En orgie i dekadens, vulgaritet och fulhet! (Ja, det handlar om Moderna på Skeppsholmen)

Bästa läsare!

Sverige börjar bli ett otäckt land.

Jodå, jag vet att Sovjetunionen under Stalin-tiden inte var direkt något Skara Sommarland, emedan den paranoide ledaren såg till att godtyckligt avrätta förtjänstfulla generaler, statstjänstemän och författare för att ingen av dem skulle hota hans position som ledare för den socialistiska diktaturen. Jag talar om Stalin, inte Bert Karlsson.

Men efter Stalin så krävdes det i vart fall att man skulle vara någorlunda oppositionell för att drabbas av statsmaktens vrede, typ ha sagt någonting ofördelaktigt om landets ledargarnityr eller den politiska ideologi – socialismen – som styrde Sovjetunionen.

Jag tycker att det känns som att Sverige alltmer håller på att närma sig post-Stalinismen, men att vi anländer dit från ”fel håll” så att säga – d.v.s. att vi går från en någorlunda fungerande demokrati med yttrandefrihet och politisk mångfald till en demokratur med en trång åsiktskorridor.

Att vår demokrati leds av allt mer förstånds- och ansvarslösa politiker gör inte situationen bättre. Att avsluta en svetslärlingsutbildning för att istället satsa på en karriär som fackpamp är tillräckligt meriterande för att nämnde person skall bli statsminister är i mina ögon ett tecken på att inte ens politikerna tar sitt kall på allvar längre, utan att det handlar istället om att tränga in i en bransch där potentialen för oduglingar är som störst (och miljön är så intellektuellt korrumperad att anständiga människor håller sig därifrån och låter charlatanerna plundra skattebetalarna ostört).

En vän till mig har precis rapporterat från ”Moderna” på Skeppsholmen i Stockholm. Vederbörande lämnade följande beskrivning:

Jag hade mina onda aningar eftersom utställningen för pepparkakshusen skulle bära temat ”gränslöshet”. Vad vi såg var pepparkakshus skapade av fyra olika kategorier av utställare, en klass bestående av skolbarn, en annan av vanliga vuxna och en tredje klass var arkitekter följt av professionella sockerbagare. Till varje ”pepparkakshus” fanns en kortfattad beskrivning som berättade hur kreatören tänkt, och många hade använt kräkvänlig PK-ism. Du hade hatälskat stället bara för de ekologiska och mångfaldsvänliga pepparkakshusens skull, Peter! Obs! Husmodellerna i trä intill av professionella arkitekter är alltid i sin prydnad, särskilt kyrkomodellen, men det börjar gå långt med ekologipladder även där.

Från arkitekturdelen råkade jag gå bakvägen in i nästa utställning. Där såg jag och Madame  någonting som liknande en gynstol, fast med felmonterade stöd. Ett fotografi visade att anordningen var en bänk för prostataundersökning, illustrerand av en man med bar underkropp i position med ändalykten åtkomlig bakifråna. Jag skojade med min tjej och sa att bänken nog är tagen från interiören på någon bögklubb.

Just ögonblicket därpå tittade jag mot resten av utställningen. Hade jag varit kurator här hade jag valt titeln ”Sodom och GOmorra!” PÅ ställningar hängde fetischistdräkter och på bildskärmar såg man homosexuella män justera sina badbyxor eller smeka varandras ben. PÅ skyltar stod det i sann ”Byns enda bög”-anda att ”We know the road to freedom has always been stalked by death” och ”You have to act as if it were possible to radically transform the world. And you have to do it all the time” samt skjortor med texten ”Every time we fuck we win”. Behöver jag tillägga att utställningen var placerad väggivägg med museets lekavdelning för barnen?!!!? Pinsamt att Madame frågade mig hur jag kunde veta att gynstolen var från en bögklubb. Det visste jag ju naturligtvis inte, men tydligen har jag lika sjuk humor som museet har sjukt allvar.

”Byns ende bög” är en referens till en av karaktärerna i den brittiska komedin Little Britain där personen – spelad av en homosexuell – klagade på att alla var så intoleranta och homofobiska, fastän vem som helst i hans omgivning försökte trösta och berättade om sina egna homoerotiska eskapader med ibland tämligen vulgära omskrivningar.

Vad jag inte förstår – och det gör inte min vän heller – är varför gayaktivism är presenterad på Moderna? Det kan ju knappast vara för att gayaktivismen är en kuriositet, för det passerar väl inte en dag utan att deras företrädare, med samma världsbild som Byns Ende Bög, släpps fram i medierna och får ondgöra sig över att män och kvinnor har sex med varandra och att en del av dessa också avlar barn.

Tydligen var det inte någonting som föll min vän i smaken på muséet.

De har en stor sal som jag tror är på 20 x 20 meter med trägolv och tavlor på väggarna men ingenting i övrigt. Jag sa till Madame att det här rummet hade kunnat användas till en fin utställning med välvårdade veteranbilar. En kärring blängde på mig och det var inte min.

I en annan sal visade de konst från CCCP. En guide stod där och basunerade ut att ”efter revolutionen ökade konstnärernas produktion, i synnerhet inom två områden”, och hon gjorde det med sådan lyrisk röst att man kunde tro att hon var själv kommunist. Kan man vänta sig denna retorik någon annanstans än i ett statligt svenskt museum? Jag tror inte det. Nordkorea kanske.

