Se upp för nästa etablissemangsdespot: Mark Zuckerberg vill ta kontroll över vårt politiska medvetande

Bästa läsare!

HAX har uppmärksammat ett utspel som Facebook-VD:n Mark Zuckerberg gjort i dagarna. Zuckerberg vill att Facebook skall expandera och ha en dominerande funktion i medborgarnas vardagliga informationsflöde. Sålunda har Zuckerberg man vill utveckla Facebook utifrån ”basen av meningsfulla grupper”.

HAX citerar metoden som Zuckerberg beskriver, och även målet:

This will require not only helping people connect with existing meaningful groups, but also enabling community leaders to create more meaningful groups for people to connect with.

Wow! På blott dessa rader avslöjar Zuckerberg att Facebook skall inte bara vara ett verktyg för vänner, bekanta och släktingar att hålla kontakten, utan också ett redskap som ska kunna användas t.ex. för att sprida värderingar och mobilisera aktivister till olika evenemang. Men han utvecklar sina tankar ännu mer, och HAX har flera kloka invändningar utifrån hans eget perspektiv, och från andras.

HAX opposition baseras bl.a. på oron att Facebook inte skall utvecklas till ett användbart redskap för dem som bedriver yrke eller/och fritid på nätet – och HAX är ju mer eller mindre så personifierad på Internet att man kan fråga sig om det ö.h.t. finns en fysisk version av honom – medan jag själv ser mer risken att Zuckerberg skapar ett verktyg som han själv kommer kunna använda till… ja, skrev jag inte förra månaden om risken/chansen att vi i ett framtida presidentval i USA skall se kampen stå mellan Mark Zuckerberg och Edward J Snowden…? [LÄNK]

För att ta ett HAX-relaterat exempel skulle jag vilja nämna den s.k. blogg-bävning som han tillsammans med många andra skapade i samband med att FRA-frågan hamnade på den borgerliga regeringens bord, och som till mångas överraskning slutade med att Bodström-samhällets frihets- och integritetsfientliga politik signerades av den moderatledda fyrpartikoalitionen.

Vi minns dåvarande statsminister Reinfeldts ord om att ”alla tjänar på att diskussionen lägger sig”, som följde efter vallöftet om att inte ha en hel generation som jagas av polisen p.g.a. fildelning.

Ponera att Facebook som en integrerad del av den dolda statsmakten ser till att länkar och uppdateringar från HAX inte spridits via detta media, utan att hans vänner istället fått ”förslag” på sajter som argumenterar för massövervakning och bekämpande av ”illegal fildelning”, kanske rent av formulerat som skrämselpropaganda i form av Radiotjänsts elaka sniglar mot licensskolkare? Eller bara lagt in en massa katt-klipp bland flödet för att distrahera vänkretsen?

Vi vet att Mark Zuckerberg har världsordningsikoner som Henry Kissinger som sin personliga idol eftersom han har sagt detta själv. Vi vet att han älskar att frottera sig med världsledare och högt uppsatta makthavare, och han är trots sin sliskiga uppsyn en av dessa.Vi vet att Zuckerberg är en av grundarna till organisationen fwd.us som spenderat $600’000 på lobbyingverksamhet för att snabba på processen för illegala migranter att erhålla medborgarskap i landet. [LÄNK] Dessutom donerar Facebook pengar till enskilda kongressledamöters kampanjfonder. Förvisso lagligt, men vad är motivet till Facebooks givmildhet?

Det är fullt möjligt att Mark Zuckerberg klarar av att hålla slemspettet i bättre styr än Bill Clinton, men en person som söker efter makt att dominera människors vardag av ideologiska skäl, är en människa som saknar respekt för individuell frihet, Och en person som söker efter förmåga att dominera människors vardag av ekonomiska skäl, och skapar sig denna position medelst politiska medel, den kommer aldrig att hejda sig när det gäller att söka nya vinster på frihetens bekostnad. Zuckerberg är framtidens Clinton. Och han kommer bli ännu starkare eftersom han redan har den dolda staten på sin sida.

Världen borde bäva för vad som väntar oss.

Hälsar eder Peter Harold

PS
Av personliga skäl har jag varit frånvarande från nätet och denna blogg. Jag beklagar detta. Jag tackar ändå ödmjukt för alla kommentarer som jag läser genom på mobilen.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Se upp för nästa etablissemangsdespot: Mark Zuckerberg vill ta kontroll över vårt politiska medvetande

  1. hellertz skriver:

    Hej Peter, tack för info – jag gissar att du redan vet att Mark Zuckerberg är sonson till David Rockefeller, så han är redan en av ”Dom” från födelsen, och därmed solidarisk med ”Eliten”.

    • Sofia skriver:

      Hhmmm……intressant!
      Tack för info!

    • Ron (GB) skriver:

      Vad som förvånar mig är hur så många har hoppat på detta Facebook-fenomen. Varför har så många konton på just Facebook? Varför inte egna bloggar eller egna sajter?

      Jag har flera gånger sagt ”skicka mejl” och uppgivit min email-adress till personer som velat ”hålla kontakten”, och omedelbart fått reaktionen ”kan vi inte skicka via Facebook i stället?”

      Jag finner det bara märkligt att man kan bli så beroende av EN enda sajt och att EN enda sajt kan få sådant enormt genomslag. Min magkänsla säger mig: det är nånting som inte stämmer…

      • Läsare skriver:

        Var varit med om samma tjat. Speciellt min ena bror har nästan krävt att jag skaffade Facebook. Never in my life.

        Titta vad jag åt till frukost
        Nu är lillan förkyld igen, titta vad snorig hon är
        Fyyýy faaaaaen va ja va full igår. Fick nästan med ett ragg hem
        Mello. Vann fel låt? Vad säger ni?

        Min navelullssamling är fan intressantare.

        Att skaffa en blogg tar fem minuter. Sedan skall layouten och inställningar väljas. Det blir för mycket för de flesta av det enkla skälet att de flesta bara klarar av att klicka på länkar andra lagt ut.

        Att de kan skapa själva övergår de flestas tankekapacitet helt enkelt. Och nu pratar vi inte raketforskare för att kunna starta en blogg.

        Nu har Peter ingen Jewdar. Hade han haft det då hade han vetat att (((Zuckerberg))) är jude.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har någonstans hört om en släktkoppling, men jag visste inte att det var sonson. Då är jag nog på rätt spår med mina misstankar om att vi har en person med maktambitioner här. Och presidentjobbet är ju mer av en trofé numera, emedan en Rockefeller ju har makt över politikerna.

  2. Sofia skriver:

    Det märkliga med den överstatliga kontrollen är att hederligt folk förföljs och skurkarna får härja fritt!

  3. Vauen skriver:

    Apropå Reinfeldt så såg jag nyss denna länk:

    http://www.fjällsjö.nu/media/20170227-svt-kallar-norrland-for-doda-zoner.php

    Vilket jag tycker bekräftar att denna invandring vi har i grund och botten beror på vårat sjuka penningsystem!

    I USA verkar dom krympa penningmängden nu, vilket kommer leda till arbetslöshet och nöd (”pengar” skapas som skuld, när skulder återbetalas så försvinner ”pengarna”):

    http://www.friatider.se/usas-statsskuld-sjunker

  4. Sofia skriver:

    Att statsministern går ut och offentligt fördömer Nina Drakfors på Granskning Sverige visar att etablissemanget helt saknar egen kompass för att orientera sig i en värld med medborgerliga rättigheter!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

