Amanj Azis rasar mot svensk barnbok om muslimsk flicka som badar med klassen!

Bästa läsare!

Den vid Göteborgs universitet sociologistuderande Amanj Azis är upprörd och indignerad över barnboken ”Baddräkten” av författarna Åsa Storck och Gitte Spee. Boken handlar om någonting som faktiskt är ganska vanligt förekommande i svenska samhällen med hög invandring från Afrika och Mellersta östern, nämligen att skolflickor inte får bada i badhuset tillsammans med pojkar. För denna skull har man på senare år infört badtider i ett antal svenska badhus då endast kvinnor är välkomna. Detta är verklighet.

Amanj Azis beskriver på sin Facebook-sida att boken är rasistisk eftersom den beskriver denna verklighet:

sb baddräkten0

Amanj Azis uppmanar folk att protestera mot boken direkt till förlaget:

sb baddräkten3

I kommentarsfältet kan vi notera att muslimer är mycket upprörda, dels över bokens existens, men också p.g.a. innehållet utifrån olika perspektiv. Man anser att författarna uppmanar huvudpersonen i berättelsen att inte lyda sina föräldrar.

sb baddräkten4

sb baddräkten5

Men det finns ingen som reflekterar över att berättelsen om den badsugna Fadumah återspeglar verkligheten för tusentals flickor i Sverige som av religiösa skäl inte kan ta del av skolundervisningen till fullo (och simundervisningen är en del av denna).

I förlängningen kommer Fadumah att inte heller kunna gå på skoldans eller välja partner efter eget tycke. Även om det finns muslimska barn som accepterar dessa förhållanden med hjärtat så är det ett förtryck för dem som inte vill leva efter religionens bokstav. Och det är dessa flickor berättelsen handlar om, och de behöver  som behöver stöd för att kunna göra som de själva vill med sina liv och sin frigörelse från religionens tvång.

sb baddräkten2

Nu lever vi förvisso i en tid då barnböcker tycks vara farligare än kadmium och arsenik, och det är ganska symptomatiskt att det uppstår diskussioner som den som Amanj Azis initierat. Låt oss hugga på betet. Vad är det han önskar när han vill hindra invandrarbarn att läsa om att de har en egen vilja som den svenska kulturen stödjer? Ja, i mina ögon är hans utspel ett angrepp mot det som påstås inte existera, nämligen den svenska kulturen och svenska värden.

Jag håller med om att det är svårt att definiera vad som är ”svenskt”, och man kan lätt trampa på dödliga minor i debatten.

Men låt oss därför utgå från t.ex. sådana utspel som handlar om barnböcker, från Tintin till Lilla Hjärtat, och nu boken om Fadumah. Vi ser här ett mönster i argumentationen där den svenska och västerländska kulturen skall visas bort, och andra kulturer skall ha företräde. I den nya kulturens verklighetsskildring får man inte visa att den vite mannen uppfann filmkameran, att vissa människor som kommer från Afrika är svarta och har stora läppar, eller att en skolflicka inte har rätt att bada med sina kompisar om föräldrarna tillhör en viss religion.

Om vi har svårt att säga vad som är svenskt så torde det vara lättare att säga vad som inte är det. Amanj Aziz står för den nya kulturen som han vill skall ersätta den svenska. idag är det så självklart att trycka ”gillar” på inlägg som handlar om att det svenska samhället skall förhindras att utöva inflytande över invandrarna i landet. Är inte detta oroväckande?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Religion. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Amanj Azis rasar mot svensk barnbok om muslimsk flicka som badar med klassen!

  1. Anna skriver:

    Gud, så bra att det finns böcker som just den här! Den innebär ju faktiskt att det jag fått uppleva i förorten sedan jag försökt få ett liv här- får sitt konkreta existensberättigande. Det jag ”upplevt” är inte något fantasifoster som skapats av min egna livfulla fantasi (varför skulle jag ens försöka uppfinna något jag inte ens vill ta i med tång i verkligheten?) .

