Historien om mördade afghanska Fateha, 18 år, som borde ha berättats under sistlidna kvinnodag

Bästa läsare!

Saken har passerat förbi min näsa i nyhetsflödet, och det hela inträffade för ganska så precis en månad sedan i Wama-distriktet i Nuristan som är en provins i Afghanistan.

Normalt sett brukar Nuristan dyka upp i nyhetsflödet i och med att pakistanska rövare tar sig friheten att vandra in över gränsen och stjäla böndernas getter, vilket knappast underlättar tillvaron i detta område som drabbas av livsmedelsbrist (i synnerhet denna vinter). Elaka laviner som kan begrava hundratals människor åt gången är inte heller sällsynta i detta bergsområde (hände i början av februari). Det finns inte heller en enda vägstump som är asfalterad i provinsen. Dessutom bedrivs det ingen undervisning för flickor.

Det var via en artikel av Paul Buchanan som jag fick vetskap om följande historia.

En 18-årig ung kvinna vid namn Fateha från Nogram-distriktet hade i början av året gifts bort mot sin vilja med en man som hennes familj valt ut. De flesta vet ju hur kvinnor behandlas i Afghanistan, och ingenting tyder på att hennes make kopplade på stora charmen för att vinna hennes hjärta även när äktenskapet var fullbordat.

En ung man vid namn Hedayatullah, ett år äldre än henne och på besök från Wama-distriktet, lovade att hjälpa den unga kvinnan bort från maken. De två rymde och begav sig till ynglingens hemtrakter i hopp om att kunna råda bot på hennes besvärliga situation. Man gick till den lokala distriktsstyrelsen och bad myndigheten att ta upp den unga kvinnans sak i en s.k. jirga, alltså ett rådslag som hanterar olika rättsliga tvister utifrån ett tämligen pragmatiskt förhållningssätt istället för en renodlat juridiskt grund. Man kan väl gissa att läskunnigheten i dessa fattigaste av Afghanistans provinser har utvecklat denna form av rättsordning som alternativ till den mer lagtextbundna rätten.

Antingen var de naiva och hoppades på att jirgan i Wama var mer liberal i sin syn på möjligheten att upplösa ett äktenskap än vad dessa ”domstolar” är allmänt kända för (vissa jirga fastställer i enlighet med islam att kvinnor som varit otrogna skall stenas till döds). Det kan också hända att Fatehas make och familj begått sådant brott att hon kanske vågade hoppas på hjälp från jirgan i Wama.

Deras sak hann aldrig tas upp. Innan jirgan samlats stormades distriktskontoret av en mobb på omkring 300-500 personer.

Enligt Radio Free Europe/Radio Liberty (som finansieras av USA:s kongress för att sprida USA-vänlig propaganda i ”icke-demokratiska” länder) så var Fateha och Hedayatullah ett kärlekspar. RFE/RL beskriver att mobben – ledd av Fatehas far, hennes bröder och kusiner samt hennes make – stormade ett poliskontor, drog ut det unga paret, misshandlade dem och att hennes bror sköt ihjäl henne innan fatehas make dödade Hedayatullah (vissa medier anger att vapnet var en AK47:a).

Eftersom jag tänkte försöka hålla bättre klass än Bonnierägda Dagens Nyheter – som inte verkar ha skrivit alls om händelsen – har jag grävt lite djupare än det amerikanska propagandabladet och funnit bättre och mer detaljerade uppgifter om händelseförloppet  genom dr. Zahida Faizan som driver en byrå för kvinnors rättigheter i Nuristan. För på pappret – men inte i verkligheten – har kvinnor rättigheter i Afghanistan.

Det var inte ett polishus utan en administrationsbyggnad för den lokala distriktsstyrelsen som dramat utspelade sig vid. Vakterna barrikaderade ingångarna för att skydda ungdomarna, men mobben om hundratals personer lyckades slå sig in genom flera dörrar. Man slet ut det unga paret ur byggnaden och började misshandla dem. Enligt distriktschefen Inayat Rahman stenade man den unga kvinnan till döds på torget framför huset, och därefter fördes den unge mannen bort och sköts ihjäl.

