Terror på Drottninggatan – false flag eller frukten av byråkratisk russofobi?

Bästa läsare!

Jag hade det stora nöjet att konversera med en icke namngiven amerikan i förrgår natt med anledning av min bloggpost om den samordningsövning avseende en fingerad terrorattack som Säpo, polisen och Försvarsmakten hade den 5-6 april, alltså omedelbart före terrorattacken på Drottninggatan den 7 april. [LÄNK] Tydligen har den bloggposten lagts upp på facebook och jag har tillfälligtvis mångdubblat min läsarskara.

Intresset kring ämnet är starkt eftersom flera av de mest uppmärksammade terrordåden i USA och Europa har föregåtts eller skett i samband med övningar.

Oklahoma City 1995

Den 19 april 1995 genomförde Oklahoma Citys ATF-filial (Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms) en övning i staden. Man lokaliserade sig i en för övningen rekvirerad byggnad. Scenariot var att man fått ett skarpt bombhot, och att det sedan eskalerade till en detonation. Mitt under övningen kom dock verkligheten att överträffa dikten. ATF:s kontor – Alfred P. Murrah Federal Building – exploderade! Byggnaden inrymde flera kontor för olika myndigheter, men det är framför allt daghemmet som låg i samma hus som uppmärksammats mest. Av 168 avlidna var 19 stycken barn.

ATF:s bombpatrull hade tveklöst blivit drabbade ifall de inte haft sin övning i grannfastigheten denna dag.

Vad som är lite kontroversiellt är att ATF hade infiltrerat stadens sfär av nynazister och högerextremister, och infiltratören hade rapporterat att en tysk medborgare som var sprängämnesexpert hade stannat kvar i landet trots att hans visum gått ut flera månader tidigare. Myndigheten valde att inte agera och få mannen utvisad.

Elfte september 2001

Det mest uppmärksammade exemplet är den övning som ägde rum på morgonen i USA där både den civila och militära flygtrafikledningen tillsammans (med bl.a. Vita huset) samövade scenariot att ett antal trafikplan skulle kapas av terrorister. Det skall sägas att denna övning skapade vissa problem när man övergick i skarpt läge.

Det pågick även en annan övning samma morgon. CIA tränade sin krisberedskap gällande ett scenario där ett affärsjetplan skulle ha fått motorhaveri och störtat i en av myndighetens byggnader.

I mitt bakhuvud har jag även ett minne av att det nämnts någonting om en terrordrill i WTC dagarna eller veckan före attacken.

Madrid 11 mars 2004

Den 11 mars 2004 sprängdes ett antal hemmagjorda bomber vid tre olika järnvägsstationer i den spanska huvudstaden Madrid. Denna händelse föregicks av NATO:s övning CMX-04 (4-10 mars) där sju deltagarländer övade krisledningsstrategi i händelse av terrorattack. Jag misstänker att det var frågan om en bordsövning, men jag har inte hittat det exakta innehållet på NATO:s hemsida. Andra sajter uppger att Spanien var övningsexempel dagen före, där scenariot var 200 döda. Det verkliga terrordådet resulterade i 191 avlidna.

London 7/7 2005

Den 7 juli 2005 ägde en övning rum i London. Scenariot var att ett antal gärningsmän detonerade sprängladdningar i stadens tunnelbanenät. Detta hände i verkligheten, plus i ett antal bussar. Det diskuteras även huruvida sprängladdningarna var placerade i förväg ombord på tågen. En sak är i alla fall klar, och det är att nyhetsrapporteringen var smått kaotisk, med uppgifter om en skottlossning på annan  plats där polisen dödat terroristerna, vilket sedan inte upprepades i senare nyhetssändningar. [LÄNK]

Men attacken kom inte helt som en överraskning. Någon timme före den första explosionen hade Israels ambassad kontaktats av Scotland Yard som varnade för en eventuell bombattack (enligt en av nyhetsbyrån AP:s reportrar i Jerusalem). Israels dåvarande finansminister, den nuvarande premiärministern Benjamin Netanyahu, ombads att stanna kvar på sitt hotell i Mayfair. Han skulle enligt planerna ha deltagit i ett möte i en lokal som låg i närheten av en station där en av bomberna exploderade. Detta var andra gången Netanyahu hamnade i riskzonen för terrorism; innan dess hade han varit i New York den 11 september 2001. Dagen innan hade Ehud Olmert, borgmästare för Jerusalem och sedermera premiärminister i Israel också varit i New York. [LÄNK] En annan prominent gäst i London denne dag med multipla bombdåd i kollektivtrafiken var Rudolph Giuliani, New Yorks borgmästare under 11 september-dåden. Världen är liten…

Stockholm 2010

Självmordsbombaren på Drottninggatan i Stockholm år 2010 hör egentligen inte hemma i denna lista, men det kan vara värt att ta upp det faktum att Expressen påstår att en person inom Försvarsmakten meddelat en vän att denne bör undvika att besöka Drottninggatan samma kväll som en muslimsk självmordsbombare detonerade sin sprängladdning. Det sägs att informationen aldrig kom fram till Säpo, varför man inte kunde agera för att förhindra dådet.

Det är besynnerligt att Säpo inte hade koll på gärningsmannen eftersom denne hade kopplingar till den beryktade Kalsongbombaren.

Oslo/Utøya 2011

Mellan 18-22 juli 2011 tränade norsk polis på ett antal olika scenarier. Ett handlade om terrordåd där en eller flera gärningsmän sprängt en bomb i en offentlig byggnad, eller hotat med att göra detta. Insatsstyrkan tränade intrång. Ett annat scenario handlade om att en gärningsman tagit sig ut på en ö för att döda ett antal människor i syfte med att locka dit polisen, och försöka att döda dessa.

Någon timma efter att den sista övningen avslutades detonerade en sprängladdning vid regeringskvarteret i Oslo. 8 personer dog av bomben. Centrala Oslo utrymdes. Ett par timmar senare kom ett larm om att det pågick skottlossning vid socialdemokratiska ungdomsförbundets sommarläger ute på Utøya. Det var Anders Behring Breivik som utklädd till polis massakrerade lägerdeltagarna. Han dödade 69 personer på ön. Han gjorde inget motstånd när polisen kom till ön.

Sandy Hook 2012

Skolskjutningen i Sandy Hook 14 december 2012 nämns som ännu ett exempel där man lyckats tajma in en krisövning med ett autentiskt drama. Men så är nog inte fallet. Det sägs att Federal Emergency Management Agency (FEMA) bedrev en övning i närheten. Det finns dock inga bevis för detta, förutom en indikation på att de lyckades gruppera sig mycket snabbt vid Sandy Hook.

