Blott ett halv besök vid Vilks utställning på Movitz igår

Bästa läsare!

Lilla Fröken Harold tvingade ut mig på lördagspromenad, och jag ställde som villkor att vi skulle ta vägen förbi Galleri Movitz och ta en titt på Lars Vilks utställning ”Phobos & Deimos”. Ni som följt Skrivarens Blogg under åren vet ju att jag underkänt Vilks som arkitekt, ett omdöme som grundar sig på bestigningar av de fallfärdiga brädhögarna till kojor som han låtit uppföra i Kumla och Ängelsberg. Och som illustratör uppfattar jag Lars Vilks som högst medelmåttig. Till hans försvar får man ju anföra att det är sällan man refererar till honom utan att visa hans skissartade rondellhundar, vilket bara är en liten del av hans konstnärskap. Varumärket Lars Vilks är inte förknippat med kvalitet utan istället med kontrovers.

Nu var min tanke att smita in på Galleri Movitz och se Vilks utställning på Hornsgatan 40 (vernisage under lördagen, men utan ett sista pålägg av fernissa misstänker jag). De fyra pistolbeväpnade konstaplarna vid entrén stod tätt placerade invid dörren av redan kända skäl, föga inbjudande för vare sig en spontanbesökare eller islamistisk fanatiker (fast hade jag varit vakthavande befäl skulle jag ha låtit demontera alla papperskorgar i kvartteret för säkerhets skull). För min egen del var syftet med promenaden att gå in och titta på utställningen. Men en snabb blick in i genom skyltfönstret talade för att den idén var dum.

Jag har upptäckt en till kategori människor som jag inte tyr mig till. Vilka de var har jag ingen aning om. Var det Södermalms elit, de välbetalda kvälls- och dagstidningsjournalisterna som vandrat hit från sina bostadsrätter? Eller var det de kostymklädda kulturknuttarna från Östermalm (icke att förväxla med de batikklädda kulturknuttarna från Södermalm)? Skitsamma vilket. Lokalen saknade trivsel, och det var dessa förnäma människors fel.

Med vaggande champagneglas (fyllda med skånsk äppelcider?) frotterade de förnämaste av förnämsta med varandra, utan att för en sekund rikta sina blickar mot tavlorna på galleriets väggar. Det var människor som såg sin närvaro viktigare än de tavlor som visades.

Fan, inte vill jag stå där som en av dem.

Jag och Lilla Fröken Harold gick vidare utan någon känsla av förlust, men med en förundran över det faktum att någon kan förarga sig över att Vilks visar tavlor med eller utan antydningar till profeten Muhammed. Utan de besökande viktigpettrarnas medverkan i kulturspalterna och ledarsidorna skulle Vilks konst ha passerat obemärkt förbi. Även om jag tror att den tystnaden skulle vara till förtvivlan för många; kulturskribenterna, Vilks själv och islamisterna inberäknade.

Lars, bjud in mig när dina ”konstvänner” dragit därifrån. Du vet hur du får tag på mig.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Blott ett halv besök vid Vilks utställning på Movitz igår

  1. cark1 skriver:

    Det är med Lars Vilks som med Jackson Pollock och andra som egentligen inte gjort nåt som ser ut som nåt bra. De står, och stod, för rätten att få göra NÅGOT. Vad detta något är får stå för skaparna. Så länge vi andra slipper dras med det är det ok att de håller på.

    Såg du förresten någon riktig konst på din promenad?

    • Peter Harold skriver:

      Jajamensan, visst såg jag ”riktig” konst också! Vi fortsatte gå i riktning mot Slussen, och mindre än 100 meter ifrån Galleri Movitz har man satt en miniatyrstaty på staketfundamentet mot Hornsgatan föreställande två händer som lagts om varandra som vingar. Väldigt vackert. Miniatyrstatyn är mindre än 1 dm i höjd och jag tror att det är väldigt få människor som ser den.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

