Skall staten ta fram negerplåster?

Bästa läsare!

Ny debatt igen om plåster. Fast det är en ny variant av samma fråga. Någon ondgör sig över att plåster har en ljusbrun färgnyans, ungefär som skinnet på européer. Ordet ”vithetsnorm” dyker upp. Gäsp.

Det finns massor av att säga om detta. Den som inte är politisk korrekt skulle nog påpeka att färgen på ett obegagnat plåster säger en hel del om vilka som står för innovation i samhället, och vilka som inte gör det. Därav bristen på svarta plåster. Ett sådant dylikt rasistiskt påstående skulle dock aldrig jag ta i min mun, fastän jag villigt erkänner att plåstret är en väldigt smart uppfinning, och att vissa plåster är mer än klibbig plastlapp med liten bomullsruta på. Här under den skyddande ytan kan vi återfinna bakteriedödande medel, absorberande filt, vattenavstötande yta som ändå låter materialet andas, etc., med mycket mer.

Men det som en del hänger upp sig på är färgen på plåstret. Det är en variant av den debatt som följde de hudfärgade Crayol-kritorna. Fast det är en sällsynthet att något plåster säljs p.g.a. dess likhet med eventuella kaukasiers skinn. Faktum är – om man öppnar ögonen – att det finns en rad olika färger på plåster, oftast i olika schatteringar av brunt (ljusbrunt till mörkbrunt). Själv körde jag ett tag med genomskinliga plåster, vilket är det närmsta man över huvud taget kan komma hudfärg. Det finns även blå plåster. Fast dessa är inte avsedda för avantarer, utan för personal som arbetar i kök. Tanken är den att personalen skall lättare se ett tappat blått plåster i maten än en plåster som är biff-färgat…

Nåväl. Det är sant att de flesta inte vill skryta med att de gjort sig illa, och gärna använder ett plåster som är så diskret som möjligt.

I vissa fall vill man faktiskt skryta om sin olycka, och önskar därför ett så skrikigt plåster som möjligt. Vilket också är möjligt på en fri marknad, ty det finns faktiskt plåster i olika färger, och med olika tryck. Jag vill minnas mig ha sett ett plåster med Bamse eller Kalle Anka. Förmodligen för att göra det skadade olycksbarnet på lite bättre humör.

Hur kommer det sig att vi har en massa plåster i nyanserna mellan ljusbrunt och mörkbrunt, plåster med tryck och plåster som är genomskinliga? Jo, det beror på att tillverkarna producerar ett utbud i enlighet med kundernas önskemål. Och de flesta kunder efterfrågar plåster som skyddar såret bra, och som är fräscht så länge som möjligt. Ett svart plåster får däremot människor att i vissa fall börja må illa. Sålunda är det inte så stor efterfrågan på svarta plåster. Även om man är färgad så vill man se att plåstret är rent, och kunna byta ut det innan det är smutsigt (därför efterfrågas ljusa plåster mer än mörka).

Detta är inte en konspiration av elaka vita heterosexuella medelålders män med stads-jeep, utan helt enkelt en följd av konsumenternas rationella val av en produkt. Fast det skall förstås en vänsterpartist till att ifrågasätta om konsumenterna vet sitt bästa, utan att fråga en politiker om lov.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Skall staten ta fram negerplåster?

  1. Sofia skriver:

    Troligen är dessa dårskaper vi läser dagligen om, avledningsmanöver från ”eliten” för att vi ska vara fullt sysselsatta med småttigheter så vi inte har tid och ork över till att se vad som egentligen sker av betydelse.

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag tänkte på detta när jag zappade genom TV-apparatens utbud under eftermiddagen, Matlagningsprogram och dokusåpor med B-kändisar. Och samtidigt finns det en hel värld att lära sig hur den fungerar. Men folk försöker inte ens… 😦

  2. highcoastbeds skriver:

    tänkte ta mina svarta lågskor och vita byxor nu när vi ska in till staden men kan jag verkligen vara kädd så utan att bli rasistanklagad?
    Sista stycket är 100%. tesen Giv folket bröd och skådespel etc gäller i högsta grad.

  3. Sofia skriver:

    N-plåster behövs idag efter knivdådet på IKEA.

  4. Läsare skriver:

    Det där med negerplåster har jag missat helt. Men här är årets självmål.

    Vid ett tillfälle blev Donald Trump påhoppad av en frustrerad Rand Paul, som sade att Trump brukar köpa politiker. Trump svarade kallt: ”Jag har gett honom [Paul, vår anm.] massor av pengar”, varpå Rand Paul tystnade.

    http://nationell.nu/2015/08/07/donald-trump-vann-enkelt-gop-debatten/

    • Peter Harold skriver:

      Rand Paul är inte Ron Paul. Det är bara att konstatera och beklaga. Fast jag gillar Ron Pauls attityd om ekonomiska bidrag bättre. För flera år sedan var det någon mindre omtyckt person som donerat en massa pengar till Ron Paul och några andra politiker. Och journalisterna konfronterade dem. De flesta sa att de beklagade att de inte visste om att donatorn gjort si och så eller att de fått pengar av honom, och att de givetvis skulle skicka tillbaka pengarna. Ron Paul, som också fick frågan svarade: ” – Nej, jag tänker inte ge tillbaka pengarna. Om det stämmer att personen är så dålig som du säger, och har gjort allt det här du påstår, då vill inte jag ge honom pengar”. Så svarar en människa som tänker, och inte bryr sig om att samla billiga PR-poäng.

  5. Lisamarie skriver:

    OT: har märkt att stadsjeepar körs av män på motorvägen och på stadsgatorna av kvinnor.