    Jag hoppas den här boken får en riktigt stor spridning. Kanske skulle jag köpa den och stoppa i skolchefens brevlåda. Funnes det en riktig ”motståndsrörelse” i Sverige, hade medlemmarna redan gjort det. I stället sitter de och muppar sig likt de gamla skinnskallarna gjorde på 80-talet.

    Den enda riktiga motståndsrörelse som finns i Sverige är den som du driver, Peter. Genom att hitta de exakt rätta beröringspunkterna. Synd som faan att ingen mer organiserad typ inom politiken- tar upp dina trådar.

    • Peter Harold skriver:

      Jag är motståndare till inskränkningar av den individuella friheten, och jag ser att religion i lika hög grad som de flesta politiska ideologier är ett hot. Det är i stort min drivkraft. Och sedan har jag en konservativ ådra som inte vill se min hemtrakt förvandlas till ett Kairo.

      • Anna skriver:

        Har stått en utbränd bil på gatan vid blackebergs torg i över 2 veckor. Vet inte hur Kairo är, men tror att Sverige blir alltmer likt…

  2. Martin skriver:

    Litet beroende på så får jag nog hålla med den muslimska kritiken. Om barn med hjälp av läroplan och skoltvång tvingas läsa den här boken så är det fel. När staten arbetar för att vända barn emot deras föräldrar så vill inte jag vara med längre, föräldrarnas auktoritet måste väl ändå gå före statens när det gäller föräldrarnas egna barn. Att tvinga på den här boken på barn luktar alldeles för mycket 1984 för min smak.

    För gilla det eller ej, vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Jag förstår inte hur en så misslyckad och korrumperad kultur som den kultur som projiceras av den svenska staten skulle ha vare sig rätt eller möjlighet att påverka traditionella kulturer från mellanöstern?

    • Anna skriver:

      De borde inte ens ha kommit hit. I den ena stunden hävdar de att kulturerna inte alls krockar. I den andra stunden hjärntvättar de barnen med att visa de hur krockade de är. Att de är offer för den här krocken…

      Vidrigt. Inga familjer ska behöva dras bort från sina rötter. Hjälp folk på plats i stället! Sverige är inte för alla.

      • Läsare skriver:

        Anna vid december 15, 2014 kl. 12:50 e m

        De borde inte ens ha kommit hit. I den ena stunden hävdar de att kulturerna inte alls krockar. I den andra stunden hjärntvättar de barnen med att visa de hur krockade de är. Att de är offer för den här krocken…

        Vidrigt. Inga familjer ska behöva dras bort från sina rötter. Hjälp folk på plats i stället! Sverige är inte för alla.

        ÷÷÷÷÷÷÷÷

        Ojdå, Anna är en dödsknarknazist 😉

      • Martin skriver:

        Ja, du har så rätt. Men nu är de här och deras kultur är starkare än vår. Vad gör vi nu? Att försöka pådyvla alla dessa människor med hårda MENA kulturer mellanmjölkspkideal är nog lönlöst?

        • Peter Harold skriver:

          En jätteintressant fråga, och jag har grubblat på en del teorier. Tråkigt nog känns det idag som att framtiden mest erbjuder en konflikt av något slag. Det hela beror på vilka aktörer som kommer att engagera sig. Jag försöker få en bild av hur omständigheterna är i Sverige för detta. Eftersom jag häckar på många sajter som RPI så är jag tråkigt nog mer insatt i vad som sker i Washington, Syrien och Ukraina än jag vet vad som sker i t.ex. Malmö. Jag nämner Malmö avsiktligt eftersom det är där jag tror att det kan smälla, eller Göteborg.

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag instämmer om att det är snusk att läroplanen används till indoktrinering, men den fungerar även åt andra hållet i det att eleverna hjärntvättas att tro att det är naturligt att individen inte har egna rättigheter. Inget ont om läroplaner, varje skola borde få stifta sin egen och låta föräldrarna få välja skola efter dess inriktning. Vill man mata ungarna med koranen och hoppa över fysik, matematik, humaniora så be my guest. Vill föräldrarna att deras barn bara skall läsa matte och språk väljer man en sådan skola.

