Traditionell midsommar? Traditionell i bemärkelsen, vad…?

Bästa läsare!

Jag var i Gästrikland och Dalarna över midsommarhelgen, denna fornsvenska och hedniska festival där skolbarn dansar runt en stiliserad fallos-symbol. Borde inte detta vara skäl nog för det kulturmarxistiska maktetablissemanget att bekämpa denna ”ursvenska” helg med näbbar, klor och sedvanliga mediekampanjer? Eller är man alltför packade därför att man måste bedöva sitt samvete som förtärs av det dagliga slitet i propagandastatens maskinrum?

Ja, jag är förvånad över att det inte kritiseras mer över det svenska midsommarfirandet än vad som sker redan idag.

Jag blev ombedd att förklara hur denna ritual går till, och beskriva de väsentliga stegen i dess utförande. Det var så jag tolkade det, och förklarade att först dansar man kring majstången, sen super man, och om möjligt har sex efteråt. I själva verket var jag ombedd att förklara dansstegen, men det är lätt att missförstå folk när man är lomhörd och står intill en sextett av taktstampande tarmgnidare med skorrande PA-utrustning.

Jag måste erkänna det. Jag är imponerad över att människor som uppburit folkpension i flera års tid är fortfarande kapabla att svinga sig fram och snurra omkring utan att snubbla, samt genomföra sekundsnabba partnerbyten i serie medan man ser folkhavet virvla förbi ögonen. Ja, jag talar alltså om de svenska folkdansarnas obligatoriska uppvisning. Under en 364-dagarsperiod hårdtränar de sin rutin blott för… ja, jag tänkte säga midsommaren, men ibland får de komma till publik nåder även under 6 juni. Ingen av dem som visade upp sig i X-stad under sistlidna midsommar var under 65.

Men samtidigt som jag är imponerad på dessa dansares kapacitet blir jag också lite uttråkad. Hambo, gånglåt, polka… de låter alla likadant i mina öron. Och det går runt, det går på tvärs, det går bakåt, runt igen och igen, vänder, och framåt tills det kommer ett plötsligt tjo-hopp… och varje cykel pågår i ungefär två och en halv minut. Sen så börjar de om igen, fast i en annan ordning på manövrarna. Har Mona Sahlin rätt? Ingen dör ju av svärdshugg här.

I detta finner jag bara skuld hos mig själv; hade jag blivit lika uttråkad om jag själv haft denna fridag från jordbruket eller smedjan och varit iförd samma dräkt under 1800-talets mitt, mitt ute i Bortanby, Avkrok eller Myggträsk? Kanske inte. Jag tror att motivet handlade om sex. Vilket får mig att fundera på folkdansande pensionärers sexliv…

…nej, inte alls.

Det finns inte mycket sex att hämta i traditionsbärande verksamhet. Istället handlar det ju givetvis om tillfredsställelsen att hålla någonting ursprungligt vid liv.

Men det får mig att fundera på kontexten i vårt midsommarfirande. Här i X-stad hade man den tarmgnidande sextetten som felade bäst de kunde, vilket var säkert intill perfektion om jag som lekman får döma, samt knätoftsdansarna (fast ska jag vara helt ärlig så minns jag nu inte ifall de verkligen hade knätofsar…?). Därefter följde lekledaren som organiserade kaoset i lagom antal ringar runt den stadiga stången från sitt bord där denne spelade upp de traditionella sångerna om de små grodorna (som hade verser om de mest otänkbara sommarvarelser man kan tänka sig, till min förvåning), musikerna från Skaraborg, prästens trafikfarliga fågelfä, tre kvinnor från Nora (som här byttes ut mot X- stad), und so weiter. Spelade upp? Ja, från sin dator, i form av mp3-filer, ut i PA-utrustningen.

Hm, är detta verkligen ett traditionellt midsommarfirande? Någonting säger mig att detta inte stämmer.

Att vi firat sommaren i Sverige sedan urminnes tider kan inte ifrågasättas. Den svenska sommarens ankomst och den längsta dagen är värd att fira, och det säger sig självt.

Frågan är inte varför, utan snarare hur. Och där känner min magkänsla att tiden förvandlat det ursprungliga midsommarfirandet till en publik ritual som ska påminna om, och skapa en bild av det som varit, vare sig det var på riktigt eller ej.