Guvernören Hafez Abdul Qayoom uppger att tre polismän skadades svårt, medan västerländska medier uppger att en sköts ihjäl. Eftersom mina afghanska källor är av senare datum och mer samlade misstänker jag att de är mer korrekta. Men det är dock fastställt att två familjer – möjligtvis utgörande en klan och enligt guvernören upp till 500 personer – trängde sig in i byggnaden och dödade de två ungdomarna i vad som tveklöst är två hedersrelaterade mord.

Denna afghanska Romeo & Julia historia får det att vända sig i min mage. 500 beväpnade personer som stormar en myndighetsbyggnad där den lokala rättsapparaten skall sammanträda och ta ställning till ett civilrättsligt spörsmål – om Fatehas möjlighet att befrias från ett påtvingat äktenskap! Detta är ju galenskap!!!

I Sverige har vi organisationen ”Glöm aldrig Pela och Fadime” som är resultatet av de två mest uppmärksammade hedersmorden som begåtts med anknytning till Sverige. Men i Pelas fall (i Irak) var det hennes far samt två farbröder som mördade henne, och i Fadimes fall (i Uppsala) var det hennes far och bror som anses vara ansvariga för hennes död. Även om dessa dåd är avskyvärda i sig självt, så har inget av dessa mord skett med sådan uppslutning av familjer och klaner som i fallet med Fateha och Hedayatullah.

Afghanistan sägs ha befriats från talibanväldet efter den USA/NATO-leda invasionen, och i Sverige skryter man om att det finns procentuellt sett fler kvinnor i det afghanska parlamentet än i Sverigedemokraternas riksdagsgrupp. Och ändå kan en hel släkt – eller två släkter som i detta fall – gå samman för att avrätta en värnlös ung kvinna för att hon inte vill gifta sig! Var är Gudrun Schymans indignation?!!

Detta kan inte bortförklaras. Detta är ett beteende betingat av den kultur som råder där dessa människor lever. Och jag kan inte se att det är denna kultur afghanska unga män flytt från för att komma till Sverige, utan de kan mycket väl bära med sig av dessa obehagliga värderingar som manifesterats på detta hemska sätt i förra månaden.

Detta kan nog förklara varför svenska systemmedier undvikit att rapportera om det inträffade. Jag tänker dock inte tiga!

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag har haft tidsbrist och strul med Yahoo. Jag ligger efter med all e-postläsning. Sorry!
D.S.

 

 

LÄNKLISTA:

http://www.rferl.org/a/afhanistan-honor-killing-fateha-lynched/28314022.html

http://www.pajhwok.com/en/2017/02/11/mob-lynches-eloped-couple-nuristan

http://it.pajhwok.com/en/2017/01/03/nuristan-women-remain-deprived-elemental-facilities

http://www.rawa.org/temp/runews/2017/02/19/surely-conviction-will-deter-this-crime.html

 

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till Historien om mördade afghanska Fateha, 18 år, som borde ha berättats under sistlidna kvinnodag

  1. Anna skriver:

    Är det inte märkligt att hedern lämnat de som i Sverige säger sig sträva hårt mot hedersrelaterade brott? Fast enligt Alice blabla har väl dessa brott utrotats. Politikerna hade kanske satsat på att ta hit alla framtida våldsmän i hopp om att svenska värmen omfamnar dessa kalla afghaner och därmed utrotas alla onda tankar? Jag har apropå detta råkat ut för något märkligt. Har träffat en kollega från Afrika. Skild med barn. Som delar min syn av världen. Skumt men ack så typiskt för vår samtid….

  2. Sofia skriver:

    Visst är det förfärligt för kvinnor på många platser på Jorden!
    Men – vi svenskar saknar resurser för att lösa andra länders problem – vi har övernog av egna.

    • Läsare skriver:

      Det officiella Sverige är ett enda stort skämt skämt. För står Övercucken och bröstar upp sig och skryter om att han leder världens mest feminiztiska regim, sedan åker cucken till Saudiarabien med ett stort följe höns, som Övercucken nog övervakar så att de sköter sig och har slöjan på sig.

      Ironin och dumheten övergår naturligtvis alla inblandades förståndsgåvor, eller rättare sagt all avsaknad av sådan.