      • Anna skriver:

        Ja, själv hade jag velat att min son fick gå i en skola där lärarna är behöriga eller åtminstone jäkligt bra på ämnena. Särskilt i matematik behöver han ha en riktigt bra lärare om några år eftersom jag själv är utvecklingsstörd i ämnet. Klarar verkligen inte längre än matematik A. Jag hade verkligen velat välja en skola där det handlade om kunskapsförmedling och inget annat. Man kunde skippa ämnet religion i grundskolan eftersom det ämnet är något man kanske blir intresserad av senare i livet. Jag tycker det verkar märkligt att sonen som är 7 år kommer hem och pratar om ”analytisk förmåga” osv när han inte ens är utrustad med det sinne som klarar av att analysera ordet…

        Känns obehagligt. Samtidigt som jag vet att det finns behöriga lärare i högre ålder, som inte får jobb som lärare- påstår skolan att antalet obehöriga lärare måste fylla upp behovet av lärare eftersom ungdomar inte vill utbilda sig till lärare. Varför finns det behöriga lärare som inte får jobba som lärare? Svar: För att de inte delar den heliga ”värdegrunden” man i dag ställer som krav i svensk skola.

        • Peter Harold skriver:

          Varför heter det ”Matematik A”? A är en bokstav. Varför inte använda en siffra istället eftersom det handlar om matematik…? 😉

          Det där med analytisk förmåga i lågstadiet har jag är en känsla av är humbug. Man har nog lagt orden i barnens mun och så har de dragit den slutsats som läraren vill att barnen skall dra.

          • Anna skriver:

            Haha- ja det har jag också undrat. Systersonen fyllde 14 i går. Han har tydligen en skitambitiös lärare i matematik från Bagdad som brinner för att lära ut matematik. Han hade fått A i matematik och jag undrade just över varför det heter A. Nu handlade det inte om svårighetsgraden i lektionerna, utan om varför det först heter MVG och sen A. Tydligen är det samma sak i betygsskalan. Det matte A jag gick i skolan betydde ju allmän matematik. Medan matematik B stod för det lite svårare. Det här har tydligen tagits bort. Men jag håller med- matematik A borde väl kallas för matematik 1, 2 för svårare, 3 för lite svårare ändå, kvantfysik nästa. Hehe…

        • Läsare skriver:

          Säger din 7-åring ”analytisk förmåga”?

          Jaha, vad är nästa steg, att 7-åringar säger: kognitiv perceptionabilitet?

          • Anna skriver:

            Japp- han satt på bussen hem och rabblade upp följande: Kommunikativ förmåga, analytisk förmåga, begreppslig förmåga och minns inte det sista.

  3. Anna skriver:

    Jag tror att det egentligen inte finns någon tvättäkta ”rasist” i Sverige. Det är något som skapats genom just såna här socionomtyper som författarna av denna ”barnbok”. Något har dramatiskt förändrats sedan Astrid Lindgren. Förmodligen något som gjorts pga att de här typerna levt i så totalt olika världar och att de på något vis- har insett hur lättmanipulerade folket är i kombination med att de insett att de måste upprätthålla den här föreställningen för att de annars har gjort sig själv onödiga. Vad ska en socionom göra om invandrarna inte funnits med alla de ”problemen” de medför? Vad hade arbetsförmedlarna gjort om alla medborgare redan haft jobb?

    Enligt min definition är det här med nationalism något gott och nödvändigt. Alla borde vara stolta över sitt ursprung oavsett var du kommer ifrån. Alla borde vara i sitt esse när på hemmaplan. Detta på grund av att alla på hemmaplan har en historia tillsammans. Likt det gamla paret som grälar för det mesta men som gör detta på grund av att de kan göra det utan att behöva analysera allt. Man förstår varandra för att man båda delar samma erfarenheter och referensramar. Hör,ser och känner nyanserna i talet och text.

    Nationalism är till godo. Rasism är produkten av att den nationella samhörigheten raserats och ifrågasatts av såna här människor som författarna till det här. Jag vet att boken beskriver sanningen om hur många flickor har det i sin vardag. Det är ett stort gap mellan hur de här flickorna har det beroende av hur religiösa deras föräldrar är. Detta förstås av alla förutom just av den ”elit” som utgörs av såna kulturarbetare som i alla andra länder, förutom i vår lilla översvämmade ankdamm- hade varit arbetslösa i dagens läge. Författarna beskriver med andra ord en företeelse som är skapad av de själva. Vilken fantastisk egotripp!

