Separera skolan från staten – på riktigt

Bästa läsare!

Många såg det som någonting naturligt när den svenska kyrkan skildes från staten för några år sedan. Visserligen skulle jag vilja sätta mig i fåtöljen och kontemplera en stund kring detta med att skilja sig från staten på andra sätt, men just för stunden vill jag fokusera min uppmärksamhet på tanken att skilja skolan från staten.

Vän av etablerad samhällsordning kommer säkert invända att staten redan skilts från skolan, i det att grundskolan och gymnasiet är en kommunal verksamhet.

Rätt, men ändå helt fel. Jag skulle erkänna att invändningen har bärighet ifall vi verkligen hade kommunalt självstyre i vårt land, men på punkt efter punkt har svenska regeringar visat att ”kommunalt självstyre” är ett begrepp på pappret men inte i verkligheten, i synnerhet inte eftersom staten gång på gång stjälper över bördor som regeringen inte vill ta ansvar för (d.v.s. inte har råd med).

Och hur mycket än det är de kommunala skattebetalarnas bekymmer att råda över sina skolor så är det ändock den statliga myndigheten Skolverket som bestämmer vad eleverna i skolan ska lära sig. Skolverket definierar de minsta gemensamma kunskaperna som alla Sveriges studerande ska ha, vare sig de bor i Trelleborg eller Haparanda, vare sig de lever i storstad eller i liten by i skogen, vare sig de är begåvade eller dumma i huvudet. Detta kallas för ”En skola för alla”, men är i praktiken en ideologisk programmeringsinstitution.

Nu råder en upphetsad debatt om att ”antiken” ska försvinna ur läroplanen, i alla fall enligt SVT som intervjuat mainstream-historikern Dick Harrysson. För oss som använder andra nyhetskällor upptäcker vi att Skolverket vill döpa om den svenska ”stormaktstiden” till ”Östersjöväldet” samt att elever som kan argumentera sina ståndpunkter – vare sig de har rätt eller fel – ska premieras mer än ett läshuvud som får alla rätt på sitt skrivna kunskapsprov.

Visst, skolan kan inte ge allt till alla, eller fylla alla elever med samma mängd av kunskap. Försök få mig att minnas ett matlagningsrecept i huvudet… nope, det går inte. Jag kan inte mata in alla viktiga årtal. Inte ens när jag skriver böcker kan jag komma ihåg alla detaljer (även om skrivande faktiskt är en av de bättre inlärningsmetoderna). Men det viktiga är faktiskt att inse att samhället inte tjänar på att försöka göra alla individer likformiga. Vissa kan lära sig regentlängder, andra kan bygga en snöskoter av en gräsklippare. Vi är olika. Låt oss också få vara det även som barn.

Därför önskar jag att vi istället för att hänga upp oss på att Skolverket vill stryka historia till förmån för mer värdegrundspredikan inom SO-blocket ska lyfta blicken och se på helheten. Det kan omöjligen finnas en eller två bilder av hur en skola ska fungera. Nej, det minsta vi kan förmoda är att varje skola själv har en bild av hur undervisningen ska bedrivas och vad den ska bestå av. Sannolikt har även varje enskild elev – och förhoppningsvis dess föräldrar – också önskemål och krav på sin skola. Varför inte utgå därifrån istället för Stockholm?!!

Det är detta den svenska skoldebatten behöver handla om.

Mitt förslag är att även skolan skiljs från den svenska staten, och det på riktigt. Lägg ner skolverket. Om en lärare eller rektor misshandlar sina elever är detta en sak för polisväsendet (och bli inte förvånade om jag en dag kommer till slutsatsen att även polisen bör blockas bort från statens styrelse…), och om skolledningen inte har kapacitet att undervisa barnen så får föräldrarna gå samman och hitta en annan lösning. Vi behöver inte denna armé av statliga byråkrater som parasiterar på skattebetalarna. Tillsynen av verksamheten är en angelägenhet för elevernas vårdnadshavare.