Orsaken till påståendet om att det pågick en övning står nog att finna i ett seminarium som ägde rum samma dag, arrangerat av The Division of Emergency Management and Homeland Security (DEMHS) för agenter från FEMA. Programmet för seminariet är offentligt [LÄNK]. Seminariet ägde inte heller rum vid Sandy Hook. Om något annat kan bevisas så mottages tips tacksamt via kommentarsfältet.

26 personer dödades av gärningsmannen vid skolan, och innan han genomförde dådet hade han skjutit ihjäl sin mamma. Barnen var i åldrarna 6-7 år.

Boston Maraton 2013

Måndagen den 15 april 2013 var en händelserik dag, i synnerhet om man stod i publiken och tittade på löparna som deltog i Boston Maraton. Vid flera platser fanns tungt beväpnad polis med skyddsvästar som sprang omkring. Några smällar hördes enligt flera vittnesmål, och tävlingsledningen gick ut i högtalarsystemet och förklarade att det hela var en övning. En av vittnena var den kände löparen Alistar Stevenson som berättade att det funnits både bombpatruller och krypskyttar uppe på hustaken. Tidningen Boston Globe hade till och med meddelat att det genomförts en kontrollerad sprängning utanför stadens bibliotek. Efteråt rapporterade polisen att detta bara varit en brand.

Fyra timmar efter starten av maratonloppet exploderade två sprängladdningar, ungefär 300 meter från varandra, med 12 sekunders mellanrum. Två bröder, 26-årige Tamerlan Tsarnajev och den 19-årige Dzjochar Tsarnajev, kopplades till dådet. Den äldre brodern avled i samband med att polisen fann deras gömställe. Trots tämligen många oegentligheter i hela utredningen erkände den överlevande brodern deras gärning, och han har dömts till döden.

Konstgödselfabriken i West, Texas, 2013

Nästa korrelerande övning och en katastrofal händelse inträffade någon dag efter bombdådet i Boston.

Det handlade om en konstgödselfabrik som fattade eld och exploderade med hundratals skadade. Även här fanns en övning med i historien, men blott i form av en katastrofövning på ett sjukhus i trakten. All personal fick istället för att låtsas ta hand om svårt skadade människor göra det på riktigt. Det finns en aspekt som kanske gör det hela lite suspekt, och det är att fabriken ifråga hade stämt tillverkaren av ogräsbekämpningsmedlet Roundup, Monsanto flera år tidigare för utnyttjande av sin monopolställning vid prissättning. Stämningen var vilande sedan något år när olyckan inträffade.

År 2016 fastslog ATF (Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms) att branden i anläggningen varit anlagd. 15 personer dog och upp mot 200 skadades.

 

13 november 2015, Paris

Det kan vara klokt att öva sig på en masskjutning; man vet aldrig när det kommer hända på riktigt, resonerade myndigheterna i Paris och bestämde sig för att genomföra en generalövning med sjukvårdsapparaten den 13 november 2015. Hur får man in ett tillräckligt antal läkare och sköterskor vid en dylik händelse? Hur prioriterar man vilka patienter som skall behandlas, och fördelningen av dem till stadens sjukhus? Hur fungerar kommunikationen med andra myndigheter och press?

Övningen gav färdighet. Samma kväll slog en grupp islamister till inne i staden, några sköt människor på en restaurang och på öppen gata, och en annan grupp begav sig till en nattklubb där det pågick en rockkonsert med ett bluesband. Det var i nöjeslokalen som merparten av de döda hade blivit skjutna. Under alla omständigheter kunde sjukhusdirektörerna konstatera att man hade haft få dödsfall bland de som förts till sjukhuset och behövt intensivvård.

Den islamistiska terrorattacken krävde 130 döda, inkl. de gärningsmän som sköts eller sprängde upp sig själva.

San Bernardino, Kalifornien, 2015

Den 5 december 2015 hade personalen vid den lokala hälsovårdsmyndigheten i San Bernardino ett kombinerat seminarium samt julfest för ungefär 80 personer. Mitt i allt detta dyker det gifta paret Syed Rizwan Farook and Tashfeen Malik upp och börjar skjuta ner folk i lokalen. 14 personer dödas och ett 20-tal skadas.

Av en ren händelse var den lokala polismyndighetens insatsstyrka i området och tränade på scenariot ”masskjutning på allmän plats”, så man hade all utrustning som behövdes, samt stod med fötterna i sina stövlar så att säga. Man befann sig på plats inom loppet av 11 minuter med hela manskapet. [LÄNK]

De två gärningsmännen jagades av polisen och dödades vid en skottväxling. Motivet till dådet var religiöst; både gärningsmännen var radikaliserade muslimer. Attacken beskrivs därför som en islamistisk terrorattack.

Westminster, London 2017

Vi har nog alla attacken vid den brittiska parlamentsbyggnaden i förra månaden alltjämt i friskt minne. Dådet ägde rum den 22 mars, och fem personer dog samt gärningsmannen. Eftersom gärningsmannen körde upp mot grindarna framför parlamentsbyggnaden och dödade en polis som stod som vakt kategoriseras attacken som ett terrorbrott, även om man inte lämnat några uppgifter om Khalid Masoods motiv.

Och hur är det med terrorövningar i det här fallet? Ja, det hölls faktiskt en större övning i London blott tre dagar innan. Scenariot var inte att gärningsmannen skulle använda en personbil och köra på den för allmän trafik öppna bron mot Westminster Palace, utan istället föreställde man sig att terroristerna skulle komma med båt uppför Themsen. [LÄNK]

Drottninggatan, Stockholm, 2017

Detta är för mig personligen det mest obehagliga. I höstas höll jag ett improviserat föredrag på min arbetsplats om Nine Eleven och andra terrordåd. Självfallet tog man upp det faktum att vi varit hyfsat förskonade här i Sverige. Med anledning vad jag berättat för dem så sade jag på skämt – frågetecken – att det är bara att hålla ut efter nyheter om förestående terrorövningar och sedan hålla sig inomhus.

5-6 april samövade Säpo, Polismyndigheten och Försvarsmakten med en terrorattack som scenario. Den 7 april ägde detta vansinnesdåd rum på Drottninggatan.

Det var egentligen inte oväntat. Jag kan bara säga att varenda gång jag gått på den där vägen under de senaste åren har jag funderat på vilken av butiksdörrarna jag skall springa in genom ifall det kommer en bil körandes och mejar ner folk. Jag har känt mig förhållandevis säker på att jag ska kunna klara mig vid en sådan situation, men sedan kommer klumpen i magen när jag tänker på om det skulle vara min intet ont anande dotter som gick här. Usch.

Hade attacken på Drottningsgatan kunnat undvikas?

