Staten och Public Service sitter i samma båt…

Bästa läsare!

Redan för några år sedan blev jag varse att Sveriges Television hade planer på att införa krav på TV-licens för datorer, företrädesvis därför att många tillverkare byggt in TV-mottagare i dem. Men genomförandet lär visst ha fallit på den omständigheten att Radiotjänst inte kan åka runt till hushållen och kontrollera vilka datorer som har denna funktion.

Nu är det dags för ett nytt försök. SVT skall lägga ut sina kanaler med livesändningar via sitt SVT Play. Det innebär att vem som helst med fungerande Internetuppkoppling och dator skall kunna kolla på SVT. Och därför – menar SVT:s VD Eva Hamilton – har Radiotjänst rätt att ta ut en TV-avgift för alla som har Internetuppkoppling.

Man gör dock ett undantag för s.k. Smartphones. Radiotjänsts kommunikationschef Johan Gernandt säger att de inte ser att mobiltelfonerna först och främst används för att ta emot en hel TV-kanal. Guess what, Johan! Jag använder min dator till allt annat än att kolla på TV. Det närmsta jag kommer till TV är dokumentärer på YouTube – en tjänst som Sveriges Television inte har ett smack att göra med – och som man i mitt fall uppenbarligen inte ens kan konkurera med. På YouTube finns mångfald och valfrihet. På YouTube kan jag se världen som den ser ut – inte som SVT vill att jag skall tro att den ser ut.

Självfallet grundar sig licenskravet för surfplattor och datorer på ren och skär girighet från SVT:s sida. Att folk använder Internetuppkopplade datorer till annat än att glo på SVT är enligt det statskontrollerade public service ingen ursäkt; redan idag är TV-avgiften obligatorisk även om du bara tittar på alla andra TV-kanaler än SVT1, SVT2, SVT24, UR och kanalen. Så om du på sin höjd bara kollar på tre repriser i veckan av ”Två och en halv män” (Är det verkligen någon som tycker att de nya säsongerna är ens en bråkdel lika underhållande som när Charlie Sheen var med?) i sexan (som ju skryter med att ha en hyfsad lägstanivå) så måste du betala den obligatoriska och ”solidariska” TV-avgiften. Annars kommer TV-kontrollanten och lägger en mask i ditt ansikte.

Är det bara jag som ser ett problem i SVT:s resonemang? Man tar betalt för någonting som jag inte bett om att få, och som jag förmodligen inte heller kan använda eftersom jag definitivt inte kommer installera någon applikation för att kunna se på SVT. Bara i en bananmonarki som Sverige kan ”fri television” genom lagstiftarna tvinga medborgarna att betala för något de inte beställt. Eva Hamilton borde sättas i fängelse utan att passera ”Gå”!

Det är nu faktiskt hög tid att ta en debatt om SVT:s finansiering och affärsmetoder, samt om deras utbud. Svenska staten och public service sitter faktiskt i samma båt oavsett uttalad styrelseform (SVT är en stiftelse vars ordförande utses av regeringen), så jag tycker att det är oerhört fegt av kulturministern att ställa sig bakvänd på åskådarläktaren nu när det verkligen skulle behövas en diskussion om detta företag.

Men tror ni att det kommer hända…?

Hälsar eder Peter Harold

I mediebruset:
Computer Sweden: ”Dator och surfplattor beläggs med TV-avgift”.
Aftonbladet: ”TV-avgift på datorer”.
Sydsvenskan: ”TV-avgift på datorer och plattor”.
Skånskan: ”TV-avgift för datorer och plattor”.
SvD: ”TV-avgift på datorer och plattor”.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Staten och Public Service sitter i samma båt…

  1. oldman94 skriver:

    Nu blir jag lite vilse i pannan….

    Betalar vi inte redan en licens till Sveriges radio?
    Och gäller den licensen inte också vid en extra TV i sommarstugan/husvagnen?
    Varför skulle plötsligen samma program kosta extra för att ha leverans via mobilt bredband….eler om jag sitter hemma kopplar min TV anslutning via WiFi till min tablet…i stället för till en fast TV?

    Jag förstår inte . . .

    Om det inte är för att skapa mer intäkter för samma vara dvs höja bensinpriset till exempel…i sådantfall vore det mycket enklare för SR att argumentera….