Ursäkta att jag säger det självklara i sammanhanget, men jag blir så trött på systemmediernas sätt att försöka avleda medborgarnas uppmärksamhet på vad som verkligen betyder någonting. Självfallet ska staten skiljas från public service och all medieverksamhet, inklusive utdelandet av presstöd.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Demokrati och frihet, Medierna, Utbildning & forskning. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Separera skolan från staten – på riktigt

  1. Pingback: Separera skolan från staten – på riktigt — Peter Harold – Skrivarens blogg – Life, Death and all between

  2. Björn Sveninge skriver:

    I skolan sa läraren till att hade man bara det rätta tankesättet så var inget omöjligt.
    Jamen om man vill kasta iväg ett stenblock i skogen som är 5 meter högt ( troligen ditslängt av en jätte) går det då med rätt tankesätt?
    Ja sa lärarinnan men jag har inte fått den rätta tankemetoden än.
    Skrivaren vill skrota staten och ta bort tankemanipulation ur skolan, men problemet är inte staten eller skolan utan att en liten etnicitet icke svenskar tagit över hela samhället.
    Pressen, Tv, n politiken styrs inte an svenskar utan av mutade svenskar kallade politiker och arbetar inom ett system som kallas demokrati som ju skall betyda folkstyre, men inte det svenska folket.
    Jag tittade på en video från Stalins Sovjetunionen, hur han med terror mot bönderna kollektiviserade jordbruket.
    I Sverige användes inte våld och mord men statens arm Lantbruksnämnden sållade ut dem de ansåg olämpliga som bönder.
    De fick inga lån till skillnad från de man valt att satsa på.
    En annan metod…
    Vad händer med den som idag har avvikande åsikter?
    Han blir av med jobbet kanske?

    • Björn Sveninge skriver:

      Å andra sidan så är det här problemet globalt och något som inte är nytt.
      Det verkar omöjligt att bli av med.
      Bönderna i Sovjetunionen angreps ju på individplan så kan decentralisering hjälpa?
      En motståndsrörelse som bestog av majoriteten av folket beväpnade med potenta vapen.
      Men det är ju förbjudet, har någon motståndsman vapen med licens och skriver ett inlägg på Nordfront kommer polisen omedelbart och beslagtar vapnen, inte bara hos medlemmen utan även om make eller maka har vapen med licens.
      I invandrarområden gäller inte detta.
      Tänk vad de stackarna har blivit utsatta för innan de kom till Sverige…
      Citat Eliasson.

    • Peter Harold skriver:

      ”I Sverige användes inte våld och mord men statens arm Lantbruksnämnden sållade ut dem de ansåg olämpliga som bönder.
      De fick inga lån till skillnad från de man valt att satsa på.”

      Det där låter lite grann som socialism i mina öron. Och det fortsätter väl än idag, även om staten numera har råd att ösa skattepengar på företag som gör ”rätt” i sitt värdegrundsarbete.

      Att folk blir av med jobbet p.g.a. fel åsikter är redan en realitet. Minns tandläkaren på Gotland som noterade att de ensamkommande barnen var lastgamla, och som i praktiken fick yrkesförbud i hela södra landsänden av Sverige.

  3. hllviken skriver:

    Viktig 17-minuters lektion om vad som händer nu:

    • Peter Harold skriver:

      Jag låg och lyssnade i natt på Adam Greens samtal med Christopher Jon Bjerknes, och fann flera intressanta saker (däribland detta klipp togs upp). En sak var att judarna inte kan använda Jesus namn (och därför fått folk att skriva ”Happy X-mas” istället för ”Happy Christmas”), och en annan att de har bilden att Jesus mamma var en prostituerad som sålde sig till de romerska soldaterna och att Jesus avlats på detta viset,och att motståndet mot honom var baserat på att han var en halv-romare, ättling av ockupationsmakten.

      Den tredje intressanta aspekten som jag inte hade en aning om var att ung-turkarna stod inför ett judiskt inflytande, vilket ledde till folkmordet i Armenien.

  4. Björn Sveninge skriver:

    Nu har jag separerat mig från Sverige på riktigt.
    Det känns riktigt bra.

