Ett annat perspektiv kring skandalen med Transportstyrelsen…

Bästa läsare!

Jag försöker få grepp om den s.k. IT-skandalen inom Transportstyrelsen där borta i Sverige.

Först av allt är jag ju inte förvånad över att det som inträffat har hänt. Hur stor skadan är kan jag inte kommentera, ty det ser ut som att myndigheter och regering ägnat något års tid åt att försöka dölja innehållet i skandalen. Och sen kommer pressen med sitt personfokus på alla inblandade idioter.  Det talas dock om att utländska säkerhetstjänster haft full access till Luftfartssektionens pilotregister, inklusive de militära piloter som har civila flygcertifikat (vilket så gott som alla har).

Såvitt jag vet hade detta nog ändå varit en offentlig handling (inkl. intyg om godkänd ”Medical” klass 1), och det hade säkert gått att få ut informationen ändå. Men visst, det är ju alltid bekvämare att kunna logga in och söka i databaserna på egen hand. Dock säger inte databasen vilken av Sveriges alla tusentals piloter som är stridspiloter, men det går förmodligen att kolla hos skatteverket vilka som får lön från SAS respektive staten. Sen är det bara att skicka ut agenter för att utpressa eller mörda de flesta av de c:a 250 stridspiloter vi har i landet (grovt estimerat eftersom den verkliga siffran är hemlig).

Ja, om nu någon fiende verkligen skulle vilja slå ut flygvapnet. Men vi har ingen sådan fiende. Just nu är våra politiker Sveriges farligaste fiende.

Just nu är det mycket buller om vem i regeringen som visste vad och vem/vilka av dem som bär ansvar. Några av de borgerliga partiledarna – eller alla – talar om att man kommer begära misstroendevotum mot en eller flera ministrar.

Jag tror att detta kommer att ske, och det med den socialdemokratiske statsministern  Stefan Löfvéns tysta välsignelse. Om inte oppositionen kräver någon ministers huvud på fatet så kommer svenska folket inse att vårt land styrs av Decemberalliansen, d.v.s. en konstellation av sju partier som är överens om de stora dragen för samhällsutvecklingen (massmigration, multikultur, ökad massövervakning, mindre individuell frihet, etc), men som sinsemellan träter om procentenheter i A-kasseersättning och om 20-lappar i pensionspåslag. För Löfvén dels är den eventuella förlusten av Anna Johansson eller Anders Ygeman ett bondeoffer för att minska SD:s roll som ensamt (och skenbart) oppositionsparti.

Oppositionen kommer dock inte fälla Stefan Löfvéns regering. Ett sådant agerande skulle bara leda till en fördjupad debatt om varför denna IT-skandal ens uppstod över huvud taget; Löfvéns potentiella moteld består av det faktum att det är regeringen Reinfeldt med den dåvarande centerpartistiska IT-ministern Anna-Karin Hatt som utifrån riksrevisionsverkets bedömning angett att svenska myndigheter skall outsourca sina IT-tjänster, och att myndigheterna skall i allt mindre grad sköta om sina digitala data. Och detta ligger ju helt i linje med de alltjämt dolda direktiv som Reinfeldt har för att integrera svensk myndighetsdata med NSA i USA.

Det är mycket tal (i medierna) om att de data som hanterats i samband med Transportstyrelsens outsourcing (bl.a. polisiära dokument utöver körkortsregister, etc) skall vara åtkomliga för datatekniker i Rumänien, Serbien och Tjeckien. Man har kanske basunerat ut detta med särskild betoning på ”Östeuropa” och ”utländsk personal”, vilket förväntas leda till att vi skall tro att det är ryssarna som tankat hem all känslig information.

I själva verket är det IBM som har fått uppdraget att hantera Transportstyrelsens databaser. IBM påstås tidigare ha använt kunduppgifter från Kina som man erbjudit ökända massövervakningsmyndigheten NSA i utbyte mot att få förstärkta patenträttigheter. När detta uppdagades 2013 rasade IBM:s försäljning i Kina, vilket påverkade aktiekursen [Reuters]. IBM förnekar att man har byggt in bakdörrar för NSA, men rent politiskt kan vi konstatera att IBM är medlemmar i geo-politiskt influerande organ som t.ex. amerikanska Council on Foreign Relations och varit/är representerade i Bilderbergruppens styrande organ. IBM är ett av de företag som spelar en central roll i införandet av RFID som skall möjliggöra total övervakning av alla människor.