Efter att den omedelbara chocken lagt sig funderar många kring frågan om terrorattacken kunnat undvikas. SVT har kommit fram till att det var ytterst olämpligt att lastbilschauffören lämnade sina bilnycklar i tändningslåset. Huruvida det är olämpligt att kapa en lastbil och meja ner en massa oskyldiga människor framgår dock inte, men förmodligen inte eftersom vi blivit ombedda att umgås med tanken att förlåta gärningsmannen för det han gjort.

Redan innan bryggarbilen brunnit ut var det många som funderade kring vem gärningsmannen var. Vi har ju haft ett annat vansinnesdåd i Sverige, nämligen knivattacken mot två kunder på IKEA i Västerås. Där var gärningsmannen en utlänning som sökt asyl i Sverige, men nekats uppehållstillstånd. Bitter över sitt öde åkte han ut till Erikslund och valde ut två personer med helsvenskt utseende och dödade dem. Det kändes inte orimligt att misstänka att någonting liknande hänt här.

Men det ser ut att vara värre än så. En 39-årig man från Uzbekistan har gripits. Han kom till Sverige 2014 och begärde asyl, och fick avslag 2016. Istället för att resa hem har han befunnit sig olagligt i landet. Polismyndigheten uppger också att mannen sympatiserar med Islamska Staten. Det sägs också att den ryska säkerhetstjänsten skall ha informerat den dito svenska – med andra ord, det är stor sannolikhet att gärningsmannen var ”flaggad” som det kallas internt hos Säpo.

Och ändå… fick han gå fri. Man kan fråga sig vad detta beror på.

Jag har under åren haft kontakt med en del personal från Säpo, och jag har varit med på ett antal av deras seminarier. Det som jag noterat är att organisationen fått alltmer karaktären av en pratglad myndighet. Inte pratglad i den bemärkelsen att de glappar vitt och brett, men däremot åker man gärna omkring och möter andra myndigheter och dricker kaffe med dem.

Tiden då Säpo bestod av civilklädda agenter som sitter i en mörkblå Volvo 245 utanför sitt objekt och spanar med kikare är tydligen förbi. Istället sätter man sig i någon av sina tjänstebilar och åker till de lokala polismyndigheterna, dricker kaffe och visar fotografier på araber, afghaner och pakistanier och ber konstaplarna i orten att säga till om de tycker att dessa personer verkar göra något skumt. Är man inte ute i landet och dricker kaffe så sitter man hemma i Stockholm och analyserar. D.v.s. tittar på TV, surfar och annat som jag brukar kalla för ”omvärldsbevakning” när min chef överraskar mig när min datorskärm visar annat än word-, excel- och pdf-dokument…

Det är dock det här med den ryska informationen om gärningsmannen. Om det är fallet att Ryssland varnat för denna individ (och flera andra) och till och med bett om att få honom tillbakaskickad, så kan man fråga sig om Säpo ägnat sig åt trots.

Jag ser det inte som osannolikt. Under de två sista åren har varje Säpo-träffa innehållit en massa anklagelser mot Ryssland, framför allt inom IT där man säger att Ryssland ägnar sig åt spioneri (men Säpos representanter säger aldrig något ont om USA, trots att vi har mängder med bevis på deras agerande). När de öppnar munnen låter de som att de högläser ur Dagens Nyheter eller Aftonbladet, vilket inte inger något större förtroende eftersom man kan börja tro att det är detta Säpos personal pysslar med på dagarna, nämligen att läsa systemmedier.

Om Säpo av prestige valt att nonchalera de ryska varningarna för att gärningsmannen kan ha kopplingar till terrorverksamhet så bör organisationen genomgå en ordentlig genomlysning.

Jag vill inte gärna gå så långt att jag framlägger anklagelsen om att Säpo medvetet lät gärningsmannen hålla sig, med avsikten att denne skall begå något brott så att Säpo kan få utökade befogenheter att massövervaka medborgarna, eller annat som finns i Stasis kvarglömda verktygslåda. Men det är besvärande att vi ännu en gång ser korrelationen mellan övning av terrorattack, följt av en skarp händelse.

Om någon anklagar mig för cherry picking så erkänner jag mig direkt skyldig. Jag har granskat de terrordåd i västvärlden som jag är bekant med sedan tidigare, och jag har t.ex. inte inkluderat terrordåd i Ryssland som kan kopplas till den inre terrorismen med landets muslimska provinser. Likaså har jag självfallet inte tagit med terrordåd som saknar tidsmässigt samband mellan övning och skarp attack, men jag förvånas ändå över att det är så väldigt många exempel.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

95 kommentarer till Terror på Drottninggatan – false flag eller frukten av byråkratisk russofobi?

  1. ulsansblogg skriver:

    Sorry Peter Harold. Det känns lite som det blir lite konspirationsteorier över det hela. Jag högaktar dina skriverier men här hugger du nog i sten. Den man älskar agar man. Du har förmågan att med din briljanta penna komma tillbaka och tillägna dina kunskaper det så svenska fattiga samhället med dina kunskaper. Men du har en poäng att nämnda terrordåd som sammanfaller med praktisk handling
    Ser fram emot dina kommande artiklar där du mer lyser med din briljans än den här.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, i brist på konkreta bevis – undantaget då 11 september 2001 – så kan man nog betrakta detta som konspirationsteorier. Men det går inte att komma ifrån att det finns ett märkligt samband. I hopp om att studien skall betraktas som någorlunda objektiv har jag tagit med Sandy Hook som ett exempel där det spridda påståendet om att man övade inför en masskjutning *inte* stämmer. Däremot kom det som en överraskning för mig att man övade detta krisscenario i Paris den 13 november. Det visste jag inte om förrän när jag skrev färdigt bloggposten idag (har suttit hela natten igår och letat efter uppgifter som motsäger ”konspirationsteorierna”.

      Jag tycker att det statistiska underlaget ändå är signifikant. Då kan man ställa sig frågan varför. Illuminati? Nope. Bedöms säkerhetshot? Ja, säkert. Säkerhetstjänsten får titt som tätt indikationer på att saker kan hända, och organisationerna måste hållas alerta, och man måste se vad som fungerar och inte fungerar. Som vi ser, man har varit väldigt väl förberedda.

      Åh, lägg till Oklahoma City. Det är också en väldigt skum historia. Och vi ser t.ex. hur FBI beväpnar terrorister och hjälper dem med planeringsarbete. Så helt klart kan det finnas kopplingar mellan myndigheter och gärningsmän. Du kan inte ana vilka ondskefulla människor som styr vår värld.

