Tabubelagda uttryck, del 1: ”Skyll dig själv”

Bästa läsare!

Jag vaknade i morse – levande, till min stora förvåning – med insikten om att det finns en massa uttryck som är på allvar utrotningshotade. Ett av dessa är ”Skyll dig själv”.

Jag skall illustrera min tes genom en enkel Google-sökning. Söker man på meningen ”Skyll dig själv” får man ungefär 630’000 förslag på länkar som förmodas innehålla dessa ord i denna kombination. Genom att välja ett axplock av dessa länkar finner jag att min uppenbarelse under gryningen inte alls är så värst verklighetsfrämmande.

Exempel på ”Skyll dig själv”-konceptets motstånd är bl.a. (M)-politikern Annika Tännström som satte sitt morgonkaffe i halsen när hon hörde på radion att 1/3-del av personalen på Södersjukhuset ansåg (enligt Annikas tolkning åtminstone) att misshandlade kvinnor får skylla sig själva att de får stryk av sina partners. Enligt Tännström får offrets handlingar aldrig ifrågasättas (om jag tolkar henne rätt); d.v.s. vi får inte fråga den misshandlade ” – Varför i hela helvete stannade du kvar hos den där idioten?”. Istället skall vi ödmjukt köra det långa loppet med att den misshandlade kvinnan skall ”fångas upp” av en övervakande sjukvård. Alltså ett resonemang som applicerats hos Nya Moderaterna vilka övergett tanken och hoppet om individens egen förmåga och ansvar för gott. Tännström var ett av de första exemplen enligt Google, så detta val har inte med min eventuella aversion mot Moderata Samlingspartiet.

Bloggaren Underbara Clara publicerade en historia om en person som blev rånad under vapenhot och lämnade över sina pengar till rånaren, och vid sin polisanmälan fick till svar av polisen att ‘överlämnandet av pengarna utan fysiskt motstånd’ var ett ”samarbete” med rånaren, och likställt med kvinnor som förgäves försöker få väldtäktsmän fällda för brott bara för att de var medvetslösa under sexakten. I Underbara Claras historia skall polismannen ha sagt ” – Skyll dig själv”, vilket därmed skall vara negativt.

Det finns tusentals blogposter där konceptet ”Skyll dig själv” lyfts upp som någonting oförtjänt, d.v.s. där personer drabbats av mobbning, misshandlats, tvingats må illa p.g.a. graviditet, och så vidare.

Kristdemokraten Niklas Mattsson från Tännsjö upprörs över att några uttalat sig i DN om att boxare får skylla sig själva om de slår sig gula och blå under utövandet av sin sport. Tännsjöpolitikern efterlyser logiken i resonemanget om ersättning till skadade boxare, och säger att ”[om] skador som uppkommer i en viss sport ska undantas från vad det allmänna ska stå för, så måste det gälla andra sporter också. Det är ganska många av våra idrottare som utsätter sig för stora risker.” Ja, faktiskt, Mattsson. Det ÄR logik. Ett riskbeteende tarvar sitt goda försäkringsskydd. Låt sportfånarna stå för sina egna kostnader. Det får nämligen vi bilister göra.

Först 30-talet länkförslag senare hittar jag en blogg som har en annan synvinkel än den omhuldande.

Under rubriken ”Skyll dig själv, Svensson” beskriver signaturen ozelot i bloggen #göteborg nonstop några situationer där vi nästan automatiskt kräver allt ansvar av andra istället för av oss själva. ”ozelot” exemplifierar med damen som kommer in på Netto (butikskedja) och reklamerar sitt felköpta paket med djupfryst kyckling från dagen innan men förvägras av kassörskan att byta sin halvtinade vara mot annan; med svenska turister i Egypten som inte fått sola klart och anklagar svenska UD för att inte ha varnat om inbördeskriget i Kairo i tid; eller om pappan som skriker på djurskötarna när hans son sticker in handen genom stängslet och en häst nafsar på gossens fingrar så att denne blir rädd… 

Med andra ord, det är bara en minoritet av oss åsiktsgeneratorer som medger nyttjandet av begreppet ”Skyll dig själv”. Det tycks finnas ett enormt motstånd mot denna enkla ”förklaringsmodell”. Istället skall vi ursäkta oss med ditt och datt när vi snubblar i livet, peka på alla andra omständigheter än de vi kan rå över själva. Jag säger inte att vi ska kategoriskt skuldbelägga dem som drabbas av olycka, men vi skall inte heller frånta dem rätten att vara självkritiska.

När jag var sju år och cyklade som en idiot och vurpade medgav inte mina föräldrar att jag kunde skylla på att cykelbanans standard var så hög att jag inte kunde avgöra att jag nått gränsen för min förmåga som cyklist. Jag kunde inte heller säga att det var cykeltillverkarens fel att olyckan hände – även om jag kanske haft lägre hastighet vid olyckstillfället om min hoj varit enväxlad istället för tvåväxlad. Jag fick – enligt mina föräldrars hårda dom – helt enkelt skylla mig själv. Och sen fick jag plåster.

Av en händelse blev detta hittills min näst sista cykelolycka [1], och lärdomen är att man måste vara försiktig. Det handlar inte om skuld, utan om att odla en överlevnadsinstinkt. Det paradoxala är att dessa ord skrivs av en man som vägrar använda cykelhjälm. En vacker dag kanske jag får skylla mig själv för det valet… Ja, ibland är vi människor motsägelsefulla varelser. Jag med.

Hälsar eder Peter Harold

——————————————

[1] Följande gång jag råkade ut för en cykelolycka var när jag i 17-årsåldern hörde ett lätt missljud från det bakre navet, och upptagen med att granska växelmekanismen bakom fötterna råkade göra ett besök i ett torrlagd krondike. Efter det lät det mesta illa om cykeln.

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik, Filosofi, Inaktuellt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tabubelagda uttryck, del 1: ”Skyll dig själv”

  1. judaspainkiller skriver:

    Det går över innan du har gift dig sa alltid min mormor när jag stortjöt och hade ont efter att ha kraschat med cykeln eller gjort en tokgunga som var alldeles för hög och brännt i något träd.
    Och tro det eller ej, den då uråldriga människan hade rätt.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

