Denna förbaskade religion som kallas för skolplikt

Bästa läsare!

Jag minns inte riktigt vilket parti som gick till val för något årtionde sedan med löftet om att införa ”Världens bästa skola i Sverige”. Jag tror det kan ha varit Folkpartiet, för det är ett parti som alltid varit stora i orden men ytterst små på jorden. Under de två mandatperioder man hade till sitt förfogande fortsatte förfallet – förklarat med socioekonomiska faktorer förmodar jag – och följdes av Miljöpartiet som skulle ”fixa skolan på 100 dagar”. Tydligen är den svenska skolan i värre skick än någonsin nu, och universiteten har numera förberedelsekurser där framtidens blivande vetenskapsmän får lära sig att skriva begripligt eftersom de inte klarade det ens i gymnasiet…

Nej, jag ska inte sitta här och verka bitter med mitt gnällande. Jag vill vara konstruktiv. Fast många skattebetalare som tittar på de ”förbjudna” mobilfilmerna från svenska kaos-skolor är nog idag ganska uppgivna. Och jag förstår det. Men lyssna här på mina  tankar om vad man kan göra:

1. Sluta kalla det svenska skolväsendet för ”En skola för alla”. Detta visar bara en attityd från makthavarnas sida om att skapa likformighet. Begreppet visar också på en oförståelse för hur olika hjärnan fungerar på de drabbade – d.v.s. eleverna. Eftersom staten fuckar upp det mesta den är satt att sköta så är det faktiskt förenat med livsfara att staten har mandat att fucka upp svenska studenter.

2. Avskaffa skolplikten. Idag tvingas utsatta elever att stå ut med mobbarnas närvaro, och i bästa fall är det den mobbade som måste byta skola. Detta är ett hån mot alla tankar om att skolväsendet ska drivas av ett rättspatos. Men skolplikten är tve-eggad; å ena sidan ska alla elever tvingas in på lektion, å andra sidan ska den enskilda skolan tvingas ta emot eleverna, oavsett hur de än är funtade i pallet. Genom att avskaffa skolplikten får den enskilda skolan rätt att säga nej till elever som den inte vill ha.

3. När elever antingen förvägras gå i skolan eller själva avstår så kommer de att göra någonting annat. Det är nästan givet att en icke försumbar andel av dessa kommer ”driva runt på stan” och ”hitta på hyss”, vilket många av dem gör redan idag därför att de skolkar. Beroende på vad det handlar om för ”hyss” så blir det helt klart mer för polisen att göra. Därför måste polisens och domstolarnas arbetsuppgifter omprioriteras. Genom att avveckla lagen om hets mot folkgrupp samt avkriminalisera bruket av lättare droger (eller ännu hellre alla droger) så kan polisen och rättsväsendet ägna sig åt brottslighet som där gärningsmännen ägnar sig åt våld och tvång.

Det skulle rent av kunna vara en fördel om de värsta skitungarna sitter någonstans och röker braja istället för att störa sin omgivning. På det viset kan man frigöra ”vårdplatser”/fängelseceller för fångar som är skadliga för sin omgivning på riktigt.

4. Det svenska skolväsendet måste reformeras. Statens kontroll och styrning måste upphöra. Om skolväsendet fortfarande ska finansieras av skattebetalarna – vilket jag inte tycker, men jag kan acceptera en övergångsperiod – så ska den enskilda skolan disponera dessa efter eget förstånd, och inte enligt dekret från Stockholm. Skolorna må fritt konkurrera sinsemellan om pedagogiska lösningar och egna komponerade läroplaner. Visst, några skolor kommer ägna sig enbart åt koranläsning, men det är föräldrarnas val om de inte vill att deras barn ska kunna någonting annat. Beroende på om vi kan få staten att sluta fucka upp landet i övrigt så kommer det inte finnas behov av socialbidragsförsörjda koranexperter, och föräldrarna kommer vara måna om att deras barn lär sig någonting annat.

5. Denna sista punkten är min personliga reflektion över hur man ska agera gentemot bråkstakarna i skolan. Svenska lärare har samma auktoritet som jultomten – d.v.s. eleverna har slutat att tro på dem. Det finns ingen över 5 års ålder som är rädd för en jultomte. Sålunda ska läraren inte stå och skrika på eleverna – för det triggar dem bara ännu mera – utan bara kort och gott ringa i interntelefonen efter vaktmästaren (vilken inte ska se ut som en liten räka som Erik Ullenhag, naturligtvis) som fysiskt avlägsnar bråkstakarna från platsen.

5B. Man får göra skillnad på bråkstakar och bråkstakar. Det finns elever med förmodade bokstavsdiagnoser och deras störande kan vara irrationellt men sakna ondskefull grund. Den typen av elever ska få hjälpa vaktmästaren med sysslor tills denne lugnar ner sig och känner att tillvaron är meningsfull. Den andra gruppen av störande, de som försöker få lärarna att bryta samman (och i 9 fall av 10 också lyckas) och som medvetet saboterar för sina kamrater ska kastas ut och jagas från skolgården med tillhyggen om de inte går frivilligt.

