Säga vad man vill om Juholt; men nog säger han precis vad han vill…

Bästa läsare!

Igår skrev jag om herr Juholt som kommit tillbaka efter en månad lång semester; pigg och utvilad med prydsam solbränna som inhandlats i Mexico. När jag skrev det blogginlägget tänkte jag vara provokativ och fråga hur länge det kommer dröja innan Juholt gör en ny ”juholtare”. Eller ”ljugholtare” som det ibland kallas.

Ingen behövde vänta länge på att fenomenet skulle upprepas. Juholt gick vid ”Folk och försvars” rikskonferens i Sälen till attack mot regeringen och dess försvarspolitik som han menade var på väg att haverera eftersom Sverige har skaffat sig en yrkesarmé. Därtill passade han på att dra regeringen riktigt i smutsen genom att hävda att regeringen drev genom sin försvarspolitik med stöd av Sverigedemokraterna. Problemet är bara det att (sd) inte satt i riksdagen då, vilket många politiker påpekar, däribland försvarsminister Tolgfors.

Nu har (s)-ledaren Håkan Juholt blivit rasande över kritiken mot hans felaktiga påstående:

– Självklart vet jag att Sverigedemokraterna inte satt i riksdagen under förra mandatperioden. Det är dåligt att försvarsministern antyder något annat. Det är låg nivå, säger Juholt.

– Jag uttryckte mig medvetet drastiskt för att belysa minoritetsregeringens problem.

Uttrycka sig drastiskt? Det var den jävligaste omtolkningen av ordet ”ljuga” jag hört på länge! TT noterar att Juholt trots allt sagt att regeringen ”drev igenom” försvarspolitiken. Han sade nämligen så här:

”Det är en dyr reform som har drivits igenom, vi hade ett annat alternativ.” […] ”Jag var beredd att göra en överenskommelse med regeringen, de valde att tillsammans med Sverigedemokraterna gå den här vägen.” […]”Nu är vi ett läge där vi har en statsminister som drivit igenom en ny försvarspolitik tillsammans med Sverigedemokraterna.”

Det är kanske så här man SKALL bedriva oppositionspolitik? Kanske skaffade sig Juholt sin solbränna för att det inte skall synas när han ljuger sig blå…?

Per-Albin Hansson. Tage Erlander. Olof Palme. Ingvar Carlsson. Göran Persson. Mona Sahlin. Håkan Juholt. Jäklar i mig vilken sluttning partiet befinner sig i! Men när sluttningen började överlåter jag åt läsaren att avgöra själv. (s) har aldrig varit min kopp thé. Men det hindrar mig inte från att känna ett klädsamt medlidande till de som trots allt tror på partiet – eller som hoppas. Åtminstone tills ni fått en partiledare som har vett att visa skam när denne ljuger.

Med Juholt i ankdammen skvätter det friskt… Huka er, nu laddar han om!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade, Politik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Säga vad man vill om Juholt; men nog säger han precis vad han vill…

  1. cark1 skriver:

    Men Juholt skjuter mest lösa skott, eller hur? Även om de svider verkar det inte som om hans ord biter speciellt bra. Han är bara tröttsam just nu och varje gång han yttrar sej får jag en olustkänsla likt den jag fick av Ohly, Persson, Bildt (när han var partiledare för M) och Schyman. De är såna personer som inte drar sej för att komma med osanningar på ett sätt så att det låter som om de vore sanningar.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, fast det är fortfarande en fjärdedel av väljarkåren som ämnar rösta på honom. Och ponera att både (kd) och (c) åker ur riksdagen vid nästa val kommer vänsterblocket få majoritet i kammaren, och tills (mp) eller (v) går om (s) är det Juholt som blir statsminister när det blocket vunnit. Och då hjälper det inte att han skjuter lösplugg eller enbart avsöndrar varm luft. Han är en fara för sig själv och sin omgivning.

      Nåväl. Nu är ju hans efterträdare utsedd: Urban Ahlin blir ny biträdande partisekreterare om jag inte är alldeles felunderrättad. Det återstår att se ifall man ännu en gång hamnat ur askan i elden.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.