    • Peter Harold skriver:

      Såvitt jag förstår skall man inte behöva betala extra för fler TV-mottagare, men samtidigt finns det exempel där ålderdomshem tvingats betala för fler apparater (en för varje våning) av det giriga Radiotjänst. Så jag blir inte förvånad ifall det statskontrollerade Radiotjänst får tillgång till register över alla Internetabonnemang i Sverige och skickar hotbrev…

  2. Stig Olsson skriver:

    Om jag förstått det hela rätt kommer jag att avgiftsbeläggas med en TV-avgift för;
    1. min TV
    2. min dator
    3. min läsplatta

    Det blir dyrt det, inte bara för mig utan för oss alla… Men å andra sidan kommer vi säkert att få se 3 ggr så bra TV också eller!? 😉

    • Peter Harold skriver:

      He, he, jag tror inte att programmen kommer bli tre gånger bättre, även om Eva Humilation påstår att de nya slantarna skall gå till programproduktion. Jag tror inte heller att svenska folket kommer acceptera att betala trefaldig TV-avgift heller. Nån måtta på dårskapet får det lov att vara… 😉

  3. David skriver:

    Varför tror ni att de nya reglerna kommer införas utöver de redan befintliga? Detta gäller enbart de som inte redan betalar licens.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Nej, som jag svarade Stig lär det inte vara möjligt att ta ut avgiften x 3. Men varför ska min arbetsgivare behöva betala TV-licens för min läsplatta som jag använder när jag är ute och gör audits hos olika företag?

  4. Anders skriver:

    Jag har svårt att se det här på något annat sätt än en logisk fortsättning på den redan idag ytterst konstiga TV-licensen.

    Vad är det för skillnad på att betala licens för en dator jag har till annat än att se på SVT eller en TV som jag inte heller använder för att se på SVT?

    Mitt huvudalternativ är att ta bort licensen helt och skaffa annan finansiering, om inte det går så är det logiskt att även ta licens för surfplattor.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Jag håller med dig, Anders. Tvånget med TV-licens känns inte tidsenligt. Det som fördyrar SVT:s verksamhet är knappast de egentliga public service-åtagandena.

  5. Ugglan i Mossen skriver:

    Det intressanta för tillfället är förslaget att gifta samman SVT och UR, att nyttja de samordningsfördelar som kan uppnås mellan dem, läste att SVT:s Vd räknade med 60 miljoner i minskade kostnader vid samgående, ex. personal, studios och annan teknisk utrustning.
    Sedan producerar UR program som utbildar folk och SVT producerar pekpinnar, jag ser alltså sammanslagning som ett bra förslag.

    Vad gäller licenser, är det bra att även andra räkmackor, alltså tekniska prylar på tittarsidan, kommer in under paraplyet.
    När sedan detta är genomfört kan man ta det på skatten så att alla skattebetalare kan dra sitt strå till stacken, i dag är det en licens per hushåll.

    • Peter Harold skriver:

      Jag kan ändå inte förlika mig vid idén att skattebetalarna skall behöva betala för nöjesprogram som ”Allsång på Skansen”, ”Melodifestivalen”, ”Så skall det låta” och dylikt. Lek- och pratprogram görs även i de kommersiella reklam- och betalkanalerna. Kvar blir operautsändningar från Wien och nyheterna – och de senare är politiskt styrda. Vi har inte ”Fri televison” i Sverige. Om vi hade det skulle inte ägarna behöva komma med ett sådant påstående som hör hemma i Nordkorea och kommunist-Kina.

  6. Ugglan i Mossen skriver:

    Förlikar mig inte helt heller.
    Det handlar ytterst om ett breddat skatteunderlag, inget annat.
    Det blir en synnergieffekt i slutändan när alla plattformar nås av public service, ingen kan då smita undan licens, först därefter försvinner licensen och kommer på skattsedeln i stället. Det är därför SVT Play nu lägger ut alla program, nåbara i alla plattformar.
    Begravningsavgift, betalar alla i dag, snart betalar vi även Plattformsskatt 😉 och gillar läget.
    En del av denna skatt går till public service, resten i andra hål, utökat presstöd kanske.

  7. Ugglan i Mossen skriver:

    ”Allsång på Skansen”, ”Melodifestivalen” och ”Så skall det låta”…… har spelat ut även för min del, så även nyhetsprogrammen av anledning som du nämner.
    Andningshålet har blivit AXESS TV, som jag har även som Play i fibern.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.