Chris Cornells libertarianska rant till publiken före hans mystiska död

Bästa läsare!

Först av allt: Jag ber om ursäkt för bloggpostens rubrik som på ett osedvanligt ohämmat sätt inbjuder till tolkningen att jag ämnar presentera en besynnerlig konspirationsteori hämtad från BeforeItsNews. Så är icke fallet. Eller…? 😉

Använder man sökbegreppet ”chris cornell illuminati” på Google får man 269’000 träffar på 0,54 sekunder. Vilket genast leder mitt tanketåg i en helt annan riktning. En timma delas in i 60 minuter. En minut delas in i 60 sekunder. En sekund delas in i tiondelar… Detta är lite märkligt, om man tänker efter. 0,54 minuter är 32,4 sekunder. Men 0,54 sekunder är och förblir 0,54 sekunder. Ok, åter till ämnet.

För det andra så skall jag omedelbart erkänna att jag vet ingenting om Chris Cornell, Soundgarden eller Audioslave eller liknande band. Jag vet att de existerar, men jag kan inte höra en låt och säga att det är det ena eller det andra eller över huvud taget någon av dem. Fast jag noterar att flera av mina bekanta som delförsörjer sig som musiker har varit väldigt deppiga efter nyheten om att Chris Cornell avlidit. Och för den som undrar: han dog genom hängning. I ett badrum. På ett hotell.

För det tredje ber jag om ursäkt för att jag lägger upp ett klipp med Soundgardens sista spelning med Chris i livet. Någon kanske är intresserad, även om jag inte skulle föreslå att resten av kvällen spenderas till att se konserten. Måste finnas annat som är roligare; själv skall jag lyssna på Radio Mises som överraskande släppt ett nytt avsnitt i förra månaden.

Mitt intryck av konserten är att jag själv skulle börja fundera på att leta efter någonting vasst för att befria mig från plågorna. Visst, jag ÄR imponerad av att killen kan skrika så högt och så länge. Han borde ha blivit lärare istället för musiker, även om det yrkesvalet knappast skulle förhindra en depression i dessa dagar.

Nå, varför dyker då Chris Cornell upp på en libertariansk blogg som Skrivarens Blogg på det här viset?

Jo, en viss Ashley ZlatopolskyUSAtoday var på nämnda konsert och såg Chris Cornells sista uppträdande. Och hennes intryck var att sångaren/gitarristen inte alls såg ut att må särskilt prima. Konstigt nog nämns inte i texten att det är Donald Trumps fel, men redaktören lär väl ta henne i örat så hon lär sig till nästa gång.

Däremot beskriver Ashley en annan detalj som fick mig att reagera:

Several times throughout the night, he gave brief backstories to songs, regaling the band’s work with record label Sub Pop. For My Wave, he emphasized the importance of doing your own thing, as long as you don’t harm anyone in the process.

But then things took a dark turn before the song began. “You can burn crosses on your lawn, I don’t give a (profanity). You can burn your house down,” he said. “Who cares? I don’t. As long as you don’t catch someone else’s house on fire.”

Wow! Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv!!! Jo, kanske i en annan anda, fast inte lika kärnfullt.

Det Chris Cornell – blott några timmar före sin död – står och gör på scenen i Fox Theatre i Detroit är att deklarera principen om icke-aggression. Du får göra vad du vill med din egendom, din kropp och ditt liv, så länge som du inte skadar någon annan. Och när jag säger ”skadar” menar jag fysiskt, inte ”skador” den bemärkelse som dagens snöflingegeneration av osnutna sociala rättvisekrigare talar om, med sitt ”Buhu… du sårar någons känslor och därför skall vi tysta dig”.

Japp, jag är den förste att intyga att det är inte så jäkla kul att vara libertarian i dagens samhälle. Det är ett Sisyfos-jobb  från morgon till midnatt. Man sätter sig vid datorn och tror att man kommer kunna göra världen lite mer friande än dagen innan, och när kvällen kommer summerar man alla motgångar och går ut i badrummet… i mitt fall för att slå en båge innan jag går och lägger mig.

Jag tänker inte spekulera i huruvida Illuminati hade någon agent bland publiken som slog larm om Chris Cornells plötsliga inhopp i den frihetliga debatten, och sände efter CIA att mörda honom innan fler exponerades för NAP. Jag nöjer mig med att konstatera att det är högst sannolikt att hans livsglädje hade sinat, och att han som den liberal hans påstås ha varit valde att ta livet av sig genom hängning istället för att nyttja sin konstitutionella rätt i enlighet med det andra tillägget att man som rockstjärna har friheten att blåsa skallen av sig med skjutvapen.

Som avslutning lägger jag in ett annat klipp där Chris Cornell framför ett av sina soloalster, och som faktiskt gör det betydligt lättare att uppfatta hans kvalitet som artist.

Och om någon undrar så tycker jag om den här slumpmässigt utvalda låten. Faktiskt. Hade varit kul om Chris Cornell hade kunnat bli lite lyckligare och fått energi att göra sin publik frihetlig och tolerant för idéer.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Chris Cornells libertarianska rant till publiken före hans mystiska död

  1. Rune skriver:

    Är det denne Chris Cornell som var den stora nyheten i SRs Luncheko i dag? Frugan frågade mig : ”Har du hört talas om honom? ” ” nä”, blev mitt uppriktiga svar, eftersom det var första gången jag hörde namnet.
    Det är ju lite märkligt numera att i bland får man höra i nyhetssändningarna att någon popstjärna, som man aldrig hört talas om, har tagit ner skylten. Och i samband med detta så är det första gången man hör namnet.

    • Peter Harold skriver:

      Jag kan inte verifiera att detta stämmer, eftersom jag inte längre lyssnar på radions nyhetsutsöndringar… 😉 Men jag är ändå väldigt säker på att din observation är korrekt, med tanke på hur våra ”nyhetstidningar” ser ut.

  2. Ove-Britt och jag. skriver:

    Herregud, alla mellan 35-55 år har väl hört talas om soundgarden och dess sångare Chris Cornell? Chris var ett stort Beatles fan, en enstöring som inte hade någon kontakt med sina föräldrar. Han hatade dom inte, brydde sig bara inte om dom. Och så skrev han ledmotivet till en bondfilm, bara en sån sak! 😉

    • Ove-Britt och jag. skriver:

      Johnny Cash visste vem han var i allafall. https://youtu.be/Nehoakn-LbE

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag har hört från flera håll att det är självklart att man vet vilka Soundgarden är/var, så jag satte mig vid YouTube och fann deras ”Black Hole Sun” som jag självklart har i skallen efter en störande granne som spelade gång på gång klockan två på natten i ett par års tid. Eftersom jag bara upplevt den genom 1 dm alltför lyhörd vägg så har jag givetvis inte haft ett rättvist intryck av den låten. Nu hör jag att gitarren är pluggad genom en Leslie, och sånt gillar jag. Jag har bara varit okunnig att det var han som var upphovsman till den låten. Klippet med låten har 85 miljoner visningar. I det här fallet tror jag att det är välförtjänt.

      Annars vet jag att jag blandar ihop Soundgarden med Pearl Jam… så jag undviker de banden i konversation med min omgivning. Onödigt att blotta sin okunnighet i onödan.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