Hur många affischer har vi inte sett under de sista veckorna erbjuda traktens invånare att fira ”traditionell midsommar” i bygden. Men vad är då traditionell, om vi ser bortom det obligatoriska årliga uttalandet från polismyndigheten om att ” – Visst önskar vi svenska folket en solig midsommar, men en del regn skulle sannerligen underlätta vårt arbete”?

Vissa säger att de barbariska svenskarna ägnade sig åt blot, d.v.s. att offra för gudarna. Sant, hävderna hävdar – vad skulle de annars göra? – att man offrade nio varelser av manligt kön (inklusive en människa) som hängdes upp vid templet (som sägs ha legat vid Gamla Uppsala). Men detta var vart åttonde år, och ägde rum i februari månad. Inte vid midsommar.

Islänningarna har bäst dokumentation om denna tradition, och där nämns höstblot, midvinterblot och vårblot. D.v.s. perioder då man hade alla utsikter till bekymmer framför sig. Dessa blot behövdes då inte medan man under de prunkande sommarmånaderna inte fruktade gudarnas lynne lika allvarligt (men kanske desto mer sina fienden, om sådana existerade).

Vad beträffar majstången – som ser ut som en upp-och-nervänd penis med rätt antal testiklar – så tycks det inte genera någon att hävda dess tyska ursprung. Och går vi bara efter namnet så finns det en logik; tyskarna firar den varma årstidens ankomst i maj månad. Vilket ger mig en vink om vart fasen man egentligen borde bo någonstans, om det inte vore för deras hopplösa oregelbundna verb.

Detta betyder givetvis inte att midsommaren införts från Tyskland (eller vad som var Tyskland på den tiden, som uppges vara 1600-talet). Vi har därtill dokumentation på hur upprörd kyrkan var över de osedliga aktiviteter som pågick under midsommaren (och nån gång borde jag försöka komma över dessa dokument, för det tycks som att prästerskapet inte drog sig för att skildra styggelserna i detalj bara för att skapa allvar i sin fråga).

Så där vi befinner oss rent kunskapsmässigt är det politiskt korrekt att hävda att ”vi inte vet så mycket om hur midsommaren firades under forntiden”. Vilket i sig borde väcka intresse att söka ett svar istället för att bara rycka på axlarna och säga att man inte vet någonting.

Vad är det man döljer?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Historia, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Traditionell midsommar? Traditionell i bemärkelsen, vad…?

    • Peter Harold skriver:

      En sak som slog mig är att utlänningar frågar oss var vi har brasan någonstans. Tydligen är det vanligt i andra nordiska länder med att tända ett bål under midsommarfirandet, medan vi inte har den traditionen. Istället eldar vi på under valborg.

      Jag noterar hur kyrkan i en rad länder försökt att ta ”maj-firandet” under sedlighetens kontroll, medan senare regimer i kraft av statlig makt politiserat 1 maj.

      • hllviken skriver:

        Av alla sorters majstänger/pyntade träd som finns i många kulturer runt hela planeten – fruktbarhetsrit – så är det ingen annan som har en jättepenis som borrar sig ned i Moder Jord 🙂

        Ha, ha, ha! Leve den svenska synden! 🇸🇪 😆 ‼️

  1. hllviken skriver:

    Skandinaverna i USA är duktiga på att behålla vår kultur:

  2. hllviken skriver:

    Det har funnits en ursprungsbefolkning i Norden sedan ≈ 10.000 år tillbaka. De livnärde sig på samlande av växter, jakt och fiske.
    Sedan kom en invasion av skyter som härstammar från Dan-stammen, en av Israels 12 stammar. Så vi är en blandning av dessa människor.

    Majstång = Maypole finns även i Storbritannien.

  3. Björn Sveninge skriver:

    Som ”tarmknidare” på nyckelharpa måste jag protestera.
    Hambo, schottis, vals…
    Det är en djävla skillnad på dem.


    Vals går ett två tre…
    Umpapa Umpapa… Ett två tre.
    Förr innan kyrkan kom med kyskheten så uppmuntrades till att göra barn.
    Dock förekom inte sex utan verkan som är dagens sjuka indoktrinering av Davids ättlingar.
    Stick in den stick in den sa spelemannen, vad han nu kan ha menat med det?

