Sista april – dags för trubadurer med VPK-dekaler på sina gitarrer när det skall eldas annat än parkerade bilar.

Bästa läsare!

Så är det snart dags för ”härliga Valborg”. Det är den dagen på året då klimatångesten känns som mest avlägsen, när vi i publiken försöker komma allt närmre och närmre elden för att de sista timmarna av april månad är så jävla kalla att man ångrar beslutet att inte ta på sig långkalsonger innan man gick hemifrån.

Ifjol missade jag valborgsmässan p.g.a. rent slarv. Jag bestämde mig mitt på dagen för att göra en bilutflykt (eftersom kvällarna blivit så mycket ljusare), och hamnade där Gästrikeskogarna närmar sig Dalälven utan att reflektera över datumet på bilklockan.

Plötsligt vibrerade telefonen till därför att jag fått ett meddelande via Messenger. Det var min dotter: ” – Har du klätt på dig?”. Först tänkte jag att det var en underlig fråga, och svarade att jag är fullt påklädd eftersom jag var ute i skogen. Nästa meddelande: ” – Vad gör du där? Vi skall till brasan nu!”.

Tablå! Jag befann mig på fel plats med en avvikelse på ungefär 15 mil. Detta förklarade den svaga doften av skogsbrand som jag känt medan jag promenerat från bilen. Och strax hörde jag knallarna från ett fyrverkeri vid ett mindre samhälle någon kilometer från älven.

Jag tänker på Ristos kommentar igår om att firandet börjat upphöra i hans hemtrakter. Jag kan inte låta bli att fundera lite på om inte detta är förlängningen av den isolationism som utvecklar sig hos svenska folket.

Vi gör allt färre saker tillsammans. Vi går inte på föreningsmöten lika ofta som när våra föräldrar eller våra far- och morföräldrar var unga. Till och med vänstervridna organisationer som Hem & Skola-föreningarna klagar på att de inte får tag i funktionärer, och då förstår man att det är illa. Samma utveckling finner Röda korset och många kulturföreningar, utom de med mer exotisk inriktning som gynnas av staten.

Vad är det vi svenskar gör tillsammans? Det första som dyker upp i mitt huvud – och som jag formulerar med största möjliga sarkasssssssssssm, för att travestera cirkusdirektör Bronett – är att svenska folket röstar tillsammans på deltagarna  i Melodifestivalen. Eller hejar tillsammans på någon av Ingemar Stenmarks (kvinnliga) efterträdare i TV-sporten.

Vi sitter i våra egna hem och tar kollektivt emot budskap som staten gör ”till det gemensamma”, vare sig det är ideologi eller underhållning. Vad är det som förenar alla arbetskollegor vid lunchbordet? Jo, någonting man sett på TV (även om jag börjar ana att den nationella TV:n börjar släppa sitt grepp allt mer, till förmån för det som rekommenderas av Google-ägda YouTube).

Någon kanske vill hävda att detta med att uggla hemma vid TV:n är ett uttryck för att vi människor (jag talar nu här främst om etniska svenskar) har blivit individualister som slutat att bry sig om att umgås med andra människor ute i omgivningen. Jag vill invända mot uttrycket ”individualister”, och istället säga att den gemensamhetskultur som fanns förr istället ersatts av programmering enligt kollektivistiska ideal – d.v.s. att vi lärt oss att staten är till för att lösa våra bekymmer ifall de uppstår, utan hjälp från vänner och grannar, och att det enda vi behöver intressera oss för är underhållningen på TV:n och sen gå och lägga oss så att vi är pigga nästa dag för att gå till jobbet och dra in mer skatt till staten.

Detta sagt som en generell iakttagelse, och jag ser inget ”individualistiskt” i att låta sig matas av statens och etablissemangets åsikter och sluta umgås med omgivningen.

När det kommer till valborg har vi andra mekanismer som inverkar. En komponent är att valborg är premiär för utomhusfyllorna. Det gillar varken polis, nykterhetsorganisationer eller partiet. Jag menar, Partiet.med stort P. Partiet som regerar.

Partiet vill inte att medborgarna skall ha en baksmälla den 1 maj eftersom de skall ut på gatorna och demonstrera. Demonstrera mot vad när Partiet redan har makten vet jag inte, men helt klart är 1 maj ett viktigt tillfälle i den ideologiska programmeringen av folket.

