Varför leder Friluftsfrämjandet oskyldiga människor in i ”no go”-zonerna?

Bästa läsare!

Om en inte alltför avlägsen framtid så kommer vintern att ta slut. Då hoppas jag att alla som kan stå på benen, eller som har förmånen att ta sig fram på annat sätt, har möjlighet att njuta av både vårsol och lite picknick-mat, utomhus, gärna utmed något vackert promenadstråk.

Själv brukar jag äta en ganska rejäl frukost. Två rågkakor med någon trevlig röra som pålägg samt minst ett vändstekt ägg. Det sistnämnda är jag ganska kräsen med. Jag steker det i en liten stekpanna, saltar och pudrar med lite nymald vitpeppar, och sen strör jag rikligt med dragon över ägget innan jag lägger ett lock över anrättningen, och det får puttra i omkring en minut. Därefter slår jag av gasen och vänder ägget så att gulan får en koagulerad hinna, men lämnar resten den som en krämig sås som rinner ut när man skär med skeden.

Eftersom jag äter denna bastanta frukost är jag alltför mätt för att tänka på matsäck medan jag klär upp mig för vandringen. Det betyder sålunda att så fort jag kommit till min station där jag skall stiga av går och köper mig ett par wienerbröd och läskeblask samt en portion dåligt samvete vid närmsta livsmedelsbutik. För det är du frukosten hunnit sjunka och hjärnan börjat fundera på nästa mål mat. Och sen bär det av med apostlahästarna.

Inför 2017 års promenadsäsong har jag tänkt att få nytta av mina skattepengar, varför jag surfade in på Park- och Idrottsförvaltningens hemsida och laddade ner några kartor över gångstråk inom Stockholms stad. Anledningen är att jag är ute efter längsta möjlig sammanhängande sträcka i naturen. Favoritsträckorna går oftast längs med något vattendrag. Årstaskogen längs Årstaviken är en favorit, även om den norra stranden är helt ok om man vill sola sig och se hipsters och B-kändisar.

Brunnsviken runt är också en alltid given succé. Den som vill se lönnfeta nakna gubbar väljer östra stranden (ja, jag talar nu om försommar och resten av säsongen), och den som gillar stroppiga Östermalmsbrudar med stramt uppsatt hästsvans och knähöga läderstövlar väljer med fördel att följa den västra stranden genom Hagaparken.

Tydligen kan man inte se något område där ens skattepengar inte spenderas på den moderna religionens idioti: multikulturalism. Jag kan inte komma fram till någon annan tolkning när jag läser de kartblad som Friluftsfrämjande i maskopi med Stockholms stad tagit fram. Varför i hela friden dirigerar man intet ont anande flanörer rakt in i de beryktade NO GO-zonerna?

Jag har två exempel.

Det första är det s.k. Hjulsta-stråket som officiellt börjar vid Hjulsta t-banestation och följer parkvägen genom Tensta och Rinkeby, och sedan leder ut på fältet vid Rissne. Denna sträckning kan inte ha annat än en politisk baktanke; man vill få Svenne Svensk att frottera sig med Ali, Muhammed och Ahmed. Det finns inga naturvärden alls inom dessa stadsdelar, förutom där buskaget är tillräckligt högt för att dölja våldtäkter, drogförsäljning och toalettbestyr.

Är man en Svenne Svensk får man räkna med att folk stirrar efter en under genompassagen. Blickarna är inte bara nyfikna, utan kan också vara fördömande. Jag vet detta eftersom jag varit på dessa platser, just av den anledning som Friluftsfrämjandet är skapat att främja, nämligen för friluftsliv. Men varje gång jag stigit av tricken i Rinkeby eller Tensta har jag styrt mina steg mot närmsta riktiga promenadstråk. Skyndsamt.

Nu har jag dock ett förbättringsförslag. Tag inte tunnelbanan till Hjulsta. Åk istället med pendeltåget till Barkarby, och styr stegen i riktning mot stan.

