”Jag är här” – Verktyget för att vänstern skall kunna jaga oppositionella i flock!

Bästa läsare!

Jag och några flyktigt bekanta blev lite fundersamma på vad som menades med att en och annan person som försökte argumentera emot oss på Facebook avslutade sina meningslösa kommentarer med haschtaggen ”jagärhär”.

Ämnena som avhandlades var bl.a. skattepolitik och barnomsorg, där ett par inlägg handlade om fördelen med att medborgarna behåller sina pengar istället för att staten (kommunerna) spenderar på sådant som t.ex. teatergrupper och knypplingskurser. Och plötsligt började våra meningsmotståndare att få en massa ”likes” på sina ganska intetsägande kommentarer.

Jag blev nyfiken på vad detta var för slags fenomen.

Enligt en artikel publicerad i SVT i november 2016 startade en kvinna vid namn Mina Dennert ett halvår tidigare en Facebookgrupp som heter ”Jag är här”. Enligt hennes egna ord är det en mobilisering mot näthat. [LÄNK SVT]

SVT skriver:

– Vi är fler och fler som inte står ut med att se allt hat som kommer som så fort ord som flykting, feminism eller islam nämns, säger Mina Dennert från Göteborg, som var den som startade gruppen.

Enligt Mina Dennert är gruppen partipolitiskt obunden med medlemmar från de flesta politiska partierna representerade.

Framförallt sägs medlemmarna vara helt vanligt folk som har tröttnat.

Mig veterligen nämndes aldrig någonting om flyktingpolitik, feminism eller islam i de diskussioner som jag deltog i, mer än möjligtvis en referens till den gamla goda tiden då familjerna hade råd att låta ena föräldern vara hemma med barnen, och att livspusslet inte var lika komplicerat, om än att folk inte reste till Thailand vart och vartenda år på den tiden (och det är faktiskt många familjer som inte har råd med det nu heller).

Jag blev lite nyfiken på initiativtagaren Mina Dennert. SVT skriver om ”vanligt folk” som reagerar på hat, och ingenting säger annat än att Mina är en av dessa.

Efter en snabb sökning på Google snubblade jag över följande information:

  • Mina Dennert är projektsamordnare  på Konstnärliga fakultetskansliet vid Göteborgs Universitet.
  • Mina Dennert är utbildad journalist och har arbetat på radio och TV, bland annat i redaktionen för SVT:s Uppdrag granskning.
  • Mina Dennert föreläser om jämställdhet, identitet och mångfald.
  • SVT förnekar att Mina Dennert är anställd.

Eftersom de som representerar ”jagärhär”-gruppen inte lyckas tillföra diskussionerna särskilt mycket så blev jag nyfiken på vad deras syfte är i så fall. Jag fick veta att genom att de agerar i grupp så kan de påverka hur olika budskap uppfattas, som t.ex. att min meningsfrände fick 2 likes (jag och en annan person), medan meningsmotståndaren fick 12 (och det av 12 personer som inte medverkat i samtalet öht).

Facebook-gruppen ”jagärhär” är sluten och innehållet kan endast ses av godkända medlemmar. Vad jag fått veta från en bekant som är med där så uppmanas deltagarna att ta plats i diskussionstrådarna. Det gör man genom att fylla på med ”bra sagt” och ”jag instämmer” under kommentarer som man håller med om. Om det är någon som skriver något man inte gillar så lägger man en svarskommentar i still med ”Jag instämmer inte”, eller ”Du har fel” samt lägger till haschtaggen ”jag är här så att övriga medlemmar kan ansluta sig i tråden med samma budskap eller trycka ”gillar” på gruppmedlemmens kommentar.

Detta är ju naturligtvis ingenting annat än en härskarteknik, och fenomenet bör snarast betraktas som spammande. Och när vi ser att den används i helt andra syften än vad SVT valt att beskriva, då torde det vara på sin plats att anmärka på alla envar som medverkar i den gruppen att betänka sitt ställningstagande.

