Chip, chip och välkomna till Storebrorssamhällets vägval

Bästa läsare!

En ny bil ligger utanför min budget, och drömmen börjar även alltmer hamna utanför mitt önskemål.

Härförleden hade jag tillfälle att titta på en bil som tillverkaren förklarade kan öppnas och startas genom en app i ägarens mobiltelefon istället för att dela ut nyckel till andra personer. Bara denna egenskap fick mig att rygga tillbaka. Om jag kan öppna och starta min bil med en ”app” utan nyckel, då kan i praktiken ”vem som helst” komma åt min bil. Och när jag säger ”vem som helst” så är utländska stöldligor det minsta jag bekymrar mig över…

Demonstratören förklarade att konceptet är ”räddaren i nöden”. ” – Tänk dig att du kör till Arlanda för att resa till Paris, och du har frun med dig och hon ska köra bilen hem när du är framme vid flygplatsen. Ni pussar hej då, och du går och checkar in, försvinner bakom säkerhetskontrollen. Då upptäcker din fru att bilnycklarna är i din jackficka. Vad gör du? Jo, du trycker in koden och hon kan köra iväg innan ni får p-böter för att parkeringstiden gått ut. Smart va’?

Jag ryckte på axlarna.

” – Ok. Och om det är som det brukar vara, att frun ska gå till Pressbyrån för att handla någonting, och på vägen dit ser en souvenirbutik med rea, eller fastnar vid Pockethyllan, och jag sitter på planet som taxar ut med kapten som anbefaller oss att stänga av våra mobiltelefoner…? Det tar ungefär två och en halv timma att flyga till Paris, innan jag får slå på mobilen igen. Under tiden har hon hunnit få p-bot och nervsammanbrott. Dessutom flyger jag inte. Vill jag till Paris, då gör jag hellre resan med bilen.”

” – Mm, jag vet inte om jag skulle göra det med den här”, invände demonstratören tveksamt.

” – Säg inte att det är en el-bil…!” suckade jag. Demonstratören nickade.

” – Jodå, och den har hela 35 mils räckvidd.”

” – Hela 35 mil…? Det blir ju bara till Jönköping”, anmärkte jag kritiskt, dock ovetande om att det faktiskt bara är 30 mil dit från Västerås, och det dessutom om man kör via Karlsborg som är kortare än om man åker via Mjölby. ” – Och då måste jag dessutom ladda bilen där för att komma hem igen. Kan jag inte ladda bilen så kommer jag ju inte längre än till Askersund innan jag måste vända tillbaka. Då kunde jag lika gärna ta cykeln, eller jogga…”, tillade jag sarkastiskt.

” – För dem med särskilda behov av lång körsträcka…”

” – Du menar människor som vill kunna använda sina bilar på precis samma sätt som man kunnat göra i ett århundrade nu, menar du?” flikade jag in irriterat som om jag måste be om lov för att kunna köra min bil var helst det behagar mig.

” – … så har vi en modell med konventionell förbränningsmotor”, avslutade demonstratören med en min som om jag just frågat om han hade filmer med sadistisk dvärgporr att sälja under bordet.

Detta med att dela ut behörighet via app är enligt min mening bara ett första steg. Vi ser hur politiker – eller snarare den styrande eliten – vill få bilägandet att framstå som omodern, och olyckligtvis hänger biltillverkarna på. Jag har nyligen fått mig förklarat varför det säljs så många BMW, Audis och Lexus till ”vanligt folk”, vilket ligger långt utanför min budget och drömvärld: Folk leasar dem. Det är så de har råd med dessa bilar. Med andra ord: ”Banken äger din bil – då kan du lika gärna se till att åka ståndsmässigt”.

Är inte detta lite av självbedrägeri? frågade jag mig själv tyst och tänkte på hur många år jag sparade för att köpa min egen bil för 160 laxar utan att sätta mig i skuld (och visst har jag kört den genom Europa, naturligtvis!). Mitt beteende kan omöjligt gillas av vare sig statsmakt eller Big Business.

