Robotiserad israelit från Polen på museum instruerar Sveriges statsminister att visa tolerans

Bästa läsare!

Den långvariga frågan om vad som kommer hända minnet av Förintelsen ™ den dagen den sista ”överlevaren” avlidit – och nu talar vi om riktiga ”överlevare” och inte barnbarn till såna som suttit i SS-kommandots koncentrationsläger och å sina förfäders vägnar beskriver hur de ärvt ångesten som ”blossar upp” när de ”ställs upp på rad vid kön till skolmatsalen” – ser ut att ha fått sitt svar. Överlevarna kommer att stoppas upp och visas på museum.

Nå, uppstoppningen är dock bara digital.

Statens historiska museum – som är en institution med uppgift att bevara och presentera landets arkeologiska historia, vår kulturhistoria och delar av den svenska konsten, och som är centralmuseum för svensk fornhistoria och medeltid – har begåvats med ett mörkt rum där man kan lyssna och titta på polack-israel-sydafrikan-brasil-kanadensaren Pinchas Gutter där han (enligt den vänsterliberala och Bonnierägda Dagens Nyheter) ”…från en skärm berättar från en skärm om koncentrationsläger, dödsmarscher och massmord”.

Genom att klippa många timmars intervjumaterial i bitar och indexera dem har museipedagoger lyckats få Pinchas Gutter att kunna interagera med publiken och svara på deras frågor.

Statsminister Stefan Löfven ställde en intrikat fråga: ” – Vilket är ditt viktigaste budskap till vår generation, för att förhindra att något liknande ska hända igen?”. Det är inte känt hur många timmar, dagar, veckor eller hur många rådgivare statsministern använde för att komma på denna fråga, men museipedagogerna hade lyckats med programmeringen så bra(?) att den digitale Pinchas Gutter för all evig framtid kan sprida sina ”kunskaper” till forntids- och medeltidsmuseets alla historieintresserade besökare. Han svarade:
” – Något väldigt enkelt: Tolerera varandra. Acceptera olika kulturer, olika religioner och olika livsstilar. Lev tillsammans.” Inte en stavelse till analys om vad som föregick Förintelsen ™ hörs från hologrammets ljudfil.
Undrar dock hur många i publiken som tänker tyst: ” – Och hur bra fungerar denna tes i ditt gamla hemland Israel…?”. Vissa tankar är dock säkrast att bara tänka tyst.

Nu är detta ingen banbrytande informationsteknologisk mackapär som ställts upp i museet. Det finns exempel på skickliga programmerare som skapat program där telefonförsäljare luras att slösa bort en dyrbar stund av sina liv genom att konversera med en maskin, och samma strategi används nu på museibesökarna. I andra änden av luren har de trott sig konversera med en riktig människa. Pinchas Gutter är ett programmerat hologram. Detta syns, och enligt mitt tycke också hörs.

Hur en digitaliserad polsk-judisk förintelseöverlevare hamnat på ett statligt centralmuseum för fornhistoria och medeltid ligger lite utanför mitt förstånd, men vi får väl ha förtroende för att museidirektören Maria Jansén vet vad hon gör. Trots allt – regeringen har ju förtroende för henne. Vad kan gå fel..?

Om namnet Maria Jansén låter bekant så stämmer det. Hon var tidigare med i nyheterna och vittnade om den förvirring som råder inom den internationella museibranschen. Man befinner sig i en sådan identitetskris att man inte riktigt är säker på att man ens själva vet vad som är ett museum.

Oss emellan, kära läsare. Jag tror även att våra kommunala bibliotek befinner sig i en liknande kris, där böckerna får ge plats för myssoffor (som lockar till sig ohyra och andra EU-migranter i stugvärmen) och kafémöblemang. Detta med att museer och bibliotek skulle vara kunskapsbärare och dito förmedlare har gett efter för influenser från den moderna hippa upplevelseindustrin. Kombinera med lite postmodernism och kulturmarxism, så kan man skapa förvirring kring det mesta.