Enligt Mina Dennert har hennes Facebook-grupp vunnit ett antal priser: Rättviseförmedlingens Rättvisepris 2016, Årets Samhällsaktör 2016, och Faktumgalans pris för Årets integration 2016. Gruppen har även mottagit pengar för sin verksamhet. Detta är en ganska tydlig indikation på att ”jagärhär” är en organisation med politisk agenda. I och med att verksamheten omsätter pengar måste också organisationen granskas av medierna, på samma sätts om medierna bevakar Röda korset eller idrottsföreningar. I granskningen måste man exponera organisationens formella och informella kopplingar till maktetablissemanget.

Eftersom kampanjen ”jagärhär” är initierad för att bekämpa näthat och rasism så innebär det att varje gång denna haschtagg används mot någon så är detta också en anklagelse om att personen begår klandervärd handling. Då det saknas skäl att påstå detta innebär användandet av haschtaggen faktiskt en förolämpning och en falsk anklagelse. Vore intressant att prova detta rent rättsligt. Ja, som om inte rättsväsendet har nog att göra p.g.a. sviterna efter svensk migrationspolitik och skenande feminism som förstört svenska familjer…

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till ”Jag är här” – Verktyget för att vänstern skall kunna jaga oppositionella i flock!

  1. ulsansblogg skriver:

    Det finns många som har drabbats av dem ,senast i raden är Hanif Bali.
    Mer vad det gäller deras eskapader finns på Ulsansblogg Här är en av artiklarna.
    https://ulsansblogg.wordpress.com/2016/11/29/att-medvetet-forstora-diskussioner/

  2. Anna skriver:

    #jagärintehär

  3. gmiksche skriver:

    Sä länge de inte vågar ge sig in på argumentering bör man strunta i dem.

  4. Låter som typisk marxistisk konformism i mina öron. Inget nytt under solen således. Blir kanske inte så lätt att granska gruppen heller om den är sluten. Hoppas någon som fortfarande använder bajsboken lyckas infiltrera gruppen.

  5. Sofia skriver:

    # Vivarhärlångtföreerfulainvaderare

    • Anna skriver:

      Klockrent, Sofia! 😂

      • Sofia skriver:

        🙂 🙂 🙂

        • Läsare skriver:

          Lucia Celebration Sweden 2012 – Rap

          Mörkhyad lucia, hela Lucia är PK-idioti. Vad kan gå fel?

          Ingen vit svensk kommer ihåg denna PK-idioti.

          • Läsare skriver:

            -Min mama tocka jak sj6ngat jattefin .. tet

            Filip Dikmen sjunger som en sångfågel och kallar juryn rasister – (((TV4 idol)))

            • Anna skriver:

              Det fattar du väl, läsare- att den här snubben gjort sig karriär på att spela rollen som dum blatte som sjunger falskt? Tyvärr har det här beteendet spridit sig allt längre ner i åldrarna. Ungar och idioter ”prankar” sig fram i livet i brist på annan identitet och nycklar till framgång. Skitsamma- bara du får prenumeranter till din blogg/ vlogg eller vad det kallas. De får reklampengar från youtube för att fåna sig! Handlar om att all uppmärksamhet är bra!

  6. Vauen skriver:

    Hela FB är en plattform som är som skapt för att facilitera social kontroll. Och om du har fel åsikt så kommer översterabinen Sockerberg och utfärdar en ”Chērem”. Jag verkligen avskyr FB!

    Denna hashtag är ju som en invers judestjärna på dem som är heretiker!

    • Det lär ju finnas många arbetsgivare som kräver tillgång till ens bajsbok-sida för att ens få jobb. Det i sin tur gör att många inte vågar skriva vad som helst. Det leder till självcensur. Vet dock inte om det har gått så långt att dom kräver folk reggar sig på bajsboken om dom inte har något konto. Är man mycket angelägen om ett visst jobb så skulle man ju för all del kunna regga ett konto för syns skull. Bara gå in där en gång på helgen och uppdatera med lite kattbilder och något annat oförargligt. Men då kallar väl chefen in en och undrar varför man inte är där oftare. Insinuerar att man är suspekt. Kanske rent av en smyg-rasist. Då kan man lika gärna börja heila utav bara fan på ren jävelskap.

    • Björngunnar skriver:

      Angivare och spioner har ersatts av Facebook.
      Därför sätter jag aldrig min fot där.

