Kommer alla tjäna på att även denna debatt lägger sig?

Bästa läsare!

Som engagerad motståndare till statens signalspaning mot medborgarnas Internetkommunikation så minns jag med all önskvärd tydlighet statsminister Fredrik Reinfeldts kommendering till de oppositionella i FRA-frågan.

” – Alla tjänar på att debatten lägger sig”, sade han till Expressen och menade att kritiken mot FRA-lagen byggde på missförstånd.

Trots att Reinfeldt är den första moderata statsministern sedan Arvid Lindmans dagar kan jag inte komma till någon annan slutsats att han är den ideologiskt svagaste ordförande för partiet räknat under samma tidsperiod. Ett annat försvar för FRA-lagen var tesen att ”den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja”.

Vad har då Försvarsdepartementet för skräp i sina mjölpåsar? Tja, det är tydligen statshemligheter, så vi skall inte gärna få veta. Men det har blivit uppmärksammat att Försvarsmaktens tjänstemän skickar e-post via privata Hotmail-konton. Nu krävs ändring i lagstiftningen så att tjänstemännen kan straffas för denna försumlighet. Tydligen har staten en massa saker att dölja. Men för vem?

Såvitt jag kan se är det inte främmande makt man är maniskt rädda för. Försvarsindustrin och försvarsväsendet är en internationell bransch där alla ligger med alla. Visst är det ofördelaktigt att konkurenterna får ta del av uppgörelser mellan Sveriges FOI och diktatorerna i Saudarabien. Men let’s face it; det hela blir inte ett problem förrän informationen hamnar i tidningarna som medborgarna läser.

Jag personligen är mycket fascinerad av hur benägen Staten är att skydda sina ibland tvivelaktiga hemligheter, samtidigt som den kräver full insyn i sina medborgares korrespondens. Vem är Sveriges fiende? Ja, på senare år verkar staten anse att det är dess egna medborgare. Det känns inte bra att staten har den inställningen. Därför kommer jag gå på den allmänna demonstrationen mot Datalagringsdirektivet nu i morgon lördag klockan 13.00 på Sergels torg. HAX flaggar även för manifestationer i övriga Sverige.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
För dig som är intresserad av demokratifrågor och upprörs över vad som sker i Tsar Putins kejsardöme kan få samma obehagskänslor genom detta filmklipp som beskriver ett sätt av många som republikanska partiet använder (valfusk) för att inte kandidaten och libertarianen Ron Paul skall få någon framgång i de pågående primärvalen. Besök också bloggarna RonPaul.Se och DailyPaul och läs mer om den bland unga väljare populära politikern som medierna nonchalerar.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kommer alla tjäna på att även denna debatt lägger sig?

  1. zanning skriver:

    Det är alltid förligt för folket när regeringarna gör allt för att dölja all skit de håller på med! En folkets regering följer sina egna lagar och gör de arbeten de valts till att göra, enligt stadgarna alltså, sen att de inte gör detta, ja det måste väl betraktas som landsförräderi om man ska hårddra det!?

    Därför skulle Sverige behöva en Ron Paul också, dvs en stark person med integritet och ryggrad. Problemet är att jag idag inte kan komma på någon sådan i hela riksdagen!?

    Jag har en fråga till dig du som vet och kan så mycket (oj vad brun tungan blev) 😉
    Vet du om folket har rätt att göra en misstroendeförklaring mot t ex regeringen alt en person i riksdagen?

    Jag vet att t ex sossarna (plus alla andra partier) kan göra det, men jag vet inte om vi, folket, kan göra det!?

    Vi kanske kan ta en fika i morgon efter demonstrationen och prata om den saken, om du har tid ork och lust 🙂

    Jodå, jag ska dit också, om jag får för kroppen i alla fall 🙂

    • Peter Harold skriver:

      Nej, jag tror inte att vi har den typen av medborgarinflytande i Sverige. Det krävs att minst 35 riksdagsledamöter begär ett förtroendevotum. Jag tror inte att riksdagen har ett system för medborgarförslag, utan man får kontakta ”sin” riksdagsledamot och försöka påverka denne. Kommunallagen tillåter däremot kommuner att ha system där medborgarna motionerar direkt till kommunfullmäktige.

      För min egen del har jag ingen riksdagsledamot, och jag ser bara aska och eld oavsett vilket block som regerar.

  2. aktivdemokrat skriver:

    Enda lösningen, som jag ser det, är att ge folket makt via direktdemokrati.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, i den här frågan kan det nog kanske vara så. Men jag tror det allra bästa är att ha en grundlag som slår vakt om den personliga integriteten. Jag ser det inte som omöjligt att ”resursstarka intressen” kan skapa opinion (majoriteter) om man använder rätt språkbruk (missleda opinionen).

      Så ju färre beslut som baseras på politik, desto bättre! 🙂

  3. Pingback: IPRED – effektiv munkavel på politisk kampanj? « Emil Isberg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.