Jag funderar faktiskt på om detta är en plattform att gå till val på? Jag utlovar inte världens bästa skola, men nog skulle man kunna genomföra programmet på 99 dagar.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag blev tyvärr sänkt igen efter min ”friska” promenad på loppis. Gubben är skörare än ett socialdemokratiskt vallöfte… haha!
D.S.

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Denna förbaskade religion som kallas för skolplikt

  1. Lars Lindeberg skriver:

    Lösningen är väldigt enkel Peter!
    Ta bort vänsterslöddret och judarna ur ekvationen och problemet är löst!
    Jag väntar bara på att tryckkokaren skall explodera!
    Jag har varit med om det i verkligheten!
    I 40 år har det pågått!
    Hur mycket längre till skall det fortgå!
    All historia är på vår sida!

  2. Peter Sjöström skriver:

    De 3 kommentarerna är tydliga i all sin enkelhet , tack . En resolut vaktmästare upplevde jag själv när jag gick i skolan på 60- talet . Inget problem där inte . En rekorderlig karl med respekten med sig . Aldrig elak eller dum . Problemet är lärarna , de är helt ryggradslösa . Om de sa ifrån så kanske kanske politikerna , nej det går nog inte den vägen . Krascha och börja om ! Mvh Sjöström

  3. Nikks skriver:

    Staten har sedan länge fuckat upp det här landet, främst med invandringspolitiken som jag ser det. Är det nånstanns där det skulle behöva användas tillhyggen ”om de inte går frivilligt” är mot regeringen. I väntan på att det sker ser jag över olika alternativ att fly det här landet. 😉

    • Peter Harold skriver:

      Oj, hur gammal är ”Grodan” nu…? 🙂

      Jag tror att vi kommer se saker att hända i landet, men frågan är om det är bra saker. Jag är inte övertygad. Jag skulle gärna vilja ha ett extre hem utomlands, som man skulle kunna ta sig till som en sista utväg, men som ändå är inbott så att man skulle kunna trivas där en längre tid.

      • Nikks skriver:

        Inte nog med att lillgrodan är inne på sitt elfte år, min mellanson har gjort mig till blivande Farmor. Något jag har svårt att relatera till i dagsläget men säkerligen kommer växa in i, rollen som farmor. Om allt går som det är tänkt för blivande föräldra paret så blir det barnbarn i slutet på Januari. I dagens Sverige behöver man en plan B, nämligen vart man kan slå ner sina bopålar, utanför Sveriges gränser.

  4. Risto Matinen skriver:

    Antisvenska asocialakrobeterna (S) har jobbat länge och väl för att förstöra den svenska skolan. Förr var den graderad efter elevernas förmåga, efter en sexårig grund, någotsånär lika för alla.

    Förr visste man att vi är olika. Ytterst få (<4 %?) är kapabla att tillgodogöra sig undervisning på universitetsnivå och färre än 20 % klarar av gymnasium. Således låtsades man inte att alla kunde studera på högre nivå, utan nivellerade studierna efter elevernas förutsättningar.

    Minns hur skönt det var att avsluta grundskolan med 9g, dvs vi som skulle/avsåg börja gymnasiet året efter. Då slapp vi alla/flesta sabotörer av lektioner och vi som verkligen ville lära oss av de då duktiga lärarna etc fick vår efterlängtade chans…

    Denna min synpunkt betyder inte att jag på något vis nedvärderar de som inte klarar högre teoretiska studier, för det behövs inte i någon större utsträckning. Jag beundrar lika gärna ett gott hantverk eller någon som fixar mina vinterhjul…

    • Risto Matinen skriver:

      Äsch! Glömde starten: Håller med Skrivaren annars, men hans synpunkter borde kompletteras med det jag skrev ovan.

      Dessutom borde hemundervisning vara tillåten. Särskilt pga hur dålig den antisvenska skolan numera, mycket sämre fylld med låg-IQ-ungar som sänker nivåerna ytterligare.

      Glömde nämna att a-akrobaterna sänkte lärarlöner och lärarstatus för att få bort duktiga människor i skolan och sluta rekrytera duktiga. Okunniga är lättare att manipulera. JJA…

      • Peter Harold skriver:

        Det är lite besynnerligt att hemundervisning är förbjudet, med tanke på att det finns elever som har grava sociala problem. Att tvinga dem vara i en miljö som de inte tål är ju tortyr.

  5. Peter Harold skriver:

    Hejsan1

    Jag återkommer i morgon med mina reflektioner på era kommentarer. Är så fördömt trött just nu. Måste sovaaaaazzz….

  6. SCANDINAVIAN4EVER skriver:

    Sänkt?….berätta mer!..

  7. Lars Lindeberg skriver:

    Jag vet att redan på1980-talet måste du vara kommunist för att komma in på lärarhögskolorna!
    Du kan ju föreställa dig var vi står idag!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s