      • ulsansblogg skriver:

        Jo jag anser att penningens makt är stor. Illuminati,Frimurare, Bilderbergare och NWO anser jag är gigantiska maktorganisationer som inte spelar på den demokratiska planen. Vill du så kan vi ha en dialog vad det gäller de här frågorna. under tiden vill jag tillägna dig den här bloggartikeln. https://ulsansblogg.wordpress.com/2016/03/08/historisk-historierevisionism/

        • Peter Harold skriver:

          Jag försökte svara på den här kommentaren, men det blev strul med web-läsaren. Som tillägg till den kommentar som kanske svischat ut i cyberrymden så skall jag berätta att jag tänkt att följa upp med en studie i Illuminatis agenda.

          • ulsansblogg skriver:

            Det låter intressant tycker jag och Robert Langdon. Dan Brown som är en känd författare och som en del ser ner på för hans berömmelse, då kanske av ren avundsjuka har vissa poänger i sina böcker. Det gäller då frimurare och andra organisationer med makt.. Det finns mycket intressant att finna i historien när man granskar olika organisationer. Uppdrag Granskning tyckte jag skrapade lite på ytan förra veckan när de granskade den katolska kyrkan. brödraskapet SSPX och dess präster som inte betedde sig på ett normalt sätt.

      • hllviken skriver:

        Enligt Carl Norberg är lastbilsmördaren medlem i CIA-styrda panturkiska rörelsen.

        Troligen var det som hände 7 april 3:e dagen i militär/polisövningen.

      • hllviken skriver:

        Vid de flesta terrorattacker i ”Västvärlden” har det funnits en proffsfotograf som tjänat multum på att vara bland de första på plats efter dådet. Det luktar ofta förhandskunskap…

        • Vauen skriver:

          Just det att det ofta är en ”lone nut” är ju mycket märkligt när det handlar om en attack som en organisation ligger bakom. Vill dom göra ordentligt med skada så borde dom väl koordinera en attack gemensamt, personalbrist verkar ju dom inte ha i alla fall!?

          Det är lättare att manipulera en person än en hel grupp att göra det man vill.

          • Einar Wåhlberg skriver:

            Enligt ett vittne ska han dessutom ha träffat medhjälpare precis innan han greps.
            https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

            Att 5 personer har suttit frihetsberövade av polisen bekräftas här. Ingen har dock häktats för medhjälp till terrorbrottet.
            http://www.smp.se/sverige-o-varlden/tt-flash-fordon-i-folkmassa

            Att självmordsbombaren på Drottninggatan 2010 med största sannolikhet måste haft hjälp har Uppdrag Granskning tagit upp. Uppgifter är från en hemligstämplad FBI-rapport som menar att det måste vara ett proffs som gjort det. I rapporten beskriver de hur bomben konstruerats på ett sätt som sedan tidigare var ”helt okänt för FBI”, med dubbla eller tredubbla kopplingar till sprängmedlet för att ”maximera chanserna för att bomberna ska sprängas”. I Uppdrag Granskning tas även upp hur tre personer som befann sig i centrala Stockholm när självmordsbomben exploderade säger att Taimour Abdulwahab hade någon med sig. Att han tvärtemot vad Säkerhetspolisen hävdar inte var en ensam gärningsman. Under utredningen lade polisen ned stora resurser på att höra vittnen från platsen. När Uppdrag granskning går igenom de tusentals sidorna förhör framkommer uppgifter som skapar frågetecken kring bilden av en ensam gärningsman. Bland de många förhören hittar Uppdrag granskning också ett tidigare okänt vittnesmål från en person som ser självmordsbombaren tillsammans med en annan man. Vittnet säger att männen står tio meter ner på Bryggargatan och verkar vara vänner eftersom de står nära varandra och tittar på samma sak. En av männen håller på med något med händerna i axelhöjd, vänd mot ett skyltfönster. Vittnet tittar bort för ett ögonblick – och då smäller det. Vittnet är bara 15 meter bort och ser när självmordsbombaren landar på marken. Ytterligare ett annat vittne förklarar hur han ser självmordsbombarens bil parkera på Olof Palmes gata. Men att det är två män som snabbt lämnar bilen.

            Länkar:
            https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hemlig-fbi-rapport-avslojar-sjalvmordsbombaren-maste-ha-fatt-hjalp
            https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/vittnen-sjalvmordsbombaren-var-inte-ensam

            Anders Breivik sades enligt vittnesuppgifter haft medhjälpare på Utöya. En 17-åring på ön var även misstänkt som medhjälpare till honom och förhördes av polis men släpptes senare. http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/601104-17-arige-utyaoffret-pekades-ut-som-breiviks-medhjalpare

            • petergrafstrm skriver:

              ”okänt för FBI”
              Men troligen inte för de angloamerikanska eller deras israeliska underhuggare som brukar ligga bakom terroristers expertkunnande.
              Golda Meir: det finns inga muslimska terrorister. Hon visste att all terror var iscensatt av angloamerikas eller Israels egna underrättelsetjänster.
              I vår tid förekommer dessutom innovationen med fejkad terror så man inte längre kan vara säker på att det inträffat trots att många till synes trovärdiga detaljer och otäcka bilder publiceras.
              Tillvaron blir alltmer surrealistisk.

    • Läsare skriver:

      Jag är själv skeptisk till sambandet mellan terrorövningar som övergår i skarpt läge, men det som Peter räknar upp är för många gånger för att det skall bli ”tillfälligheter”.

    • hllviken skriver:

      Även på Utøja var det märkligt;

      Utöya – hur många skyttar?

      • Vauen skriver:

        För övrigt vill jag uppmana alla som är intresserade av dessa ämnen att läsa Kevin Barrets böcker om falsk flaggor. Sök på Amazon så finner ni dem eller kontakta honom på FB. Flera av dessa ovan beskrivna händelser är förmodligen inte vad dom ser ut att vara. Media har ljugit så det stänker om det många gånger, speciellt kan Sandy Hook starkt misstänkas vara en historia som media fabricerat mycket i.

            • Vauen skriver:

              Paulstal Service gör mycket bra på YT, jag har följt honom länge:

              ”9/11 Was definitely an Inside Job, however, it was also primarily an ”outside job” – as in Zionists did 9/11.

              E-Team, Gelatin ”Art Students” – Israeli ”Art Students” from the art collective: ”Gelatin” (Gelatin, is the other name for Dynamite Explosives).. Created a platform, where they could paint on the substance to the exterior, and insert boxes full of explosives into the interior of both WTC towers.

              In a pre-meditated example of what was going to happen, the E-Team filmed images of many people shortly before the destruction of the WTC.. They created a ”light show” occupying many floors showing their ability to occupy different floors and areas of the WTC complex.

