SVT – forum för vänsterns inbördes beundran?

Bästa läsare!

I väntan på den brittiska TV-dokumentären om sökandet efter folkmördaren Djingis Khans grav i Mongoliet stod valet mellan att titta på Kanal 2 där den socialdemokratiske forne justitieministern Thomas Bodströms syster satt i TV-programmet ”Min Sanning” och intervjuade ”vänsterikonen” Jan Myrdal, en vecka efter att man i samma programserie haft Gudrun Schyman som gäst – alternativt att gå och ta en dusch. Medan jag klädde av mig gav jag Jan Myrdal tid att avslöja att få i hans familj har (haft) känslolivet i gott tillstånd (han själv inkluderad). När jag kom tillbaka från badrummet anade jag en viss fuktighet mellan benen på Cecilia Bodström som nästan på fullt allvar trodde att hon där skulle få den gamle rödvinskommunisten att göra avbön för sin stora beundran av en annan folkmördare, Polpot.

” – Glöm det! Herr Myrdal är tusen gånger mer intellektuell än du, Cissi”, skrockade jag medan jag iklädde mig pyjamasen (d.v.s. Mrs Harolds luftiga mysbyxor med texten ”Toyboy” på benen, som jag fått låna p.g.a nedsatt rörlighet). Och jag hade rätt; Myrdal vek inte en tum. Och på ett intellektuellt plan förstår jag honom. Ett tag trodde jag till och med att han skulle göra en biskop Richard Williamsson där i fåtöljen. Syster Bodström lirkade och trixade men fann sig till slut besegrad. Fast fukten låg kvar och ämnet gled över till Jan Myrdals sexliv. Zapp, och jag bytte TV-kanal på stört!

Till saken hör att jag och herr Myrdal språkats en del eftersom vi har gemensamma intressen vid sidan av kampen för näst intill total yttrandefrihet. Men jag har lika lite intresse av att höra något om hans sexliv som ni, kära läsare, har av mitt. Och även om det skulle komma på tal så kan man citera Djungelbokens Bagheera som replikerade Baloos påstående om att lära Mowgli allt han kan: ” – Det lär nog gå snabbt”. Inte för att jag är en sjusekundare som min barndomsvän Mike, utan därför att allt om mitt obefintliga sexliv kan berättas i samma hastighet som sagda kunskapsöverflyttning från Baloo.

Tomas Bodström, SVT, Gudrun Schyman, Jan Myrdal och… Djungelboken?
” – Hoppar inte Mr Harold rätt friskt mellan ämnena, från vänsterns navelskådning i SVT till Disneys barnfilmer. Kan du på fullt allvar, Peter, hävda att det finns en koppling mellan dessa?”, säger det kritiske läsaren. Och jag svarar något i stil med att Djungelboken är en av de mest politiska barnfilmer som någonsin sänts. Se här själva:

Vad var det jag sa?!?

Den brittiska dokumentären i gravjakten på Djungis Khan då? Underhållande. Och fascinerande att mongolerna hyllar sin beryktade massmördare med en jättestaty utanför huvudstaden Ulan Bator. 15 miljoner döda under hans härjningar. När skall en 40-meter staty resas över Hitler utanför Berlin, eller Stalin utanför Moskwa?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SVT – forum för vänsterns inbördes beundran?

  1. eeyoresque skriver:

    ja det är intressant det där med nationalhjältar….även om jag inte tror att Hitler kategoriseras som detta i Tyskland. Men visst skulle det ju kunna uppföras en staty över Bismarck.

    Napoleon har ju en imponerande grav i Paris och med tanke på vad han ställde till med i Europa så är väl det anmärkningsvärt…

    • Peter Harold skriver:

      Ja, Hitler är lite komplicerad att marknadsföra än så länge. 🙂 Djingis Khan har ju i vart fall fått omkring 700 år på sig att svalna, och begrepp som ”erövrare” kanske inte längre har en lika blodig innebörd i folks ögon längre. Man glömmer ju som sagt lätt bort sorgerna…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.