Public Service = Public Indoctrination: Det behövs en haverikommission efter SVT:s valvaka för presidentvalet i USA

Bästa läsare!

Eftersom röstsammanräkningen i USA inföll så pass sent att det skulle störa min välbehövliga skönhetssömn, plus att jag förutsatte att maktetablissemanget skulle ordna med en promenadseger för banditen Hillary Clinton, så valde jag att sova, inte minst med tanke på min ohälsa jag led av just under den perioden.

Kärestan väckte mig med ett ”mess” om att Donald Trump vann valet. Jag tänkte ”messa” tillbaka ett ”Ha-ha-ha. Funny!”, men vi brukar inte köra sarkastiska meddelanden direkt till varandra, varför jag surfade ut på nätet och fann systemmedierna med sorgband beprydda rubriker om att den hemske populistiske rasistiske islamofobiska politiskt oerfarna multimiljardären Donald Trump stulit valsegern från den f.d. utrikesministern Hillary Clinton.

Jag tänkte tyst för mig själv en stilla undran om hur valvakan hos SVT måste ha löpt. Nu vet jag. Tack vare Erik Årman som samlat godbitarna från det statskontrollerade public indoctrination-bolaget SVT.

Jag hörde många syrliga kommentarer på nätet om SVT:s prestation. Jag hade mina onda aningar, men å andra sidan förväntar jag mig inget annat heller.

Nu råkade jag i alla fall snubbla över detta klipp och tänkte spilla någon minut på detta. Men ack, jag blev trollbunden! Detta överträffar alla mina värsta förväntningar. Jag vet att 20-minutersklippet är selektivt sammanställt, men även om det förekommit positiv kritik om Trump i sändningen så är det uppenbart att SVT inte är opartiska i sin rapportering.

Förutom brist på opartiskhet så vill jag också flagga för den uppenbara bristen på kompetens i studion. Om denna valvaka skall kallas för högtidsstunden av politisk journalistik, så får jag tillstå att nivån här befann sig på samma – eller under – nivån på en skoltidning i ett högstadium. Pinsamt, pinsamt och pinsamt. Det är tur att detta klipp inte översatts, för dessa 20 minuter skulle kunna förinta Sveriges anseende i omvärlden.

Nåväl, några reflektioner på vad som sades i TV-rutan.

”Det kan bli väldigt bra för USA att få en kvinnlig president”.

Så kön går före kompetens och moral?

”Hon gör kvinnors rättigheter till en prioritet och inte bara låtsas att det är intressant”.

Hm, då borde de rösta på någon annan än Hillary, för hon har politiskt sett inte mycket till övers för kvinnor. I synnerhet inte de i de muslimska länderna, med vilka hon antingen varit med om att se till så att de blivit sönderbombade eller erövrade av islamistiska fundamentalister där länderna inte redan är styrda av dito.

Och by the way, vilka rättigheter är det som amerikanska kvinnor inte har, men som män har? Om vi talar om lika lön för olika kön så har det ju redan slagits fast att Hillary Clintons och Demokraternas kampanjstab hade synnerligen ojämlik lönesättning mellan män och kvinnor, men det försvarade man med att kvinnorna bara hade enklare jobb än männen. Prosit!

Uttrycket ”Clintons privata mejlande” fick mig att fundera på om det verkligen var en professionell journalist som ställde frågor. Det som hon slätar över som ”privata mejlande” handlade inte om att be maken Bill att köpa hem mjölk från butiken, eller be hennes assistent att plocka upp en klänning från kemtvätten (det kanske skulle i så fall vara That Woman Levinskys klänning…), utan om att Hillary medvetet styrt om sin tjänstepost så att inga journalister skall kunna granska hennes kommunikation med sponsorer som anlitat hennes pay to play-service. Och vad som ytterligare blev en följd var att hennes server som saknade regeringsadministrationens säkerhet blev hackad vid flera tillfällen, med risk för att hemlig information kunnat hamna i orätta händer (t.ex. Saudiarabien).

Det upprepade påståendet om att Hillary inte gjort någonting olagligt är absurt. Och detta leder till nästa dimension av e-postskandalen, och det är att trots alla oegentligheter som hon begick genom att styra om sin tjänstepost valde FBI-chefen att inte rekommendera ett åtal, och riksåklagaren hade själv fått löfte av Bill Clinton att hon skulle bli omvald om Hillary vann, varför inte heller denna tog upp ärendet. med andra ord, Hillary är ”Too Big To Jail”, och detta är den enda slutsats man kan komma till när mans er hur andra tjänstemän fängslats för småsaker i sammanhanget.

Några humoristiska inslag kommer i form av att mixerbordet bemannats med… eh, kanske ingen.

”Har Trump rätt i att han upplever medierna som partiska?”

Nejdå, svarar experten och kallar hans bemötande av journalisterna som antidemokratiskt. Och Birgitta Olsson återkommer gång på gång om Trumps antisemitism och islamofobi och antisemitism och antisemitism… Vilken tur att USA skall få en kvinnlig president. Det kommer bli så bra så bra så bra och hon förtjänar att bli det för hon är så bra så bra så bra och kvalificerad.

