Polis daskar neger på stjärten och pöbelvänstern river 9:e och 10:e arrondissement i protest

Bästa läsare!

En av mina drömmar är att uppleva våren i Paris. Jag vet att folk har svårt att se mig som en romantiker, men efter att ha upplevt Paris i höstskrud tre-fyra gånger och känt mig överväldigad så har jag stora förväntningar på vad den staden gör för själen på våren.

Ja, under förutsättning att stan inte läggs helt i ruiner innan jag har vägarna förbi tills nästa gång.

I mediebruset hör vi att tusentals fransmän gått man ur huse för att protestera mot polisens våldtäkt på en färgad ung man, en gärning som skedde med hjälp av en batong.

Min första reaktion var att det hela måste ha varit lite tanklöst. Kunde polismännen ha plockat in mannen in i en polispiket, månntro i ett av dessa korrugerade rullande skjul som karaktäriserar Paris stadsmiljö i alla filmer, märkt med beteckningen ”Police” för att markera var det pågått en betäckning…? Och att allt avslöjades av att en förbipasserande tittade in genom de immiga bilfönstren?

sb-paris-police

Eller kunde det hela skett i häktet, och någon hånflabbande konstapel filmat sin kollega trycka upp batongen i röven på fången, och sedan varit oförsiktig och visat upp klippet för alla kollegor, inklusive agenten Petra som visserligen fajtas mot den japanska maffian utan underkläder, men som inte drar sig för att sätta dit en dålig kollega? (Lägg en ”happy smiley” i kommentarsfältet ifall du hajar den här referensen; jag räknar inte med att många gör det…)

Sedan började jag tänka till. Batongen är en del av polismannens personliga skyddsutrustning. Den kommer att hänga vid sidan av höften, ner över byxorna. Även om det går många underliga rykten om fransmäns sinne för hygien så har jag svårt att föreställa mig att en rasistisk konstapel trycker upp sin ”matraque” i kloaken på en neger och sedan hänger tillbaka den i hölstret, med en hinna av avföring som sprider sin pikanta doft i rummet/polisbilen. Nej, någonting stämde inte här.

Inte blev det bättre när jag hastigt scrollade förbi regimens mediekanaler och läste det kortfattade meddelandet från den franska polisen om att ”våldtäkten var en ‘olycka’ och att fångens byxor ‘åkt ner av sig själva'”. Intonationen i texten är inte ens min egen, utan var formulerad i redaktionell sarkasm. Med denna formulering låter det ju oomkullrunkeligt som ett faktiskt sexövergrepp utfört av polisen. Jag menar, vi har hört liknande historier förr:

Under alla omständigheter så tycks romantikens huvudstad vara offer för folkets vrede efter det inträffade. I protest mot att en poliskvartett skall ha använt sitt slagvapen till att sodomera en ung man av etnisk afrikansk härkomst i förorten Aulnay-sur-Bois (ett otäckt ställe, jag har varit där) så har man nu i några veckors tid ägnat sig åt att slå sönder fönster på butiker inom 9:e och 10:e distriktet vid Gare du Nord och Barbés och skandera ”Justice pour Theo” och elda upp bilar lite här och var i Paris.

Theo själv ligger på sjukhus efter övergreppet, och har fått besök av självaste presidenten Francois Hollande, vilket vi kan se i ett klipp från YouTube-kanalen Fusion som ”hjälper ungdomar att penetrera genom retorik, splittrande agitation och samtalet om frågorna som påverkar vardagslivet för denna generation”. [länk]

sb-paris-theo-analized

Själv kan jag inte säga vad som är objektiv sanning i fallet. Jag är bara smått skeptisk till att allt skett på det viset som våra välmenande medier gestaltat det.

Fakta är – såvitt jag vet – att en polisman utreds för ”våldtäkt” och att hans kollegor stängts av under utredning. Vare sig de är skyldiga till anklagelserna eller ej så kan nog inte polismyndigheten göra någonting annat. Åklagarämbetet säger dock att det filmmaterial som finns, samt ögonvittnesuppgifter, inte talar direkt för att Theo skulle ha blivit penetrerad av en batong, utan istället ha blivit slagen tvärs över ändalykten och att hans byxor hasat ner när han rört på sig. Detta låter inte orimligt. Jag har svårt att föreställa mig att polisen står och trycker en batong in i anus för att ”nästan döda honom” som det beskrivs.

Ni får döma själva. Här är ett filmklipp över händelsen:

Sedan kan man diskutera logiken i att sätta eld på enskilda människors egendom för att man är arg på polisen. Jag förstår det inte, men så är jag inte heller vänsterorienterad.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna, Politik, Stadsliv, Udda sex. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Polis daskar neger på stjärten och pöbelvänstern river 9:e och 10:e arrondissement i protest

  1. Läsare skriver:

    Hey nig*ger! Don’t mess with the cops. Börja vid 50 sekunder:

    https://m.liveleak.com/view?i=51a_1486831300

  2. ristomatinen skriver:

    Tja, det var väl främst invällarnegrer- och -araber som kravallade. De tar tar alla chanser att vissa sitt rätta jag…

    Nä, stegla packet!

  3. kallepelle skriver:

    Det var väl konstigt att Hollande inte hade med sig sin batong vid sjukbesöket?

    • Peter Harold skriver:

      I det här fallet handlade det om att gestalta den gripne som en nästan döende hjälpte. Jag har dessvärre inte uppdaterat mig, så jag vet inte om han fortfarande är i livet.

  4. memento skriver:

    …byxorna gled ned av sig själva och batongen gled upp i anus av misstag

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