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att vi dag ger så mycket utrymme för folk som vill ”problematisera” allt som är publikt, och man formulerar sig efter ideologiska glasögon (det gör även jag, även om mina glasögon är fokuserade på frihetsperspektivet). Normalt sett skulle man inte bry sig så mycket om deras oväsen, men eftersom de har genomslag och lyckas med sina krav på censur måste jag reagera. I det här fallet handlar det om att man vill förbjuda en bok därför att den kan inspirera en ung flicka att göra som hon vill. Det vore som att man skulle förbjuda böckerna om Pippi Långstrump bara för att hon inte har någon närvarande vårdnashavare.

  4. cfr skriver:

    Jag är alltid lika fascinerad över att muslimer vill leva hos oss otrogna hundar och strukturella rasister. Kan tänka mig hur de sitter nere i Mellanöstern och tittar på kulturkartan.

    http://www.iffs.se/world-values-survey/

    ”Hmmm, vi befinner oss längst ner till vänster, vi tänker i klantermer och religion är väldigt viktigt. Vi skall flytta någonstans för vi trivs inte så bra, varför inte ta sikte på övre högre hörnet där de mer eller mindre föraktar religion och struntar fullständigt i klanen. Där vill vi bo, det blir perfekt”.

    Är muslimer verkligen så korkade?

    • Peter Harold skriver:

      Nej, de är smarta. De vet att Sverige betalar deras uppehälle. Man kan t.o.m. få ekonomiskt stöd för att resa på semester till landet man flytt ifrån (tydligen också medan man väntar på sitt uppehållstillstånd också).

      • Anna skriver:

        Muslimer är smarta för att de insett att de har ett övertag över oss. För att de hållit sina traditioner om att hålla ihop. Svenskarna är svaga för att vi förlitat oss på att staten hjälper oss. Muslimer är många, stora familjer. Titta bara på våra pensionärer som lider av ensamhet allihop, nästan. Och såna som jag och sonen består av. Vi hade inte haft detta ensamhetsdilemma om vi varit muslimer. Därför blir en del svenska kvinnor muslimer. För att få bli en del av den gemenskapen. Det de inte förstår är att de aldrig blir riktigt accepterade. För att de inte är födda muslimer. Män kan inte konvertera till islam på samma vis. De kan bara bli boendes på knivsöder och bli ihop med en muslimsk bög… (Nu var jag elak, men jäkligt sant)

        • Peter Harold skriver:

          Det finns många tankar att utveckla kring detta. Många menar att ensamheten är belöningen för att staten tar hand om oss från vaggan till graven. Den friheten innebär att du får lov att snällt lyda staten och inte hitta på egna idéer.

          • Anna skriver:

            Men egentligen är den ensamheten inte valfri. Ensamheten staten gett oss möjligheten att få leva i, är snarare ett tecken på att vi fortfarande i stort sett lever i ett feodalsamhälle (vet inte om jag har rätt ord här) där den som befinner sig längst ner i samhället måste ges allmosor för att överleva. Hade inte den här funktionen funnits hade det varit fullt med människor på gatan just nu som hade försökt samverka i stället för att glo på tv.

      • cfr skriver:

        Samtidigt är det på lite djupt vatten relativt sin Viktiga Bok. Så här står det i Sura 5:56:

        ”I, som tron, tagen ej judarne och de kristna till beskyddare! De äro ju varandras beskyddare, och den av eder, som tager dem till beskyddare, hör dem till; Gud vägleder förvisso ej de orättfärdiga människorna.”

        Eftersom allt som står i Koranen är på riktigt – och också viktigt – så får man ju försöka tolka viktigheterna utifrån det muslimska perspektivet och det ovan citerade tolkar jag som att vi ”äger” muslimerna när de bor hos oss. Betyder det att de är automatiska avfällingar (dödsstraff!) när de sätter sandalerna på Arlanda eller är de tillåtna av Koranen att snylta hos oss?