      • Läsare skriver:

        Sök: Cuck

      • Peter Harold skriver:

        Egentligen är jag emot tanken att ett helt lands väl och ve kan hänga på en enda person. Men jag har blivit överbevisad; Fredrik Reinfeldt körde över sina partikamrater som alltid stått för en restriktiv invandringspolitik (av konservativa skäl), följt av ett nicko som är dummare än ett urspårat tåg, dvs Löfvén om någon inte förstår vem jag syftar på.

        • Anna skriver:

          Jag har faktiskt aldrig övermannats av större vrede och vanmakt än just när den där jäveln Fredruk kukskalle visat sitt ollon till nuna och aldrig har jag varit snabbare med att stänga av vad som än orsakat att behöva utsättas för det där sammetslena lismande oljudet som formats mitt i ollonets nuna. Är det någon människa jag önskat hade levt på Vlad pålspetsarens tid och fallit offer för hans tortyr- då är det jävlarimig den där nedriga typen. Sveriges största svikare genom tiderna!

    • Peter Harold skriver:

      Ja, min tanke i detta fallet är att vi bör göra vårt bästa att se till så att vi inte skaffar oss dessa problem som finns i andra länder. Typ, undvika att importera dylika kulturer, hur mycket än det kan leda till nya maträtter och framtida fotbollsspelare…

      • Anna skriver:

        Nya kulinariska upplevelser är väl härligt. Men inte när man själv blivit maträtten. Det är som det där ämnet som alltid dyker upp när mat kommer på tal. Mångfald för mig kommer aldrig att inkludera att äta hund, bara för att det handlar om ” kultur”. Då kunde man ju lika gärna skriva människa på matsedeln. Perverst intresse för nya smaker kommer aldrig ligga på min meny. Lika lite som jag är nyfiken på hur det känns att döda.

        Åh- så jag önskar att slippa tänka på sjukt skit som detta. Kan vi inte bara backa bandet och bli oss själva igen. Utan dåligt samvete och se varandra i ögonen. Igen.

  3. Sofia skriver:

    FI är en skum organisation;

    • Läsare skriver:

      Feminizm är ett (((judiskt))) bedrägeri som har ett enda syfte, att hetsa vita kvinnor mot den vite mannen.

      Du hör aldrig Gudrun Spyman eller nån ur det gänget säga ett ord om kvinnoförtryck i blatteghetton i Sverige eller kvinnoförtryck i Afghanistan, om det inte går att ta billiga snabba politiska pänger och få en massa bidrag så att dessa feminitzer skall slippa ta ett ärligt jobb.

      • Anna skriver:

        Jag tycker i och för sig att vita män gjort ett hyfsat bra jobb med att lägga grunden för detta scenario. Jag säger som jag alltid gjort: Om det inte vore för hustruimporten och allt gnäll om hur ”riktiga kvinnor” bör vara- så hade knappast kvinnor heller gnällt över hur gubbsjuka gubbarna är. Skillnaden i dag är väl egentligen bara att könsskillnaden jämnat ut sig i denna ”import” av sina partners. Det tror jag åtminstone. Jag har ju aldrig fattat alls hur man aktivt kan generalisera så grovt som en del gör, i val av partners. Hela grejen med feminism har ju helt spårat ur och numera handlar det mer om att kvinnor ska ha rätt att också få vara män. Som om världen skulle bli bättre av det, liksom ?

    • Anna skriver:

      Gudrun är som vilken tjur som helst. Fast utan ballar.

  4. Läsare skriver:

    Tim Pool beskriver bäst det (((jude-styrda))) Sverige.
    _____________

    Tim Pool  ✔ @Timcast

    When I said things the Swedish media liked they cheered, when I said things they didn’t like they started to claim Im not a journalist.

    http://www.friatider.se/blogg/falsk-nyhet-om-fria-tider-i-dn

    • Peter Harold skriver:

      Och i en anna del av världen gör man en helt annan tolkning. Så det bästa är ju att se till att lagstiftare inte baserar sina lagar på religion.