Men kolla vid c:a 10 minuter in i klippet (om ni nu inte utsatte er för själva direktsändingen). Trump börjar leda. Men ändå kör kommentatorerna med att hon kommer vinna och bli en bra president. Fast programledarens ansiktsuttryck börjar  alltmer avspegla att det varit ”en lång dag på jobbet”. Och med ens är minerna lika muntra som när Estonia sjönk i Östersjön. ”Så här skulle det inte va‘” säger en av pratdockorna ute i någon av valvakorna i USA.

Vid 18 minuter ställer ”Bajsmannen” frågan om huruvida det kommer någon kvinnlig president i USA. En av Schibstedt-koncernens aktivister lovar detta, och nämner bl.a. Michelle Obama! What the fork! :-0

Det roliga är att denna aktivist säger att USA är ett socialkonservativt land som fortfarande är ojämlikt, men knappt minuten senare säger hon att kvinnorna är starka i USA och att ingen accepterar att kvinnor förvägras chansen.

Inget av det jag såg i detta klipp från SVT:s valvaka över det amerikanska presidentvalet försvarar TV-licensen. Tvärtom, detta var ett av de mest pinsamma mediehaverier som någonsin sänts ut. Lösningen är inte att göra om och göra rätt, utan här handlar botemedlet om att lägga ner SVT och överlåta åt mognare krafter att ta över. Ett nedlagt SVT skulle vara synnerligen gynnsamt för den mediala mångfalden. Och definitivt en vinst för såväl licens- som skattebetalare.

I övrigt ber jag om ursäkt för min frånvaro på nätet. under vissa dagar. Jag jobbar med flera projekt samtidigt, och jag har varit fruktansvärt trött på sistone. Och det är ju sällan jag skriver om glädjeämnen. fast idag kunde jag inte hålla mig: SVT är högoktanig mental lyteskomik.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Public Service = Public Indoctrination: Det behövs en haverikommission efter SVT:s valvaka för presidentvalet i USA

  1. Kalle skriver:

    Det var störtskön humor att se detta ihopklipp. Men man måste ha i beaktande att alla dessa avskum som visade sig i filmen bär på ett tungt ansvar för att Sverige förvandlats till ett fullständigt fasansfullt babberisamhälle nedlusat av horder med svartögda bestar och odjur. Jag kan inte se någon annan lösning än vad som gjordes i Rumänien för det rumänska folket. Där tog man ju helt sonika ut paret Cauchescu, ställde upp avskummen mot en vägg och sköt av dem. Förhoppningsvis slängdes deras lik i ett dike och täcktes över med några skopor jord så maskarna kunde kalasa på dem. Detta har jag förstått att många vill se även här vad gäller allt det patrask som får anses skyldiga till plundringen av Sverige och svartimporten från öknarna och djunglerna varav de allra flesta i filmen nog anses tillhöra.

  2. ÅMÅL skriver:

    SVT läste här kl 9:45

  3. ristomatinen skriver:

    Har inte vågat titta på klippet ännu. Antivit subversiv ful-TV är inte bra för hjärnan och då tänker jag både på indoktrineringen och risken för hjärninfarkt för oss vaccinerade som inte går på propagandan.

    Det räckte med Skrivarens citat för att ge mig spykänslor. Lägg ner skiten och skicka dem till Saudiarabien eller något annat råtthål de passar i!

    För övrigt är jag förbannat less på spackling och slipning, samt att den långvariga influensan inte ger sig…

  4. gmiksche skriver:

    Varför just över valvakan i USA? SVTs bevakning av den skiljer sig inte nämnvärt från annan ”bevakning”. Med ”bevakning” avser SVT i allmänhet att vaka över att tittarna inte får info som inte är certifierad.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tycker att den här rapsodin över SVT:s insats under den amerikanska valvakan var ett bra material. Visst kan man analysera en ordinär nyhetsutsändning, men där har du genast bekymret att presentationen av 5-10 ämnen skall analyseras och konfronteras med fakta, och det tarvar en bredd av kunskapsinsamling. Med SVT:s Anti-Trump-festival så är det lättare att åskådliggöra propagandamyndighetens agerande.

  5. ristomatinen skriver:

    Kom att tänka på ett annat, men tillhörande problem: De som endast skaffar sig info och ”nyheter” från fulmedia. De har en helt korrupt verklighetsbild, en fantasivärld: Overkligheten!

    Ta min gamla mor som exempel. Hon fyller 90 i år och tror på nästan allt de säger, skriver och visar. Jag är en av de få som korrigerar all skit hon tar in som sanning.

    När det gäller riktiga gamlingar som min mor, funderar jag dock på att skona henne från all skit som som invällarna medför. Lite burdust uttryckt: Ska hon få dö i frid eller i ångest?

    • ristomatinen skriver:

      Jag får nästan ångest. Snart är jag äldst i släkten, så jag samlar på minnen som bör sparas. I sommar ska jag åka med min mor och någon moster för att dokumentera deras boplatser. Flera rivna, men ändå.

      På den tiden, vid min mors födelse (sent 20-tal), bodde de flesta svenskar på landsbygden. Det var ingen inavel och aldrig utavel. De skaffade sina partner utan problem.

      För dig som aldrig släktforskat eller tagit del av sådan, gör det innan det förbjuds! Eller skit i det, men då måste de smygas…

    • Peter Harold skriver:

      Kanske lika bra att hon får leva i villfarelse de år hon har kvar…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