Längs den södra sidan av järnvägen går en gång- och cykelbana, och det finns några stigar för den som vill divertera från denna asfalterade rutt. När man kommer fram till Bergslagsvägen passerar man Breda gamla tomt som nyligen frilagts från växtlighet (jag vet inte varför, jag tyckte att skogen på den såg fin ut), och här kan man korsa järnvägen antingen via Bergslagsvägens bro, eller nyttja den stora gångbron i höjd med koloniområdet och ansluter sig till min grön-markerade sträcka på karta nr 1. Slutmålet – Marabouparken i Sundbyberg – är detsamma, men via en mindre socialt riskabel route.

sb-sth-ga-hjulsta

Samma förhållande råder avseende det s.k. Akallastråket. Från Akallas t-banestation förväntas Svenne Svensk traska genom Akalla centrum, genom Husby och Kista för att sedan efter flera kilometer äntligen möta vad som skulle kunna kallas för trevlig natur i form av hundra meter Igelbäck innan det är dags att passera under en nyligen ombyggd trafikled.

Hur i hela glödheta Hel…goland tänkte man här egentligen? Ok, frågan är retorisk. Det är precis som med Hjulstastråket. Det är som Stockholm stad föga ödmjukt formulerar det på sin karta: ” – Vi vet vart du ska gå”. Med andra ord, i den politiska indoktrineringens namn, skall Svenne Svensk styras in i ghettot och lära sig att älska mångfald, även om hans eller hennes avsikt bara var att komma ifrån vår överpolitiserade vardag, och få rekreera livsandarna långt från påbudspolitiken annorstädes alltjämt närvarande fula nuna. Men se, inte ens när vi vill ta en promenad får vi gå fria från hjärntvätt. Skam! Här skall du gå, säger det skattefinansierade vänsterkomplexet.

Även här har jag utarbetat ett alternativ till färdväg för flanörer, cyklister och eventuellt de med rullstol. Jag vill minnas att sträckan är framkomlig även för den sistnämnda kategorin människor. Karta 2:

sb-sth-ga-akalla

Tråkigt nog är denna karta stympad, men jag förmodar att principen är begriplig. Såvitt jag minns från min egen vandring så går det alldeles utmärkt att följa Igelbäcken ända tills Akallalänken dyker upp. På andra sidan är det inte särskilt framkomligt.

Själv skulle jag vilja att det vore möjligt att vandra längs hela Igelbäcken, från dess källor och till dess utlopp intill Ulriksdals slott. Men dessvärre rinner bäcken i en kulvert under järnvägen mot Uppsala, varför man får ta en omväg över Överjärva, kanske via genom att vandra på banvallen efter Sveriges hemligaste järnväg genom skogen.

Hälsar eder Peter Harold, notorisk Ecco-nötare.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Varför leder Friluftsfrämjandet oskyldiga människor in i ”no go”-zonerna?

  1. Sofia skriver:

    Väl genomfört journalistiskt arbete!

  2. ristomatinen skriver:

    Det kanske för att få svenskar att berikas med rån, misshandel och våldtäkt?

    Hagaparken är där jag främst promenerat i Stockholmstrakten, enär äldsta dottern bor i Vasastaden. Kan även rekommendera ett besök i Fjärilshuset som ligger i nordost. Om så, ta gärna ett par timmar i det tropiska växthuset, där fjärilar flyger fritt, för entrén är ganska blodig; 155 kr för en vuxen.

    I övrigt tack för vandringstipsen, främst Årstaviken. Något besök nära invällarghettona blir inte av, inte ens Skrivarens alternativ. En annan har bara 150 m promenad till närmaste skog, och som omväxling blir det sommartid att dra kanoten till närmaste sjö 200 m och paddla.

  3. Vad hände Mustaffa? Är han månne bland de 80 000 som har blivit utvisade? Han fick inte längre vara med och leka taharrush Svea Svensk.

  4. Vauen skriver:

    http://www.friatider.se/medieprofil-stoder-peter-springare-stotta-poliserna-farsta-dem-tro-inte-pa-medierna

    Är detta ett genombrott? För ett par veckor sedan hade vi Janouch som tyckte ”fel” om invandring i Tjeckisk media. Nu säger en svensk erfaren snut fel saker och får en MSM mediaprofil att beskriva media som msm som ett gäng som ”inte vill oss väl”, dvs fiendemedia. Jag häpnade faktiskt lite när jag såg det!

    • Peter Harold skriver:

      Vi har gemensamma bekanta, jag och Springare. Han är väldigt frustrerad, vilket många av hans kollegor är. Men man kommer försöka sätta åt honom. Han har stort stöd bland kollegor, men polisledningen gillar inte honom. Han skapar bekymmer för dem, och politikerna uppvaktar.

      Men du har nog rätt i att vi är på väg att se ett genombrott för den breda migrationskritiken. Fast räkna med att medierna kommer marginalisera dem.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

