Varför kom Romsons färgskandal EFTER valet?

Bästa läsare!

Det har inom sociala medier uppmärksammats att Miljöpartiets kvinnliga språkrör, tillika den nyutnämnda vice statsministern Åsa Romson målat sin och makens båt med kopparbaserad giftig bottenfärg som varit förbjuden ända sedan förra årtiondet. Det hela har utmynnat i en ganska präktig skandal då många jämför detta brott med hur man hanterade uppgifterna om att Cecilia Stegö-Chilò inte betalat TV-licens därför att hon av ideologiska skäl ansåg att TV-licens är fel. Och den synen delar jag med henne.

Stegö-Chilò hade också modet att våga vägra att lämna in en jämställdhetsplan till JämO då hon var VD för stiftelsen Fritt Näringsliv. Även där ger jag henne rätt; ett företag är en privat egendom, och ägaren skall i ett fritt samhälle själv kunna bestämma vem och vilka den vill skall arbeta för sig. Detta borde inte ens ifrågasättas, men partiledarens hade fullt upp med att framställa sitt parti som Socialdemokraterna 2.0 (även om namnvalet föll på Nya Moderaterna), och valde att inte stödja sin minister (däremot klarade sig licensskolkaren Tobias Billström. Tyvärr.).

Åter till kräkmedlet Åsa Romson. Bildbeviset på hennes och makens misstänkta miljöbrott hade legat på hennes Facebook-sida i ett par år, och artikeln i Expressen hade förberetts sedan en tid tillbaka. Det som gör mig undrande är varför ”avslöjandet” om den miljöförorenande Miljöpartiledaren kommer ett par veckor EFTER riksdagsvalet och inte FÖRE? Är publiceringen så här i en ”ofarlig” tid av mandatperioden (en tid som ofta används till att meddela skattehöjningar, vilket sker även nu som förväntat) medvetet valt? Onekligen är detta ”dålig publicitet” för MP, men effekten kommer bara bli att redaktionerna kan påstå att ”Jodå, vi granskar MP och avslöjar dem precis som alla andra partier”. Nu har väljarna över 1400 dagar på sig att glömma bort familjens Romsons giftattack mot Östersjön…

Tills dess har vi nog hunnit smälta andra viktiga rubriker från Expressen, som t.ex. ”TV-kändisen berättar om sina sexuppelvelser”, ”Galen nakenfest hos Paradise hotels”, ”Nazister hyllar SD-Björn Söder”, ”Gröna smothien du kommer att älska” och ”Två känguruhanar som möts – blir det kaos?”.

Visst, Expressen har en intressant artikel idag: ”Teorin: Samma person bakom 11 sexöverfall”. Vi får av tidningen veta att polisen gripit, förhört och släppt en 50-årig misstänkt gärningsman och nu förstärker sin närvari i byhålan Hagfors. Ja, jag säger byhåla eftersom dess centrum var totalt avfolkat, och enda stället där man kunde köpa livsmedel var i en gammal ombyggd bensinstation (någon bensin fanns inte, så jag fick åka vidare till Ekshärad för att tanka, vilket var helt ok eftersom det gav en ursäkt till att äta picknickmacka vid den vackra kyrkan; jag hoppas att begravningsföljet var förstående…).

Sexöverfallen i Hagfors har ägt rum sedan i somras. Det besynnerliga med Expressens artikel är att man anger att en man i 50-årsåldern förhörts, vilket rimmar lite illa med de tidigaste rapporterna om en c:a 180 cm lång något mörkhyad yngling i 18-årsåldern (enligt lokalpressen). Gärningsmannen har gått från rån till fullbordade våldtäkter, och han är mycket riskbenägen, d.v.s. attackerar sina offer i ungefär samma område (bl.a. har kvinnliga anställda vid ett närbeläget servicehem stor chans att få ofrivillig överraskningssex på vägen hem från jobbet).

En annan nyhet hos Expressen handlar om att tölpar som sossen Jan-Emanuel inte skall kunna bli stormrik på att erbjuda flyktingmottagande till överpriser, enligt regeringen. Även Bert Karlsson – en annan tölp – kommer att drabbas. Han har driver enligt Fria Tider bl.a. en flyktingförläggning utanför Hagfors (f.d. Wermlandia Hotel). Ett sådant sammanträffande.

Bert Karlsson har signalerat att om han inte får gå med vinst kommer han inte ta emot flyktingar. Logiskt. Och bra. Pengarna behövs till annat. Det har jag sagt länge. Vi skattebetalare är faktiskt måttigt intresserade av att behöva betala för att bli utbytta. Men det tror jag inte Expressen sätter på sin löpsedel.

Hälsar eder Peter Har

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Brott & straff, Medierna. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Varför kom Romsons färgskandal EFTER valet?

  1. Pingback: Ministrar som fick gå | Jan Millds blogg

  2. cark1 skriver:

    Sen är visst målarfärgen inte så farlig heller som tidningarna vill få oss att tro. Men, som du skriver så är det ganska suspekt att det blir en stor nyhet nu EFTER valet. Vill man ha bort Romson för att ersätta henne med nån än mer rabiat ”miljökämpe”?

    • Peter Harold skriver:

      Nä, jag tyckte bara att det var så roligt att Romson så att säga föll på sitt eget grepp. Man kan säga att jag bara hjälper till med att brusa så att det skall större vice statsministerns frid. 🙂 Jag har tidigare hört att den förbjudna färgen var den bästa att hålla tulpanerna borta från skrovet.

  3. Anna skriver:

    Finns det Någonstans där du INTE varit ännu? Har du varit i Burträsk? Tärnabyn?

  4. Peter Harold skriver:

    Som bilförare har jag aldrig varit längre norrut än Ljusdal, tyvärr. Skulle ha åkt till Tromsö förra sommaren men hälsan tvingade mig att hålla mig längre söderut. Däremot har jag varit i Lappland med mina föräldrar när jag var liten. Jag hade hemlängtan. Idag längtar jag ut…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.