”Slutpixlat” – vad är de för ena tokstollar?

Bästa läsare!

Jag sökte på Google efter en debattartikel om amerikanska vapenlagar av skribenten Björn Norström och råkade hamna på en bloggliknande sajt som heter Slutpixlat. Det är en sajt med professionell layout, men innehållet får mig att bli tveksam över om skribenterna ens är i ålder att uppbära en inkomst, förutom barn- och studiebidrag. Det snällaste jag kan säga om deras alster efter en 5-minutersgranskning är att Slutpixlat-redaktionen har en studentikos attityd till det här med nyhetsförmedling. Och att det vore hedrande att bli utsedd till deras hatobjekt.

Att sajten Slutpixlat har ett horn i sidan på de alternativa nyhetsmedierna framstår som väldigt uppenbart. Man har häromdagen publicerat följande skärmdump:

sb freud carlqvist

Detta föranleder Slutpixlats skribent Raffina Wall att klaga på att Ingrid Carlqvist inte kan skilja på ”course” och ”curse”. Jag håller förvisso med Raffina Wall om att det är sannolikt att Ingrid stavat fel. Men det skulle kunna passa in med en önskan om att Gud skall utbilda twittraren som tagit sin signatur från en känd österrikisk psykoanalytiker. Fast Raffina nöjer sig inte med att vara stavningskontrollant. Hon väljer istället att ta alla andar i försvar mot kränkningar från ”främlingsfientliga” journalister:

Att sen Ingrid Carlqvist, som den ”toppjournalist” hon anser sig vara, kallar en person av Sigmund Freuds kaliber för hemsk person offentligt gör väl knappast att hon lär få ett arbete på en seriös tidning eller tidskrift den dag Di permanent går i graven.

Förövrigt så är Sigmund Freud psykoanalysens fader. Och som sådan kan man förstå att han visar ett intresse för vissa ”individer” ur ett psykoanalytiskt perspektiv.

Förövrigt måste tilläggas att Sigmund Freud avled redan 1939, men att hans ande tycks vara intresserad av Ingrid Carlqvist säger väl en del om hur svårt det ibland kan vara att analysera det mänskliga psyket.  Speciellt, om detta psyke enbart snöat in på en enskild fråga så till den grad att personen ifråga inte själv uppfattar sig som insnöad.

Mm, jag undrar om Raffina Wall var riktigt nykter när hon skrev den här posten på Slutpixlat. Till skillnad från henne så är det väldigt uppenbart att Ingrid Carlqvist inte uppfattar den twittrande signaturen ”Sigmund Freud” som den äkta Sigmund Freud. Det gör mig då mer bekymrad över Raffina Walls psykiska hälsa då hon tror att det är Sigmund Freuds ande som skaffat sig ett Twitterkonto för att analysera Carlqvists psyke…

Visst, det är uppenbart att skribenten försöker vara rolig. Men försöket misslyckas totalt. Ingrid Carlqvist har gjort fel; hon har stavat fel när hon skrev sitt inlägg på engelska. Jag tycker att Raffina Wall hade kunnat nöja sig med det i sin kritik, även om jag anser att det är mänskligt att stava fel, i synnerhet på ett språk som inte är sitt modersmål. Man skulle lika gärna kunna klaga på Raffina Walls stilistik i hennes egen postning. Två stycken efter varandra inleder hon med ”Förövrigt” (som för övrigt borde särskrivas). Istället för att upprepa sig som hon gör borde hon ha valt en annan formulering, t.ex. ”Därtill kan tilläggas att Sigmund Freud avled redan 1939,…”.

Sedan skulle jag även vilja anmärka på kommateringen i sista stycket; det känns inte befogat med ett kommatecken redan efter första ordet när det inte följs av ett till som skulle kunna markera en tänkt bisats. Därtill får jag inte ut logiken i Raffina Walls hänvisning mellan insnöad person som inte uppfattar sig själv som insnöad. Varför skulle detta vara ett problem för Sigmund Freud, förutom att han är död? Just det faktum att Ingrid Carlqvist skulle vara ”insnöad på en enda fråga” skulle ju tvärtom underlätta för Freud att göra en analys av henne.

Nåväl. Den andetroende Raffina Wall med sin andefattiga humor fick i alla fall Sigmund Freuds dödsår rätt. Alltid något.

Nej, nu skall jag surfa över till bloggkollegan Carl och förnöja mig med läsning om varjehanda ämnen mellan himmel och jord. Och har han inte läst, tänkt och skrivit själv så brukar han i vart fall komma med intressanta länktips, såsom kring frågan om våra vindkraftverks dödliga inverkan på fågelbeståndet. Det är ljusår mellan Carl och Raffina ifråga om att behärska konsten att skriva blogg.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Medierna, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till ”Slutpixlat” – vad är de för ena tokstollar?

    • calle37 skriver:

      Vetefan vad som hände där, länkade din post på facebook.

    • Nej, men jag funderar på att mejla honom. Jag minns att den var informativ och summerade vapenfrågan på ett sätt som medierna inte gör, och tänkte läsa in mig på ämnet. Jag har en postning på gång om ämnet, fast om ett annat land. Har dock inte landat i ett ställningstagande ännu. Sitter nämligen och skriver första kapitlet i en roman om en urmakargesäll i 1890-talets Stockholm.

  1. Eeva skriver:

    Oj oj oj när barnen bråkar i sandlådan!
    Då blir det så jävla intressant i svenska media!

  2. kallepelle skriver:

    Raffina Wall borde nog byta nick? Vad sägs om Mariana Gravén? (Tänk Marianergraven för det verkar vara i bottenslammet där som vänstern numera dväljes – ja jag tänker hon kan träffa Måååna där med anledning av dennas Dolkstoss vom Hinten på den store ledaren Löfvén härom dagen. Dags för en ärligt köpt Tobleråååne kanske?). 🙂

  3. kallepelle skriver:

    IQ jämförelsen sitter i a f som en förkrympt handske. :-).

  4. kallepelle skriver:

    PS är Du säker på att någon av dem är det minsta skrivkunnig? Åtm Måååna är väl helt oral??

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.