Ett meddelande

Bästa läsare!

Ursäkta min långvariga tystnad. Några dagar före nyår råkade jag ut för en olycka och skadade bl.a. skallen ganska illa. Jag befann mig i terräng och plötsligt hände något med knät så att jag tappade balansen och föll snett bakåt, vilket inte är helt optimalt om det är en brant slänt där och man inte hinner ta emot sig med händerna.

Lång historia kort: Smällen (eller smällarna?) var hyfsat hård(hårda?) och jag fick en del hel del klassiska besvär såsom minnesstörningar, hjärntrötthet och depression. Framför allt fick jag svårt att formulera mig och söker länge efter ord som jag har på tungan men inte kan spotta ut. Jag har också blivit väldigt osäker på rätt ordval och korrekt stavning. Det har varit så pass besvärligt att jag fruktat att det skulle vara slutskrivet för mig, och jag har därför avvaktat i väntan på rätt tillfälle att skriva ett avskedsinlägg.

Ingenting borde överraska läsaren; 2020 var ett skitår på många sätt. För min egen del är jag inte alls förvånad att det slutade som det gjorde, och jag är inte glad över hur det börjat.

Ändock inbillar jag mig att jag känner mig bättre nu än under veckorna direkt efter olyckan, fast jag upplever att jag fortfarande har kvar en del besvär.

När det finns tillräckligt med energi får jag under stundom en känsla av kamplust igen. Men samtidigt försöker jag tänka konstruktivt, och där känner jag att jag i mitt nuvarande tillstånd inte är kapabel att kommentera och observera den mot galenskapen framrusande världen, utan föredrar att ta det lugnt och lyssna in ett ämne i taget. Måhända får det betraktas som en del av min rehabilitering.

Även i friskt och oskadat skick är jag osäker på om det är möjligt för en helt vanlig dödlig att hålla reda på allting som hänt i nyhetsflödet, såväl det officiella som godkänts av regimen såväl som de alternativa nyhetsmedierna.

Mycket av det som hänt på senare tid borde diskuteras och analyseras. Vissa saker borde man reagera på och göra motstånd till. Som ni kanske minns gjorde jag mina försök till aktivism under senhösten ifjol, och jag har dragit lärdomar av detta försök. Jag vet att vissa saker måste göras, men jag är osäker på hur. De som uppmärksammat ”stormningen av kongressen i Washington” kan säkert notera att kampen för frihet ibland tar sig patetiska uttryck. Många av oss offrar energi för ett gott syfte, men till vilken nytta? Sådant grubblar jag på väldigt mycket just nu.

Kanske är det så att det behövs antingen en hel armé (av aktivister) som förändrar allt. Eller kanske bara en person som gör rätt sak vid rätt tillfälle. Just nu händer varken eller. Tyvärr.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Privat. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Ett meddelande

  1. Peter Sjöström skriver:

    Tack för att du ger ett livstecken ifrån dig . Tråkigt att du har drabbats av olycka . Tycker att dina ord och tankar är av yttersta vikt i dessa” mörksens” tider . Saknaden är stor . Hoppas att du frisknar till och kommer igen med förnyad kraft . Förstår samtidigt dina grubblerier över tillståndet i världen och vad vi kan göra åt det . Etablissemanget har förödande kraft att förgöra oss med . Testet på oss med Corona ger en tydlig bild av det . Och som du skriver , vad ska vi göra och hur ska vi gör ? Gemene man är ju svårväckt så den lilla vakna skaran förmår inte för tillfälle att skapa det buller som behövs . Man ser tydligt hur ”krafterna” nu agerar i Vitryssland och Ryssland samt hur de försökt i USA med den sk ” stormningen ” . Bara för att nämna några färska exempel . Krya på dig Peter . Med vänlig hälsning, Sjöström

  2. Shlomo Loxismstein skriver:

    Joda game store historien på ”förintelsens dag” var ett gott tecken, slå dem på deras hemmaplan var outstanding.

  3. hllviken skriver:

    Tack för livstecken. Försök få rätt rehabilitering. Det finns duktiga hjälpare.

  4. Roger Kristoffersen skriver:

    Krya på dig.
    Du behövs så oändligt mycket.

  5. Anonym skriver:

    Tråkigt att det gick så illa. Men du har repat dig inga problem att läsa din text lika smärt så som vanligt. Du ska träna jujutsi så kan du lära dig att falla. Jag har många gånger utan min egen förätt fallit och utan min reaktion hade jag nog sett mer ärrad ut.

  6. minnesdagen skriver:

    Förintelsen prackas på oss som en oändlig dynghög. Nu håller den på att ta över i svenska kyrkan.

    Många av svenska kyrkans konfimationsläger och vallfärder går till en stad nära Auschwitz, – Krakow. Såklart med ett obligatioriskt propagandabesök i läKrakow. Såklart med ett obligatioriskt propagandabesök i lägret.

    https://www.svenskakyrkan.se/mariamagdalena/konfirmation-krakow-host-2021

  7. minnesdagen skriver:

    Detta land skall eventuellt förbjuda att man kritiserar förintelsepropagandan från 1945. Frågan är hur det skall gå till ? Man får lägga upp kritiken mot propagandalögnerna på ett smartare sätt. Det handlar ju ändå om att i slutändan vill de förinta svenskarna som folk, med förintelsen 1945 som ursäkt.

    https://www.svenskakyrkan.se/hallsberg/forsamlingsresan-till-krakow

  8. minnesdagen skriver:

    Svenska kyrkan : Kristus skall ut, sovjetpropagandan skall in.
    Bisarrt att sovjetisk krigspropaganda skall bli den nya religionen. Men de ville utrota de kristna så det är på sätt och vis ändå logiskt.

    https://www.svenskakyrkan.se/krokom/sag-livets-fonster-pa-sin-resa

  9. minnesdagen skriver:

    Väldigt rolig tecknad film om Pielberg, hollywood och för-intelseindustrin

    • Morningstar skriver:

      Den skallige skäggige med kroken ovan råkar vara väldigt lik en viss Jerzy Snickesnacki. En så kallad cohencidence kanske?

  10. hllviken skriver:

    Vad har hänt med vår vän Peter? Kan någon ge info?

  11. Läsaren skriver:

    Gott nytt år på dig Peter var du än befinner dig.

  12. Nikks skriver:

    Under inga omständigheter är du bortglömd och det oavsett ditt avskedsbrev. Ett avslut är ofta början på något nytt. Under många år har du varit en frekvent skribent, väldigt underhållande, nyanserad, humoristisk och med kunskap och förstånd. Förmåga till kritiskt tänkande, den kunskapen har du sannerligen lärt ut. Du är saknad och även om din vassa penna har tystnat här så gör jag ibland ett litet besök, bara för att.. kanske en uppdatering om tillvaron ifrån allas vår Herr Harold. Mina varmaste lycko önskningar om ett tillfrisknande och en behaglig tillvaro!

    ”Björnkram”
    /Nikks

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.