Därför kan man notera att till Partiet närstående organisationer, som t.ex. kommunala förvaltningar, ser till att antingen fimpa det offentliga valborgsfirandet, eller ta kontroll över det och se till att ”rätt” sorts underhållning erbjuds. Oftast först med en harmlös kör med frejdiga sånger om våren utan mikrofon; sedan någon trubadur med nagelsliten VPK-dekal på sin gitarr som sjunger Afzelius och mellanpratar om allas lika värde och vikten av att stå upp mot dem som inte tycker som han; och avslutningsvis ett lokalt popband med 15-16-åringar som spelar hellre högt än bra. Någonstans i programmet har någon av kommunförvaltningen godkänd talare anfört att högtiden valborg är till för alla, liksom landet. Typ.

Så att vara ute och gå i skogen den sista april är kanske inte så dumt trots allt. Man kan kanske till och med vara ett gäng vänner som gör det. Vänner som ställer upp för varandra den dag det kör ihop sig med ens liv. Om inte annat är 1 maj definitivt en lämplig dag att lämna tätorten. Ni vet varför. 😉

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag har fått indikationer på att några som inte är riktigt förtjusta i denna blogg har ägnat den ett fördjupat intresse (syns bl.a. på sökbegrepp och vilka enskilda poster som lästs enligt statistikverktyget), vilket bara kan vara logiskt om man vill försöka skada mig. Jag har under de sista veckorna försökt att gräva lite i vad som hände under terrordådet via förfrågningar hos våra myndigheter, och finner därpå att någon ägnar sig åt fördjupade studier av denna blogg, samtidigt som jag för första gången erfar att berörda myndigheter vägrar befatta sig med mina förfrågningar. Detta känns inte helt bra.
D.S.

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Sista april – dags för trubadurer med VPK-dekaler på sina gitarrer när det skall eldas annat än parkerade bilar.

  1. Risto Matinen skriver:

    Nog katten har vi blivit mer isolationistiska, inte främst tack vare TV även om det nog har stor del i saken, utan numera mest för babbeinvasionen. I början var TV något som fick grannar att samlas framför burken. Minns när första grannen skaffade TV. Vi satt uppemot ett dussin personer i ett litet rum och glodde. Jag var bara sex-sju år då, i slutet på 50-talet.

    Det gick över ganska snabbt. Snart hade de flesta skaffat egen burk, som blev dumburk. Den fungerade bra som sömnmedel för min mor. Hon somnade alltid framför den, men vaknande när myrornas krig dök upp vid halvtiotiden.

    Obehagligt att Skrivaren kan vara utsatt för fienden rent personligt. När du (Skrivaren) tar din nästa bilutflykt skulle du kanske ta väg inte bara förbi mig, vilket jag garanterar att du redan gjort, utan titta in? Du kan få min adress via e-post.

  2. Sten Skott skriver:

    Hade sökningarna något med ((människor)) att göra? APs John Gustavsson har dragit igång en underlig och agressiv kampanj mot förintelseförnekare… Känns inte som om de vore en särskilt stor och inflytelserik grupp i samhället…
    Vet inte vad som är på gång, men bra är det inte.

  3. Mjölner skriver:

    Mycket illavarslande det du nämner i ditt post scriptum. Förvånar mig icke, har haft aningar länge.
    Det enda jag kan tacka socialdemokraterna för är att jag alltid varit ledig på min födelsedag 1 maj.
    MVH Mjölner

  4. Maja Dacke skriver:

    Jag läser gärna din blogg så ofta jag kommer åt – men jag gräver utrikes på mer brännbart stoff om jag behöver. Dock, din humor är excellent och så fyndig att jag … … Just det! Fortsätt så!

    Och: Lycka till att bli av med slödder!

  5. Risto Matinen skriver:

    Ska köpa mig ett par Kubotan för självförsvar.

    Normalt går jag på stan med bilnyckeln utstickande i mitten av högernäven. För att kunna slå först med stor skada, ifall en babbe skulle ge sig på mig. Nya bilen har dock ingen nyckel att låsa upp den, utan är en liten fjärrklump.

    Den håller man i handen, på liknade sätt jag gjort med bilnyckeln, fast tvärtom i läge. Här en video hur man hanterar den:

  6. Robin Shadowes skriver:

    Har uppmärksamheten med terrordådet att göra eller hänger det mer ihop med en viss ”antisemitism” tro? Är det Säpo och FRA som tittar på? Helt klart obehagligt. Jävla folkförrädare!

  7. bjornwiklund skriver:

    Re: PS….
    Inte oväntat!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

