Palmes pojk ojjar sig över medelklassen…

Bästa läsare!

Ett snabbt instick i verkligheten, såsom den ter sig på löpsedlarna och inne i tidningarna. Dagens nyhet, såväl i DN som i SvD, är att ”Sverige rasar i trygghetsligan”. Det handlar bl.a. om att inom tre försäkringsområden (sjuk-, arbetsskade- och arbetslöshetsförsäkringarna) har nivån på ersättningarna sjunkit, och att Sverige går från en ”topplacering” år 2005 till att ligga under genomsnittet i Europa. Jag är inte förvånad.

Jag är inte heller förvånad över att det från vänsterhåll nu pekas med alla pekfingrar, och att det uppmanas till en mobbrusning mot Rosenbad med brinnande högafflar, typ. Dessvärre måste jag förlita mig på artikeln i SvD där Olof Palmes son Joakim uttalar sig om att ”den svenska modellen blivit nedmonterad”, samt ett TT-telegram som säger ungefär samma sak. Själva rapporten som Parlamentariska Socialförsäkringsutredningen knåpat ihop finns inte att tillgå på PSFU:s hemsida i skrivande stund. Är man så rädda för att medborgarna skall titta på saker och ting utan gammelmediernas filter? DET är en sak som man skulle kunna diskutera på Framtidskommissionens seminarium i morgon som regeringen bjuder in oss till. Fast istället tänker man fokusera sig på hur dåligt det är med politiska bloggar eftersom de bara tyr sig till likasinnade…

Ja, apropå politiska bloggar: Efter en snabbsurfning på webben noterar jag en samstämmig indignation i bloggosfären över PSFU:s rapport, från Annarkia som talar om Reinfeldts tungvrickande, Aktuell Politik som säger att Sverige får sämre trygghet, Kulturmagazinet som säger att det är sorgligt att Sverige inte tillhör frontstaterna i välfärd, eller Kommunisternas blogg som summerar situationen med ”Sverige är på dekis”. Med andra ord är jag – som vanligt – en udda fisk i stimmet som inte simmar likadant.

För jag är inte förvånad över att Sverige halkat efter i den s.k. Trygghetsrankningen. Det är en konsekvens av att försöka hålla sunda statsfinanser. Jag kan av ovan angivna skäl inte jämföra siffror i den ”hemliga” utredningen (som bara journalisterna på SvD och TT fått ta del av om ens det), men jag noterar att sedan 2005 har den sociala tryggheten i en rad EU-länder ökat ordentligt eller ”dramatiskt” i förhållande till den statsfinansiella situationen. Man har inte hållit tillbaka, utan ökat dessa utgifter för att… ja, räcker det om jag säger Grekland, Italien, Spanien? Låg pensionsålder (det är väl också att räkna in som trygghet), fler offentliganställda, längre semestrar. Etc, etc. Nånting säger mig att det kommer dykas i rankningen när räkningen kommer….

Det finns också ett till perspektiv på saken som Palme jr förtränger (eller som inte SvD/TT vill förmedla). Det är att de sänkta nivåerna på arbetslöshetsförsäkringen samt jobbskatteavdraget påverkat folks benägenhet att skaffa jobb i positiv riktning (sett ur finansministerns synvinkel). Ja, åtminstone de ”etniska svenskarna” om vi skall låna statsministerns ord. Fast det får man kanske inte eftersom han ju enligt de folkliga vänsterbloggarna är ”pure evil”. Men så är det.

Hade Sverige legat kvar på toppen av ”trygghetslistan” skulle vi inte ha de fördelaktiga statsfinanser vi har som gör att fler kan få jobb och även behålla sina anställningar. I det här fallet skulle jag vilja säga tack till Anders Borg till skillnad från alla andra som skäller just nu. Eller åtminstone tar Palmes rapport som en intäkt för att få skälla. Personligen hade jag uppskattat ifall SvD och TT ägnat lite mer energi på analys kring rapporten istället för att bara ägna sig åt pressmeddelandejournalistik – vilket jag är helt säker på att man gjort ÄVEN i det här fallet.

Hälsar eder Peter Harold, ”djävulens advokat”.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Demokrati och frihet, Politik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Palmes pojk ojjar sig över medelklassen…

  1. Krille skriver:

    Imponerad av att du lyckas få ned så många ord med rent dravel. Kanske du skulle skaffa ett jobb och bidra till samhället? Inte många moderater med produktiva yrken.

    • Peter Harold skriver:

      Och med detta vill du ha sagt att jag är moderat eller att jag inte jobbar? Jag kan med säkerhet hävda att du har fel i det sista antagandet, och smårätt i det första så länge du inte refererar till Reinfeldts ”nya” moderater. Tror att du skall försöka göra en lite grundligare analys av vilka yrken moderata sympatisörer hänger sig åt. DU kommer att bli överraskad. Om du nu vet vad analys är.
      🙂

  2. cark1 skriver:

    Jag har inte riktigt förstått vad som menas med en etnisk svensk i Reinfeldts ordalag. Etnicitet är för mej något som hör ihop med ens hembygd, där man bor. Inte nödvändigtvis där man är född men har bott en längre tid.

    • Peter Harold skriver:

      Vissa menar att Reinfeldt gav uttryck för en ”vi & dom”-filosofi, även om jag inte direkt delar den analysen. Det heter inte ”dom” utan ”de” eller ”dem”. Fast det var inte min poäng. Jag tror mer att statsminister Big-Alfons var ute efter att åskådliggöra att det finns en grupp i Sverige som är svenskar i den meningen att de har nordisk härkomst, en gemensam kultur (kyckling på fredag, vodka på lördag, tipsextra på söndag, raggarbil på bröllopet) och därtill obehindrat kan uttrycka sig på svenska språket i tal och skrift. Det Reinfeldt menar är att människor i denna grupp har lättare att få jobb. Om man kritiserar Reinfeldt för att vara rasist eller ge uttryck för ”vi & dom” så har man själv trampat på en mina om man utgår från att syftet med uttalandet var rasistiskt eller exkluderande. Då förnekar man att icke infödda nya medborgare har problem på arbetsmarknaden. Och om vi inte analyserar varför dessa inte representerar sig i högre procenttal som sysselsatta på arbetsmarknaden, då har vi ingen analys som underlag att göra något åt problemet. Något som är typiskt för etniska svenskar är konflikträdsla. Utom mot oss själva.
      😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.