Jag skrev tillbaka till min vän och påpekade att jag förstår hans poäng, även om det kan diskuteras huruvida Nordkorea verkligen är kommunistiskt, eller om det bara är en diktatur i största allmänhet, utan några större ideologiska överväganden. ”Åk dit och kolla”, blev hans replik, så vi kör på hans bud.

Det här är ett ställe där man inte kan veta om en spya på golvet är en olycka eller en del av utställningen. Det fanns ingenting som var vackert, och jag förstår inte hur man kan hänga upp meterhöga fotografier på brudar i korta guldfärgade kjolar och kalla det för konst och betala för skiten med skattebetalarnas pengar, och i nästa ögonblick klaga på Hennes & Mauritz när de sätter upp annonser med liknande foton och skriker ”kommersialism”. Museet hade även köpt in en tavla som var c:a 6 x 3 m som var målad helt svart. Inköpsansvarig borde ha förts till den där gynstolen och fått undersökas av brandchefen Greger på katarina.

Återigen en referens till populärkulturen, d.v.s. Robert Gustavssons ”brandchefen Greger Hawkwind” i Killinggängets ”NileCity” som gick på TV för hundra år sedan. Karaktären brukade komma med sexuella skämt, i synnerhet av homoerotisk karaktär.

Jag kan bara instämma om att Moderna i Stockholm är en skamfläck för den svenska kulturen. Visst, de skall visst ha en och annan Picasso och Metisse i samlingarna, men finns det någonting som är vackert där? Min vän påstod att besökets behållning var en pepparkaksdrake, vilken också var besökarnas framröstade förstahandsval. Bortsett från att den – av bilden att döma – var tekniskt mest imponerande så hade den inte besudlats med ivern att vara politiskt korrekt. Kanske denna omständighet var någonting som Modernas besökare uppskattade. För jag kan inte tro att alla människor är stormförtjusta i muséets orgie i dekadens, vulgaritet och fulhet.

Härnäst skall jag återkomma med en egen betraktelse om ett liknande evenemang, men jag fann att min väns måleriska beskrivning behövde spridas innan jag ger på ett annat museum som förtjänar tillrättavisning.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER, KÄRA LÄSARE!!!

D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till En orgie i dekadens, vulgaritet och fulhet! (Ja, det handlar om Moderna på Skeppsholmen)

  1. Pingback: En orgie i dekadens, vulgaritet och fulhet! (Ja, det handlar om Moderna på Skeppsholmen) — Peter Harold – Skrivarens blogg – Life, Death and all between

  2. Conny Lundberg skriver:

    I ett samhälle som präglas av hänsynslös egoliberalism i formen av kommunism så kan vad som helst hända och att ur detta kaos finna någon sorts förfinad och estetisk konst är väl närmast ett konststycke i sig. Avsaknaden av moral och etisk kompass är häpnadsväckande och man frågar sig om avsaknaden av handfast styrning av Sveriges situation är medveten eftersom man inte tillåts kommunicera om allvaret utan istället avfärdas med diverse nedsättande epitet.

  3. Det var nåt tweet av Jonas Gardell jag önskar jag hade sparat. Men han gnällde över nåt pris han inte fått i år heller och raljerade med att han förmodligen inte kommer vinna guld förrän dom inför kuksugning som gren i OS. Men då svarade Camilla Läckberg att det kunde han glömma. Det kommer bara bli som bäst silver där också. Inte visste jag att hon kunde vara så rolig. Det är ju trots allt Gardell som förväntas vara just ”komiker”.

    • ceskyraj skriver:

      Denne Jonas Gardell fostrar ett (kanske två) barn. Stakars barn. Hoppas att fader är Mark och inte Jonas. Även broder är knäpp, men inte homosexuel. Någonstans läste jag att deras far var en sträng (tror jag var präst) far och detta kanske förklarar deras extremt beteende.

  4. Conny Lundberg skriver:

    Gott Nytt År och tack för alla välskrivna artiklar!:)

  5. Björngunnar skriver:

    På ett ungefär, det tar tid, så är det 100år sedan Stalin och de utvaldas revolution i Ryssland.
    I Sverige är det ca 250år sedan Gustav III avskaffade religionsmonopolet i Sverige vilket öppnade upp för import av destruktiva raser vilka nu ligger bakom bl. a en utställning på Moderna museet och att en svetsarlärling blivit chef för ett framgångsrikt söndra och härskaparti.
    Reduktionen under Gustav III var inte det kommunism light?
    Reduktionen drabbade toppskiktet av adeln, det drar ihop sig till en ny reduktion eller lyckas de ta livet av oss denna gång?

  6. gmiksche skriver:

    Vad hade du väntat dig annars?

  7. hllviken skriver:

    5:18 min. djupt budskap för den som har eftertänksamt sinne –

  8. hllviken skriver:

    STILIGA STOCKHOLM

  9. hllviken skriver:

    Dagens Expressen: Sverige har flest hemliga klubbar per capita i världen…..

    Ett exempel som nämndes:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sällskapet_(herrklubb)

    Då kan man fundera över hur/var/vem formulerar politiken?

  10. Risto Matinen skriver:

    På 70-talet var jag flera gånger på ”Moderna”, men främst för det Fotografiska skull. Nästan all konst som kan betraktas som moder, är skit och fult.
    Moderna i Helsingfors är avsevärt bättre vill jag påstå (efter endast ett besök där för tre år sedan), utan att ha varit på det antisvenska i Stockholm på över 30 år…

    Nedanstående bild slår det mesta på ”Moderna”:

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s