Det kan därför inte råda någon tvekan om att IBM gjort sitt yttersta för att den ryska statsapparaten inte skall ha någon som helst nytta av de data som ligger på Transportstyrelsens servrar.

Att Stefan Löfvén och hans ministrar har noll koll på IT-säkerhet, och att regeringens generaldirektörer inte uppfattar det som ett brott att bryta mot lagen, är mer ett symptom än själva sjukdomen. Det finns noll förståelse för att de svenska IT-systemen är en förlängning av den globala massövervakningsapparat som är under uppbyggnad, och som kommer förverkligas under vår livstid.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Och jag lever. Åtminstone just nu.
D.S.

Annonser

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Nyheter, Politik. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Ett annat perspektiv kring skandalen med Transportstyrelsen…

  1. Rolf Löfgren skriver:

    Det verkar som Annie Lööf startade denna process, IT-skandalen, som näringsminister i Reinfelt regeringen. Sossarna fortsatte processen. Det verkar varit toppstyrt skeende.
    Vilka order hade hon från Bilderbergs och vad har bestämts för framtiden på mötet i juni 2017.
    http://friasidor.is/annie-loof-antligen-bilderbergare/

    • Peter Harold skriver:

      Jag vet inte om man skall tillskriva Annie Lööf någon initiativförmåga. Som sagt – och med tanke på din länk – så finns det nog krafter i bakgrunden som styr och ställer, och som utnyttjar politikernas instinkter.

  2. gmiksche skriver:

    Du har träffat mitt i prick. Vi har inte någon sådan fiende. Med undantag för de som sitter och styr landet. Jag har inte sett någon annan som gjort den observationen. Och nu används detta för att insinuera ytterligare en gång att Putin är ute efter oss.

    • Björngunnar skriver:

      Politikerpacket har gjort Ryssland till Sveriges fiende.
      https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Catalinaaff%C3%A4ren
      Dc3 an som sköts ner över Östersjön var ett amerikanskt signalspaningsplan med svensk besättning vars syfte var att bereda vägen för USA att atombomba Sovjetunionen.
      Sverige utger sig för att vara neutralt och svenska folket vill att vi skall vara neutrala men de köpta politikerna är alla landsförrädare.
      Media i Sverige är helt kontrollerat av ”de utvalda” som styr UZA och Nato.
      Sverige kommer att upphöra att finnas till vid en konfrontation mellan zionistjudarna och Ryssland.
      Valet står mellan att ta bort politikerna eller att dö ut.
      Det senare alternativet är mest troligt?

    • Ivar L skriver:

      Att IBM går USA:s ärenden, vilket är sannolikt, utesluter inte att enskilda tekniker i de länder som är inblandade även de kan gå ärenden åt ytterligare andra makter. Egentligen är det helt underordnat vilka nationer som kan ha kommit över informationen och exakt hur den ser ut (det får vi inte veta då den är hemlig). Om den var säkerhetsklassad och man frångick rutiner och lagar så utsatte man per definition vår nation för fara.

      Det blir ju annars lite som att säga att om jag skjuter skarpt mot Andersson och han inte skadades för jag missade så är det ingen fara och jag behöver inte straffas.

      • gmiksche skriver:

        Exakt. Så tänkte jag också. Genom att gå till IBM är det givet att avslöjandet är mot USAs olika informationsinhämtande myndigheter och deras underhuggare, och inte mot Ryssland.

      • Peter Harold skriver:

        Det är troligt att det finns tekniker hos IBM som skulle kunna gå andra makters ärenden, men inom dessa företag finns också väldigt starka säkerhetsrutiner som syftar till att förhindra dylikt ”spionage”. Jag skulle tro att det ligger på nivån ”underleverantörernas underleverantörer” om man skall ha sådana operatörer.

    • Peter Harold skriver:

      Jag ser till min glädje idag att HAX är lite inne på spåret om IBM:s kopplingar till NSA.

  3. hllviken skriver:

    Mycket intressant, Peter!

    Lägg till detta så förstår de flesta hur allvarligt det är!

    http://uvell.se/2017/07/24/lovfen-kompisarna-och-transportstyrelse-gate/

  4. kbrel skriver:

    Mitt i prick Peter! Mycket bra sammanfattning..

  5. Ping: Transportstyrelsens watergate rullar på… | Autentopia – 2061

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s