  5. Natali Stockholm skriver:

    Det är så verkligheten. Håller med Anna att svenskarna är svaga. Rätt sagt svenska politiker är svaga att visa gränser för de som flyttar till Sverige. Sverige tar emot folk från hela världen med öppet hjärta. Med dag efter glömmer de flesta bort att visa respekt mot svenska folk och kultur. Bara förstår inte en sak. Varför muslimer tänker inte sätta sig på vår plats. Om jag flyttar vi säger till Irak. Vad ska jag göra då? självklart ta en slöja på mig eftersom det som gäller i landet. Nej, ska jag diskutera med irakier att de är rasistiska? Jag tycker att Sverige måste sluta med så mycket uppmärksamhet till olikheter när det gäller olika folkgrupper. Annars irritation bara växer. I det här fallet borde inte skriva författaren alls om en muslimsk flicka.

    • Anna skriver:

      Precis det jag ville få sagt. Det som allra mest slagit mig den här tiden som jag skrivit om det här, är just att det är svenskarna själva som inte ser, eller vägrar se- sanningen. Det är främst de som invandrat hit som reagerar på den här konfrontationen. Inte ens min egen syster, vill se sambanden. De vägrar lyssna eller se hur allt det här hör samman. Har blivit van vid att få luren pålagd i örat när jag pratar om det här som händer. De bor invid äppelfabriken /brända mandlar. Vi bor invid brända bilar-fabriken. Folk som jobbar dagarna i ända och har långt att åka hem till idyllen, verkar inte orka lyssna på vad jag har att säga. Vi som inte har någonstans att åka har inget val- vi måste lyssna för att få en förklaring till varför de här sakerna händer. Synd bara att det är de som har idyllen som tillflyktsort- är de som besitter makten att säga sitt. Oss lyssnar ingen på.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tycker snarare att man skall kunna skriva vilken typ av böcker man vill. Yttrandefriheten tillåter folk att skriva böcker om att det är jättebra att sätta huvudduk på 11-åriga flickor i namn av kulturen; då måste det vara lika tillåtet att beskriva dilemmat för en flicka som vill leva på ett svenskt sätt fastän hennes kultur påbjuder henne ett annat beteende. Vad vi talar om här är den individuella friheten. Försvarstalet för det f’örtrycket’ (om det ordet ursäktas) måhända säger att hon är liten och att det är hennes föräldrars ansvar. Men kan hon då räkna med att hon får åtnjuta sina fulla frihet när hon fyllt 18 och är myndig? Nej, jag är inte säker på det.

      Och här har vi det jag vill komma fram till. Den svenska kulturen tillåter individuell frihet. Jag håller med om att friheten inte är fullständig, men den är stor. Andra kulturer tillåter inte individuell frihet i samma grad. Här skall vi ställa oss frågan: Vill vi att Sverige skall förvandlas till ett land med mindre eller med mer individuell frihet? Notera att de politiker som är positivt inställda till islam som religion och politisk kraft också är negativa till individuell frihet. Det är t.ex. därför som vi återfinner många muslimska aktivister (islamister) inom Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

      • Anna skriver:

        Precis. Boken beskriver hur de här tjejerna har det. Att det är tack vare de som simhallarna börjat att hålla öppet för endast kvinnor vissa tider. Och har öppnat ”tjejgym” på gymanläggningarna, vilka inte alls är lika fullvärdiga som det stora gymet. Det är bra att detta beskrivs. Mindre bra är att boken som läses av tjejerna och eller deras kompisar, gör ett ännu större gap mellan de genom att skillnaderna normaliseras…

        Bra att framföra allt som sker i verkligheten. Mindre bra att samhället anpassas genom information för att ”det bara är så att de tjejerna har det så”… Därmed skapas också skitsnacket av de mindre begåvade ungdomarna sinsemellan att tjejer som badar med killar är horor osv. Det är ju bara så. Det vet ju alla. Eller allah.