      • Vauen skriver:

        Grejen är nog mer att man inte skall ha diktaturer öht. Kunde lika gärna påstå att man inte ska ha lagar som är skrivna på spanska, för det har funnits så många repressiva stater där spanska var modersmål! Jag har läst en hel del om Islam, i och med att det påstås så mycket om den, och vill påstå att det är ganska lätt att uttyda vad den tycker om repressiva stater (jättedåligt). Men det vi mest hör om är politiserade avarter.

        Iran är ett jävla skitställe, men det har sina förtjänster ändå som en motvikt till banksterförtycket i Väst. Dom har gjort gott motstånd till IS tex. Och det är ett av få ställen där man kan ha en seriös vuxen offentlig debatt om 9/11 eller ”Förintelsen” utan att bli stämplad som dissident.

        Intressant historia, hur sant det är vet jag inte:
        http://www.fiqhcouncil.org/node/65

  5. Risto M skriver:

    Sådana är många araber och liknande pack. Det handlar om gener och mindre om islam. Inavlade låg-IQ dräggdjur kan inte annat. De har ingen heder, utan är perverst skamrelaterade. Det värsta man kan göra är att döda sina egna barn! Den som inte delar den uppfattningen, saknar all heder!

    Jo, kom hem från en K-holme. Min vanliga dator fungerade inte pga att den inte tog laddning. Det visste jag redan innan jag for. Inte hela världen eftersom jag även har en golvdator. Den fungerade dagen innan vi åkte, är nybyggd och knappt använd.

    Döm om min förvåning att inte heller den startade när vi kom hem. Vore jag paranoid skulle jag tro på sabotage. Så kan inte längre skriva under mitt eget nick, eftersom jag minns inte min inloggning, så det blir ett extranick.

    Fick dra igång en mer än tio år gammal dator som jag nu skriver på.

    Ska undersöka om det finns ett säkrare mobiltelefonoperativsystem än Android, som inte spionerar på en. Det dröjde inte länge innan appen Google Maps startade av sig själv och påpekade var jag befann mig. Några dagar senare, när jag tog några foton med mobilen i hotellbaren startade genast samma program och ville att jag skulle lägga ut bilderna geotaggade på nätet…

    /Risto Matinen

    • Peter Harold skriver:

      Det är riktigt obehagligt när telefoner och datorer börjar hitta på att göra saker åt en som man inte bett om. Bara en sådan sak som att telefonen skickar iväg sina bilder över Internet och lagrar på någon server är så… ja, de som gillar det systemet har aldrig läst Orwell.

      Hoppas att det var en behaglig semester! 🙂

  6. Peter Harold skriver:

    Jag är nyfiken på vilken facebook-grupp som länkar till denna bloggpost.

  7. Erik skriver:

    Sverige finner den beskrivna samhällsordningen så intressant att man avser att importera 30-35 000 socioekonomiska faktorer av detta slag varje år.

  8. Benny skriver:

    I det märkliga landet Absurdistan som förr hette Sverige kan allt möjligt inträffa. Bröstfixeringen hos feministerna ter sig närmast monumental och den överträffas endast av deras dumhet! Vidare så går det mesta snett när imigranterna dyker upp och ska ha allt serverat. Muslimer som bor kvar i sina egna länder tycks helt sakna rättigheter, medan muslimer som emigrerat till Sverige paradoxalt kan få fler rättigheter än lokalinvånarna. I Tyskland kan man ha upp till tio identiteter som man växlar efter behov, likadant i Sverige. Från Sverige kan en muslim resa för att delta i olagliga krig i terroristarméer och vid hemkomsten mottagas som en turist som varit borta och solbadat. Den svenska rättsapparaten är upptagen av frågor kring spruckna kondomer och sanningsägare inom den svenska poliskåren medan bestialiska mord bemöts med en axelryckning och mördarna fritt kan promenera Drottninggatan fram. Fantastiskt…historieforskarna i framtiden kommer att ha ett helsike att förstå all semantisk akrobatik som stolliga politiker och journalister torgför i sin iver att dölja haveriet i samhällsapparaten.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att morgondagens historieforskare kommer beskriva hur man framgångsrikt gjorde sig av med den besvärliga ursprungsbefolkningen. Undrar by the way hur relationen mellan samerna och Sverigestan kommer bli i framtiden?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

