla fall. Här kan man välja mellan att upptäcka Bergs slussar, Kinda kanal, Linköping city och NÄRA UPPLEVELSER.

Yes, jag vill upptäcka det som är nära Linköping enligt Linköpings turistportal. Vad erbjuder de mig som är värt att fara till Linköping och utforska? Jo, Kolmården, Astrid Lindgrens värld och ”Stora svenska attraktioner”. Hm, jag förstår inte riktigt relevansen med detta för en hemsida som skall locka turister till Linköping.

Jag föreställer mig familjen Lundqvist i Huddinge på biltur söderut längs E4:an. Pappan vid ratten (om han inte är bakis för då kör mamman hoppas vi) ber något av syskonen att se vad man kan hitta på i Linköping. Alla syskonen har var sin iphone eller android eller en hujeeedamee, och säger i munnen på varandra: Astrid Lindgrens Värld, Borås Djurpark och Gröna Lund. Är det familjen Ali från Botkyrka som är ute och åker säger varje barn i mun på varandra: Astrid Lindgrens Värld, Borås Djurpark, Gröna Lund, , Liseberg, Eskilstuna Zoo, High Chaparral, Halmstads äventyrsland efter att ha surfat in på visitlinkoping.se, och minstingen suger bara på sin napp. Pappan och äldste sonen samtycker till att familjen skall åka till High Chaparral och minibussen svischar förbi de uppstolpade flygplanen längs motorvägen vid Linköping medan de minsta barnen håller för näsan medan man passerar Tekniska verken…

sb-visitlinkoping

Jag gillar särskilt just denna formulering: UPPDATERAT: FAST JAG BLANDAR IHOP ASTRID LINDGRENS VÄRLDS MED JUNIBACKEN! MITT MISSTAG!!

Kolmården och Astrid Lindgrens Värld. Med cirka en timmes bilresa till varje kan man besöka båda två och vila ut på ett av Linköpings många familjevänliga hotell däremellan.

Ok, låt oss titta på kartan.

[[NEJ LÅT BLI]

Åk till Stockholm med tåget, gå på Astrid Lindgrens land, ta tåget tillbaka till Linköping, sov. Åk tillbaka i en timma norrut och besök Kolmårdens djurpark i bil, eller ännu längre med tåg och buss. Alltså… Varifrån Sverige jag än kommer så är Linköping en jäkla omväg. Och framför allt en onödig omväg eftersom det finns hotell i både Norrköping, Stockholm och Kolmården.

Ja, såvida inte de alla omvandlats till flyktingförläggningar. Den saken kan man inte vara så säker på, men det borde ju då gälla Linköpings hotellnäring också.

Nåväl, det är kanske nödvändigt att locka med utsocknes belägna turistmål eftersom visitlinkpoing befarar att besökarna är så snabba med att beta av den insocknes sevärdheterna. Och kanske lyckas man lura någon att åka till Linköping för att sova ändå.

Ok, det går kanske att sitta här inom bekvämt bilavstånd till båda turistmålen från Stockholm (besynnerligt nog har jag aldrig varit på Kolmården, och mina besök på Astrid Lindgrens värld är lika frekventa…) och göra sig rolig över turistbyråkraterna i Linköping. Men de själva tar sin uppgift på stort allvar. Hör här bara:

sb-visitlinkoping3

Vi har ett tydligt mål att…”. Hm, jag tror att någon varit på veckokurs i Stockholm och pluggat manegment….

”Tydliga mål”. Är inte det ett av dessa modeord som dyker upp emellanåt? Ungefär som ”Vision”. ”Värdegrund”. ”Värdskap”. ”Kreativitet”. ”Samförstånd”. ”Symbios”.

Vi har det där på mitt jobb också. En gång om året skall vi fylla i en enkät, och en av frågorna är alltid: ”Anser du att du och din avdelning arbetar mot tydliga mål?”. Man kan välja fem grader mellan ”Instämmer inte alls” till ”Instämmer till fullo”. Jag brukar tänka att det hade varit bättre om de skrivit ”Ange din och din avdelnings mål, vänligen texta” istället och lämnat en tom rad att skriva det förmodade svaret på.

Visst, det krävs manuell rättning, men man får fram ett statistiskt värde på hur många det verkligen är som vet vad vi har för mål. Det tror jag inte alla vet. T.ex. min vikarierande chef visste det inte när vi sedan höll genomgången och kom fram till att 80% valt ”Instämmer”, men inte heller de andra visste när han frågade. Jag sa på skämt att avdelningens mål var att ”tydligt kommunicera avdelningens mål till medarbetarna”. ”Ah, skitbra!” sa den vikarierande chefen.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vem far till Linköping för att gå på Gröna lund eller besöka Borås djurpark?

  1. Mikael skriver:

    Och jag som trodde att Astrid Lindgrens värld ligger i Vimmerby.

