Nationaldag? Ett gyllene tillfälle för politiskt trams hos SVT.

Bästa läsare!

Eftersom jag vägrar att stödja en kulturmarxistisk propagandaapparat som det statskontrollerade SVT så betalar jag varken TV-licens eller nyttjar deras utbud. Så bilden här ovan kommer från en skärmdump som skapats av en person på Facebook som förmodligen ogillar samma saker som jag.

Bilden är tagen från SVT:s sändning av nationaldagsfirandet igår, förmodligen från Skansen. Publiken har förberetts om att programledaren skall dyka upp i folkdräkt och applådera. Och så dyker hon upp, iklädd en schabloniserad version av den svenska folkdräkten… för män.

Man skulle kunna tro att det är ett villkor att vara så dum att man inte kan klä på sig rätt kläder för att få jobb på SVT. Men det är alltför uppenbart att normen hos SVT är att göra tvärtemot vad som är kutym och regel. Det här med att bryta normer tycks ha ett egenvärde i sig själv hos SVT, och ingen situation är alltför helig för kulturmarxistiska inslag. Den enda norm de inte vågar bryta på SVT är att alla journalister skall ha vänsteråsikter.

Enligt en person som kommenterade bilden här ovan tog det c:a 30 sekunder innan programledaren sa ”detta fina land som folk flyr till”. Ja, och ändå kan vi konstatera att svenska studenter i allt högre grad skulle vilja få jobb utomlands (enligt rapport från Linköpings universitet, 2012), och flera organisationer (bl.a. ingenjörsföreningar) har noterat att personer med spetskompetens väljer att flytta utomlands i högre grad än tidigare. Andra organisationer/myndigheter säger dock att ”brain drain” är en myt, och pekar på att vi har finländare som flyttat till Sverige. Ja, utöver alla raketforskare från Somalia då…?

Sverige – detta fina land som folk flyr till – har en etnisk svensk befolkningsgrupp som krymper. Och den lär inte heller växa om jag skall tro samtalen i min omgivning. Jag vet inte hur många gånger jag uppmanats under året att försöka flytta från Sverige medan tid är. Jag har också hört vid lunchbordet hur folk pratar om möjligheten att bosätta sig någonstans där de varit på semester. Att sälja den övervärderade trean i Solna och köpa en liten gård i Grekland eller Spanien och leva ett spartanskt men någorlunda självförsörjande liv, och hoppas på några kronor i pension på posten innan välfärdssystemet brakar sönder totalt.

Det positiva är dock att applåderna på Skansen tydligen var högst pliktskyldiga och dog ut snabbt, enligt kommentaren på Facebook. Detta är ju naturligtvis inte lika skarpt som att resa på sig och demonstrativt marschera rakt ut, men dock en god början.

Jag har själv fått erbjudande vid några tillfällen att medverka som publik vid TV-sända evenemang, men jag har tackat nej just med anledning av att jag inte vill medverka på något sätt i skapandet av den statligt finansierade kulturmarxistiska propagandan. Inte utan ett bombbälte runt midjan i alla fall!

På tal om midja, och framför allt om höfter. Jag misstänker att den där ”folkdräkten” som Anne Lundberg använde på Skansen är specialsydd för henne…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Nationaldag? Ett gyllene tillfälle för politiskt trams hos SVT.

  1. kallepelle skriver:

    Fröken Basfiol? Finns det XXXL i sanitetsporslin?

  2. Hans Nilsson skriver:

    Jag ångrar att jag offrade tid åt att se på SVTs Nationaldagsfirande. Det som alltid är trevligt att se är Taptot utanför slottet. Fantastiska musiker i snygga uniformer. Jag såg hycklaren Röven fälla en tår under sitt tal.

    • Peter Harold skriver:

      Om inte karln har psykiska problem redan nu så kommer han nog ha det efter sitt jobb som statsminister är över och poletten trillar ner och han inser vad han gjort…

      • Vauen skriver:

        Ja, var tror du han tar vägen efter sin statsministerkarriär?

        • robinshadowes skriver:

          Han har nog inte brains nog till att få jobb hos Morgan Chase eller Goldman Suchs. Får väl bli en post som landshövding nånstans i Norrland.

        • Peter Harold skriver:

          Vi skall inte underskatta Stefan Löfvén. I hans sfär är det meriterande att ha varit statsminister (titeln i sig är meriten; inte prestationen), och det gör att han kan passa bra som posör på annan högt uppsatt post där det erfordras en marionettdocka.

  3. Mjölner skriver:

    Snälla Peter hjälp! Emergency call! Inte bara skansen som är normbrytande! I min brevlåda fann jag följande tillkännagivande från hembygdsföreningen i min by. TRE ONSDAGAR KL 18 Som en hyllning till Elin Wägner och hennes livsviktiga engagemang inom jämställdhet, fred och miljö bjuder vi in engagerade och kunniga föredragshållare under sommaren den 12 juli (Den gravt alkoholskadade, biopissande, sedelbrännande och hucklebärande) Gudrun Schyman som talar om jämställdhet. 2 aug. Pierre Schori (saknar ord) talar om fred. 9 aug. Birger Schlaug som talar om miljö!!?? Milde herre GUd hjälp oss. Damen som tar emot beställningar har telenr. 073 420 63 66 och heter Birgitta Hansson. ENTRE 100kr inkl. kaffe och bulle.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

