” – Skall det vara en påse till väskan?”

Bästa läsare!

Som en del i förberedelserna med min förestående semesterresa skaffade jag mig en s.k. ”multibag” på Stadium. Jag är inte bombis på att jag förstår vad det är som gör väskan till en ”multibag”. Kan man ha vilka saker som helst i just denna väska? I så fall, vad skiljer den från alla andra rymliga väskor? Och varför inte kalla den för väska? Jag måste säga att det svenska språket är underskattat i dessa sammanhang.

Det slår mig tämligen omedelbart… eller åtminstone efter en liten stund, att vissa saker skulle jag inte kunna ha i väskan. Bär. Svampar. Väskan skulle bli förstörd. Se, där försvann ju multifunktionen med en gång för denna s.k. ”multibag”.

Så var lägga skogens frukter istället för i Stadiums ”multibag”? Tja, min erfarenhet är att de flesta hardcore-plockare har flätade korgar, och de riktigt ambitiösa har en specialsydd filt som bären och svamparna ligger i. Plastpåsar är tabu (fast i mitt fall blir det plastpåse i vilket fall som helst eftersom jag aldrig hittar kantareller, utan det är snarare kantarellerna som finner mig, och slumpen avgör skördens utfall mer än min ambition).

Kont.

Där dyker ordet upp som jag aldrig hört förr, men som är ett minne från en svunnen tid. ”Kont” är en föregångare till ryggsäcken, en djup korg av näver som bars på ryggen och som stadigt förvarar skörden från skogen. Vi kan även se kontbärare på gamla svartvita fotografier från sent 1800-tal eller en bit in i början av 1900-talet. Norrmännen skall visst ha kallat den för ”kunt”. Jag undrar ifall Stadium skulle anglofiera ordet med ”cunt” ifall konten skulle introduceras i sortimentet…?

Åh, det var egentligen inte så mycket ordet ”multibag” som irriterade mig. Ni vet, produkten som kan rymma vad som helst, och som är praktisk att bära omkring tack vare sin form och sitt format. Vid betalningen frågade kassörskan mig: ” – Vill ni köpa en påse till väskan?”. Hade jag varit i 70-årsåldern skulle jag givetvis ha stirrat henne stint in i ögonen och frågat ” – Hör du inte själv hur jävla knasigt det där låter, flickunge?” och hyttat med käppen. Men min ålder ger mig inte rätt till det beteendet ännu.. 😉

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till ” – Skall det vara en påse till väskan?”

  1. hllviken skriver:

    Skojiga funderingar 🙂

  2. Robin Shadowes skriver:

    Eftersom jag regelbundet sysselsätter mig själv med ordbruk och bokstavsskötsel, alltså kryss och korsord. Här är det tämligen vanligt med lite ålderdomliga ord som kont som dyker upp lite då och då. Så behöver ni ett nytt tidsfördriv är korsordslösning att rekommendera och ett sätt att förena nytta med nöje. Ni vet väl vad or och ag är? 😉

  3. Sten Skott skriver:

    -Skall det vara en påse till deodoranten?
    -Nej tack, jag tar den under armen.

  4. judaspainkiller skriver:

    Svenskarna blir allt mera lika en gammal Zetor, stor dragig hytt men liten motor.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