  7. Risto Matinen skriver:

    Tja, hur länge till törs vänsterextremisterna hålla på så här? De är en krympande sekt. Blir det muhammedanerna eller vi vanliga svenskar som sätter dem på plats?

    Givetvis det senare, och att vi sätter de förra på plats i Nybroviken och andra lämpliga ställen att drunkna på, för de som vägrar sticka när de utvisas…

    Bestialiskt våld är det enda båda grupperna förstår, för det är deras grundmetod. Tyvärr har de funnit varandra där i totalitärt, rashat och våldsideologi. När vaknar andra svenskar som förstår att det förhåller sig så?

    Våra förfäder torde rotera i sina gravar om de på något vis kunde känna av förstörelsen av landet. Vi har inte bara skyldighet till oss själva, våra barn och barnbarn, utan även till våra förfäder, som strävade hårt för att vi skulle få det bättre än de fick. Och nu förstörs allt de kämpade för…

    Inte i helvete skulle de vilja att landet översvämmades av jordens avskum, som kostar oss skjortan till ingen som helst nytta, utan precis tvärtom!
    Har nu skaffat mig en förklaring till min nära noja, att inte ens min golvdator fungerade vid hemkomsten. Husvakten hade använt skärmen, men pluggat tillbaka den fel så att ingen bild kunde ses…

    • Risto Matinen skriver:

      Sablar glömde en del av om hur vi ska resa oss: Mer testosteron! Återkommer om det när jag hittat något bra.

      Stå upp för dig själv, annars står andra på dig såsom politiker, byråkrater och invällare.

      Småningom skriver jag mer om Kleptoparasitismen. En term från djurvärlden, men passar perfekt som beskrivning på statens och den utökade kulturmarxismens lakejer…

      Kleptoparasitism, som betyder parasitism genom stöld, är en teknik för födosök där ett djur stjäl byte ifrån det djur som fångat, insamlat, förberett eller förvarat födan. Termen används även när djur stjäl bomaterial eller andra objekt ifrån varandra.

      Citat ovan från vänsterextrema Wikipedia…

      • Anna skriver:

        Testo kan köpas på närmaste gym, käre Risto! Hehe

        • Risto Matinen skriver:

          Vet inte vad ”Testo” är, men jag tänkte mig något generellt för att höja testosteronet bland svenska och andra vita män. Främst genom kostval och träning. Träna inte för långe, utan mindre än en timme, för att nämna något…

          • Vauen skriver:

            Varför ska man inte träna mer än en timma? Hur som helst kul att man gör nått rätt för en gångs skull! 😉

            • Risto Matinen skriver:

              Minns inte svaret på det riktigt. Länkarna jag hade sparat på mig ”försvann” med den dator som pajade.

              Men som jag delvis minns det, har det med att göra att då produceras steroidhormoner som minskar testosteronproduktionen, och samma sker om man kör så hårt att man inte orkar mer. Att styrketräna tungt, men inte så länge och hårt, är en av de bästa metoderna för att naturligt öka testosteronproduktionen.

              Vidare är det bra att göka, sova, sprinta, D-vitamin, zink,samt ät mer animaliskt fett och kött. Minska kroppsfettet med t.ex. LCHF-kost, ät inte soja, var inte vegetarian, stressa inte, minska alkoholintaget. Även en så simpel sak som att räta på kroppen och gå stolt med bröstvårtorna längst fram har en liten men positiv effekt.

              • Anna skriver:

                Du menar katabolt nu. Det betyder att man kör så hårt att kroppens energier inte räcker till och tar då av muskelmassan. Sen tas hjärnan ( logiskt tänkande) och allra sist fettdepåerna eftersom fettet är kroppens livlina vid längre katabolt läge (svält). Därav att många pinnsmala har skyhögt BMI… ( pyttelite fett men ännu mindre muskelmassa). 😳. Skitsexigt…!

                • Risto Matinen skriver:

                  Vad menar du med katabolt? Ett ord jag inte ens känner till. Skit detsamma, nedbrytande del i ämnesomsättningen stod det. Ja, så det kan vara rätt, men ger ingen vidare förståelse.

