Sånt här hände aldrig under min tid som yrkeschaufför

Bästa läsare!

Jag börjar bli lite smått orolig efter att ha tittat på dessa bilder. Fordonet ifråga är en av PostNords paketbilar, och den har tagit ”en genväg” över en åker och fastnat.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Detta är fel på så många sätt. Och samtidigt är detta bara en situation där PostNord ertappats sittande i klistret… eller leran. Betänk då hur många gånger deras chaufförer kört omdömeslöst utan att det fångats på bild.

Postverkets åkeri har alltid varit kända för att ha chaufförer som kör för fort. Jag vet för några år sedan när jag körde distributionsbil till Järna och var på väg hem mot Stockholm i en Scania 112 – åkeriets äldsta och den enda som inte hade inbyggd fartbegränsare – och kände mig nöjd över att ha pressat upp den i omkring 105 km/h för att köra om en VW-bagge. Direkt därpå dundrade det till och en av postens gula långtradare körde om mig i en sådan hastighet att min backspegel svängde. Ok, det kan ha berott på turbulens och inte någon chockvåg. Men i alla fall.

Fast låt oss tala om just detta konkreta fall. Budbilschauffören från statliga PostNord har valt att köra tvärs över en åker. De flesta sunda människor borde förstå att man inte skall köra där. En chaufför – som fått adekvat utbildning – vet också hur pass olämpligt det är att köra med alla slags fordon utom just traktor på denna typ av mark. Detta alltså utöver det faktum att man förstör bondens spannmål. Flera saker har gått fel här. Och det värsta är att PostNord tillåtit detta gå så här fel. Tyvärr är PostNord inte den enda arbetsgivaren inom transportnäringen som ställer sig likgiltig till vad för slags människor de anställer.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Sånt här hände aldrig under min tid som yrkeschaufför

  1. PerH skriver:

    Ett snabbspår, kan hända?

  2. Ron (GB) skriver:

    Jag jobbade på posten i några år på 80- och 90-talet. Fram tills runt 1990 körde de på beting (på den tiden fungerade verksamheten för övrigt). Sen blev våra körscheman allt snålare.

    Om man HÖLL hastighetsgränserna på paketrundor och tömningsrundor så tog det ”för lång tid” helt enkelt. Körscheman planerades på sommaren, sen skulle samma takt hållas även i vinterväglag. Och sen fick man bassning när man kom fram ”för sent”.

    Jag slutade helt runt 1993 för det gick inte att arbeta där längre. Det fanns fler anledningar till att det skar sig. PostNord kör uppenbarligen vidare på den inslagna vägen, ser jag.

    Kanske skulle återvända och starta eget i budsektorn…

  3. Ove-Britt och jag. skriver:

    Ett pizzabud som nu sadlat om till att köra för Postnord istället?

  4. Sten Skott skriver:

    Är det inte helt enkelt en GPS-inducerad sight-seeingrunda?

  5. Mjölner skriver:

    PostNord:s paketbil? Hos oss delas det minsann inte ut några paket. Brevbäraren får inte ens sälja frimärken eller hantera pengar över huvud taget. Jag har mustasch.

  6. Robin Shadowes skriver:

    Jag saknar gamla statliga postverket. Det funkade åtminstone och hade vettiga öppettider och många luckor öppna. Sedan skars det ner successivt på allting och nu har vi pajasarna PostNord istället.

  7. Lennart Sjöberg skriver:

    Vem har sagt att föraren var nykter?

  8. Robin Shadowes skriver:

    Man förväntar sig nästan att herr Gunnar Papphammar skall dyka upp i fältet. 🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

