Vitamintips så här i ebola-tider

Bästa läsare!

Först av allt, jag tycker att det är lite märkligt att ebola-smittan fick så snabb spridning när myndigheter och militär sattes in i Afrika för att hejda den. Till skillnad från tidigare utbrott har vi fått ebola-patienter i både både Europa och USA. Visst, det rör sig alltjämt om några tusental (eller snarare flera tiotusental om vi skall tro lokala vittnesmål istället för de officiella källorna) afrikaner som insjuknat och dött, och om vi kan bortse från deras lidande och deras anhörigas sorg och bedrövelse så är ebola knappt mätbar som dödsorsak i jämförelse med cancer, självmord, bilolyckor och mord.

Vi skall också bortse från att myndigheter nu köper in tusentals ”rymddräkter” till sin personal trots att ”ingenting tyder på att ebola smittar från människa till människa via luften”. Nej, låt istället lyssna lite på skvallret från den medicinska världen under ett ögonblick.

En viss Dr. Dr Robert Cathcart har studerat C-vitaminens potential som botande medicin. Han föreställer sig att en avvägd men hög dos av askorbinsyra kan rädda patienter som drabbats av ebola. Enligt hans tes så försvårar vitamin C viruset från att förstöra kroppen. Det som sker vid sjukdomsförloppet är att man mer eller mindre blöder sönder. Han menar också att ebola är särskilt dödlig eftersom afrikaner ofta saknar viktiga näringsämnen i sin kost, och i många fall redan är undernärda innan de insjuknar. Även om vi föreställer oss Afrika som en kontinent full av negrer som plockar kokosnötter och äter bananer dagarna i ända så är detta en bild som inte är helt med sanningen överensstämmande. Kosten är betydligt tarvligare än så, och den fruktrika vegetationen är endast i extremt sällsynta fall i närheten av de få turistbilder som kommuniceras till oss i  nord.

En annan intressant iakttagelse är att djurarter som är beroende av att äta frukt för sitt vitaminintag (och som saknar funktioner i kroppen som kan framställa vitaminerna, vilket vissa djur har förmåga att göra enligt en artikel av Patrick Holford) har förutsättningar att drabbas av ebola eller liknande infektioner. Andra djurarter drabbas inte eftersom deras kroppar genererar vitaminerna autonomt. Faktiskt intressant. Vi tjatar gärna om vikten av att äta vitaminer och dylikt, men när jag intervjuar mina arbetskollegor vid lunchbordet är det sällan någon som tar vitaminer i någon beräknad omfattning. Man kanske skall börja leva som man lär?

Trots allt, ju friskare vi kan hålla oss själva, desto mindre makt får landstingspolitikerna över vår tillvaro. Bara det är ett motiv som kan få mig att pilla upp locket på vitaminburken. Inte blir jag heller lugnare av att höra att USA:s regering tydligen lyckats ta patent på del av ebolaviruset som skall användas som vaccin (eller biologiskt stridsmedel).

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vitamintips så här i ebola-tider

  1. Cello Jr skriver:

    Dina reflektioner är intressanta. Visste inte om det där med patent. Intressant. Märkligt. Finns en förklaring som inte skrämmer slag på en? Har man tagit patent på andra virus också?

    Sedan det här med luftburna virus och att ebola inte är det. Googlat som attan i ämnet, men – eftersom jag röstar på SD och är en av de som Reinfeldt menar därmed misstror media –
    oroar jag mig för att man för att undvika panik och politiskt inkorrekta krav och diskussioner, håller inne med sådant som skulle kunna leda till panik. Informationen rörande narkolepsi till följd av
    Pandemrix glömmer jag inte.

    http://newsvoice.se/2011/03/19/myndigheterna-avrader-fran-svininfluensavaccin-trots-varningar-2009/

    Jag vägrade vaccinera mig trots påtryckningar från min omgivning, orolig som jag var för att man nonchalerade riskerna bara för att ett massutbrott av svininfluensan skulle stört samhällsapparaten för mycket. Kanske man också ur psykforskningsynpunkt ville kolla hur pass villig allmänhet var att lyda?

    Innan det här utbrottet så befarade forskare att ebolaviruset skulle kunna mutera och bli luftburet.
    I så fall har vi den länge förutspådda världsepidemin över oss. Googlar man så upptäcker man att den farhågan ännu existerar.

    Nu är detta något som jag ber bokstavligt Gud inte skall ske, hellre att jag står där med lång näsa
    och betraktas som hysterisk, paranoid alarmist.

    P.S.
    Här en satirisk bloggare nästan i din klass:

    http://www.6mannen.se/om-fredrik-antonsson/#comment-19913

  2. Peter Harold skriver:

    Engelbrekt Antonsson är en duktig oppositionsbloggare! 🙂

  3. Sofia skriver:

    Fria Tider har nyligen citerat intressanta vetenskapliga artiklar om immunförsvar.
    Gener spelar en roll även inom detta område, tydligen.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, den sajten börjar bli bredare. Jag läser den frekvent. Minns dock inte just dessa artikler. Jag är har varit väldigt enspårig på sista tiden och haft mest fokus på Barack Obomba och hans hejdukar. 🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.