                  När du skrev ”testo” ovanför, menade du då att man skulle/borde köpa anabola steroider? Om svaret är ja, så skulle inte jag rekommendera det alls. Av flera skäl:

                  Det främsta är att du riskerar din hälsa och kan bli i det närmaste tokig som negrer. Det andra är att du vet inte vad du får på en illegal marknad.

                  Bekänner att jag skulle hellre nyttja marijana än alkohol för en tripp. Dock vill jag inte köpa av skumma typer, utan skulle föredra egen odling. Men det är inte konstigt nog illegalt, för att inte konkurrera med Systembolaget. Tro nu inte att jag är allmän drogliberal och för t.ex. heroin, kanske den värsta drogen.

                  Min utgångspunkt är att inget ska kriminaliseras utan brottsoffer!

                  • Björngunnar skriver:

                    Svenska rättsväsendet borde åtalas, det finns gott om brottsoffer.
                    Och i domen bör stå att frimurarsystemet skall läggas ner och alla där anställda avskedas utan ersättning.
                    Det är frimurarsystemets princip att döma om bara det är möjligt.
                    Detta till skillnad från islamsk rättsskipning som säger att det skall frias om möjligt.
                    Islam och judendom är som bekant i luven på varandra.
                    Men banker och rättsväsende kontrolleras inte av muslimer som bekant är.

                  • Anna skriver:

                    Ironi, käre Risto. Ironi.

                • Peter Harold skriver:

                  Så musklerna och hjärnan försvinner innan fettet? Det var en väldigt dålig prioriteringsordning.

                  • Anna skriver:

                    Japp. Det är därför som tillskott av testosteron är så populärt bland träningsbimbosarna, både killar och tjejer. Man kan inte vara deffad året runt utan att man lurat kroppen på ngt vis. Kroppen gör allt för att behålla sitt fett, in i döden… Har du försökt prata om seriösa saker med någon träningsmänniska någon gång? Det är så kul att jämföra ”då” och ”nu” eller ”på” och ”av”. Jag tycker inte det stämmer det där om att anabola steroider gör dig arg, det gör snarare dig dum och allmänt kåt och egenkär. Man blir så dum att man inte fattar hur dum man blivit, ungefär så är det. Fast det gör ju inget då man själv inte mår dåligt av det. Det är ju snarare de andra du har att göra med som får problem…

                    • Peter Harold skriver:

                      Å andra sidan, säger inte bibeln ”Saliga äro de enfaldiga”? Kanske kan moderniseras med ”Saliga äro de dopade”, hehe! Jag har en bekant som tränar, och han blev en riktig träningsknarkare. Han flyttade till och med till en annan stadsdel för att få en längre väg att jogga till och från jobbet. Han fick en panikattack ombord på ett plan till Rio de Janeiro därför att han inte fick jogga på ett helt dygn. Tydligen var han beroende av hormonkicken.

                    • Björngunnar skriver:

                      Saliga är de saktmodiga.
                      Saktmodiga betyder ödmjuka.
                      http://www.skillnaden.net/Rafael/bibel/bibel29.htm

                    • Peter Harold skriver:

                      Jag blandade nog ihop detta med ”saliga äro de korkade ty de skola flyta när floden kommer”… 😉

  8. Jonas Bangkok skriver:

    Man kunde ju skicka ner hela ”jagärhär-gänget ner till Thailand. Ett land där man fortfarande har råd att låta ena föräldern ta hand om hem & barn – och dessutom få avdrag på den redan mkt låga skatten för detta. De flesta medelinkomsttagare har dessutom råd att lägga undan halva lönen trots bostad i centrala Bangkok.

    Folk i Sverige och resten av Europa har mestadels ingen aning om hur mycket de göder politikerna med överdimensionerade onödiga skatteinbetalninger och hur skattesatserna har utvecklats genom åren. Om detta medvetandegörs skulle nog revolution utbryta – t o m i apatiska Sverige.

  9. Läsare skriver:

    -Jak kåmmat på Sverike och jak vill spalt fåttbållet

    Ensamkommande barn spelar fotboll

  10. Läsare skriver:

    Feminism is for Idiots and Uglies

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