    En god vän till mig råkade ut för en mystisk sjukdom i vintras. Lederna svullnade och hon var så trött att hon inte kunde stiga ur sängen på morgnarna. Det tog månader innan läkarna kom på vad hon led av: D-vitaminbrist. Min vän kommer ursprungligen från Nord- Afrika. Hon har ingen mörk hud, lite som en svensk med lätt solbränna. På sommaren går hon ute och inne och överallt i shorts och linne som en god muslimsk kvinna hon är. Efter att fått D-vitaminsprutor regelbundet har hon blivit frisk igen. Jag sade till henne att någon mening är det i att folk stannar i de omgivningar de är födda i och hon är med mig ens.
    Redan på 1990-talet varnade Malmös läkare hur D-vitaminbrist kommer att förändra hälsoläget av de mörkhudade kvinnor som går i heltäckande hucklen i Sverige.
    Därför rekommenderar jag alla, även de mörkhudade, att ta det lilla man kan få och använda genomskingligt plåster! D-vitamin bildas i huden via solstrålar. D-vitamin är livsviktigt för människor.

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag håller med. Det är väldigt många damer som kör SUV inne i stan. Man kan ju lite fördomsfullt ifrågasätta detta (du vet, det där sedvanliga om kvinnor kör bättre än höns), men faktum är att det är ett smart val av kvinnorna att välja en högre bil för stadstrafik eftersom den extra decimetern man kommer upp är till enormt stor hjälp i trafiken. Att bilen är större spelar ju ingen roll förrän man skall fickparkera.

      Jag var dock i Jämtland häromdagen, och där tyckte jag att det var väldigt många kvinnor som körde pickisar och SUV:ar.

      Jag har själv lidit av D-vitaminbrist. Det var en enorm skillnad när jag började ta tabletterna i vintras. Jag blev en helt ny människa.

      • Anna skriver:

        Haha- fickparkera ja… På min gata i stan… (hehe) menar ju att i syrrans närområde på Färingsö åker det en kvinna och flerbarnsmamma omkring i en såndär hummer och kan vare sig väja eller backa… Det hände sig som så att en annan förare fick hoppa in i hennes bil och backa bilen när syrran skulle möta eftersom bussen inte kunde komma förbi och hon inte visste hur hon skulle backa sin tanker till bil…

        Undrar varför hon inte tar körlektioner. Eller skaffar sig ett eget lite mindre och hanterbart, fordon… När kvinnan kommer rammandes i sin hummer så duckar grannarna i sina bilar. Typ.

  6. Anna skriver:

    Svaret bakom gåtan varför kvinnor kör bil sämre än män är nog att man blir bra på det man gör mycket. eller ruttnar totalt. Kvinnor är inte bättre på att ”vårda”, men de gör det eftersom de får den rollen. Män är bättre på att köra bil eftersom de gör det i större utsträckning. Jag tror inte ett dugg på att de könsrollerna har blivit jämnare fördelade med åren. Jag har dock märkt på min egen mamma, att hon blivit en bättre bilförare boendes på vischan, nu när hon inte har min pappa som kör bilen. Numera törs hon även köra i rondellen, vilket hon aldrig vågat tidigare. Man gör det man måste. Måste man inte så låter man den andra göra det åt en. Facit är nog att vore det så att alla människor levde singelliv hela livet ut- så skulle även bilkörningen tillhöra allmänbildningen. Oavsett kön.

  7. Anna skriver:

    Angående färgen på plåstren: Det är väl inte färgen som avgör, utan materialet som släpper igenom UV-strålning eller ej. Och så är det skillnad på vilken typ av strålning som plagget släpper igenom. Finns ju även strandkläder för barn som släpper igenom den ”ofarliga” strålningen medan den mer cancerbildande inte släpper igenom. Fast då får man inte tvätta plaggen så ofta. Skyddet håller bara ett antal tvättar… Jaja, ska sluta vara en besserwisser. Tänkte bara nyansera färgerna lite. Kändes lite matt efter några tvättar… Höhö… Fan vad skönt det ska bli att få flytta! Utomhuspool och allt. Och gym i huset. Nu ska jag bli grymt vältränad! Och solbränd. Haha.

    • Peter Harold skriver:

      Tackar för denna input. Jag hade faktiskt helt glömt bort aspekten med UV-ljus och sår. Mina läkare nästan tjatade på mig att hålla armen dold hela sommaren efter min operation.

  8. Anna skriver:

    Alla plåster är designade för att inte släppa in UV-strålning. För att öppna sår (som kräver plåster) inte bör utsättas för solens strålar. Men oavsett är jag glad för att burkan inte är genomskinlig. Skulle inte vilja se buskiga fittor, rövar eller håriga ben, fettvalkar och tuttvårtor på de hårborttagningsfientliga/träningsfientliga kvinnorna som bär de. Tack och lov för att det finns plagg som täcker skiten. Synd bara att de måste vandra omkring här och inte i öknen, där de hör hemma. Tycker nog att det är vore hög tid för deras män att också bära plaggen. Så slapp vi se de. Gärna att den burkan då designades i ett högteknologiskt material som gjorde så att de här herrarna blev genomskinliga och inte sågs alls. Ett slags muslimplåster. Muslimplåster- någon? De kunde spåras genom slemmet på marken de efterlämnar. Följ spottloskorna…

  9. Vauen skriver:

    Fast jag tror inte man får kalla dem för negerplåster!? Kanske ”chokladplåster” kan vara mindre stötande för moderna upplysta människor?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.