  6. Edward Ulfertz skriver:

    ”Om vi har svårt att säga vad som är svenskt så torde det vara lättare att säga vad som inte är det.”
    Jag har ofta tänkt på det när folk får frågan ”Vad är svenskt egentligen?”
    De borde svara: ”Det är svårt att säga, det är lättare att säga vad som inte är svenskt. Hedersmord, könsstympning och sharialagar till exempel. Har du fler dumma frågor?”

    • Peter Harold skriver:

      Ja, på något vis är vi så hemmablinda att vi har svårt att förstå vad som är vår egen kultur (”vår” sagt ur en vid medelålders hyfsat heterosexuell storstadsboende mans perspektiv). Tyvärr fattar folk inte att hedersmord, könsstympning och sharialagar är en realitet för många som inte anammar svensk kultur, utan snarare ett mål och dess verktyg för att göra sin kultur mer dominant.

      • Anna skriver:

        De jag pratat med som kommit hit, säger alla att där hemma var det inte lika strikt med att hålla tjejerna i schack. Det är när de kommit hit som killarna känner pressen på sig att särskilja deras tjejer från de svenska. De blir så rädda för att tjejerna kommer att bli ”svenska” och lika frigjorda. Vissa kvinnor klär sig då striktare och går som pluppen på stan- för att slippa ifrågasättandet och tjatet. Blickarna haglar säkert ännu mer iklädd såna här, men huvudsaken är att de följer guds ord- annars finns risken att de blir försvenskade… Och det vore ju fruktansvärt. Liksom öhhh bah. Att de inte själva uppfattar det här som rätt tjatigt, undrar jag.

    • Läsare skriver:

      Judarnas Kosherslakt är inte svenskt.

      AgriProcessors Kosher Slaughterhouse Undercover Investigation …

      Finns videos.

      Det här är inte heller svenskt:  metzitzah b’peh. In this beautiful ancient ritual, a mohel sucks the blood from a baby’s penis following a circumcision. Since 2000, thirteen babies in New York City have been infected with herpes during the metzitzah b’peh process. Two of them died, and two suffered brain damage. 

      http://nymag.com/daily/intelligencer/2013/05/metzitzah-bpeh-circumcision-mayor-weiner-quinn.html

      Och nej, det är inte muslimer som gör detta.

    • Anna skriver:

      Det är just det här som till och med SD håller på att ändra. Den svenska normen förändras. Med hjälp av alla rådande politiker. Jag har blivit kedjerökare de senaste dagarna efter julbord med jobbet och annat- överallt sitter det unga killar med utomeuropeiskt ursprung som är så pinsamt rasistiska att jag bara går ifrån bordet och tar med mig någon rökare som alibi… Överallt finns det folk som inte fattar någonting om någonting. Rotlösa patrask som till och med känner ett tvång när de umgås med de ”sina” att överträffa med bling bling…

      Nej. Jag vet vad som är svenskt. Men eftersom alla måste ursäkta sig och gå ifrån bordet, för att de inte orkar med en livsstil fylld med politisk argumentation, är det nog kört.

      De är fler än oss. Om jag inte sätter mig på utbytarbänken förstås. Med alkisarna.

  7. Läsare skriver:

    Läs igenom denna tråden och vad handlar den om? Araber/muslimer/islam.

    Sätt på TV-RADIO eller läs reklambladen maskerade som ”tidningar”, SvD, DN, Sexpressen, Aftonlögnen, GP, GT, Asylsvenskan (fd Sydsvenskan) osv och vad handlar hela den offentliga debatten om? Muslimer/araber/islam.

    Jag är uppväxt i Göteborg och så sent som på 70-talet var det en händelse att se en neger i verkligheten på stan. -Jag såg en neger på Femman, köpcenter/galleria tvärs över vägen från centralstationen. Muslim? Vad är det?

    På 70-talet kom det 100 asylsökande i månaden, 1.200 om året. År 1984 kom det ettusen, 1.000 asylsökande i månaden. 84 är det år asylinvandringen tar fart. Nu är det muslimer överallt.

    År 1989 kommer det 10.ooo – i månaden. 25.ooo anhöriga och 85.ooo asylansökan på ett år.