    • Peter Harold skriver:

      Haha! Jag vet, och jag borde höra skillnaden eftersom jag dansade som tonåring. Men jag var tondöv och taktlös på den tiden. Ingen större förbättring idag som äldre, mer än att jag ibland är stolt över att vara taktlös i umgänget… 😉

      Jag var flyktigt bekant med Magnus Holmström (eller snarare bekant med hans bekanta) när han blev världsmästare. Ett fascinerande instrument som dock kräver en musiker som behärskar det han eller hon gör.

  4. Risto Matinen skriver:

    Vi hade en trevlig midsommar. Frugan och jag firade i dagarna två. Vi hade tänkt paddla kanot, men det blåste för mycket för oss gamlingar…

    Istället valde vi två festplatser ganska långt ifrån babbetäta orter, för att åtminstone slippa se dem under vår största(?) högtid. Den första, på midsommarafton, var i ett fäbodkomplex, kanske det största i landet. Vackert och nästan sjukt många säterstugor. Som mest höll det hundra hushåll och 600 fän. Där kan man ta några timmar att bara strosa runt och fota.

    Numera är det fritidsbostäder till ättlingarna. Stången restes och en avslagen dans och spelande följde i ca en timme. Därefter drog de flesta till sina stugor och vi drog. Dit åker man förmodligen med fördel före eller efter midsommar, för att skåda en mycket gammal svensk/nordisk bebyggelse. De har fortfarande en pytteliten population av fän där, men bättre än inget. Uppskattningsvis var vi 4-5 hundra deltagare.

    På midsommardagen besökte vi en gammal isolerad bruksort som försvann som järnproducent för nästan precis hundra år. Först besökte vi kapellet, för frugan är kristen och jag kan uthärda en mässa för hennes skull. Därefter restes stången och här mycket mer smyckad med dubbelringar och en höna/tupp i toppen. Bättre organiserad, men annars liknade upplägg. Dock inte avslagen för här stannade folk kvar längre. Uppskattningsvis 8-10 hundra deltagare.

    Tyvärr lyckades vi inte ens slippa invällare med denna strategi. Två negrer på midsommarafton och en neger på midsommardagen blev observationsfacit. Man ska dock inte ge upp för det.

    Firandet av midsommar har varierat stort i vårt avlånga land och under tid. Jag som snart är 70 år fyllda, har inget minne av att jag som barn dansade runt eller ens såg en midsommarstång/stolpe. Frågade idag min mor som är född på 20-talet om hon någonsin ens såg eller hörde talas en sådan stång före 50-talet? Nej! Det hade hon inte…

    Sedan, att stången/stolpen skulle symbolisera en inverterad stake, det kan väl ni som har extrem livlig/konstig fantasi runka/pulla ikapp med? 😉

    • Risto Matinen skriver:

      Blev fel här: Det skulle inte vara uppskattningsvis 8-10 hundra deltagare, utan 800-1000 deltagare. Ursäkta, men smärtorna får mig ibland att skriva fel..

    • Peter Harold skriver:

      I X-stad var det ganska blandad publik vad gäller etnicitet, men man kan notera att ju brunare, desto mer benägna var de att gå tvärs över ”dansbanan” under uppvisningen (detta gällde både barn och vuxna). Och de medverkande batiktanterna tyckte det var så näpet med de söta arabbarnen som sprang i vägen för folkdansarna trots att konferenciern förklarat att det var allmänhetens tur efteråt. Ger vi det här evenemanget ett par år till så har vi nog smällare samt arabisk ”patron ur”…

    • Så gunstig herrn fick minsann betala blatteskatt på midsommar om än låg sådan? Man får väl nästan hålla sig inomhus och låta bli tv’n om man vill slippa blatteskatt.

      • Risto Matinen skriver:

        Tvingas vi inte alla betala sådan!? Dock kom vi lindrigt undan, och hade jag inte varit så uppmärksam hade jag kunnat missa dem, för de störde inte där annat än med sin uppsyn.

        De kan knappast ha tagit sig dit utan assistans. Undrar hur de svenskar tänker som bjuder med dem? Bryr sig inte ett skit om oss som vill ha babbefritt. åtminstone en kort stund!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s