              Long story short, these people did 9/11.

              To be continued.. But please share! This series could very well blow the lid on 9/11.

              Who had a platform hanging out from the WTC, and were removing windows, with a window/removing platform”

      • hllviken skriver:

        22 juli är ett datum som XXX gärna utför terrorattacker – de ser det som ett turdatum – numerologi;
        om du vill fördjupa dig i ämnet sök på Illuminati + det datum du vill undersöka.

  2. Risto Matinen skriver:

    Vad som är lite kontroversiellt är att ATF hade infiltrerat stadens sfär av nynazister och högerextremister…

    Var verkligen anarkokapitalister (högerextremister) involverad där i Oklahoma City? 😉

    Skrev ju ett svar under en annan artikel, som jag tar mig friheten att återpublicera:

    Det är frapperande att det finns ett så tydligt samband i tid mellan övning och dåd, när det gäller terror.

    Hur ska man tolka det? Är inte säker att det falskflagg, för invällarna har upptäckt att polisen är oduglig i nästan allt när det gäller dem och rent av uppmuntrat dem att kravalla, genom att inte ingripa emot det, utan främst mot civilsamhället som har fått nog. Då minsann sätter den antisvenska polisen in resurser och för bort de som försöker göra något åt babbeupploppen…

    Terroristerna kan lika gärna hänga på, eftersom de uppfattar att det är fritt fram, som i de flesta andra avseenden…

    /Slut citat

    Det är givetvis inte uteslutet att den antisvenska staten eller andra fiender såsom Mosad eller CIA är involverad. Brist på skogstokiga muhammedaner i landet finns icke, utan snarare ett sinnessjukt överskott av dem…

  3. Läsare skriver:

    Lösningen på problemet i Sverige, för många vita svenskar.

    I’m thinking we could conquer them by a sort of coup de main. Tell them that a lost tribe of non-binary, vegan, pygmy curry-niggers have been discovered in the high Arctic and urgently need welfare payments and protection from racist/transphobic herring fishermen.

    Then simply watch them disappear over the horizon singing We Are the World and waving their buttplugs in the air.

    • Anna skriver:

      Saken är den att de som hjärntvättats och utför de här dåden/ morden- inte egentligen gör ngn skillnad på hudfärgen eller bakgrunden, så länge inte offren bär på typiskt muslimska attribut. Därav att allt fler bär dessa attribut för att ”vara på den säkra sidan”. Svenska politikermaffian stödjer ju den här utvecklingen och kallar det för ”jämlikhet” medans vanliga muslimer som flytt ifrån den där skiten i deras hemländer för tiotalet år sedan, förbannar svenskars naivitet och verklighetsuppfattning. Även muslimska familjer som har råd och chans till jobb i andra länder- flyr ifrån Sverige. Kvar blir bara bottenskrapet av analfabeter och inavlade…

  4. Risto Matinen skriver:

    Avslutar kvällen med något trevligt. I söndags, eller möjligen i lördags för en vecka sedan kom våren till oss. Har en egen metod för när det inträffar: Nämligen när grodor/paddor lägger sina årets första ägg i vår damm. Det stämmer mycket bra med meteorologernas definition. Ikväll var det en jäkla fart på dem i dammen, så imorgon bitti lär jag skåda minst en fördubbling av äggen.

    I lördags var jag i Fjollträsk, så därför osäkerheten. Dock befann jag mig då mestadels i en lokal bara 0,5 km ifrån där terrorbabben stal Spendrupslastbilen. Kan jag haft något med saken att göra? 😉

    Vidare under dagens promenad i solen hittades både kolonier av blåsippa och tussilago, samt två stycken vitsippor…

    • Läsare skriver:

      Test post Ignore

    • Vauen skriver:

      Jag var ute och hämta tändved för någon dag sedan och lade märke till den enorma mängden fågelläten i buskarna. Jag stod och lyssnade en stund och det måste varit en av varje sort som tjattrade och sjöng och tjoa. Att det är vår är det ingen tvekan om! … och i helgen såg jag blåsippor.

      Tycker alla ska läsa denna relativt långa med lättlästa artikeln om regimers lögner. Den är indelad i korta kapitel beskrivande olika händelser. Slutet är upplyftande och lärorikt:

      http://www.whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/oftheliars.php#axzz4drR8Eyh3

      • Läsare skriver:

        Läste början på länken. Han skriver roligt, och jädrigt träffande. Ramses gick i krig för att göra riket större, men kom undan med blotta förskräckelsen. Men han visste att ingen skulle kolla så han ljög ihop att han vunnit.

        The walls of Ramses’ temples, the ancient Egyptian version of CNN, were covered with carved depictions showing Ramses DEFEATING the Hittites at Kadesh

        http://www.whatreallyhappened.com http://www.whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/oftheliars.php#ixzz4dw1cl1VG

        Det är egentligen inget att skratta åt, men men … Går det så går det 😆

        Det är som när jag sa till en kompis: -Du ljuger ju. Att han ljög var inget att snacka om och det visste han. Då flina han bara och sa:

        -Nä, jag slarvar bara med sanningen.
        Fasen vad vi garvade 😂

  5. Lasse Wilhelmson skriver:

    Det känns som om den springande punkten nu är om det är rätt gärningsman som gripits. Vi minns ju det långdragna spektaklet med Christer Pettersson. Ett erkännande kan ju ingå i en deal om man är oskyldig och senare inte kan bli fälld. Den omfattande insatsen av nationell mobilisering i en ”slutövning” har ju då redan gjort sin verkan. Det finns många frågor att ställa, men jag stannar här.

    Den som ser får leva.

    • Peter Harold skriver:

      Vi får väl se om han inte rent av kan klara sig ut ur nätet genom att åberopa tillfällig sinnesförvirring om han och hans advokat inte kan lura systemet på annat sätt…

      Jag är dock rädd för att de kommer nöja sig med ensam galen gärningsman för att slippa gräva alltför djupt i träsket.

  6. Anna skriver:

    Näää, nu är det dags för lite skön humor här i tråden!