    Det är nu som sossarna tar det så kallade Lucia-beslutet. I princip: -Okay, ni kom in och får stanna men nu måste invandringen kraftigt minska. Sedan kom Carl Bildts regeringen och CB gav extremisten Bengt – Jag Är Världsmästare i Allting – Bästerberg frikort att sköta invandringen som han ville.

    Idag ligger invandringen via asylrätten på 10.ooo invandrare i månaden. Och enligt alla beräkningar kommer den minst att ligga kvar på samma nivå de kommande åren.

    Vad pratade vi om innan massinvasionen? För det här handlar inte om invandring – utan om invasion! Och det har på några få år gått ifrån att hjälpa några få riktiga flyktingar till invasion av Sverige.

    Det finns en halv miljoner araber/muslimer/islam i Sverige. Vem släppte in en halv miljoner muslimer/araber/islam i Sverige?

    Muslimer/araber/islam äger inga banker i väst. Araber/muslimer/islam äger inga reklamblad maskerade som ”tidningar” i väst. Det finns inget islam/arab/muslim land som ens ligger i närheten av Sverige. Varför finns det då en halv miljoner araber/muslimer/islam i Sverige?

    Tycker du att jag tjatar om judar? Det är inget mot vad jag tycker om arab/muslimer/islam tjatet.

    Vem kom först till Sverige: JUDAR eller muslim/araber/islam?

    Judar äger alla reklamblad i Sverige och hela västvärlden. Vilken folkgrupp har propagerat oavbrutet sedan mitten av 60-talet för obegränsad invandring av araber/muslimer/islam? Bonnier-judarna.

    Läs det judiska reklambladet DN från mitten av 60-talet och sök på David Schwartz. Det var en liten GLOBAL grupp av judar som startade muslim/arab/islam invasionen och det är exakt samma judeagenda i alla väster.

    Om det var svenskarna som styr Sverige, då skulle svenskarna bara säga: Anpassa dig eller åk hem!

    Men det är judar som styr den offentliga pseudo”debatten” i Sverige. Stoppa dessa judar och hela arab/muslim/islam tjatet är historia. Stoppa dessa judar och du kommer inte ens att minnas att du ägnat oändlig tid på arab/muslim/islam tjötat.

    Minns du vad vi pratade om innan muslim/arab/islam blah blah blah?

  8. elina skriver:

    Alla här kom väldigt långt från boken, inte så märkligt. Men jag undrar hur många har läst boken? Mina barnbarn har läst den, ett av dem med mig. De tyckte flickans problemlösning var lyckad. Hon blir kanske självständig till slut, var kommentaren. De tyckte deras klasskamrats lösning var mindre lyckad för hon badade med sjal och kläder på och hade svårt att simma. Hon blir den enda som inte klarar simprovet. Ett av många.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att många såg problem i att flickan lade grunden till sin självständighet. Det tycks som att vissa kulturer har problem med att flickor och kvinnor blir/är självständiga. Eftersom individens självständighet är något att sträva efter känner jag att det är ganska angeläget att ta upp en diskussion om att det finns de som försöker bekämpa detta, som t.ex. Amanj Azis (som använder rasistargumentet).

      • Anna skriver:

        Problemet är ju faktiskt att det skrivits så många böcker som går ut på att utbilda flickor och pojkar, i hur man lever sida vid sida TROTS dessa fundamentala olikheter i våra ”kulturer” att dessa böcker inte ifrågasätts. Tills att det kommer EN bok som inte faller in i mallen utan uppmanar andra tjejer att göra som tjejen i boken. Goda muslimer ska inte ifrågasätta sina föräldrar. Nej, jag håller med faktiskt. Man ska inte uppmana barn att inte lyda sina föräldrar. Just därför ska de inte åka hit utan de ska bo någonstans där inte andra ska behöva anpassa sin miljö till deras ”kultur” eller sjuka idéer om hur tjejer och killar ska vara. Islam är verkligen den sista ”kulturen” en frihetsälskande invid ska behöva se eller uppleva. Den är skit, en kvarleva från någon märklig istid som vägrar smälta. Och när den väl smälter inser man att det bara blir en sörja av äcklig gegga överallt där den smält. Usch. Sorry- men det finns inget som äcklar mig mer än dessa hycklande ursäkter till människor.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.