Sparkade Röda kors-kvinnan död

Bästa läsare!

Med anledning av att Svenska Röda korset sparkade en av sina frivilligmedarbetare som tjänstgjorde vid organisationens mötesplats i Falun då hon sagt att ”det är fördelaktigare att vi utdelar bistånd i mottagarnas hemländer/-regioner istället för att späda på ungdomsarbetslösheten (ej ordagrant) här i Sverige” författade jag ett öppet brev till Röda korsets huvudkontor. Du kan läsa texten här. Och här är Röda korsets svar.

Jag var mycket kritisk till hur Röda korset hanterade den s.k. ”rasistskandalen” som fick stor spridning i sociala och offentliga medier eftersom en av mottagningens ”gäster” hade spelat in sitt samtal med den 71-åriga Röda korsvolontären. Han ställde frågorna på ett provokativt sätt, och hans avsikt var uppenbart fientlig. Trots det tog Röda korset ”wallraffarens” parti och slängde ut volontären ut i kylan. Att hon arbetat nio år utan lön för organisationen förpliktade dem inte att hantera hennes situation med värdighet.

Idag fick jag veta via kommentarsfältet på min första postning i ämnet att den sparkade Röda korsvolontären Barbro Feldt – som utan tillfälle eller förmåga till att försvara sig hängdes ut i medierna som rasist – är död:

Vill härmed meddela att kvinnan i fråga har tagit mycket illa vid sig av vad hon blivit utsatt för. Hon finns nu inte längre i livet. Hon var en väninna till min mamma. Det är ganska intressant att höra på vad Röda Korset svarar. Storbritanniens premiärminister, David Cameron säger att de måste försöka stoppa massinvandringen till UK och försöka hjälpa folk i deras närområden istället för att de ska komma till Europa. Han menar att det både är billigare och bättre att göra så.
Tyvärr förs det ingen objektiv debatt om detta i Sverige. Då jag dagligdags möter invandrare/flyktingar så kan jag se lite ”annat” i det hela. Hoppas Daban Ibrahim är nöjd nu att kvinnan han har för avsikt att sätta dit inte längre finns bland oss!

Det är en tråkig underrättelse. Eftersom Skrivarens Blogg uppmärksammats med anledning av mitt öppna brev till Röda korset känner jag att det är min plikt att framföra beskedet till läsarna.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Sociala medier. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Sparkade Röda kors-kvinnan död

  1. Peter skriver:

    Tack för informationen!

    Det som hände damen är bara en i mängden bisarra händelser som man får stå ut med. Ja, jag blir faktiskt inte förvånad över någonting längre.

  2. Anna skriver:

    Det värsta tycker jag, är att kvinnan haft goda avsikter och kanske även tagit sig andra uppdrag idéellt- och får sån skit tillbaks bara för att hon är förnuftig och svarar ärligt på frågor som hon faktiskt har mer erfarenhet av än de många ”snälla” men korrekta människor som bara vill åt ”den dolda rasismen”. Jag kan tänka mig att hon tagit mycket illa vid sig av anklagelserna som gick ut på att utmåla henne som en ond människa. Man blir väldigt ensam i Sverige har jag märkt, om man ens snuddar vid att ifrågasätta nyttan i att välkomna flyktingar i stället för att ställa frågan varför folk behöver fly och om de inte kunde hjälpas på fötter där de befinner sig, och ännu märkligare blir det då de länderna där misären skapas- inte ställs till svars av makthavarna i de flyktingmottagande länderna…

    Bisarrt är bara förnamnet. Jag har egen erfarenhet av att bli utmålad som rasist, överallt där vi bor. Enda utvägen är att flytta härifrån. Jag tycker på något vis att det är omodernt och ovärdigt ett land som påstår sig vara så ”jämlikt” att svenska folket så gärna ställer upp och mobbar ut både barn och vuxna- bara för att man reagerar på den förändring och den hjärntvätt som man bombarderar barnen med i skolan och på att inga lägenheter längre finns om man vill flytta. Som politiskt inkorrekt är man bannlyst, fråntagen sina medborgerliga rättigheter samt isolerad från de framgångsrika familjerna, som rätt ofta jobbar just inom integration, asylmottagning eller som tolk på AF osv.

    Jag tror dessvärre att det går djupare än så än att folk är dumma i huvet. Folk skor sig på att ta hand om stackars flyktingar genom att de får ta sig hit. Eller så är det en blandning av dumhet där många verkar vilja tro att alla trivs bäst i det förlovade landet Svedala och den strålande nya karriären som den nykläckta socionomhustrun precis fått vädring på.

    Det är bisarrt och sorgligt. Det är en sorgsam tid att växa upp i som barn och en helt bisarr samtid att försöka samverka med som icke politiskt korrekt mamma. Att vara ärlig i denna tid innebär att göra avkall på allt annat. Är det så det vi vill ha det? Det är så det har blivit i alla fall. Må ärligheten och förnuftet segra över inskränktheten och dumheten. Det måste gå att diskutera allt i en demokrati! Må den här kvinnan vila i frid. Jag känner starkt med henne. Det hade mycket väl kunnat vara jag…

    • Peter Harold skriver:

      Som det heter – ”vi ska inte visa tolerans mot de intoleranta” – och då går det som det gjort här. Jag är själv lite smått bekymrad över min säkerhet med tanke på den underliga ”uppvaktning” som varit omkring min bostad. Vi lever ju i en tid där medierna går hand i hand med stenkastarvänstern. Ibland är det dessutom samma personer.