  7. hllviken skriver:

    Här finns bl.a. vittnesmål om att skjutna personer förts till sjukhus e.m. 7 april:

    http://newsvoice.se/2017/04/08/terrorattack-stockholm-7-april-varfor-nu/

    • Anna skriver:

      Muslimers söndag är en fredag. Efter att man tillbett djävulen eller Gud (hur man nu tolkar godhet/ondskan i valfritt manér) är man ”ren” och kan börja på ny kula igen… Fredagen är alltså den optimala dagen att sätta igång att slava för ” den rätta saken” enligt bokstavs- indoktrinerade inavlade ursäkter till människor. Om de bara hade insett hur de missförstått hela saken hade de valt att lägga en snara runt halsen på sig själva istället för att leka guds budbärare. Det är en erbarmligt andefattig miljö Stockholm bjuder på, som inte förbjuder och stryper underhållet till dessa djävulska moskéer. Dessa äckliga monument reser sig som en skugga över alla offer. Religioner är och har alltid utgjort den största ursäkten för att begå hemskheter folk emellan. Men å andra sidan- hade inte religioner funnits hade det varit något annat verktyg eliten använt för att roa sig och uppehålla sin egna höga standard. De blir väl uttråkade där de sitter och tittar på världen där nere. Som att titta på tv. De har ju sin egen flotta av allt nödvändigt redan.

  8. Läsare skriver:

    -Vi skolle grillat do vet kåmpis

    Bilbrännare på Rosengård svårt brännskadad

    https://www.flashback.org/t2829700

    😎

  9. Läsare skriver:

    På radion nyss: den svenska dialogpolisens insatsgrupp

    …. I rest my case.

  10. Läsare skriver:

    Tänk när man var liten knodd och med tindrande stora ögon satt och fantiserade om framtiden. Med flygande bilar, rymdresor och annat som den tekniska utvecklingen pekade mot skulle bli verklighet.

    Människors kunskap växte och utbildningarna borde bara ha blivit mer och mer avancerade.

    Dagens vetenskap är att få bruna människor att bajsa i en toalett.

    https://www.flashback.org/t2829979

  11. Risto Matinen skriver:

    Inte heller denna gång fick jag ens ett svar på mina invändningar eller alternativa förklaringar. Det finns andra förklaringar också. Det övas rätt så mycket världen över och det begås många terrorattentat, så sannolikheten att några sker samtidigt eller strax efter är 100 %. Dock är denna korrelation mellan några av de mest spektakulära terrorattentaten och övningar i vår del av världen frapperande nära och nästan osannolika utifrån samma perspektiv…

    Skit detsamma. Håller det inte alls otroligt att flera av Skrivarens beskrivna terrorattentat är falskflaggade. Utöja utfördes troligen med understöd av Mossad, enär den infångade gärningsmannen var prozionist, dvs vänsterextrem, med en hänsynslös hyperrasitiska staten Izrael som aldrig brytt sig om rätt och fel när det gäller dem själva. De har fångbytt en jude mot tusen araber. Inget dösnack om ”allahs lika värde” där inte, vilket i och för sig är självklart.

    Vilka är det som står bakom gardinen? Ja, både CIA och Mossad torde stå överst på listan. Övningsdatumen torde väl de flesta kunna finna på nätet? Varför skulle riktiga terrorister vilja slå till i anslutning till övningar? De har jag försökt svara på tidigare: För att visa att våra samhällen är sjukt sårbara och klarar inte ens att förhindra ett attentat då. Inspirerar därmed fler jihadister…

    För alla andra då? Tja, att deltagarna kan sova över på samma hotell/visste och man kan samlas med kortare varsel? Visa sig vara dugliga och därmed få mindre pengar? En knaper förklaring. Har den som orkat läsa denna text hit en bättre förklaring, så svara gärna!

    Hur som haver barnen kär. Hittade en bild som passar här. Hoppas den visas direkt:

    • Anna skriver:

      Bäääää!!! Ja, på tunnelbanan behövs fler som Trevor… Fattar ni varför sl börjat med hysteriska kontroller så här i attentats- tider??? Fåren sitter tysta och bara lämnar över färdbeviset. Jag kan ju omöjligt låta bli att fråga de om de även har bombdetektorerna med sig, så att de även gör lite NYTTA också!?

      Men bara en annan uppskattade synpunkten i vagnen. En gubbe i min ålder, som gjorde tummen upp… Jävla zombier! Gud så jag vill flytta ifrån stockholm! Inget av min stad finns kvar. Bara enstaka husskelett. Det som retar mig mest är att dessa kontrollanter som de anställt är avskyvärda och nedlåtande mot oss resenärer som betalar deras löner. Alla tycks vara likadana- första generationens invandrare med medel- kasst vokabulär och ettrig svenskfientlig attityd. Inte nog med att man ska behöva trakasseras av tiggare på resan. Nu ska man muddras av comviqblatten också! Så HÄRLIGT det är att vara Stockholmare i dag! Tack så hjärtligt era förbannade AS!!!

    • Vauen skriver:

      http://www.dn.se/nyheter/sverige/landsfadern-lofven-far-svart-att-ena-sverige/

      DN ”enar landet” med patriotism …

      Artikeln är en fet bit hjärntvätt! Hela spektaklet luktar FF och Psy-ops, speciellt jäntan Ebba Åkerlund känns misstänkt, för bra för att vara sant, en sann skänk från ovan till globalisterna. Jättesöt och helylle-svensk! Och i perfekt ålder för att knipa både mäns och kvinnors hjärtan. Väl värt att hålla ett öga öppen för denna detalj.

      • Vauen skriver:

        Rättelse: ”bra” inom citattecken för Ebba är troligen mördad på riktigt.

      • Risto Matinen skriver:

        Ögnade som hastigast igenom DN-artikeln, och tycker att den snarare var ovanligt objektiv och neutral för att härstamma från antisvenska fulmedia. Att asocialdemokrater inbillar sig att den imbecille Rövén kommer att bli ”landsfader” för hans uppträdande i samband med terrorattentatet är främst en from förhoppning. Vreden mot Rövén och övriga folkmordsmarxister torde snarare öka.

        Menar du Ebba inte ens fanns, alternativt att hon dog av något annat och hennes kropp skymfades och slängdes på Drottninggatan?

        Undrar förresten vad som här menas med ”false flag”/falskt flagg? Normalt avses att någon/några planerar och utför en operation, men som ska framstå gjord av andra än de som var de verkliga aktörerna.

        De flesta operationer som Skrivaren går igenom ovan, har åtminstone utförts av dem som dödats eller tillfångatagits, så det är per definition inte falsk flagg?! Eller finns det en annan definition? Inte ens rena bluffoperationer bör räknas till falsk flagg.

  12. Läsare skriver:

    Tullen vid Sveriges gränser stod öppen – skyddsombudet stängde ner.

    https://www.flashback.org/t2830296

    • Anna skriver:

      Är det du som skriver under med ”lyckolandet” som signatur, Läsare?

    • Peter Harold skriver:

      Det kan tyckas som ett dåligt skämt, men här måste jag faktiskt ge skyddsombuden rätt. Alla medborgare skall ha rätt att få försvara sig. Man skall inte ens behöva be facket om lov. Återigen ett problem som inte existerat i ett libertarianskt land.

