SVT Opinion utbildar licensbetalarna i hur man (inte) tilltalar negrer..

 

sb-svt-prata-neg1

Bästa läsare!

SVT Opinion tar upp kampen mot fördomar. Som t.ex. att en svart person kanske kommer från utlandet eller inte talar svenska. Det är tankefel, säger SVT. Ser du en svart person skall du automatiskt förutsätta att vederbörande är född här. Man skall t.ex. inte fråga ”Var kommer du ifrån?” för det är kränkande, enligt det statliga propagandaorganet.

sb-svt-prata-neg2

Till denna kampanj har SVT Opinion låtit en svart/färgad/neger komma till tals och angripa alla ljushyades fördomar om svarta/färgade/negrer. Fast… det blir lite motsägelsefullt.

I klippet säger personen att man inte skall fråga varifrån han kommer eftersom det innebär att man förutsätter att personen inte är född här. ”Jag kommer från Göteborg” är hans sarkastiska svar på vår undran var han kommer ifrån. Men som han själv sa, han har bott i Sverige sedan han var ett år.

sb-svt-prata-neg3

Varför är det kränkande att fråga varifrån han kom innan han flyttade till Sverige? Visar han inte genom sin egen personalia att det är berättigat, och artigt, att fråga vad han har för spännande bakgrund? Var inte tanken med invandringen att vår kultur skulle berikas?

SVT Opinion – sluta upp med att försöka uppfostra oss med ert pseudo-moraliska mässande. Ni befäster fler fördomar än ni lyckas bryta.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till SVT Opinion utbildar licensbetalarna i hur man (inte) tilltalar negrer..

  1. not free skriver:

    Godhetsknarkande hycklare hela bunten.

  2. Sofia skriver:

    Den som har tid och intresse kan kolla om afrikansk TV utbildar afrikaner i konsten att tilltala svenskar behagligt?!?!

    http://www.sqidtv.net

  3. Herr Flick skriver:

    Nu måste vi ju fråga alla varifrån de kommer i alla lägen…
    Jobbigt att vara anti-god, men det får man ta.

  4. Anna skriver:

    När jag får frågan var jag kommer ifrån svarar jag kvickt med ett ”Jag kommer från stockholm” varpå alla svenska och gamla nyfikna svarar lika kickt med ett ”det hör jag väl- men jag undrade vart du jobbat innan”? Medans de få nyfikna som inte är härledes, svarar med ett ”kommer du frrrrån svrrrrjjje?”…

    Min erfarenhet är att invandrade är de enda sanna rasisterna i sverige i dag. Varje minut av deras tankeverksamhet tycks fyllas av dessa evinnerliga ”svensk mot ickesvensk-het”. Lika tjatigt som att hanhundar pissar in sina revir så högt de kan på trädstammarna.

    • Sofia skriver:

      Suveränt poetisk beskrivning 🙂

    • Peter Harold skriver:

      De invandrargrupper som bor i förortsdjungeln har nog den attityden. Men jag har faktiskt hajat till några gånger när jag hört en del svarta unga tjejer inne i stan tala. Ingen förortsbrytning, lite konservativ klädsel och framför allt väldigt verbala. Nu minns jag inte vad de talade om, men det var någonting med en svensk tradition. Jag var väldigt nyfiken på hur de exponerats för detta. En annan gång – och helt andra svarta tjejer – så satt de och talade om kirurgi. Hade scenen varit tunnelbanan i Rinkeby eller pendeltåget i Jordbro hade jag nog utbrustit i ett tyst ”Skämtar du med mig? Var är den dolda kameran?”. Någonting säger mig att dessa tjejer skulle inte vilja ha svenskheten utplånad. Men jag tänker inte göra detta till ett gråtmilt Fredrik & Filip-inlägg, utan jag väljer att avsluta med konstaterandet att det är oftast tjejer som står för dessa hoppfulla intryck. Ser och hör man killarna så kan man verkligen ifrågasätta påståendet om att neandertalarna dog ut.