  5. Benny skriver:

    Skolan borde absolut separeras från politiskt inflytande det är väl Greta ett utmärkt exempel på! Kollade i Skavlan (kunde inte låta bli) och där satt Greta och var jätteimponerad av hur stort New York var och så mycket liv och rörelse det var där! (Ja, det här med att inte flyga och se världen gör ju en ganska inskränkt uppenbarligen!) Visst, New York är väl stort med svenska mått mätt men det finns massor med städer som är långt större och mycket mer hektiska och hade lilla Greta flugit och sett världen så hade hon kunnat besöka enorma städer som Tokyo, Shanghai, Bangkok, Sao Paulo m.m som får New York att framstå som en sömnig håla. Men visst, har man bara sett Stockholm och liknande mindre städer så har man kanske inte möjlighet att jämföra. Nå, nu får vi hoppas att de sociala myndigheterna på Kungsholm gör sitt jobb och ser till att Greta får den hjälp hon behöver och att föräldrarna omyndigförklaras och ställs under förvaltare! Uppenbart behövs det men jag tror ingen på någon socialtjänst i hela Sverige skulle våga ta tag i denna uppenbara barnmisshandel och se till Greta skyddas från gamarna.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har funderat lite på detta med Greta. Ung och arg och diagnosticerad. Men det finns de som hävdar att hannes sjukdom kan vara värst i ungdomsåren, och att man kan må bättre som vuxen. Jag hoppas det. Frågan är vad som kommer hända med henne den dagen då hon ser att barndomen präglats av halvsanningar och överdrifter? Kommer hon vara tillfreds med att hon blivit lite klokare sedan dess, eller kommer ett trauma lösas ut?

      Jag har också mina misstankar om att socialtjänsten inte kommer agera, framförallt därför att Greta redan är över 16 år gammal, och det kommer man ta som en ursäkt att slippa röra ärendet. Däremot hoppas jag att den som gjorde anmälan var anonym.

  6. Benny skriver:

    Ska bara tillägga att hade fungerat som förr hade Greta blivit hämtad av en socialtant fortare än kvickt när hon satt där med sina plakat på order från Rentzhog med flera! Då hade vi sluppit detta spektakel och lilla Greta hade fått gå i skolan och verkligen lärt sig något…Kanske borde hon läst på om paleoklimatologi så hade hon kommit ur sina villfarelser och insett att FN:s så kallade klimatpanel IPCC bara är nys och rent skojeri!

  7. Peter Sjöström skriver:

    Håller med er . Fridolin fixade ju skolan på 100 dagar , och nu har vi resultatet . 68 – folket har verkligen fått till det . Kan det vara någon av dessa som är skyldiga till det totala fiaskot ? Gick själv i skolan mellan 59 – 69 inklusive yrkesskolan . Ordning , diciplin och respekt var som gällde . Om någon på den tiden kommit med Harolds tankar hade det säkert blivit larm . I dag så är det inte så långt bort . Har bekanta som låtit barnen gå i Engelska skolan och det är en helt annan värld . Känner även en lärarinna som undervisar på en sådan skola och hon intygar skillnaden . Vi har österut den Finska skolan som även den har filialer här . Dessa presterar också mycket bra resultat . Skolan är ju våra barn och barnbarns framtid . Så vad väntas det ? De med kipan på huvudet måste hållas kort . Infiltrationen i vårt samhälle från deras sida är förödande . Mvh Sjöström

    • Peter Harold skriver:

      Tveklöst finns det skolor som fungerar. Det kan bero på bra pedagogik (bra pedagogik måste ju bevisligen existera för skolan har ju en gång i tiden lyckats med sin uppgift…), men det kan också bero på att en del skolor slipper ta emot element som stör och förstör. Och denna frihet borde alla skolor ha rätt till. Det finns ingen arbetsplats som accepterar bråkstakar på jobbet – varför ska skolan behöva tvingas ta emot såna..?

      Jag ska dock erkänna att jag är lite okunnig om dessa ”nationella” skolor. Talar man bara (eller huvudsakligen) engelska respektive finska i dessa skolor? Jag har en bekant som gick i franska skolan i Stockholm, men jag glömde fråga henne om hon därmed pratade franska…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s