  13. Risto Matinen skriver:

    Det har framkommit fler skumma saker. Spendrupschauffören, vars bil användes i attentatet, har bott granne med terrorbabben

    • Risto Matinen skriver:

      Sablar var för snabb där, skulle även ha skrivit:

      Var hamnar vi till slut i detta? Vilka tjänar mest på det? SD, så de bör ligga bakom. 😉

      Terrorbabben talar ryska, så Ryssland och Putin ligger bakom det hela?

      Man kan också notera att terrordåden i Nice, Berlin och Stockholm, så kommer förövarna från muslimska länder med sekulärt styre…

      • Peter Harold skriver:

        Ja, vi har ju sett att SVT gjort spinn om att terrorismen skapas genom att Ryssland inte hjälper de fattiga i den forna Sovjetrepubliken.

        • Risto Matinen skriver:

          Jo, det begicks ju en massa terrordåd i Sverige när vi var fattiga (ironi)! Min mor växte upp på 20-30 talen och hade det fattigt, men inte ett terrordåd kan hänföras till det. De bodde sex personer i ett litet hus om två rum och kök, som på vintern blev ett rum och kök.

          Hon och hennes generation fick uppleva en nästan sanslös förbättring av levnadsvillkoren. Jag och mina generationslikar fick det lite bättre än hon och hennes likar. Dock har det i grova drag blivit sämre sedan ca 1970 och våra barn har fått det sämre än vi. Prognosen för våra barnbarn är urusel, om vi inte får stopp på folkmordsmarxisterna

          • Peter Harold skriver:

            Nu glömmer du helt bort busgrabbarna som stal dynamit från mobiliseringsförråd i Huddinge eller Tumba på 60-talet och smällde dynamitgubbar lite här och var (bl.a hos Norrmalmspolisen tror jag). Jag tror att ordet ”terror” användes. 😉

    • Peter Harold skriver:

      Ja, fast hela distributionsbranschen är ju babbetät numera.

  14. Peter Grafström skriver:

    Med anledning av att Peter Harold beskriver Sandy Hook som ett exempel på verkliga massakrer.
    Sandy Hook var en helt igenom fejkad historia där ingen sköts. Många tycks ha fått betalt för att låtsas sörja familjemedlemmar, och spelade sin roll väldigt dåligt. Man fnittrar inte när man talar om sina mördade barn. En amerikansk professor i medieanalys, James Tracy, som på ett sobert vis väckte frågor om fallet utan att göra kategoriska uttalanden avskedades och hans blogg stängdes ner och rensades från archive.org
    Debatten där tog upp mycket material och många hjälpte till att granska. Det är helt klart att det var bluff och att myndigheter och medier var inblandade i bedrägeriet. Det finns inte ens bevis för gärningsmannens existens. Det korrupta rättssystemet möjliggjorde trots det att stämningsprocesser senare kunde vinnas till försvar av den offentliga lögnen.
    Om det var bluff i det svenska fallet vet jag inte men det som nått mig hittills är inte tillräckligt för att övertyga mig.4 av offren:En belgisk ung kvinna, Maïlys Dereymaeker en amnestymedarbetare, Lena Wahlberg, en brittisk man Chris Bevington och en 11-årig tjej Ebba Åkerlund. Redan det urvalet känns regisserat för mig.
    Om det var bluff var det noga planerat. Svaga punkter som att familjemedlemmar och klasskamrater skulle kunna röja bluffen måste givetvis undanröjas.
    Det enklaste vore ju isf att verkligen mörda Ebba och placera hennes sargade kropp på platsen.
    Det påstås att det inträffade tekniska avbrott i sjukhusens kommunikationer och en del mobilnät. Om det stämmer kunde det försvaras som ett sätt att försvåra för konspiratörer att mörda skadade vittnen eller fjärrutlösa bomber medelst mobiler. Men samtidigt underlättar det för att dölja om det officiella narrativet var falskt.
    Men det finns olika teorier. Blueshift pekade nyss på möjligheten att det var regeringskvarteret som var det avsedda målet för lastbilen och dess bomb och att det inte gick som planerat.

    • Vauen skriver:

      Tack för att du skriver om Sandy Hook, jag håller med om allt. Jag postade en film av Paulstal Service som löser dessa gåtor, den är mycket sevärd. Även kanalen Barry Soetoro på YT har bra filmer om detta. Sandy Hook var troligen, enligt mitt intryck, en övning som kapades av en deltagande grupp. Orten SH har en massa konstiga folk och någon slags New Age rörelse där deltagare i bluffen var aktiva. Hela Orten verkar vara skitskum när man undersöker den!

      Jag håller även med om att Ölbilsattacken verkar regisserad.

    • Peter Harold skriver:

      Det finns många dimensioner med en false flag-attack. Det viktigaste är att den ser äkta ut. Därför måste den innehålla komponenter som är äkta. Först har vi gärningsmannen/gärningsmännen. Det finns inga problem att rekrytera dem, även om de inte står vid Arbetsförmedlingen och söker uppdrag. Vi vet redan genom kunskapen om hur FBI ”neutraliserar” terrorister – de skapar dem! Och i några uppmärksammade fall neutraliserade de inte terroristerna.

      Vad beträffar skadorna på Drottninggatan vet jag att där inte regisserats med dödsoffer. Jag har flera trovärdiga vänner som var på plats och såg allt ske, till och med såg chauffören.

      Att det blev problem med kommunikationen är nog begripligt med tanke på den höga belastning som följde. En miljon människor vill veta om de nära och kära klarat sig. Jag fick sammanlagt göra 25 uppringningsförsök för att kunna hålla 10-talet samtal.

      • Vauen skriver:

        Kan dina kontakter namnge dem som kördes över på plats!?

      • Risto Matinen skriver:

        Du har inte lust att kommentera mitt påpekande vad som bör kallas ”false flag”. Håller nämligen inte med dig.

        ”Normalt avses att någon/några planerar och utför en operation, men som ska framstå gjord av andra än de som var de verkliga aktörerna.

        De flesta operationer som Skrivaren går igenom ovan, har åtminstone utförts av dem som dödats eller tillfångatagits, så det är per definition inte falsk flagg?! Eller finns det en annan definition? Inte ens rena bluffoperationer bör räknas till falsk flagg.

        • Risto Matinen skriver:

          Tråkigt med inget svar. Skrivaren och jag håller med varandra i 99 gånger av hundra. Varför annorlunda nu?