      • Anna skriver:

        Ja,jag håller med dig. Killarna i förorten adopterar värstingstilen helt och fullt. Hudfärgen spelar ingen roll och inte heller om föräldrarna har gott om pengar och bor i villa. Killarna har identitetsproblem när de växer upp i förort. Jag tror att de känner en enorm press på sig att skydda varandra och sina familjer mot värstingarna som får mycket uppmärksamhet. Detta gör de genom att försöka smälta in bland värstingarna, använder gettosuperlativen så att ingen ger sig på de… Fast grejen är ju att det är då de verkligen blir påflugna, både av skola och socialtjänst… Tjejerna tänker inte så.Tjejerna är överlag smartare i den åldern.

  5. ristomatinen skriver:

    Jaha, och det är inte kränkande emot oss svenskar att skriva oss på näsan gällande kriminella asylparasiter? Det är självklart att anta att de flesta svartingar inte är födda här, för negern tillhör inte den naturliga faunan här, utan är inplanterad av en ond antisvensk stat. Det var först på mitten av 80-talet som negern började komma som inkräktare.

    Hypotetisk konversation om saken gällande mig och invällaren ifråga, bortsett ifrån att jag normalt inte tilltalar sådana:

    Jag: Var kommer du ifrån?
    Invällaren: Göteborg

    Jag: Jag frågade inte var du tillfälligt bor. Omformulerar; vilket folkslag tillhör du?
    Invällaren: Svenskar

    Jag: Nej, det kan du inte. Svenskar är germaner, närmare bestämt nordgermaner. Alla är vita och de flesta har blåa ögon. Du är/har varken eller. Tror du mig inte så titta i en spegel.
    Invällaren: Jamen jag bor i Sverige, och då är jag svensk säger folkmordsmarxisterna.

    Jag: Struntprat! Omformulerar igen: Vart far du när du utvisas?
    Invällaren: Jag ska inte utvisas, för jag kommer att bita mig kvar.

    Jag: I dina drömmar. Omformulerar igen: Vart ska vi skicka liksäcken när vägrat försvinna härifrån?
    Invällaren:

  6. Anna skriver:

    När får vi läsa om en adopterad neger i Kina som klagar på att någon frågar varifrån han eller hon kommer?

  7. En neger är en neger är en neger är en neger och ingenting kan förändra detta faktum. En neger kan aldrig bli svensk. Det är lika omöjligt som att negern skulle kunna bli vit som genom ett trollslag. Negern hör hemma i ett soligt klimat. Därav pigmenteringen. Samma sak som vi är anpassade till det kalla klimatet genom vår ljusa hud. Negern har förmodligen för låg IQ för att begripa sådana logiska samband. Den dagen då vi svenskar är utrotade kommer levnadsvillkoren bli besvärliga för negern då ingen kommer att mata negern längre. Negern tror att paradiset kommer att infinna sig bara vi försvinner. Dock kan negern inte tänka längre än den platta näsan.

    • ristomatinen skriver:

      Negern skulle dö ut inom mindre tre månader i detta land, om vioch andra vita inte fanns kvar. Det är dock negern som kommer att utrotas i detta land, och inte vi…

      För att inte bli allt för dyster, så finns det justa svartingar också, såsom denne i ”I Am White”, som gjort flera roliga videor:

      Och här en helt annan video som humoristiskt tar upp några skillnader i beteenden mellan vita och svarta. Haka inte upp dig på att svartingar ibland spelar vita där:

    • Peter Harold skriver:

      De kanske hoppas på den globala uppvärmningen…? 😉

  8. Vauen skriver:

    Jo och han tycker de vita familjer som i vissa fall bott i Sydafrika sedan mitten på 1600 talet är afrikaner, svarta brukar försvara deras rätt mycket livligt! 😉

    • Anna skriver:

      Ja, jag träffade vita sydafrikaner i London som talade om diskrimineringen där. Det var intressant att höra hur svartvitt spegelvänt det var i den världsdelen. Rasismen är densamma oavsett åt vilket håll den riktas.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