Maria Jansén har släppt detta med att förmedla och sprida kunskap och fakta. Nu är det för helt andra syften man existerar: ” – Den nya museidefinitionen börjar med att säga att ‘museer är demokratiserande’. Och för oss i Sverige och västvärlden är det en rätt självklar skrivning”, sade hon till SR hemkommen från sin konferensresa till Japan med en andedräkt av härsken sushi och flygplanssprit från munnen (min fria och konstnärliga tolkning av situationen). Enligt henne måste definitionen av ett museum omfatta ”det som trycker på sånt [som] inkludering, mångfald, social rättvisa”, vilket sannerligen verkar vara tidens atonala men politiskt korrekta melodi.

Fast ändå kan jag inte riktigt greppa varför vi har fått Shoah Business i ett svenskt museum för forn- och medeltidshistoria. Har inte dessa aktörer (ni vet vilka) redan sitt Forum för levande historia som förutom att vara ett museum (propagandaverktyg) även begåvats med rättigheten att kalla sig för myndighet?

I övrigt säger Stefan Löfven att han tänker ta itu med antisemitismen som han beskriver som någonting ”osvenskt”. Japp, det  har folket på Avpixlat och Samnytt gjort i flera års tid, liksom andra (sionistiskt närstående opinionsbildare) före och jämte dem. Men minns, Stefan Lövruska, att dessa blivit avfärdade som islamofober av dig och dina politiska fränder när de påpekat att ”antisemitism är osvenskt”. Logiskt sett är därmed också Sveriges statsminister nu officiellt en islamofob. Grattis!

Vi lever i ett konstigt land (utom ni som lyckats fly i tid).

Och om någon funderar så kan jag berätta att Stefan Löfven inte kan se skillnad på anti-semitism och anti-sionism. Men jag tror inte att det är särskilt många av denna bloggs läsare som hade inbillat sig att han haft mental kapacitet till att klara av den distinktionen.

Som sagt, grattis till er som redan lyckats fly!

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Historia, kultur. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Robotiserad israelit från Polen på museum instruerar Sveriges statsminister att visa tolerans

  1. Björn Sveninge skriver:

    Frågar man sig vilka politikerna arbetar åt så besvaras många andra frågor också.
    Det har nog aldrig varit meningen att det skulle bli något lyckligt slut på den här historian.
    https://www.rt.com/news/472144-sweden-migrants-website-overflow-war/

  2. Pingback: Robotiserad israelit från Polen på museum instruerar Sveriges statsminister att visa tolerans – Suzie Weathers

  3. elfyma+ skriver:

    Instämmer. Våra museér är inte våra museér längre.
    De har blivit politiska propagandacentraler.

  4. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Så länge som makthavare i det svenska samhället endast tycks vara måttligt läskunniga, så bör vi inte se dem som ett hot och att de endast beter sig som ordinära drumlar vad det gäller att fatta genomtänkta beslut. Dan Browns senaste bok ”I begynnelsen” tar upp problemet när den intelligenta datorn styr människan.Det är kanske i nutid Science fiction men det var också Orwells förutsägelser 1948 om fåtalets odemokratiska förtryck av en hel befolkning.och där tycks vi vara nu mer eller mindre p g a politiska naiva beslut.

    • Peter Harold skriver:

      Jag måste nog ta och läsa om ”1984” igen. Jag minns inte hur den slutade, om det fanns något hopp… Å andra sidan, det är vår plikt och rättighet att skapa en bättre och frihetlig framtid. Det gäller bara att se till att staten inte får använda tekniken till att verkställa förtryck mot de frihetliga idealen.

  5. Pingback: Robotiserad israelit från Polen på museum instruerar Sveriges statsminister att visa tolerans – Suzie Weathers

  6. minnesdagen skriver:

    Tåg med judar gick från Budapest 1944 till koncentrationsläger. Och koncentrationslägret var ett lyxhotell i Schweiz.
    https://www.cauxpalace.ch/history/
    Klicka på år 1944.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s