        • Peter Harold skriver:

          Låt mig ta ett exempel. Dick Cheney säger till George H Bush bäste kompis Bandar från Saudiarabien att ”Tänk om det hände ett nytt Pearl Harbour här i USA så att vi kan få igång vårt krigsmaskineri?!!”. Bandar tänker på sina kompisar som känner fixare hos Mossad som skissar upplägget. Bandar ber sina agenter att inspirera al-Qaida och säger att den 11 september 2001 har vi ett fönster öppet för operationen. Ok, vi kommer, säger gubbarna i grottan. Är inte detta upplägg ett false flag?

          • Vauen skriver:

            ”Plausible deniability”, det gäller att hålla skiten på lite avstånd. Skapa en rörelse som gör det man tjänar på, men utger sig för att vara din fiende.

            Israeli Colonel Caught with IS Pants Down

          • Risto Matinen skriver:

            Ett av de värsta kryptiska svar jag fått från en jämlike. Förstår ingenting, men det kan möjligen bero på att jag är salongsberusad.

            I morgon har jag nyktrat till så kanske kan jag dekryptera meddelandet då. Annars är det väldigt enkelt:

            Normalt avses att någon/några planerar och utför en operation, men som ska framstå gjord av andra än de som var de verkliga aktörerna. (Falsk flagg). Inget kriterium är uppfyllt här. Åtminstone inget bevisat.

            • Peter Harold skriver:

              Nej, naturligtvis är inget bevisat här, mer än att en person kört en lastbil över folk på en gågata. Men Malena Ernman förklarar att samhället fungerar i alla fall…

              • Risto Matinen skriver:

                Men det enda du har är tidsaspekten mellan övning och terrordåd. Det gör ingen falskflaggning. Kruxet är ju att för att betraktas som det, ska det vara skillnad på förövaren/förövarna och den/de som egentligen utförde dådet.

                Här har vi en izlamistisk Uzbek som erkänt. Visst, det finns en pytteliten risk/chans att det inte var han, utan t.ex. en Mossadagent som körde. Det finns dock gott om muzlimer som hatar oss, långt fler än judar/mossadegenter som hatar oss…

                Att förövarna fått direkt hjälp eller passiv hjälp av annan part, räcker inte heller. Man kan väl komma på andra ord för det?! Men jag är kanske för petig?

                Det blir lite som att ropa varg jämt och ständigt. Få tror på det till sist…

                • Peter Harold skriver:

                  Men är det inte false flag om den som initierat operationen gör det med att skenbart få dådet att se ut som ifall det är riktat mot honom? Och det stämmer väl i fallet med 911?

        • Peter Grafström skriver:

          Webster Tarpley tänkte först namnge ett kapitel i sin bok ”Teori och tillämpning av statsunderstödd falsk-flagg syntetisk terror” men ändrade till ”Teori och tillämpning av syntetisk terror”.

      • Peter Grafström skriver:

        Jag menade att urvalet av dom som dog enligt officiella uppgifter såg ut att kunna vara regisserat.
        Att en person från Amnesty råkar dödas verkar taktiskt om man vill underlätta hårdare tag och att en EU medborgare och en brexit-medborgare drabbas gör det till allas angelägenhet att Sverige stramar upp. En liten tjejs död rör allas hjärtan. Det kan naturligtvis vara slump ändå.
        Såg dina vittnen precis när det hände eller bara senare när dom låg döda?

        • Risto Matinen skriver:

          Tja, vad ska jag svara på det? Tror du på fullt allvar att offren var utvalda? Drottninggatan är också ett turiststråk. Terroristbabben siktade på vita. Dödade och skadade flest sådana trots att horder av babbar fanns där…

          Jag har inga vittnen, men förhoppningsvis den odugliga polisen.

          Betänk ett annat alternativ: Lastbilen löpte amok ifrån en vanlig förare. Den kunde inte kontrolleras annat än att styra undan. Vad skulle ske då?

          • Peter Grafström skriver:

            Det var inte meningen att fråga dig – Peter H skrev ju att han hade vittnen och det vore intressant att höra att dom verkligen såg själva påkörningen. Var det ngn som diskret hjälpte offren att hamna ‘rätt’ eller var det bara slumpen. På andra ställen har så mkt regisserats att det inte är självklart längre att den enklaste tolkningen är den rätta.
            Min bedömning skulle vara precis som din annars. Nu är den betingade sannolikheten lite större.
            Du skrev ‘…Vad skulle ske då?’
            Jo om den löpte amok genom fjärrstyrning skulle ngn kunna använda bilen till att sikta med på en utvald skara om dom såg till att dom och kanske fler utvalda hade förtätats just där så att sannolikheten var hög för en önskad träffbild. (Och därför automatiskt undvikandet av en OÖNSKAD träffbild)
            Om den verkligen var fjärrstyrd har dom säkert gjort ingrepp som får det att se ut som oavsiktlig felfunktion. Dom är proffs och blir sällan avslöjade i tekniskt avseende.
            Föraren kunde kanske inte upptäcka att det var ngt annat än ett tekniskt problem.
            Varför skulle dom göra sig ett sånt besvär som jag antyder här?
            För att dom är perfektionister(som gillar utmaningar) och för att det samtidigt är ett sätt att skydda andra än den utvalda gruppen.
            Men som sagt givetvis kan det vara ett blindspår i detta fall.

        • Peter Harold skriver:

          En av dem såg lastbilen från ett varuhusfönster; en annan var i närheten av Åhléns där tydligen flera blev skadade av lastbilen. En tredje hade precis gått därifrån en minut innan men kom tillbaka när folkmassorna började röra på sig. Det var någon till som jag inte minns var denne var. De är ganska spaka allesammans, till och med den som är utbildad sjukvårdare.

  15. Pingback: Manchester: Terrorträning med självmordsbombare 10 maj. Skarpt tolv dagar senare. | Peter Harold – Skrivarens blogg

  16. Einar Wåhlberg skriver:

    Skolattacken i Trollhättan borde vara med på listan eftersom polisen hade en övning gällande skolskjutning som sändes i SVT Veckans Brott bara 2 dagar innan den riktiga attacken ägde rum.

    Myndigheten för Press Radio och TV har registrerat inslaget här: http://www.mprt.se/sv/sokverktyg/granskning/2015/oktober/svt-veckans-brott-inslag-om-ovning-gallande-skolskjutning

    • Peter Harold skriver:

      Det finns några detaljer i deras resonemang som sannolikt inte hör till saken. Men det är bra att problematiken uppmärksammas. Och nu skall vi tydligen få ännu fler terrorattentat i landet. Dessvärre inte riktade mot vare sig Rosenbad eller Riksdagen, utan det är bara vanligt folk som skall offras.

  17. Pingback: Bomb i Londons tunnelbana – veckan efter terrorövningen! | Peter Harold – Skrivarens blogg

Lämna ett svar till Peter Harold Avbryt svar