      • Anna skriver:

        Var är de vänliga skinheadsen jag umgicks med som tonåring… Svaret är väl att de inte finns längre. De sitter väl i fängelserna redan eller har knarkat ihjäl sig eftersom de är så svaga i sinnet att de har påverkats till att tro på att de har en diagnos. Synd att de inte får umgås med de på vänsterkanten på kåken. Vänsterglidarna får väl snarare glida på en räkmacka rakt in i mediavärlden. De har ju fajtats för en GOD sak. Det är verkligen så att man vill kräkas. Det är som den där filmen ”mammas pojkar” där prästinnan börjar citera ett recept på grillmarinad, eftersom ingen verkar lyssna ändå. Efter att sönerna sagt till henne att ”ingen lyssnar på vad du säger ändå- du kunde lika gärna upprepa ett matrecept”

        Nej, ingen lyssnar. Eller rättare sagt- några lyssnar. Men inte där jag befinner mig i kyrkan. Det är liksom en mass-psykos man befinner sig i som svensk i det svenska samhället. Man ser och hör det man redan har lärt sig att uppfatta. Allt annat bara slinker förbi.

        • Peter Harold skriver:

          He, he, det låter som att jag borde se den där filmen… 😉

          Tids nog kommer folk vakna. Visserligen försent, men för eller senare kommer man vilja vrida klockan bakåt.

  3. Annika skriver:

    Vet vi orsak till hennes bortgång?? Naturlig orsak eller pga av vad som hon utsattes för???

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Nej, jag vet faktiskt inte. Men det är ju inte omöjligt att händelsen påverkat henne negativt även ur ett hälsoperspektiv.

  4. Pingback: Mördare; offer svensk hjälparbetare | Konkursverket.se

  5. R a n d skriver:

    Trist att läsa. Det ”goda hatets” första offer. Hon tillhörde samma generation som som min mor, fostrat barn, plikttroget arbetat, fört traditioner vidare, skapat trygghet o ville nu på ålderns höst erbjuda sin kunskap o engagemang till andra. Ser på min mors värkbrutna fingrar, arbete på bondgård, inom hemtjänst o barnpassning o sitter där nu med lägsta pension! Vem mer än vi familjen bryr sig. O så en kriminell med kamera på kränkningsskörd. Håll dörren låst, ni gamle

  6. Anna skriver:

    Försökte få nys om dödsorsaken. Hittade ingenting om det. Bara ett tips på förövaren, via FB.

    Den smygfilmande Daban/Dawan Khalil verkar ha skaffat nytt Facebookkonto under namn Da* Ko*e. Inläggen han gjorde om Röda Korset och de runt första maj är raderade (sedan tidigare), men kommentaren om Polisen i Falun står kvar.

  7. Arthur skriver:

    Vänstern underhåller en utpräglad och ibland våldsbejakande mobbningskultur. De plågar och skadar personer som blivit sårbara mest för att de kan och tycker att det är roligt och för att posera med hur mycket godare och korrektare de själva är. Troligtvis har de åsikter som inte står allt för långt ifrån fru Feldts. Att så många av dem betalar en miljon per rum för att bo här på städade och gemytliga Södermalm visar väl att deras entusiasm för mångkultur inte är någonting de behåller efter arbetsdagens slut. Däremot valde de att krossa fru Feldt med pompöst betydelselösa fraser som förklaring, för att de kunde, för att det roade dem och för att inte själva bli utsatta.

    • Peter Harold skriver:

      ”Vänstern underhåller en utpräglad och ibland våldsbejakande mobbningskultur.”

      Dessutom sanktionerat och sponsrat av en högerliberal regering som den vi har nu, dels med statsministerns utspel om att den som yttrar någonting som kan tolkas som ”att göra skillnad mellan vi och dom” förtjänar att dunkas ner i marken, och dels med mångmiljonbelopp i bidrag till organisationer som påstår sig ”bekämpa främlingsfientlighet och verka för ökad tolerans i samhället”.

      Jag kan inte bli annat än cynisk när jag begrundar verkligheten.

  8. Pingback: Sparkade Röda Korset-kvinnan avliden « Avpixlat

  9. Pingback: Röda korskvinnan som tyckte som SD är död | Petterssons gör skillnad

  10. MetalHeadViking skriver:

    Mycket tråkiga nyheter. Hon mådde riktigt dåligt av händelsen. Skulle inte förvåna mig om det påverkat henne negativt. Om jag inte minns fel, så var hon änka. Så det brukar vara svårt för äldre ensamma damer att återhämta sig från sådan hets från MSM.

  11. Pingback: Korsfästelser | Jan Millds blogg

  12. Pingback: Röda Korset fryste ut 70-åriga barbro på grund av ”Värdegrund” – Nu är hon död | Aktivarum

  13. Pingback: Röda Korset vände ryggen åt 70-åriga barbro på grund av ”Värdegrund” – Nu är hon död | Aktivarum

  14. Oj Peter

    Undrade först varför jag inte sett detta..men sedan inser jag att jag varit på ”okänd ort” med dåligt internet varför mycket behöver ”komma ikapp”.

    FRUKTANSVÄRT och TRAGISKT.

    Inga mer ord här . . .

  15. Pingback: Re: Röda korset och ”rasistskandalen” i Falun | pappasven

  16. Pingback: The Death of the Most Generous Nation on Earth – bjornwiklund

  17. Pingback: Mördad; svensk hjälparbetare – Arkiv för Rädda Sverige.nu

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.