En ondskans entreprenör har dödats

Bästa läsare!

Med mycket stor sannolikhet har terrorledaren Usama bin Ladin avlidit i samband med en militär insats som genomfördes i syfte att gripa honom. I detta tidga skede är det höljt i dunkel exakt hur aktionen gick till, och varför bin Laden dödades.

Det var dock inte oväntat att man misslyckades med att ta den forne al-Qaidaledaren levande, ty hans inställning var att aldrig ge upp utan strid, och som en krigare mot de otrogna (läs USA och västvärlden) var han väl medveten om det martyrskap han kan vinna genom att dö med stövlarna på.

Pressen skriver idag att tio års jakt är över. Det är en sanning med modifikation. Usama bin Laden har varit känd som terrorledare långt före 11 september 2001. På hans CV finns många blodiga meriter. Även om han personligen inte utfört några terrordåd (som kan bevisas) så har han i vart fall varit den person som möjliggjort terrorverksamhet, inte bara 9-11 utan även aktioner i Balkan, Sudan, Kenya och möjligtvis på senare tid i Irak. Kort sagt, han var en ondskans entreprenör.

Även om det är en välsignelse att den alltid välstrukturerade individen Usama bin Ladin äntligen oskadliggjorts och aldrig mer skall kunna initiera fler blodiga terrordåd så kan jag inte låta bli att känna en besvikelse över att man misslyckades med att fånga honom levande. Det faktum att han i lugn och ro kunde planera attackerna mot USA utan att säkerhetstjänsterna klarade av att förhindra dådet, är ett bevis på att underrättelsetjänsten aldrig lyckats få en 100 %-ig bild på alla hans gärningar. Med en död bin Ladin kommer många gamla men viktiga frågor att lämnas obesvarade.

Det finns vissa aspekter som är mycket uppenbara, men som vi i väst i all välmenlighet vill blunda för. Usama bin Laden var inte bara en terrorist utan också en religiös förgrundsgestalt för tusentals fanatiska muslimer. Vi kommer inte ifrån att bin Ladens agerande ligger på en religiös grund, inte minst därför att han levde som han lärde, d.v.s. med sin värdegrund baserad på den lära som muslimska brödraskapet i Egypten förmedlade under hans universitetstid, och som perverterade hans människosyn så till den milda grad att han utan att blunda anslöt sig till den extremaste formen av islam, nämligen wahhabismen. Han avhöll sig från moderniteter, och föregick med ”gott exempel” sett ur ett religiöst perspektiv. Han hade i sina ögon ett moraliskt stöd att döda urskiljningslöst.

Det hjälper inte att religionsexperter hävdar att bin Laden saknade formell rätt att utfärda fatwor; stödet för hans gärningar var monumentalt bland hans anhängare, och dessa finns företrädesvis i Pakistan som varit värdland för honom sedan flykten från Afghanistan, men även på många andra håll i världen – inte minst i Mellersta östern.

Jag personligen anser att bin Ladens intima koppling till religionen är mycket viktig att belysa. Ty hans död innebär faktiskt att den stjärnstatus han uppburit genom att överleva sina krig i Afghanistan mot såväl Sovjetunionen som USA-alliansen nu äntligen kan falna då hans brutala död visar att han inte alls var osårbar, än mindre odödlig. Detta kommer att sänka moralen hos hans anhängare. Dessutom beskriver en analys av bin Ladens förhållande till islam vilken avgrundsdjup skillnad som råder mellan honom och flertalet muslimer som krävt frihet under ”Den arabiska våren”.

Innebär detta att terrorepoken är över? Svaret på den frågan är avhängigt om huruvida någon person med samma initiativförmåga och organisatoriska färdigheter som bin Ladin är motiverad att ta över hans position. Och framför allt; vederbörande måste känna samma hat mot den moderna västvärlden som drev bin Ladin. Jag är rädd för att det inte saknas sådana människor, vare sig i Pakistan eller någon annanstans. Allt som behövs nu är en s.k. smutsig bomb i någon större huvudstad, företrädesvis i Europa eller USA. Sedan är vi tillbaka i ruta ett, den som är daterad till 11/9-01.

Och är det någon som tror att den multimiljardinsdustri som etablerats i den globala kampen mot terrorism är villig att avveckla sig själv efter bin Ladens död? Nej, det tror jag knappast.

Hälsar eder Peter Harold

I mediebruset:

Aftonbladet.
Expressen.
Dagens nyheter.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En ondskans entreprenör har dödats

  1. Pingback: En chefspappas vardag… » Ibland får man jubla när någon dör!

  2. kikki skriver:

    okej, jag erkänner att jag inte orkade läsa allt. jag är inte den bästa på att orka läsa långa politiska texter med långa meningar och kruxiga ord.
    meeeen. håller med om det där att det är synd att det inte tog han levande.
    egentligen är det väl rätt omöjligt, men enligt mig gjorde soldaterna fel, bin ladin borde ha ställts inför rätta. för det är väl knappast att stå för demokrati om man inte tänker upprätthålla en rättssäkerhet?

    okej, jag vet. jag skulle inte gjort annat än skjuta om jag var soldaterna, tycker de var obehagligt modiga. jag vet inte hur de tog sig dit han var, men det var nog knappast riskfritt. hade soldaterna varit robotar med perfekt psyke och grejs hade jag vart rätt sur nu.
    men jag tror inet att terrorkriget är över, faktiskt. och jag som ska till usa i sommar med flyg är en aning smånervös. typ kissapåmignervös.

    • Peter Harold skriver:

      -> Kikki

      För min del är jag kissapåmignervös oavsett om jag skall flyga, åka tåg eller köra bil genom Danmark. 😉

      Utsikten att fånga bin Ladin levande var ganska liten redan från början. Han brukar vara duktig på att låsa in sig, och skulle det värsta hända – för hans del – så vet han att det är martyrdöden som väntar. I alla fall är det så han själv beskrivit det när han varit i Sudan och Afghanistan.

      • kikki skriver:

        varför just genom danmark? o.o Ser inte det obehagliga i det. visserligen har jag bara varit där två gånger och det var för länge sedan. men ändå.

        vad betyder martyr?

        • Peter Harold skriver:

          Det är enkelt att förklara. När jag var i 20-årsåldern läste jag i en tidning att man har höga böter på fortkörning i Danmark, och att svenska bilister skall passa sig för det. Så när jag åkte mot Danmark gjorde jag det i tron att danskarna kör lugnt och fint. ICKE!

          För det första körde de minst 20 km/h för fort. PÅ ett ställe delade sig motorvägen som ett Y och eftersom jag skulle till vänster hade jag dessa hastighetsmarodörer till både höger och vänster om mig. Det var som att sitta i ett bombplan under 2:a Världskriget och bli attackerad av fiendens jaktflyg…!

          Martyr är den som kämpat för någonting och dött. Inom islam anser man att den som dött i strid under ett heligt krig per automatik kommer till paradiset – ”jannah”.

  3. kikki skriver:

    Peter: jajah haha xD failfail x3

    hm, okej. trodde att det va mer typ: tyck synd om mig…!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.