Men vare sig folk äger sina bilar eller leasar dem så är det bärande konceptet att tilldela brukarna behörigheter, vilket kan bli bankens roll när vi inte längre äger de saker vi brukar. Och kan banken tilldela folk behörigheter så kan så även staten beröva dem med samma teknik. Man kan även begränsa behörigheter. Det senare kan bli aktuellt när klimatalarmisterna börjar ransonera vårt resande, och myndigheterna kräver giltiga skäl för bilreor. Det förra fallet kan ju bli aktuellt när staten vill förhindra nån som inte betalar skatt att lämna landet (t.ex. för att åka till ARN och fly). Men räkna med att huvudargumentet som kommer användas för att staten ska kunna få fjärrmanövrera bilar blir ”kampen mot rattfylleriet”. Vägen till helvetet är kantat med goda intentioner. Och vi tycks svälja betet varenda gång.

Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Utbildning & forskning. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Chip, chip och välkomna till Storebrorssamhällets vägval

  1. Både Michael Hastings och Paul Walker blev förmodligen mördade. För att den djupa staten hackade deras bilar och körde ihjäl dem. Båda lär ju haft saker som dom tänkte visselblåsa om. Vi kommer förmodligen få samma system som i Kina inom ett par år. Får man minuspoäng kommer man få stora problem om man inte rättar in sig i ledet. Framtiden ter sig sannerligen mörk på många olika plan. Vi kommer vara övervakade hela tiden.

    • Björn Sveninge skriver:

      Inga bilar för mig med elekroniskt tändsystem.
      En elektrisk puls från en atombomb i atmosfären slår ut All elektronik.
      Idag gjorde jag en sväng med min Austin Maxi 1973 års modell min nyaste bil, 5 växlar gashydraulisk fjädring, äkta galonsäten.
      Sedan har jag nyligen köpt Gunnar Hedlunds direktionsbil, en Jaguar mark X, 1963.
      En Rover 3 litre från 1962 som jag jobbade ihop till på kvällstid efter lumpen på F1.
      Det tog 10 kvällar att jobba ihop till den, då var en ventillyftare trasig och den hade gått 12.000 mil, nu har den gått över 50.000 mil och går fortfarande fint, kostade då 1900kronor.
      Så har jag en Hudson limpa från 1948.
      Det här var inte hela sanningen för jag har en Fordbuss, en Transvestit från 2011 men den har dieselmotor men antagligen så tål den väl ingen elektronisk puls?

      • Peter Harold skriver:

        Ja, jag lutar mot att min nästa bil blir en veteranbil.

        Av alla de bilar du räknar upp räknar jag Hudson som den läckraste, men som vardagsbil skulle det nog bli Maxin. Den tycker jag är briljant konstruerad. Inte ens fransmännen lyckades skjuta ut hjulen lika långt ut i hörnen efter sin Traction Avant.

        Just nu i dessa dagar är jag insnöad på DKW Schnellaster. Satt och försökte förstå Mercedes engagemang i företaget då jag snubblade över denna konceptuellt sett ”moderna” minibuss.

      • Jag har inte ens körkort så det får väl bli lådcykel. Så slipper jag dessutom klimatångesten.

    • Peter Harold skriver:

      Hastings definitivt, men Paul Walker är lite svårare. Det var väl inte ens hans bil som kraschade? Däremot är det underligt att brandkåren hävdar att bränsletanken inte läckte. Jag tror inte att det var enbart spolarvätskan som fick bilen att brinna upp..

      Ja, och nu har ju bilarna elektriska parkeringsbromsar, så med en automatlåda (vilket ju är vad man i praktiken har i en el-bil därtill) och ”beröringsfritt start-stopp-system” kör bilen exakt som hackaren vill. Ja, styrservot är ju också elektriskt styrt numera.

  2. Pingback: Chip, chip och välkomna till Storebrorssamhällets vägval – Suzie Weathers

  3. Peter Sjöström skriver:

    Lådcykel !! Har hört att det är en sådan inblandad i något sprängstoff i Linköping ? För övrigt är vi redan så övervakade vi möjligen kan bli utan att någon ligger under sängen hos oss , en tidsfråga så är vi där . Bilen håller samhället rullande på många vis . En trevlig fritidssysselsättning , ett nödvändigt ont , skapar arbete , skapar trafik på gott och ont . En frihetssymbol på det viset att man kan röra sig lite otvunget och på eget bevåg . Mvh Sjöström

  4. jmm skriver:

    Det riktiga storebrorssamhället kommer med 5g:

    https://jmm.nu/5g-sverige-eu-smarta-stader/

    • Peter Harold skriver:

      Och i varenda pinal, allt för att registrera och logga vad vi gör – och enligt min mening också med det dolda syftet att kunna skapa nya affärs- och betalningsmodeller där vi inte längre får äga det vi använder.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s