  2. Anna skriver:

    Köp paketresa till stockholms sevärdheter, Astrid Lindgrens värld, gröna Lund, Skansen och nordiska museet. Roddbåt ingår i paketet. Passa på att ro er i form! Ro över till Drottningholm och erhåll gratis fika!

    • Anna skriver:

      Ojdå. Tänkte också på Junibacken…

    • Peter Harold skriver:

      Va? Roddbåt till Drottningholm? Det tar nog en hel dag att ro dit. Ännu längre om man tar rutten runt nakenbadet.

      • Anna skriver:

        Ja, därav att jag lovar att man ror sig i form…

        • Peter Harold skriver:

          Jag har paddlat kanot en del i somras. Det visade sig att jag var oerhört klen när jag satt i framsätet. Man får inte mycket muskler av att sitta på kontor.

          • Anna skriver:

            Ja, och jag som har en hel armada friskvårdserfarenheter som i en bättre värld hade fått användas i det syftet- har undrat varför i helskotta vi som jobbar på ”golvet” inte får bra verktyg att använda när vi ska utföra just såna där vardagsbestyr. Eftersom vi inte själva vet i förväg vart vi ska jobba eller vad vi ska göra- är det ju inte helt lätt att klä sig och ta med sig egna verktyg. Om man ska handla åt 4 personer samtidigt borde man ju få shoppingvagnar som klarar av det, med fickor och pennor som man kan märka vart och ett av inköpen så de inte blandas ihop. Broddar på skorna vintertid, samt el-cykel med dubbdäck vintertid, med rymliga väskor på sidorna och bra lås. Ryggsäckar och bra belysning. Men nejdå. Man ska vara tankeläsare och väga max 30 kg och klara av att bära en vikt på tredubbla kroppsvikten. Samt ha sifferminne och därtill svara på larm medans man handlar åt 4 pers. !

            DET du , käre Peter- är ett riktigt kvinnojobb. Antingen bryter man ihop eller så blir man en hulken. Fast mindre grön. Och lönnfet istället för muskulös.

            • Peter Harold skriver:

              Faktiskt, det förvånar mig också att det inom vissa branscher saknas verktyg för vissa vardagsbestyr inom bl.a. omsorgen. Något som jag misstänker är att man inte tar fram dessa därför man är rädda för att de kommer bli obligatoriska.

  3. R skriver:

    Problemet för Linköping är att man inte har några starka destinationer. Problemen för Kolmården, Norrköping och Vimmerby är att man inte har hotell för de miljoner av människor som kommer på besök. Många stannar därför till i Linköping för boende, och passar på att äta och handla där på kvällarna, vilket gynnar staden. Något Linköping försöker dra nytta av här verkar det som.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det är ett bra uteliv i Linköping på sommaren. Jag bodde där – på hotell – för något år sedan. Man kan sysselsätta sig i timmar med att vänta på att få ett bord i den stan. Tack och lov finns Subway och Trädgårdsföreningen ligger mindre än 15 minuters promenadväg. Är man inte ensam tjej så brukar det vara hyfsat ofarligt att vara där.

  4. Vauen skriver:

    Vad har dom emot flygfarten, varför inte klämma in Ishotelet i Kiruna och och en sväng i pisten på Dundret i Gällivare!?

  5. Lisa skriver:

    Kolmården var en Norrköpingsägd djurpark som gjorde förlust varje år. Därför fick parkens chef köpa parken från kommunen för en krona och kommunen blev av med förlusten. Han gjorde en vinst på 50 miljoner på första året han ägde djurparken.
    Sossestyrt kommun Norrköping som överlever med utjämningsbidrag. Högsta feministiska tuppen åker land och rike runt för att berätta hur lönsamt invandringen är. Konstigt att inte i egna kommunen…

    • Peter Harold skriver:

      Hehe, det är en god iakttagelse. Och när jag tänker efter så är det nog som så att jag faktiskt skulle hellre övernatta i Linköping än i Norrköping (jag har gjort både ock faktiskt, slår det mig nu). Skall vi tillägga till denna anekdot om socialdemokratiskt skötta turistattraktioner att den VD för Kolmården som Norrköpings kommun utsåg var god vän med en östtysk STASI-agent som fick mycket information om den svenska socialdemokratin och om marinens verksamhet på ostkusten som personlig gäst och vän till denne VD.

  6. ristomatinen skriver:

    Ingen far dit av de/det skälet/en! Är du säker på att du inte läst Grönköpings veckoblad?

    Nu har inte jag besökt något av de ställen som här nämns annat än Gröna Lund, men det var på 60-talet.

    För några år sedan var det inga problem att hitta tillfällig bostad närmare nämna ”sevärdheter”. Kan annars rekommendera Västerviks Lysingsbadet, om invällarfritt som det var för ca tio år sedan!

    Har verkligen invällare besatt så många boenden att Linköping vore bättre?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

